Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart styring av vannbåren varme (oppvarmet med elkjel)


Anbefalte innlegg

Hei. 
 

Jeg har nettopp fått meg Tibber, og har kjøpt meg Pulse. Ser at huset veldig ofte «idler» på 12-1800W, uten at varmekabler på bad og varmepumpe står på. Tok sikring for sikring, og fant ut at et lite system med vannbåren varme synderen. 
 

Vi har altså et lite vannbåren system med to sløyfer, som blir varmet opp av en 3kw elkjel (Nilan anlegg). Denne trekker veldig ofte rundt 1000W (aldri 3kw, er vel sikkert to varmeelementer i anlegget?), og er nok en av største strømslukene vi har i huset (nytt hus i 2018). Sløyfene ligger støpt ned i betong og er relativt tregt. 
 

Lønner det seg her å gå til innkjøp av smarte termostater for å senke temperaturen når vi ikke er til stede/strømmen er dyr, eller vil dette være bortkastet penger da dette ligger i støp og er tregt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to dager siden skrudde jeg ned vannbåren varme til 19 grader. Brukte totalt 36kwh i hele går. Det ble riktig nok veldig kaldt nede, og får jeg la meg skrudde jeg opp til 21 grader. Hittil i dag (kl 0800) har jeg brukt 21,5kwh. Det er jo et helt sinnsykt strømsluk, er jo bare snakk to grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømsluk er dette neppe, da du får all strømmen du bruker som varme. Huset ditt er sikkert godt isolert siden det er nytt. Skulle du brukt mindre strøm gjennom døgnet, måtte du brukt varmepumpe for å varme vannet i stedet for elkjele. Men til bedre isolert huset ditt er, dess mindre lønnsomt blir også det.

 

I din situasjon hadde jeg laget meg et opplegg for smartstyring som en akademisk øvelse. Du vil trenge en smarthusinstallasjon av noe slag som er i stand til i styre dette, samt en aktuator for varmeelementet ditt (Aeotec Heavy Duty). Inkludert elektriker blir dette utvilsomt endel tusenlapper, og disse tusenlappene kan jeg vedde mye på at du ikke vil tjene inn.

 

For å spare "mye penger" i et slikt system trenger du stor prisvariasjon gjennom døgnet. I tillegg skulle du helst hatt en stor vanntank som du kunne lagret varme i, for så å porsjonere varmen ut i gulvene etter behov. Et gedigent varmeelement som kunne dratt massevis av kW slik at du kan gjøre unna hele døgnets oppvarming ved å kjøre på max i døgnets billigste time. Hvis billigste time er 50 øre, og gjennomsnittspris er 55 øre gjennom døgnet (representativt for de siste uker), vil du da spare 36 kwh * 5 øre = 1 kr og 80 øre. Med "bare" 3kW element blir besparelsen mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.