Gå til innhold
borg1n

Styre Hue lampe med Wallmote

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å sette opp en Aeotec Wallmote Quad til å styre Hue Lamper. Såvidt jeg kan se er det ikke mulig å få satt assosiasjoner fra Wallmote til Hue (bare z-wave devices listes). Men om jeg setter det som linked device i Wallmote config (pr knapp) så får jeg til å slå av/ på men ikke dimme. Dersom knappes holdes nede, registreres det som event, men lampen dimmes ikke.

Dels lurer jeg på om noen har fått til å linke Wallmote (eller tilsvarende) til Hue lamper og fått dimming til å virke. 

Dels lurer jeg på om det finnes tips/ tricks/ scripts for å kunne styre "knapp holdes nede" med at dimme-nivået går opp/ ned med f.eks. 10 hvert sekund inntil knapp slippes. Jeg finner ikke noe åpenbare måter å gjøre det i event menyene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig eg har gjort det veldig lite effektivt, men det var slik eg fekk det til. Eg har eit lignende scenario, der eg ønsker å styre volum på kjøkkenet.

Dersom du har ein status som seier at knappen holdes inne, så kan dette brukes?

image.png.a0284d05aaefef899c49703045004e66.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den så jeg faktisk, men jeg var usikker på om det ville skape mye ekstra unødig last om jeg har mange slike eventer (~10 stk). Hva er din erfaring? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, nilsanmy skrev:

Mulig eg har gjort det veldig lite effektivt, men det var slik eg fekk det til. Eg har eit lignende scenario, der eg ønsker å styre volum på kjøkkenet.

Dersom du har ein status som seier at knappen holdes inne, så kan dette brukes?

image.png.a0284d05aaefef899c49703045004e66.png

Kan du ikke endre dette til "device changed to Scene 002 Key Held Down, istedenfor å måtte kjøre eventet hvert sekund?!

EDIT: Aha, nå forstår jeg hva som skjer. Skal tenke litt, men det må jo finnes en måte å gjøre det på som er litt snillere mot ressursene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, borg1n skrev:

Ja, den så jeg faktisk, men jeg var usikker på om det ville skape mye ekstra unødig last om jeg har mange slike eventer (~10 stk). Hva er din erfaring? 

Jeg har 3-400 eventer. Går fint. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av tm_
      Hei,
      Opprettet profil her i dag og er imponert over hva som foregår her.
      Jeg har fiklet med Homeseer til og fra det siste halve året. Formålet var primært å styre varmeovnene litt mer optimalt, men nå har jeg begitt meg på lyststyring.
      Har en Wallmote Quad som skal styre 1 stk Fibaro Dimmer 2 (FGD-212 HW ver: 2, FW ver: 3,5) og 3 stk Nexa Wallplugg AD-147.

Dette kan sikkert styres via HS, men jeg ønsker primært å styre via assosiasjoner fra Wallmoten. Har foreløpig bare inkludert Fibaroen og en av Nexa-dimmerne i z-wave nettet. Begge fungerer fint fra HS, men jeg får ikke styrt Fibaroen fra Wallmoten (Nexaen funker fint). Under er assosiasjonene jeg har satt opp (Fibaro=Node 15 og Nexa=Node 12):

NB! Hvis jeg kutter ut 'Endpoint' for Fibaroen (node 15) kommer det opp 'Power' og ikke 'Switch Multilevel 1' og det virket heller ikke.

Hvis noen har noe tips å komme med ville jeg være evig takknemlig
      Mvh tm_
    • Av AudunSelvaag
      Hei!

Beklager om denne posten blir liggende på feil sted nå. Jeg er ny her, og har etter flere dager med leting ikke klart å finne det jeg jakter etter, så mitt spørsmål blir da, vet noen her inne om en løsning? Har satt opp et Philips Hue system i hjemmet, men har noen lamper jeg fortsatt vil bruke, men som ikke har hue-sokkel. Finnes det da en eller annen veggplugg eller stikkontakt jeg kan koble på denne lampen, for så å kontrollere i HUE-appen? trenger bare av/på funksjon. 

Takk for svar på forhånd!

Med vennlig hilsen

Audun Grimstad Selvåg
    • Av rocklobster
      Hei
      Har nå bare philips hue lys i hjemmet, fjernet lysbryterne(Vi er jo snart i 2018 lissom), men hue dimmerne som følger med er litt for smale for å kline over elko bokser i veggen. Finnes det en mer eller mindre lekker løsning for dette? Noe 3dprintet eller kjøpbart? Kan ikke se for meg at jeg er den første med dette problemet.

Egentlig ikke noe must å bruke dimmerne fra philips på veggen, men siden jeg først har de liksom. Blir i hvert fall ikke brukt hvis de ikke plasseres på logiske plasser. 
    • Av Einar
      Min hjemmeautomasjon er foreløpig bare en "Beta test". Jeg har p.t. ikke skjult anlegg og bruker Hue og Ikea lamper, Fibaro pluggbare brytere og annet som ikke skal inn i veggboks. Som styreenhet en Raspberry PI med HomeSeer, Z-Wave, Philips hub og Ikea hub. Antagelig blir det å starte fra scratch igjen når jeg føler at jeg skjønner litt mer enn halvparten.

Og en ting jeg nå prøver å finne ut av er om jeg kan bruke brytere/dimmere i Philips og Ikea serien som input enhet alene i HomeSeer. ( Og Ikea bevegelsesdetektor. )Om jeg oppfatter det riktig så styrer de nå hver sin pære(r), og HomeSeer kan lese av status på pærene. Men er det mulig å bryte parringen bryter/pære for så å sette opp andre relasjoner i HomeSeer?
    • Av Rhyin
      Da var også jeg i gang! Hadde plutselig en pakke med Zee2, Aeotec Wallmote Quad bryter, og en Aeotec nano dimmer på døra.

Men nå har jeg sittet i hele ettermiddag og kveld og prøvd å få lyset til å dimme. Blir så frustrert over å ikke finne ut av dette :-/

Det eneste jeg får til er å skru lyset av og på. Dette gjør jeg ved å gå inn i Wallmote noden, og f.eks  "switch multilevel 2" og velge "linked device", hvor jeg videre velger aeotec nano noden og "switch multilevel". Om dette er rett eller galt aner jeg ikke, men av/på funker i alle fall. Men å dimme opp eller ned ved hjelp av sveipe/slide opp/ned funker ikke. Har prøvd å sette parameter 4 til "3" uten å lykkes.

Noen tips? 😞