Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DanaLock


GeneralVirus

Anbefalte innlegg

Er det ikke slik at Square bare passer med låsen over håndtaket? Noe som er mindre vanlig i Norge. 

 

 

Mener også å ha lest om en del problemer med mekanikken i v1-låsene. I tillegg tror jeg ikke de registrerer om man låser opp manuelt med vrider/nøkkel og dermed prøver motoren å låse/åpne når det allerede er låst/åpent. 

 

Har selv tenkt på en v2, men de koster 2500 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evelen skrev:

Ihht dette bildet ser det ut som begge deler er mulig:

Aha! Jeg fant bare bilder av montering på lås over håndtaket og mente å ha lest det et sted, men mulig det var en annen lås. :) 

Hvordan er det med dører som går utover? Vet at den nye modellen deres har en "adapterplate" som må brukes for at ikke låsen skal "kollidere" med dørkarmen ved åpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fått den enda, men ser ikke for meg det er et problem med mindre den bygger helt ekstremt utover, har jo dørhåndtak i dag allerede og det kommer ikke borti karmen, ikke på langt nær.

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig de nye, runde modellene, blir en god del bredere enn de gamle, i tillegg til ta de stikker mer ut. Kan være det som skaper problemet.

Må få høre hva du synes når du har fått den! Jeg sitter litt på gjerdet for kjøp av smartlås enda, men vurderer også DanaLock. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Moskus skrev:

Jeg har en Danalock. Kommer ikke til å kjøpe en ny.

v1, så det kan jo være at de har endret noe, men slik jeg tolker bildene så er mye likt.

 

Problemer:

  • Jeg endte opp med å måtte bytte låsekasse for å få til å bruke den.
  • Den spiste batterier. Og batteriene var dyre. Endte opp med en batterieliminator.
  • Låsen vet egentlig ikke om døren er låst eller ei. Hvis du låser opp med nøkkel fra utsiden er døren opplåst mens Danalock tror døren fremdeles er låst.
  • En måte å løse det på er jo å bare låse en gang til med Danalock, men den kjører motoren uansett (slik den må). Dette er et problem hvis døren faktisk er låst, da kjører motoren mot en allerede låst bolt, og pusser tenne i motoren.

 

Den mangler jo også kontrollpanel på utsiden. Det har man bruk for, for man gidder ikke fiske opp telefonen for å låse opp døren, da er det enklere og raskere å finne et nøkkelknippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:
  • Låsen vet egentlig ikke om døren er låst eller ei. Hvis du låser opp med nøkkel fra utsiden er døren opplåst mens Danalock tror døren fremdeles er låst.
  • En måte å løse det på er jo å bare låse en gang til med Danalock, men den kjører motoren uansett (slik den må). Dette er et problem hvis døren faktisk er låst, da kjører motoren mot en allerede låst bolt, og pusser tenne i motoren.

Akkurat dette skal visst være løst i v2. Låsen vet nå om den er låst eller ikke, uavhengig av metode man har brukt. :) 

 

9 minutter siden, Moskus skrev:

Den mangler jo også kontrollpanel på utsiden. Det har man bruk for, for man gidder ikke fiske opp telefonen for å låse opp døren, da er det enklere og raskere å finne et nøkkelknippe.

"Danapad": "coming this year". :) 

Ellers kan den låse opp når du nærmer deg døren (Bluetooth må være påslått på mobilen). Mener dette også er vesentlig forbedret i v2.

 

10 minutter siden, Moskus skrev:
  • Jeg endte opp med å måtte bytte låsekasse for å få til å bruke den.
  • Den spiste batterier. Og batteriene var dyre. Endte opp med en batterieliminator.

Disse er jo litt "showstopper" da... Håper det er utbedret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Hmm... hvordan vet låsen om det er låst eller ei? Den kontrollerer jo bare en side av låsekassen. Iallfall gjorde den det før, og det ser ut som om den gjør det fremdeles ihht bildet til @Evelen over.

Veldig godt spørsmål... Men dette står i FAQ'en deres:

Sitat

Q: When turning the lock manually the new status does not show in the activity log in the app?
A: When turning the Danalock manually the status will change in the app, so the right status is reflected on the keychain screen, but it will not be shown in the log. Unlocking or locking the Danalock via the app will always show up in the log.

 

Jeg tolker det som at den greier å registrere om man låser opp manuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er hvis du åpner låsen fra innsiden. Men hva med fra utsiden?

 

Jeg vet ikke hva som er standard , men flere låsekasser opererer med to sider av låsen, slik at man kan "overstyre" låsen fra begge sider (det er visstnok sikkerhetsgrunner til det i følge låse-mannen som "hacket" til Danalock v1 til meg). Jeg er ikke sikker på hva den gamle låsekassen min kunne, men jeg tror den og har to sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så de mener at den bare registrerer det hvis du vrir på selve DanaLock'en, men ikke hvis du låser opp med nøkke fra utsiden? Det er jo litt....teit!

Men, skjønner at det vanskelig å detekter at man låser opp fra utsiden, for det vel som du sier, ingen "kobling" mellom utside og innside...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ZoRaC skrev:

Ah, så de mener at den bare registrerer det hvis du vrir på selve DanaLock'en, men ikke hvis du låser opp med nøkke fra utsiden? Det er jo litt....teit!

Jeg vet helt ærlig ikke. Det kan jo være de har noen sensorer inni som skal detektere låsning/opplåsing, eller at det er en annen patent enn på v1.

 

Men slik v1 er skrudd sammen er det ingen sjanse i verden for at den kan detektere om noen bruker nøkkel eller ikke. V1 detekterer heller ikke om du bruker låsens egen vrider, men siden du må fysisk vri motoren, er det sjeldent et problem (det er lettere og mer skånsomt å styre den via Z-wave).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... min erfaring er at slikt fort kommer i utakt med systemet. Eksempel: Hva gjør du når døren blir lukket og låst med nøkkel?

 

Nei, nå er jeg uhemmet negativ. Men mine erfaringer med Danalock har virkelig ikke vært overbevisende, men det kan være de har gjort noe lurt i det siste. Hvis man unngår å låse opp via noe annet enn selve systemet, så går det jo stort sett greit. Men det er vanskelig hvis man ikke har en keypad på utsiden av døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i borettslag og har ikke lov til å endre noe på utsiden av døren, heller ikke fjerne nøkkelhullet pga vaktmester (feks vannlekkasje e.l), derfor hadde jeg tenkt å kjøpe DanaLock, men etter å ha lest her ble jeg skeptisk...

 

Finnes det andre gode alternativer?

 

Ser det finnes et firma som heter Noki:

https://nuki.io/en/

 

Har også sett på August:

http://august.com

Men mener denne fungerer dårlig på de fleste norske låser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke finnes alternativer, så hadde jeg jo kjøpt Danalock, om ikke annet så for å kunne integrere den med Z-wave. Alle disse låsene som kun styrer en side av låsen vil ha det samme problemet.

 

Og jeg har bare prøvd v1. Det kan ha skjedd smartere ting med v2, men jeg har personlig ikke tenkt å prøve... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.