Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Håvard's automasjonsprosjekt


Håvardgj

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt lenge på å lage en post her, men det har sett så kaotisk ut at jeg ikke har turt ?

nå har jeg endelig fått rydda litt, så da er det vel på tide å vise dere mitt system

 

for å begynne litt teknisk kan det listes opp litt hardware

Server: HP Workstation z600 (kassert fra jobb)

  • Windows 7 x64
  • 2x Intel xeon E5620 @2.4 GHz
  • 8GB ram
  • 150GB Hdd

 

av hjemmeautomasjonskomponenter har jeg:

  • Homeseer PRO
  • UZB1 - zwave controller
  • rfxtrx - 433mhz tranciever (til alle nexa duppedittene)
  • Fibaro "øye" bevegelsesdetektorer
  • diverse nexa plugin-/ innbygningmottakere,
  • Raspberry PI som kjører squeezelite
  • 2x Lenovo tab 7"

 

Galskapen Historien startet vel med at jeg satt en dag på jobb og skummet igjennom TU.no og fikk øye på en artikkelserie der blant annet Moskus og Fermate var omtalt. På den tiden hadde jeg et enkelt system bestående av Tellstick net med noen nexa brytere og mottakere. Det eneste problemet jeg hadde var at nettet mitt var forholdsvis ustabilt på den tiden og det medførte ofte at jeg ikke fikk styrt lyset annet enn med bryterene på veggen.

jeg hadde sett mye på hjemmeautomasjonskategorien på diskusjon.no, men følte at steget opp til systemene som flere brukere der brukte, var stort og kostbart.

 

til slutt ble frustrasjonen over tellsticken for stor og jeg dro til byen og kjøpte meg en Zipato zipabox. skuffelsen ble stor da jeg oppdaget at kun en av nexa-bryterene mine var støttet, så det ble ny tur til byen for å få levert den tilbake.

 

etter det begynte jeg å lese mer om Homeseer og hvilke muligheter dette systemet hadde. det så veldig komplekst ut, men samtidig visste jeg at det var flere som anbefalte det. like etter fant jeg en melding om en som ville selge lisensen sin til en rimelig penge (ikke skjønner jeg hvorfor man vil slutte med HS), og da var jeg solgt. store deler av lønna den måneden forsvant til lisens, bevegelsesfølere og interface.

 

jeg klassifiserer meg fortsatt som nybegynner i faget, men jeg tror jeg har fått til det grunnleggende:

 

  • Automatisk lys på kjøkken, som dimmer seg etter hvilken tid det er på dagen, (man vil da ikke ha flombelysning når det er mørkt ute)
  • automatisk lys på gang og ved datakroken,
  • "multirom musikk" med en Raspberry pi og squeezelite (har fortsatt bare på kjøkkenet, men det blir flere)
  • vekkeklokkelys, lyset skrur seg på når jeg skal stå opp på jobb
  • Tab med HS-touch for manuell kontroll

 

Lyset på kjøkkenet dimmer seg opp til forskjellige nivåer når det er bevegelse, er det midt på dagen går det til ca 70%, på kvelden er det på ca 30% og om natta er det kun 10%.

Musikken blir hovedsakelig styrt via Tab'en som henger på kjøkkenet eller stua. enn så lenge er det bare lyd på kjøkkenet fra to høyttalere oppå et skap, men det kommer til å bli utvidet når jeg skal rive taket i gangen og på badet slik at jeg får kablingen skjult.

 

videre planer er nok å invistere i en z-wave lås, (forslag?) samt å få resten av lyset i huset på z-wave også. men jeg må nok ta det stegvis da slikt koster litt ?

planen er også å få satt et skap foran "serverparken", slik at det ser enda mer ryddig ut. Tab'ene må jeg sette til lading nå og da, men meningen er at de skal få lagt fram fast strøm, jeg må bare ta meg tid til å lodde noen USB-kabler slik at de blir lange nok.

 

automatiske rullgardiner frister også, ihvertfall etter å ha sett de i drift hos Fermate.

 

20160623_202022.jpg

20160623_203715.jpg

20160623_203722.jpg

20160623_203739.jpg

20160623_203743.jpg

20160623_203752.jpg

20160623_203813.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

En utmerket begynnelse. :)

 

 

Det er enklere å bruke USB-over-CAT5/6 extendere. :)

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=usb+over+ethernet+extender&_sacat=0

Njaa... va jo litt pricy de der... det er kun snakk om å få lading på de. Jeg ser for meg å bruke ringeledning eller lampettledning for å få de så skjult som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

Aha, ja da så. Jeg kjøpte mini/micro-USB med ladekabel i andre enden og/eller løse koblinger, klippet over og skjøtte inn en lampettledning i mellom. Det gikk fint. :)

jeg har liggendes 10 sett med koblinger, så det er nok bare å finne tid til å sette seg ned med loddebolten ;) rart hva man kan få for en tier på ebay

 

Endret av Håvardgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har da fått begynt litt på "dimmeren" jeg snakket om i "hva har du kjøpt i dag"-tråden,

det mekaniske var ikke så vanskelig å få til, da jeg baserte det på en DSI-dimmer som var kassert fra jobb (http://www.niko.dk/produkt/74-597) som var levert med Elko-ramme

jeg ser at jeg enten må kappe pinnen på encoderen eller bruke større skiver og skruer, for å få hjulet til å stemme med ramma.

 

hvis andre vil lage samme type dimmer selv er det nokså enkelt oppbygd

metall-rammen kommer fra en elko blindplate http://proff.elko.no/l433-1-sentr-pl-tett-ph/l433-1-sentr-pl-tett-ph-article2306-703.html  jeg er usikker på om det er mulig å kjøpe det uten å gå via en elektriker.

dimmerhjulet får man kjøpt på clas http://www.clasohlson.com/no/Elko-RS-dimmerratt/36-4780

noen skruer, plastbiter til avstandsstykke og et proto-kretskort og selvfølgelig en rotary encoder.

vipps, encoder-dimmer

 

 

softwaremessig sliter jeg litt mer, da jeg er helt ukjent med HS scripting. Arduinoen har jeg litt kontroll på, men det er mye klipp og lim fra eksempler.

jeg har funnet flere forskjellige måter å styre lys på, men jeg er usikker på hvilken som blir den enkleste.

 

1. via arduino plugin -> script i HS

2. via arduino plugin -> enkle script-kommandoer/event

3. via json forespørsler sendt fra arduinoen

 

jeg har funnet en tutorial som sikkert hjelper på vb-kunnskapene, så jeg får sette meg ned å se.( https://www.youtube.com/watch?v=dJgKGwOjYLs&t=1161s )

 

 

Arduinoen som er på bildet er bare midlertidig, siden jeg venter på en nano med tilhørende lite ethernet-kort.

noen som har lyst å hjelpe til med programmering?

2016-07-28 03.23.43.jpg2016-07-28 03.24.03.jpg2016-07-30 14.15.11.jpg2016-07-30 14.15.48.jpg

Endret av Håvardgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/30/2016 klokken 14.44, Håvardgj skrev:

noen som har lyst å hjelpe til med programmering?

Ja! :)

 

Tipper Arduino-plugin'en er det beste forslaget. Da hentes verdier direkte til HS3 uten at vi trenger å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.