Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

xibriz

Anbefalte innlegg

Min første post her! Nå migrerer jeg alle mine smarthus-spørsmål fra Diskusjon og hit :)

 

Dette har jeg: Telldus sin TellStick ZNet Lite med både 433 og Z-Wave enheter. Jeg har en gruppe som gjør at jeg kan slå av alle lysene samtidig.

 

Dette ønsker jeg: En fysisk knapp som kan styre denne gruppen. Dette tror jeg må løses gjennom "Events" i Telldus Live!

 

Så til spørsmålet: hvilken fysisk veggkontroller vil/kan fungere til dette?

 

Jeg har sett på https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/1003-veggkontroller-zwc-k8.html

og https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/855-veggkontroller-wallc-2.html

 

Ifølge produktarkene er jeg ganske sikker på at Wallc-2 vil fungere. Men jeg hadde egentlig mest lyst på ZWC-K8. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være! :) 

 

K8 kan kun styre andre fysiske enheter, så den tror jeg ikke er et alternativ for deg i denne situasjonen. WallC-2 er (bl.a.) en scene-controller, og vill kunne fungere hvis Tellstick støtter det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er så forvirrende. Noen steder står det at Telldus ikke støtter "Scence", men noen steder omtales det som heter "Event" i Telldus som "Scence".

 

Det er vanskelig for meg å skille på om Event og Scene egentlig er det samme eller ikke fordi jeg ikke kjenner Z-Wave-spesifikasjonen godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette kan være forvirrende. Bransjen har ikke gjort dette lettere. Det kan fort bli litt sånn:

"Ja, vi støtter scenes"

- Z-wave scenes?

"Nei, vi har våre egne scenes."

- ... Jaha?

 

 

men jeg fant dette på http://api.telldus.com/

Sitat

Since TellStick ZNet Lite does not support Z-Wave Scenes at the moment, we'll need to use the group mode to control devices.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med parameter 11-14 fo Wall2C kan du sette den til å bruke assosiasjon.

Det er mulig at du kan bruke en Z-Uno. Men da står du litt mer på bar bakke.

 

Et siste alternativ er jo også å bytte ut Telldus med noe som har litt bedre Z-wave støtte...

 

42 minutter siden, xibriz skrev:

Ja, jeg så det. Men det strider jo med f.eks. dette dokumentet: http://download.telldus.com/TellStick/Guides/macro_en.pdf

Nei, dessverre så strider det ikke mot det. Det Telldus viser der er ikke en Z-wave scene, men en makro, event, eller hva som helst annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nei.. jeg var ikke helt klar for å bytte system for å gjøre en så "enkel" ting som å slå av å på alle lysene.

 

Appen på Android fungerer jo greit, så siste utvei blir nok å koble opp en gammel mobiltelefon å bruke appen. Det største ankepunktet da er at jeg må legge opp strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha forsket litt på dette nå ble løsningen å flytte min Telldus Net fra garasjen og inn i huset. Den kan motta 433-signaler så da kan jeg bruke en 433-bryter å sende signalene med som deretter trigger en Event som slår alle lysene på/av.

 

Synd det ikke gikk med Z-Wave på mitt nåværende utstyr. Vi får se hvor avansert jeg blir etter hvert, men foreløpig er jeg fornøyd med å ikke slå av/på 14 lys manuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.