Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

z-wave dimmer


StianLie

Spørsmål

Hei. 

 

Jeg driver med oppussing, og i den forbindelse så legger jeg inn litt mer z-wave utstyr enn jeg har fra før. Jeg har endel fibaro Wall plugg 2 fra før, og jeg har en 8 delt bryter for å styre litt slikt i tillegg til multisensorer osv. 

 

Det skjer for meg som for de fleste andre at  enten sentralen, eller selve pluggen trenger en restart. Ikke ofte. men jeg hadde ett tilfelle forrige uke hvor jeg måtte ta en wall plugg ut og inn i stikkontakten igjen for at den skulle virke. 

 

Nå under oppussing så blir det jo ikke wall plugg men noe fastmontert enkelte steder. termostater for gulvvarme som blir brukt fungerer jo stand alone. Så er sentralen nede så er det "greit" og man har tilgang til knapper for å parre på nytt osv. 

 

Men elektrikeren har anbefalt å kjøre noen steder uten fysisk bryter, men bare ha trådløs bryter i tillegg. Her er jeg litt skeptisk til at ved brudd med sentralen eller noe så vil ikke bryteren virke heller. Alle brytere jeg har (nybegynner så ikke så ekstremt mange) er koblet til sentral, og kontakter er koblet til sentral. Det gir jo potensialet for at lyset ikke lar seg slå av og på om den er nede og man ikke har noen fysisk bryter. Her snakket elektrikeren om direkte forbindelse mellom trådløs bryter og enheten som faktisk kobler fra strømmen. Jeg mistenker jo at vi da ikke snakker z-wave men noe proprietært. 

 

Noen som kjenner om det er løsninger for dette med z-wave? jeg vil ha tryggheten at jeg kan slå på eller av lyset om sentralen skulle trenge en restart eller noe. det blir spotter i taket, og dimmeren vil enten være på loftet eller i en av spotkassene. 

 

Forslag til løsning mottas med takk. Jeg har tittet på https://www.elektroimportoren.no/esh-plus-316gled-dimmer-rf-ph/4523410/Product.html?Event=pathlist men når jeg sendte mail til Elko for å sjekke om den faktisk kunne inkluderes i zigbee for det er litt rar markedsføring av den synes jeg så fikk jeg til svar at det kun fungerte med elko. men det skulle komme en ny versjon nærmere jul som var åpen. 

 

Jeg har homey, så jeg kan benytte z-wave, zigbee med mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
4 timer siden, StianLie skrev:

Noen som kjenner om det er løsninger for dette med z-wave? jeg vil ha tryggheten at jeg kan slå på eller av lyset om sentralen skulle trenge en restart eller noe.

 

Du kan bruke z-wave assosiasjon. Jeg har det slik på badet - en Fibaro dimmer 2 bak en toveis lysbryter. Dimmeren går til taklyset, men jeg har også en (bryterløs) Fibaro Dimmer 2 til spottene over vasken. S2 på Fibaroen til taklyset styrer speillyset via assosiasjon. :) 

 

Når det er sagt, jeg ville nok hatt bryter alle steder hvor det lar seg gjøre, men det har funket fint for meg med assosiasjon i et par år snart. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
35 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Du kan bruke z-wave assosiasjon. Jeg har det slik på badet - en Fibaro dimmer 2 bak en toveis lysbryter. Dimmeren går til taklyset, men jeg har også en (bryterløs) Fibaro Dimmer 2 til spottene over vasken. S2 på Fibaroen til taklyset styrer speillyset via assosiasjon. :) 

 

Når det er sagt, jeg ville nok hatt bryter alle steder hvor det lar seg gjøre, men det har funket fint for meg med assosiasjon i et par år snart. :) 

 

 

Ja, det er ett sted det blir vanskelig med bryter. men ellers vil jeg også foretrekke med kabel. Batteri kan gå tomt og mye kan skje. Men hvilken bryter og dimmer har du i assosiasjon så kan jeg google litt og lese litt brukerveiledninger. Er litt noob på dette foreløpig. men ser jo at jeg skal avansere ganske fort hehe. 

 

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 minutter siden, StianLie skrev:

Men hvilken bryter og dimmer har du i assosiasjon så kan jeg google litt og lese litt brukerveiledninger

 

Jeg har Fibaro Dimmer 2 overalt, med vanlig Elko RS toveisbryter (med impulsfjær). Det forutsetter jo at du skal ha en annen lyskilde i nærheten hvor det er naturlig at en toveisbryter styrer begge lysene. Hvis ikke finnes det batteribrytere med assosiasjon. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.