Gå til innhold
  • Bli medlem
storeulv

Temperatur fra HUE Motion Sensor

Anbefalte innlegg

Har søkt uten hell både her på forumet og på det store nettet.

Jeg har flere rom med HUE Motion Sensor (HMS) som jeg bruker til å styre lysene i rommet med. Som dere jo vet har disse sensorene også lysmåler og termometer innebygget, og målt temperatur kan jeg lese av i HomeSeer. Problemet er at det ser ut til å være temperaturen i tilknytningsøyeblikket, dvs. da jeg knyttet HUE bridge opp mot HS'en, for temperaturen har stått på nøyaktig samme nivå i nesten en uke nå.

Spørsmålet mitt er da; kan man sette et pollingintervall på disse sensorene? Jeg er ikke i stand til å finne noe i innstillingene til sensoren, så hva gjør jeg evt. feil?

Finnes det andre og smartere løsninger for å lese av tempen på en HMS som kan brukes inn mot HS'en?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Merko skrev:

Man kan polle informasjonen ja.

Hvordan?

Når jeg poller fra sensoren får jeg samme temperatur hver gang, og tidspunktet for siste oppdatering står på samme tidspunkt. Har jeg valgt noe feil i innstillingene? Jeg kjører HS3 på en RPi3 med Razberry 2 og JowiHUE plugin.

skjermdump.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av [space]
      Hei!

Jeg hadde en stund en ide om hva jeg skulle ha, men nå er jeg usikker igjen...

Hva vil jeg oppnå:
      Hovedsaklig styring av lys, automatisk, med fjernkontroll og brytere

Hva har jeg fra før:
      -Google Home
      -Google Home Mini

-En del Ikea Trådfri pærer
      -Ikea Trådfri hub
      -Ikea Trådfri fjernkontroll/"puck"

-En del Philips Hue pærer
      -Philips Hue Hub
      -Philips Hue fjernkontroller. 2x "Stick"og en sånn puck.

-Home Assistant på Raspberry Pie (må settes opp på nytt eventuelt)

Hva vil jeg oppnå -mer detaljert:
      -Kunne skru av alt lys med en bryter, i tillegg til via Google Home/stemmekommando og fra GUI på tablet/mobil/pc/mac
      -Kunne skru av/dimme enkelte lys med bryter
      -Lys av og på med automasjon
      -"Scenes"

-Se låsstatus (Yale doorman) (Se når barna låser seg inn)
      -Se garasjedørstatus
      -Overvåkningskamera

Alt dette her (lysene) fungerer jo bra om en kjører Hue eller Ikea over hele linja, men det begrenser lyskildene en del. I tillegg er det dyrt med 4x smarte GU10 i alle spotlamper osv.
      Altså lukter jeg på noe å erstatte veggbryterne med, som kan skru av/på lys.
      Noen må også kunne dimmme.
      I tillegg til at det skal fungere sammen med Hue og Trådløs.

1. etasje:

Yttergang
      -Taklys (må kjøpe ny)

Gang
      -Taklys (må kjøpe ny)

Bod
      -Taklys (GU27)
      -kanskje bevegelsessensor?

Bad
      -Downights og speillys

Kontor
      -Spotskinne (GU10)

TV-stue
      -Taklys (GU27)
      -Leselys (koble til med smartplugg)

Spisestue
      -Taklys (GU27)
      -Lampe på skap (GU27)
      (Taklys i TV-stue og spisestue er på dobbeltbryter)

Kjøkken
      -Taklys spottlampe (GU10) + taklys (GU27) på samme bryter
      -Benkebelysning (Lysrør og led. Byttes ut?)

2. etasje:

Trappeoppgang
      -Spotskinne (GU10)

Bad
      -Speillys (LED) og taklys (GU27) på samme bryter
      -Dette bør kunne delvis stå på på natta, men av på dagtid.

Soverom
      -Spotskinne (GU10)

Soverom
      -Spotskinne (GU10)

Garderobe
      -Spotskinne (GU10) (Tenker kanskje bytte ut den med en plafond, eller singel GU27)
      -Ikea skapbelysning (Kan kjøpe Trådfri til dem)

Oppsummert
      Tenker jeg kan bruke Philips Hue i alle GU27 i stuene og kjøkken.
      I spotlampa i taket på kjøkkenet kan jeg bruke 4 Trådløs GU10 fra Ikea. (Funker bra på Hue bortsett fra color temp + dimming samtidig, noe som er utrolig irriterende)
      Benkebelysningen er jeg usikker på, men har lurt på Hue ledlist.
      Leselyset tenkte jeg plugge i en Ikea adapter, eventuelt Osram. Noe som er Huekompatibelt.

Da er på en måte oppholdsrommene dekket av Hue. Spørsmålet er hvordan få resten av huset inn i det opplegget?

Klarer jeg få Hue fjernkontrollen til å styre veggbrytere, via en eller annen hub og z-wave/zigbee f.eks?

Hvilke brytere bør jeg i så fall velge?

Går helt i surr nå.
    • Av Rune M. Andersen
      3D-printet adapter for Philips Hue-dimmer, som passer både ELKO RS16 og ELKO Plus dekk/kombinasjonsrammer.

Bruker to plasser og kan f.eks. brukes til å montere dimmer sammen med eksisterende bryter, ved å bytte fra enkel til 3-hullramme. Andre kombinasjoner er også mulig, så lenge man har to sammenhengende ledige plasser.

