Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nytt hus, nye muligheter


doc3d

Spørsmål

Hei Forum. 

Først og fremst, jeg er helt blodfersk på forumet her. Det er noen forumer som syntes det er hyggelig at man presenterer seg så jeg kjører på med en intro både av meg og av problemet/spørsmålet. (beklager på forhånd for lang post)

 

Jeg er mann, samboer med et barn på 2 år. Bosatt i Oslo, 45 år gammel og service-teknikker av yrke (PC, mac og mobil HW). Jeg er over middels geek-freak og gadget-nyskjerrig men har ikke mye erfaring med Smarthus løsninger annet enn det jeg har lest meg opp til. Jeg har nylig kjøpt meg hus som er i ferd med å bygges og har lenge drømt om å gjøre den neste boligen smartere.

 

I leiligheten vi bor i idag har jeg satt inn Elko wireless til lys-styring i 3 soner som dekker alt fastmontert tak/vegg-lys i stue, gang og kjøkken. I tillegg har jeg brukt Hue-pærer i lamper som ikke er fastmonterte. Jeg har egentlig vært ganske fornøyd med løsningen men i nytt hus må jeg tenke litt fremover også. 

 

Det nye huset er på 3 etasjer med vannbåren varme i gulv i 1.etj (gang, sov1, garasje og bad) og 2.etj (stue, kjøkken) og radiatorer i 3.etj (sov2, sov3, bad, kontor/datarom). 

Jeg forsøker å finne "best mulig" løsning for hovedsakelig lys-styring men gjerne med mulighet for utvidelse til  solskjerming, alarm etc etter hvert. Slik jeg har forstått det er det lite poeng i å sette styring på vannbåren varme da det tar så lang tid å regulere seg at man ikke oppnår særlig effekt annet enn om man reiser bort over lengre tid (og da har vi jo termostater som jeg kan stille selv uten problem) 

 

Jeg har snakket med el-installatøren som skal jobbe i huset og bedt om tilbud fra dem, der de kom tilbake med XComfort. Løsningen de foreslo var kun lys-styring, og så vidt jeg kan se var det også uten Eaton Smart Controller/Sensio controller, hvilket vil si kun med fysisk bryter(?) Det vil jo da være tilnærmet Elko WL som jeg har per idag, vil jeg tro.

 

Jeg er usikker på hvilket system som bør velges. Jeg kan gå for tilbudet på xComfort, evt legge til kontrolleren for å kunne bruke iPad/tlf for styring. Eller er det like greit å velge noe annet? Jeg har vært fornøyd med Elko WL selv om det selvfølgelig er begrenset til kun lys. Jeg kunne ha fortsatt å bruke det på fastmonterte lys og brukt Hue pærer på alt annet som idag. Evt glemt hele Elko og kjøpt Hue til også fastmontert utstyr og styrt via Apple Home på AppleTV og iPad/iPhone + bryter(e). Ikea fungerer også med Home der man ikke trenger farget lys eller Hue ikke leverer riktig sokkel. 

 

ELLER, er det smartere å gå for ett annet system som Zigbee eller Z-Wave? Leste noe om Zipato -at det kan samle mange forskjellige produsenter til ett system, er det noe som er mer fleksibelt? Futurehome har jeg også sett på. For å få det godkjent av sjefen, altså samboeren, er det lurt å starte med ett basis-oppsett og utvide etter hvert

 

Problemet er at det er så mange å velge mellom at jeg som er helt fersk ikke aner hva som er smart eller "riktig" å velge. Jeg forstår at de dyrere systemene sikkert er mer stabile og at fleksibiliteten er stor i disse, så det er jo ett argument for å velge f.eks xComfort. Samtidig virker det veldig lukket og forholdsvis kostbart om man ønsker å utvide på ett senere tidspunkt. Det virker også smart å få elektrikeren til å installere så mye som mulig av kabling nå som det bygges fremfor å forsøke å få ting på plass i ettertid, men hva må man da legge opp til? 

