Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID Lock 150 og integrasjon med HomeSeer


toonwolf

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Hillmar skrev:

Jeg ser også at du har fjernet status for Value=6 i ditt siste eksempel. Denne statuses settes når låsen låses opp via Z-Wave, så den vil jeg anbefale å sette opp som "Remote Unlock".

Takk, oppdatert eksempel nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag til for forbedring av Status Text: endre Value Offset til 6060. Da vil UserPIN 1 vises som «1», ikke «61» som man får med Value Offset=6000.

 

Her er det selvfølgelig opp til hver og en hva man mener er mest riktig :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2019 den 12.16, Hillmar skrev:

Et forslag til for forbedring av Status Text: endre Value Offset til 6060. Da vil UserPIN 1 vises som «1», ikke «61» som man får med Value Offset=6000.

 

Enig, dette er en liten detalj, men bør også være med. Jeg har nå oppdatert første siden. Det var litt rotete så nå har jeg blitt "norsk" igjen og lagt inn mer informasjon og forsøkt å strukturere det bedre. Om det er noe som er feil eller burde være med er det bare å kommentere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19/11/2018 at 09:37, toonwolf said:

Du har nå slettet alle programmerte PIN-koder og kan programmere de i HomeSeer fra PLUG-INS | Z-wave | Lock Management. Trykk "Add New Pin Code" for å opprette en ny kode

 

Er det mulig å legge til koder via denne menyen nå?
Man må altså ikke gjøre det via et event?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, JohnMartin skrev:

Er det mulig å legge til koder via denne menyen nå?
 Man må altså ikke gjøre det via et event?

Ja testet dette nå med en lås som har blitt oppgradert til beta versjon 1.1.0 av firmware og dette ser ut til å fungere som det skal. Jeg vil anbefale å bruke BLLock for administrere låser siden der har du mulighet til å sette hvilken kodeplassering du ønsker å legge inn. Hvis du bruker Z-wave plug-in'en så har  du ikke mulighet til å velge kodeplassering.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Hva mener du med "Kodeplassering"? Man velger vel "slot number" som før?

Er litt usikker på hva som er riktig benevnelse, men i BLLock brukes "Number". Synes at "kodeplassering" var et ganske godt norsk ord for å beskrive hvilken plass koden har fått, men her er det rom for forvirring og også grunnen til at jeg konsekvent bruker engelsk i HomeSeer.

image.png.c4458f01bf98231ce70ecdd8fc375afa.png

I Lock Management i Z-wave Plug-in har du ikke engang mulighet til å velge "Number" eller "slot number" og er det er også grunnen til at jeg anbefaler BLLock for å administrere koder.

image.png

 

eller Z-Wave actions i en event og "Set a Security Code". Her bruker de forresten betegnelsen "User Number" for "slot number"

image.png.f197774247a42978af4ba8827bec1a5a.png

 

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ID Lock bekrefter i dag at de har sendt melding til HomeSeer support hvor de ber de om å oppdatere "malen" slik at verdier i Status Graphics blir riktig etter inkludering av låsen i HomeSeer. Dette er gode nyheter sammen med ny versjon av firmware som jeg bekrefter fikser problemet med manglene status når noen låser opp døren med kode (måtte eksludere/inkludere mine to låser for at det skulle bli riktig). Det som mangler nå er gjøre statusene "Door Lock Mode" og "Door Condition" tilgjengelige som "Child Device's" slik at de kan bli brukt i eventer i HomeSeer og du kan få varsler om selve døra er åpen eller lukket (altså ikke låst/ulåst). Referanse ID Lock 150 z-wave manual side 23 slik som jeg har notert under "Forslag til forbedringer". Dette er vel noe som HomeSeer også må gjøre. Dette fungerer jo nemlig i SmartThings? 

 

Endret av toonwolf
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, toonwolf skrev:

Lurer på verdien for "Unlock By RF with Invalid User Code" I følge Z-wave manualen skal det være "14", men det får jeg ikke til å fungere. Om jeg derimot bruker "20" som også er verdien som blir satt ved inkludering av låsen fungerer det som det skal?

Svarer på mitt eget spørsmål. Svar fra utvikler hos ID Lock: Z-wave manualen bruker heksadesimal tall (16 tall systemet) 0x14 som er 20 i desimal tall (10 tall systemet). 14 "RF unlock by user code" som jeg la inn er derfor feil, tallet skal være 20. Oppdatert første innlegg med nytt skjermbilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kimstoroy skrev:

Fint om kan spør om mulighet for tilgang til sensor om døren er åpen eller lukket også

Det står på lista. I følge ID Lock er dette noe HomeSeer må lage. ID Lock hevder de er i kontakt med de, så har bedt de om å ta med denne også. Se første innlegg i denne tråden:

Sitat

"Gjøre statusene "Door Lock Mode" og "Door  Condition" tilgjengelige som "Child Device's" slik at de kan bli brukt i eventer i HomeSeer. Referanse ID Lock 150 z-wave manual side 23"

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sitelux skrev:

Går det bra at BLLock brukes for å styre permanente koder, mens z-wave actions brukes for midlertidige koder via events?