Plass til to 15 mm magneter som limes inn fra baksiden. Magnetene fra den originale festeplaten kan gjenbrukes. Adapteren klipses på plass i rammen. Lim, tape eller skruer er ikke nødvendig.

Jeg lager også en variant med forsenkede 3 mm skruehull.
      Denne er nyttig hvis:
      - veggen er ujevn slik at rammen ikke blir liggende pent inntil.
      - adapter + ramme skal brukes som blindlokk (6 cm hullavstand, passer standard veggbokser med vridbar festering).
      - adapter + ramme skal monteres direkte på veggen.

Husk i så fall å spesifisere at du vil ha skruehull ved bestilling

Eksempel på rammer:
      https://www.elektroimportoren.no/kombinasjonsplate-3-hull-rs16-l573-hvit-elko/1411703/Product.html?Event=pathlist
      Clas Ohlson og Jula fører også ELKO-rammer.

Etter å ha testet flere forskjellige plastfabrikanter, blir nå alle adaptere laget i en farge som ligger veldig nærme RAL 9010, som er fargen ELKO bruker.
      Jeg vektlegger best mulig overflatefinish, og god passform når jeg designer og printer. Alt 3D-printes på en Original Prusa i3 MK2.

Kjøper betaler frakt. Varen sendes i boblekonvolutt.
      Kan alternativt hentes på Frei i Kristiansund.

Fraktpriser:
      - 1 stk: 30 kr
      - 2-5 stk i samme konvolutt: 60 kr
      Forhåndsbetaling via Vipps.

OBS:
      - Philips Hue dimmer, magneter eller ELKO-ramme medfølger ikke.

• Av Reidar Gjertsen
      Hei,
      Jeg er veldig ny til hjemmeautomasjon ennå, men har veldig stor interesse for det!
      Planen var å begynne litt i det små med noen Fibaro Wall Plugs og litt Philips Hue lys.
      Jeg synes Fibaro sin Home Center app ser veldig gammeldags og kjedelig ut, men har ikke sett på så mange andre.

Da jeg googlet litt kom jeg frem til Fibaro, Homey og HomeSeer. 
      Jeg antar at alle disse kan styre alt fra Fibaro og Philips Hue, men har dere noen tanker om hvilken som er enklest og mest brukervennlig app?

Tar i mot alle tips jeg kan få
    • Av sjoseth
      Hei,

Nykommer her på forumet og hadde lyst å dele mitt oppsett.
      Etter litt frustrasjon (fra øvrige medlemmer av husstanden) over styring av hus via flere appen tenkte jeg at jeg skulle lage en sentral hub, hvor alle enheter kunne styres fra.
      Noen websøk senere havnet jeg på Home Assistant.

Oppsett og hardware:
      Windows server: Home Assistant, MQTT, Unify kontroller, Plex server.
      Ubiquity nettverks utstyr.
      Airpatrol wifi varmepumpestyring
      Div hue produkter
      Chromecast
      Pioneer AVR
      Logitech UE smartradio
      Android webcam
      Wemos (Arduino) temp sensor
      Tibber

Noen timer over noen kvelder senere har jeg satt opp følgende styring i Home Assistant:
      Styring av lys (Phillips Hue) med wakeup light automasjon.
      Styring av varme (Airpatrol wifi (via IFTTT og webhooks) med automasjon for nattsenking.
      Styring av media (Chromecast, Pioneer AVR og Logitech UE smartradio).
      Oversikt over vær (yr), strøm (tibber), webcamera og varmesensorer (diy).

Husstandens medlemmer har webapp satt opp på telefonene, i tillegg har jeg hengt opp en Galaxy Tab 2 7" på veggen for besøkende.
      Denne skal byttes når ny kommer i posten (Huawei Mediapad T3 7" siden samsungen er sliten og treig.

Kommende oppdateringer:
      Ny tablet for styring er på tur i posten.
      Deler til 4 nye temperatur og luftfuktighets sensorer er på tur i posten.

Framtidige oppdateringer:
      Flere Hue lyskilder.
      Z-wave med veggplugger til de 3 panelovnene jeg har og strømuttak ute til defa.
      Hue motion sensor.
      Google home mini.
      Harmony hub.
      Når AMS måler kommer i hus blir jeg å sette opp lesing av sanntidsdata via HAN.

Samboer (til tross liten interesse for teknologi o.l.) bruker systemet hele tiden og er veldig fornøyd med oppsettet.
      Setter pris på tilbakemeldinger, forslag og kritikk
    • Av Chris.F
      Hallo folkens

Jeg har sett det er noen av dere som har Elko's ZigBee dimmere, men er det noen som har testet disse mot Philips Hue i det siste?

Jeg så dette innlegget fra i fjor men jeg kontaktet Elko for en måned siden for å spørre om RS316 gikk på Hue Bridgen og fikk dette som svar:

Jeg har hørt med noen lokale elektrikere og ingen har dem på lager og er heller ikke interessert i å "låne" ut en da de ikke får solgt/returnert dem, og jeg er heller ikke så veldig keen på å bruke penger på noe som ikke vil fungere med oppsettet mitt.

Jeg vet jeg kan kjøre software som en bro imellom Z-Wave og Hue men jeg hadde foretrukket å ha alt koblet direkte opp på Hue'n.
  • Opprett ny...