 

Er det noen med mer erfaring som har noen råd om hvordan man bør gå frem for å velge system, og hva det er smart å legge opp fra bunnen av, uavhengig av systemet som til slutt velges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, doc3d skrev:

Problemet er at det er så mange å velge mellom at jeg som er helt fersk ikke aner hva som er smart eller "riktig" å velge.

Dette er et godt poeng. Det ER vanskelig å velge.

 

 

Jeg anbefaler Z-wave over xComfort eller andre "proprietære elektrikerløsninger". Hvorfor? Kompabilitet.

 

Hvis du ikke er  interessert i smarthus, og er usikker på hvor mye du kommer til å bygge ut, så skaff deg en komplett pakke fra FutureHome. Hvis du bare velger Z-wave utstyr (ikke EnOcean) kan du kaste ut FutureHome-hub'en senere og velge en (mye) smartere en. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skal titte litt på Futurehome. Noen erfaring med Zipato og/eller ZipaTile? Jeg har en iPad jeg ikke bruker og kunne tenke meg å feste den på vegg for sentral styring og kom over Zipato (men den er android, vet ikke om det er problemfritt i mitt Apple-sentriske hus) :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
39 minutter siden, doc3d skrev:

Noen erfaring med Zipato og/eller ZipaTile? Jeg har en iPad jeg ikke bruker og kunne tenke meg å feste den på vegg for sentral styring og kom over Zipato

Nei, jeg har ingen erfaring med Zipato, men jeg tror det er et par brukere av det.

 

Men de aller fleste systemer har en app til iPad'er. Ikke velg system ut fra det kriteriet, det kan stort sett ordnes på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har fortsatt Zipabox stående med en del utstyr tilkoblet. Men jeg flytter sakte men sikkert vekk fra Zipato.

Det blir/ble for mange selvfølgeligheter som er vanskelig å få til. Samt at de er litt for avhengig av skyen (mulig det har blitt bedre). Tidligere var den veldig ustabil, men etter at jeg er blitt tregere med oppdateringer har det fungert overraskende bra.

Den har regelbygger basert på blocky(?), dvs du lager regler i grafisk grensesnitt. Dette høres fint ut, men jeg savnet fort flere muligheter (bl.a.mer "matematikk").

Men som sagt, jeg har ikke fulgt med det siste året, så ting kan ha endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 timer siden, Hilmar skrev:

Jeg har fortsatt Zipabox stående med en del utstyr tilkoblet. Men jeg flytter sakte men sikkert vekk fra Zipato.

Det blir/ble for mange selvfølgeligheter som er vanskelig å få til. Samt at de er litt for avhengig av skyen (mulig det har blitt bedre). Tidligere var den veldig ustabil, men etter at jeg er blitt tregere med oppdateringer har det fungert overraskende bra.

Den har regelbygger basert på blocky(?), dvs du lager regler i grafisk grensesnitt. Dette høres fint ut, men jeg savnet fort flere muligheter (bl.a.mer "matematikk").

Men som sagt, jeg har ikke fulgt med det siste året, så ting kan ha endret seg.

 

Kjekt å vite. jeg var innom forumet deres i går og det var endel som klaget over at nettverket ofte forsvant og boksen ble stående å oppdatere svært ofte. Det *høres* veldig greit og fint ut, men som nevt har jeg ikke peil og blir sikkert lurt av fancy grafikk og promo-videoer. 

 

kan jeg spørre hva du byttet til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
 
Kjekt å vite. jeg var innom forumet deres i går og det var endel som klaget over at nettverket ofte forsvant og boksen ble stående å oppdatere svært ofte. Det *høres* veldig greit og fint ut, men som nevt har jeg ikke peil og blir sikkert lurt av fancy grafikk og promo-videoer. 
 
kan jeg spørre hva du byttet til? 
Byttet til Home Assistant,som må sies å være helt i andre enden av skalaen når det gjelder pek og klikk [emoji6]

Har vært frusrert med Hass også, men communityet er en gjeng hackere som finner løsninger på "alt", samt at jeg har kommet meg over den største kneika når det gjelder å skjønne konfigurering.

Hass kan integreres med det meste. Litt skuffende at ikke VW Car-net er på plass, bare...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.