BLLock har også støtte for oppretting av midlertidige koder vha scripting. Eksempel:

Opprette kode fra en virtuell device som har referanse 634 og som i dette scriptet er variabel "lockCode"
647=referanse til låsen
80=kodeplassering

Sub Main (byval inputArgs as string)

  Dim lockCode= hs.DeviceValue(634)

  hs.PluginFunction("BLLock", "", "AddUserCodePin", New Object(){647,80,lockCode,"User Name"})

End Sub

Komplett oversikt over hvordan bruke script sammen med BLLock

Spoiler

Lock Properties

The following is a list of the properties that can be accessed for a Lock object.

 

 

Property Name Type Description
 
Number Integer The number of the lock
Name String The name of the lock
DeviceRef Long The device ref of the root lock HomeSeer device

 

 


 


 

Scripting Methods

 

 

EnableDebugLogging Method

Parameter Type Description
None

 

Return Values Type Description
None


Description

 

  This method enables debug logging in the plug-in.

VB.Net Scripting Example

 

  hs.PluginFunction("BLLock", "", "EnableDebugLogging", Nothing)

 

DisableDebugLogging Method

Parameter Type Description
None

 

Return Values Type Description
None


Description

 

  This method disables debug logging in the plug-in.

VB.Net Scripting Example

 

  hs.PluginFunction("BLLock", "", "DisableDebugLogging", Nothing)

 

Locks Method

Parameter Type Description
None

 

Return Values Type Description
Locks Collection Locks Object Collection Returns a collection of Locks objects.


Description

 

  This method returns a Locks object collection of all locks.

VB.Net Scripting Example

 

  For Each myLock As Object In hs.PluginFunction("BLLock", "", "Locks", Nothing)
      hs.writelog("Info", "Lock number: " & myLock.Number & " is a lock!")
  Next

 

EnableLockUser Method

Parameter Type Description
Lock Device Ref Integer The lock device reference.
User Number Integer The user number for the lock.

 

Return Values Type Description
None


Description

 

  This method enables a user for a specific lock.

VB.Net Scripting Example

 

  hs.PluginFunction("BLLock", "", "EnableLockUser", New Object(){660,1})

 

DisableLockUser Method

Parameter Type Description
Lock Device Ref Integer The lock device reference.
User Number Integer The user number for the lock.

 

Return Values Type Description
None


Description

 

  This method disables a user for a specific lock.

VB.Net Scripting Example

 

  hs.PluginFunction("BLLock", "", "DisableLockUser", New Object(){660,1})

 

AddUserCodePin Method

Parameter Type Description
Lock Device Ref Integer The lock device reference.
Pin Location Integer The pin location for the lock.
Pin Code Integer The pin code for the lock location.
Name String The name of the user.

 

Return Values Type Description
None


Description

 

  This method adds a pin code to a specific pin location for a lock.

VB.Net Scripting Example

 

  hs.PluginFunction("BLLock", "", "AddUserCodePin", New Object(){660,1,1234,"Bob"})

 

RemoveUserCodePin Method

Parameter Type Description
Lock Device Ref Integer The lock device reference.
Pin Location Integer The pin location for the lock.

 

Return Values Type Description
None


Description

 

  This method remove a pin code from a specific pin location for a lock.

VB.Net Scripting Example

 

  hs.PluginFunction("BLLock", "", "RemoveUserCodePin", New Object(){660,1})

 

GetUserCodesForLock Method

Parameter Type Description
Lock Device Ref Integer The lock device reference.

 

Return Values Type Description
User Pin Collection User Pin Object Collection Returns a collection of User Pin objects.


Description

 

  This method returns a User Pin object collection of all user pins for a lock.

VB.Net Scripting Example

 

  For Each myUserPin As Object In hs.PluginFunction("BLLock", "", "GetUserCodesForLock", New Object(){660})
      hs.writelog("Info", "Number: " & myUserPin.Number & "; Name: " & myUserPin.Name & "; Code: " & myUserPin.Code)
  Next

 

Du kan også gjøre dette uten å bruke BLLock ved å bruke Z-wave plug-in

 

Legge til kode:

Dim ConfigResult As String = hs.PluginFunction("Z-Wave", "", "AddUserCodePin", {NodeID,LocationID,PIN,UserID,InterfaceID})

Interface ID kan hardkodes eller også leses fra Z-wave ini filen

Dim InterfaceID As String = hs.GetINISetting("Interfaces", "IFace_0_Unique", "", "Z-Wave.ini")

For å fjerne en kode kan du bruke følgende kommando:

Dim ConfigResult As String = hs.PluginFunction("Z-Wave", "", "RemoveUserCodePin",New Object(){NodeID,LocationID,InterfaceID})

 

Endret av toonwolf
skriveleif
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2018 den 9.37, toonwolf skrev:

IKKE OK

  1. Gjøre statusen "Door Condition" tilgjengelige som "Child Device" slik at de kan bli brukt i eventer i HomeSeer. Referanse ID Lock 150 z-wave manual side 23. Dette er noe HomeSeer må gjøre. Svar fra utvikler hos ID Lock 20.01.2019: "Etter det vi kan se er det å legge til "child devices" noe HomeSeer må gjøre. "Door Lock mode" ligge allerede inne, men "door condition" mangler."

