Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Motion Sensor - inkludering


Shen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har tatt i bruk en gammel/ny Fibaro motion sensor zw+ med firmware 3.2. Denne var inkludert for 1 år siden og jeg brukte den kun en kort tid i starten.

Tok den i bruk på nytt for ca 1 måned siden og har et event i vaskerommet mot en Fibaro Dimmer 2.

Events_Vaskerom_Bevegelse.thumb.PNG.60e82412a8425de82c35438aadf2a15d.PNG

 

Fikk noen klager på at lyset slår seg av mens man er inne i vaskerommet. Mener det ikke er noen feil med eventet men etter litt testing virker ikke sensors oppføre seg konsekvent.

En av feilen jeg har hatt er at den lyser ved registrert bevegelse, men ikke noen verdi i HS3.

Oppdaterte til siste z-wave plugin .152 beta men ikke.


Valgte å ekskludere og inkludere på nytt og så np at associations ble litt forskjellig, nå med alle 5. Har testet med 1-3 som jeg mener var riktig for 1 år siden, samt 1-2. 

Sensors bruker default parameters.. 

 

Nå har jeg i tilegg et nytt feil og det er at den ikke går tilbake til Off-Closed...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo ikke være nødvendig, men sette opp tiden til 10 minutt? 

 

Lenge siden jeg har endret på fibaroen, men bruker du meny eller sender du parameter? Har oppdaget på Aoetec sin om jeg bruker menyen så endrer den på noe annet istedetfor så er bedre å bruke rett på parameteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo ikke være nødvendig, men sette opp tiden til 10 minutt? 
 
Lenge siden jeg har endret på fibaroen, men bruker du meny eller sender du parameter? Har oppdaget på Aoetec sin om jeg bruker menyen så endrer den på noe annet istedetfor så er bedre å bruke rett på parameteren.
Hadde den på 10 min først faktiskt og tenkte i utgangspunktet at det var lengden som gjorde at jeg ikke fikk klager før jeg senkte til 5 min.

Det redder sikkert mange av gangene men synes det er rart at den ikke går til off på ganske lenge og at meldingene ikke kommer inn til HS loggen når den bekrefter at den ser meg..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den aldri blir Off-close mens folk er der inne, vil jo ikke eventen trigges på nytt, og lyset slås uansett av etter 5 minutter.

 

Det du kan gjøre, er å lage et eget event med timeren som kjører når motion Off-close blir aktivt. Da vil man slippe at lyset slås av mens sensoren fortsatt er i On-Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk er der mer enn 5 minutter vil den slå seg av etter fem minutter.

 

Det jeg har gjort er at jeg har ett event som slår på lyset og resetter og stopper timeren for lyset (mest tilfelle det har vært en annen måte det har blitt slått av på)

Så når det blir ingen motion der så starter timeren som teller ned

(Hvis det nå blir ny motion der inne så resettes timeren og stoppes uten at det blir gjort noe med lyset)

Så et nytt event som kjøres hvis timeren når satt tid. Da slås lyset av og timerene blir resatt og stoppet

 

Ser Tverrfyll svarte samtidig

Endret av Christoffer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange inputs.  Men det er ikke selve eventet som er problemet men selve sensoren mener nå jeg.
Det er ikke alltid den går till Off, og selvfølgelig vil ikke eventet kjøres på nytt da den ikke sier ifra hva den oppdager. 

 

Etter at jeg inkluderte på nytt står den og henger veldig lenge på off, kanskje flere timer ser det ut som til tross at den registrerer bevegelser men disse oppdateres ikke i homeseer.

Endret av Shen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shen skrev:

Det er ikke alltid den går till Off, og selvfølgelig vil ikke eventet kjøres på nytt da den ikke sier ifra hva den oppdager. 

Du kan prøve "Set to" istedenfor "Changed to". :) 

 

1 time siden, Shen skrev:

Etter at jeg inkluderte på nytt står den og henger veldig lenge på off, kanskje flere timer ser det ut som til tross at den registrerer bevegelser men disse oppdateres ikke i homeseer.

Det er en setting som sier hvor lang tid den skal ha uten bevegelse før den går tilbake til 0, og den blir resatt når du inkluderer den på nytt.  Mulig du kan redusere den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker set to -> ON. Den går ikke tilbake fra On til Off mange/noen ganger.

 

Du tenker på Blind time?? Den er veldigt kort, default er vel 12 sek og som sagt, fysiskt ser sensoren ut til å virke men ikke mot Homeseer..

 

Øker tiden så anter jeg det løser seg i dette fallet, er ikke der så lenge alikevel men kjedelig å ikke skjønne hvorfor noe ikke virker som man forventer.

 

Edit:..

 

 

Endret av Shen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.