GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har funnet ut at flic kan pares opp direkte mot RPi .

og noen har laget en plugin til Home Assistant sÄ den kan kontrollere enheter og eventer.

SÄ mitt spÞrsmÄl er om noen har fÄtt til det samme med Homeseer? evt om noen tar utfordringen med Ä finne ut av det? Og da aller helst uten bruk av plugins da rpi er begrenset til 5 plugins. Jeg har nemlig ikke kunnskap nok om disse systemene til Ä fÄ det til.

Grunnen til at jeg gjerne vil ha en flic knapp inn i systemet er helt enkelt at jeg til nÄ ikke har klart Ä finne noen andre z-wave knapper som er like fine og diskrete.

Her er link til sdk for flic linux https://github.com/50ButtonsEach/fliclib-linux-hci

Jeg vet at jeg kan bruke flic og IFTTT for Ä styre Homeseer, men jeg Þnsker Ä vÊre uavhengig av tredjeparts servere/systemer og heller ha kontroll pÄ alt "inhouse"

HÄper noen er interessert i fÄ til dette..

Endret av tater
Skrevet
1 time siden, tater skrev:

SÄ mitt spÞrsmÄl er om noen har fÄtt til det samme med Homeseer?

Det ser dessverre ut som om det eneste som linker til det er deg selv...

evt om noen tar utfordringen med Ă„ finne ut av det?

Hehe! Godt forsĂžk... ;)

Du kan jo hÞre pÄ Github om de kunne legge til noe enkelt, som f.eks. HTTP Get/Post eller MQTT til pakken. Det hadde jo lÞst en del. :) 

Ellers har de jo en C# client, sÄ Ä lage en plugin er forholdsvis enkelt. Men igjen: Det blir en plugin i sÄ fall...

Jeg vet at jeg kan bruke flic og IFTTT for Ä styre Homeseer, men jeg Þnsker Ä vÊre uavhengig av tredjeparts servere/systemer og heller ha kontroll pÄ alt "inhouse"

Enig med deg! Problemet er at jeg tror at forelÞpig er den krigen tapt, og kommer til Ä vÊre det til Amazon S3 er nede en uke eller sÄ...

Skrevet
3 hours ago, Moskus said:

Hehe! Godt forsĂžk... ;)ï»ż

Er da lov Ă„ prĂžve seg? hehe

da har jeg etter mye om og men funnet ut at det er HTTP Get/Post stÞtte i Flic sin egen app, og at denne faktisk sender HTTP request direkte til adressen jeg legger inn og IKKE gjennom flic servere som jeg i utgangspunktet trodde. Flic knappen er fortsatt koblet mot telefon, sÄ for Ä slippe Ä vÊre avhengig av at telefonen min er i nÊrheten for at ting skal virke sÄ er neste steg Ä fÄ den koblet mot enten RPi eller en flic gateway. En flic gateway er nok det enkleste alternativet ettersom den likevel sender request direkte til adressen jeg ber om, som sagt var jeg i utgangspunktet sikker pÄ at request gikk via flic servere.

Og vipps sÄ fikk jeg funksjonaliteten jeg var ute etter (inhouse drift) uten Ä drive med mye koding (som jeg ikke kan) og uten plugin ?

• Like 1
Skrevet (endret)

Da har jeg fÄtt i hus flic gateway og testet med Ä skru av telefon for Ä vÊre sikker pÄ at ting ble helt uavhengig av den og nappet ut wan kabelen til routeren for Ä vÊre sikker pÄ at alt opererer lokalt, og SUKSESS det funket som jeg vil. Neste prosjekt blir Ä se om jeg fÄr det til Ä spille gjennom en RPi sÄ jeg kan kjÞre tjenesten pÄ samme maskin som homeseer sÄ jeg kan bli kvitt en boks. Men ved Ä bruke gatewayen vil jo dette funke pÄ alle homeseer installasjoner og ikke bare RPi.

Dersom noen er interessert er dette fremgangsmÄten jeg brukte:

-         Installer FLIC appen pÄ mobilen og koble til knapp eller gateway/hub og knapp iht. oppsettveiledning i appen, egentlig ganske selvforklarende.

-         Trykk pÄ den knappen du vil sette opp og deretter pÄ knappefunksjonen du vil sette opp (click, double click eller hold)

Screenshot_20190126-160825_Flic.thumb.jpg.345cd10d06c87642c71dfe0aa0d0a83e.jpg

-         Velg Tools og sÄ Internet request.

Screenshot_20190126-160830_Flic.thumb.jpg.704e62501e0243d6adbdb328d2a65b54.jpg       Screenshot_20190126-160839_Flic.thumb.jpg.466ec332bee81ed7bf0373d575d9585c.jpg

-         Her velger du GET og under URL sÄ skriver du inn adressen til HS serveren og JSON request

-   http://192.168.1.161/JSON?request=runevent&group=FLIC&name=toggle roomba

-   Her valgte jeg Ä bruke JSON til Ä kjÞre et event som inneholder et skript for Ä toggle en device av/pÄ slik at jeg kan skru av og pÄ en device med samme knappefunksjon,               og kan i sÄ mÄte styre 3 ting med en FLIC

-         Dersom du har aktivert brukernavn og passord i HS mÄ dette legges inn under Headers

-   PÄ Key skriver du «Authorization»

-   PÄ Value skriver du inn Basic + kryptert brukernavn og passord. F.eks «Basic YWRtaW46YWRtaW4=»

-   Basic YWRtaW46YWRtaW4= kan dekodes til admin:admin

-   Jeg brukte http://base64encode.org for Ä kryptere mitt bruker:pass

-   Trykk sÄ pÄ ADD for Ä lagre headeren, sÄ trykker du pÄ SAVE ACTION for Ä ferdigstille konfigurasjonen

Screenshot_20190126-160903_Flic.thumb.jpg.be7dae20058239ecfe47467b1fbeb7a3.jpg

Endret av tater
  • Like 2
  • Thanks 1
  • 2 Ă„r senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.