Svar fra Matt på HomeSeer Support om denne saken:

I've heard back from the engineer and while the information provided is useful, it is difficult to properly test any changes without the hardware here. Would you be able to request ID Lock to send us a unit to test with?

Noen som blir med på kronerulling slik at ID Lock får sendt avgårde en lås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, toonwolf said:

Svar fra Matt på HomeSeer Support om denne saken:


I've heard back from the engineer and while the information provided is useful, it is difficult to properly test any changes without the hardware here. Would you be able to request ID Lock to send us a unit to test with?

Noen som blir med på kronerulling slik at ID Lock får sendt avgårde en lås?

 

Klarer de ikke å sende en lås for egen regning? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, JohnMartin skrev:

 

Klarer de ikke å sende en lås for egen regning

Virker ikke som de er så veldig lysten på det nei. Forrige gang dette var aktuelt var i fjor høst da jeg var i kontakt med HomeSeer support for å finne ut hvorfor ID Lock 150 ikke alltid rapporterte riktig når noen låste opp. Etter hvert fant jeg jo ut at dette problemet ikke bare gjaldt mot Homeseer, men mot alle sentraler. @cscheiene fant ut årsaken til dette for noen dager siden. Siden dette var en feil som gjaldt flere kontrollere var det jo ikke noe poeng for de å sende en lås til HomeSeer. Denne gangen er det mer identifiserbart hva som faktisk er problemet. Jo, jeg synes ID Lock burde ta seg bryet med å sende en lås også med tanke på at de faktisk har fått hjelp fra sine kunder med å finne ut av feil på låsene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, sitelux skrev:

Hvor mange HS brukere ble identifisert i undersøkelsen din (i prosent)?

 

Godt poeng. Det ble registrert 41 svar. Av disse svarte 12 at de bruker HomeSeer, så altså nesten 30%. Jeg venter på svar fra ID Lock på akkurat dette. Gir de noen dager før jeg begynner å mase igjen!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Moskus skrev:

Jemini. Bare be IDlock sende HS en lås, så kan HS identifisere feilen og få IDlock til å rette den. Da retter de den jo for alle hvis det er samme feil, og det må vi jo anta.

Slik jeg ser det er det nå to feil som er "utestående" med ID Lock 150. Den første er generell, mens nr. 2 kun gjelder om du bruker låsen i HomeSeer.

  1. Feil med "timing" på statusmeldinger fra låsen som gjør at om du åpner døra før du får "tuddelutt" ikke får vite hvilken kode som ble brukt. Denne feilen har vi nå vel fastslått skyldes en feil på firmware i låsen og vil dermed gjelde uavhengig av hvilken kontroller du bruker. Det vil ikke være noe poeng å sende en lås til HS på bakgrunn av denne feilen. 
  2. Gjøre statusen "Door Condition" tilgjengelige som "Child Device" i HomeSeer slik at de kan bli brukt i eventer. Dette er noe HomeSeer må gjøre. HomeSeer har svart at det hadde vært en fordel med en lås slik at de kan teste mot den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det nå to feil som er "utestående" med ID Lock 150. Den første er generell, mens nr. 2 kun gjelder om du bruker låsen i HomeSeer.
  1. Feil med "timing" på statusmeldinger fra låsen som gjør at om du åpner døra før du får "tuddelutt" ikke får vite hvilken kode som ble brukt. Denne feilen har vi nå vel fastslått skyldes en feil på firmware i låsen og vil dermed gjelde uavhengig av hvilken kontroller du bruker. Det vil ikke være noe poeng å sende en lås til HS på bakgrunn av denne feilen. 
  2. Gjøre statusen "Door Condition" tilgjengelige som "Child Device" i HomeSeer slik at de kan bli brukt i eventer. Dette er noe HomeSeer må gjøre. HomeSeer har svart at det hadde vært en fordel med en lås slik at de kan teste mot den.
 
Et alternativ er at det settes opp en pc hos ID lock med remote tilgang for HomeSeer (TeamViewer eller lignende). Så kan HomeSeer utviklere utføre tester mot en lås ID lock har i sitt utviklingsmiljø. Vet ikke hvor gjennomførbart det er, men er sannsynligvis billigere enn å sende låsen til statene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, sitelux skrev:

Et alternativ er at det settes opp en pc hos ID lock med remote tilgang for HomeSeer (TeamViewer eller lignende). Så kan HomeSeer utviklere utføre tester mot en lås ID lock har i sitt utviklingsmiljø. Vet ikke hvor gjennomførbart det er, men er sannsynligvis billigere enn å sende låsen til statene.

 

Da må de jo ring ID Lock hver gang de trenger å få åpnet låsen for å teste... da er det snart billigere med litt porto over til statene uansett... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.