GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenkte Ä dele min erfaring med ID Lock 150 sammen med SmartThings slik at flere kan se hvilke muligheter som finnes. Denne guiden er "work i progress". Takk til @cscheiene for masse info og hjelp og @INTIN RuneV for leveranse av en SmartThings HUB V3 (UK versjon). Anbefaler alle som skal kjÞpe smarthus-utstyr til Ä handle fra INTIN!

Grunnen til at jeg valgte SmartThings som en sentral for ID Lock 150 lÄsen var fordi jeg var ute etter en "sexy" app med hÞy WAF-faktor som kunne brukes av noen som ikke er medlem her pÄ hjemmeautomasjon.no! Jeg bruker ogsÄ HomeSeer og den vinner nok ingen pris for "Mest Sexy Brukergrensesnitt" eller hva @Moskus ? @cscheiene delte noen skjermbilder fra Rboy Lock User Management, og dette var nok til at jeg ble overbevist. Det er "smart apps" som kan kjÞpes fra http://smartthings.rboyapps.com/ for $38 for Lifetime access (personal licence) eller som jeg valgte $99 for Commercial&Rental license. For Ä kunne bruke ID Lock 150 i SmartThings mÄ du kjÞpe denne appen fordi den har full stÞtte for ID Lock 150. Uten denne fÄr du f.eks ikke sett batteristatus eller sette koder til brukere. Du fÄr til og med statusmeldinger nÄr noen Äpner dÞra (hvem) og om dÞra er lukket eller ikke. Den er sÄpass avansert at du ogsÄ kan sette lydvolum pÄ lÄsen! (den du fÄr nÄr du taster inn koden)

Selve kjÞp av SmartThings HUB og installasjon legger jeg ikke inn her siden det finnes drÞssevis av informasjon om dette pÄ nett. Det viktigste er at du oppretter en engelsk Samsung-konto ved Ä velge UK i region - om du allerede har en Samsung-konto mÄ du slette denne fÞrst. Installasjonsinstruksjoner for Rboy Lock User Management finner du ogsÄ godt forklart pÄ hjemmesiden. Tilgang til det du trenger Ä installere fÄr du etter Ä ha kjÞpt lisens. Du bÞr ogsÄ bruke SmartThings Classic appen og ikke den "nye" versjonen. Grunnen til dette er at Classic har flere funksjoner og fungerer like greit.

Denne guiden viser noen skjermbilder og hva som finnes av muligheter nÄr du har installert Rboy Lock User Management appen og handler. Pass pÄ Ä fÞlge installasjonsinstruksjonene!

Etter Ä ha lastet ned SmartThings Classic appen, logget inn med Samsungkontoen og paret lÄsen finner du lÄsen under "My Home" og "Things". Her vises alle lÄser og smarthusenheter. Status pÄ lÄs/ikke lÄs vises ogsÄ her. Trykk pÄ lÄsen for Ä kontrollere den.
1_Screenshot_20181115-222100_SmartThings.jpg

Her ser du "kontrollpanelet" til lÄsen hvor du kan lÄse opp og igjen, se batterinivÄ osv.

2_Screenshot_20181115-222225_SmartThings.thumb.jpg.3a37430164e6e07da361f2c555aebb14.jpg

Under "Recently" ser du en logg for lÄsen. Legg merke til at den rapporterer ogsÄ om dÞra er lukket eller ikke. AltsÄ en funksjon som pt ikke er tilgjengelig i f.eks HomeSeer
3_Screenshot_20181115-222253_SmartThings.thumb.jpg.372228855d379ad5f8b0002d274e0d3a.jpg

Under SmartApps finner du "Lock User Management". Det er her du setter koder pÄ lÄsen.
4_Screenshot_20181115-222308_SmartThings.thumb.jpg.ca17659638a2921c6890ab7299f8cdb6.jpg

Her er hovedmenyen for Ä administrere lÄsen.
Select Lock(s). Her kan du velge hvilke lÄser du Þnsker Ä administrere. Det betyr at du f.eks kan velge Ä ha samme brukere for flere lÄser
Number of users (1 to 109) ID Lock 150 rapporterer at den har 109 plasser ledig, men fordi det kun er mulig Ă„ sette 25 koder har jeg endret dette slik at det ikke blir krĂžll. I ettertid har jeg funnet ut at den burde egentlig settes til 27 siden plass 1 er Masterkode og 2 er servicekode.
Lock/unlock actions og Door open/close actions her kan du sette forskjellige regler som f.eks at du skal bli varslet om dÞra ikke er lukket nÄr det er natt.
Trykk pÄ "Manage Users" for administrere koder til lÄsen

4_Screenshot_20181115-222326_SmartThings.thumb.jpg.ede02ee0449dc6ea1a6bb9122a8e445d.jpg

Her ser du oversikt over alle koder i lÄsen. Plass 1 og 2 er "reserverte" til Masterkode og servicekode. Her ser du ogsÄ status pÄ kodene. BlÄ farge betyr at koden er satt og programmering er ok. Du kan ogsÄ sjekke status pÄ programmering i loggen i SmartThings. Du ser ogsÄ hva slags type som er brukt. Permanent er det som er brukt i dette eksempelet.
5_Screenshot_20181115-222349_SmartThings.thumb.jpg.f365b382cd3f824be977ee7313eccd02.jpg
Eksempel pÄ en kode som vil gÄ ut pÄ dato
6_Screenshot_20181115-222416_SmartThings.thumb.jpg.4f9bc208969f3393dd4aaa575fbb6671.jpg

Dette er valgene du fÄr nÄr du velger "Select User Type".
6_Screenshot_20181116-110542_SmartThings.thumb.jpg.8d884e80243538cb30cd6c9cefbd24e4.jpg

Endret av toonwolf
Skrevet
49 minutter siden, Moskus skrev:

og det er det som teller

mÄlgruppen for akkurat dette "prosjektet" var "mest sexy og brukervennlig" + koder mÄtte kunne administreres fra app. SmartThings med Rboy handler var akkurat det jeg sÄ etter. Bonus var ogsÄ at med denne handleren fungerer alt mot ID Lock 150, og det gjÞr det jo ikke PT mot HomeSeer ?

• 8 mĂ„neder senere...
Skrevet

AngÄende Lock Usermanagement over. Jeg leste artikkelen etter jeg hadde konfigurert brukere i appen. JEg har ikke reservert de 2 fÞrste plassene til master og service. Isteden har jeg definert 4 koder fra 1-4. . Hva bÞr jeg gjÞre nÄ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.