Gå til innhold
  • Bli medlem

Termostat for varmekabler med Homekit støtte

Hjelmseth
 Del

Anbefalte innlegg

Hei Spør her siden jeg ikke finner ut så veldig mye

Jeg pusser opp i kjelleren og tenker å automatisere varmen nede i samme systemet som jeg allerede kjører med men sliter med å finne produkt som både er kompatibelt med 230v, HomeKit og varmefolie/varmekabler og eventuelt allerede passer inn i Elko sine bokser 

Har sett litt på termostatene fra Heatmiser og lurer på om noen har erfaring med termostatene dere og om den i det hele tatt er lov å bruke i Norge

https://heatmisershop.co.uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heatmiser er bra og fungerer utmerket i Norge. Det er selvfølgelig lov å installere, det finnes også norske forhandlere men du kan kjøpe direkte og få elektriker til å montere.

MEN: Merk at selve termostatene ikke passer inn i Elko-rammer. Du må ha en egen, separat veggboks for dem.

9 timer siden, Hjelmseth skrev:

men sliter med å finne produkt som både er kompatibelt med 230v, HomeKit og varmefolie/varmekabler og eventuelt allerede passer inn i Elko sine bokser 

Dette sliter du nok med å finne fordi dette produktet sannsynligvis ikke finnes enda.

HomeKit-støtten generelt er økende, men det går saaaakte. Hvis du virkelig har tenkt å gjøre noe smart, så er det bedre å finne en smarthushjerne som du får til å snakke med HomeKit via HomeBridge. HomeKit alene enda ikke "helt der" i mine øyne (som er forholdsvis trenge, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei, 

Jeg søker det samme. Hva er den beste løsningen på markedet i dag som støtter HomeKit (direkte eller via bridge) som passer inn i Elko-rammer. Har i dag Micromatic termostater om styrer varmemattene i leiligheten, tenker å bytte ut disse så de kan kontrolleres via Homekit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Christian_S skrev:

Hva er den beste løsningen på markedet i dag som støtter HomeKit (direkte eller via bridge) som passer inn i Elko-rammer.

Det tror jeg faktisk er ingen, så lenge det er snakk om direkte støtte. Ellers må du via bridge, og da har du flere valg. F.eks. Heatit Z-trm2fx, eller vente på Z-TRM3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Moskus skrev:

Det tror jeg faktisk er ingen, så lenge det er snakk om direkte støtte. Ellers må du via bridge, og da har du flere valg. F.eks. Heatit Z-trm2fx, eller vente på Z-TRM3.

Hvilken bridge støtter HomeKit men som også støtter Heatit Z-trm2fx?

Endret av Christian_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kontakt med Elko Norge i går. Under er svaret fra dem angående HomeKit støtte. 

Sitat

P.d.d. så har vi ikke noen termostater som støtter Apples HomeKit system, med det jobbes med det. Vet ikke noe før nærmere sommeren. 

Endret av Christian_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
1 time siden, Hjelmseth skrev:

det er ikke et lite selskap det er snakk om her,

Nei, det er absolutt ikke det. Men jeg har Home Connect på hvitevarene og det fungerer stort sett utmerket. Men det hender innimellom at skyen deres er treig...

1 time siden, Hjelmseth skrev:

Bosch har allerede lanser støtte for termostaten deres både for Alexa og Google Home 

OK, det er et pluss, men det betyr ikke at det vil være mulig å integrere det i andre systemer (dvs. utenom Home Connect).

Hvilke termostater er det snakk om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2020 den 18.37, Christian_S skrev:

Hvilken bridge støtter HomeKit men som også støtter Heatit Z-trm2fx?

Gammelt med svarer likevel- 
Det er laget Homebridge mot mange sentraler, bruker selv mot Homeseer og Hassio(samt noen plattformer som Netatmo, Neato, Automower Connect og Logitech Harmony)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Del

• Lignende innhold

• Av DrWatson
      Elko ESH Plus Super TR RF. 
      Jeg har 10 stk koplet opp i SmartThings på hytta og hjemme. Dette fungerer utrolig bra med siste DeviceHandler fra Nils-Martin Skaane, publisert 25.11.2019. 
      Men sliter litt med en ny som jeg har koplet til. De "gamle" har FW 1.0.11R, den nye har 1.2.35R. (1.2.25R) Er det noen her som har prøvd å nedgradere FW på disse via SD-kort? Oppgradering går jo fint 🙂
    • Av Neccer
      Hei

Jeg har sånn smått startet med å leke med tanken på å gjøre huset smartere. Jeg anser meg selv som ganske oppegående på teknologi, men smarthusverden er jammen innviklet..

Jeg vil gjerne styre huset med Apple HomeKit, men det virker som det er ganske begrenset? Jeg kjøpte en Fibaro Walli Dimmer, da selgeren sa at denne var kompatibel med Apple HomeKit. Men det ser ikke ut til å stemme helt. 

Så til det jeg lurer på: Er det mulig å få dimmeren til leke med HomeKit? Kan jeg kjøpe et Fibaro Home Center og få det integrert?
    • Av c0d3x
      Jeg har kjøpt et nytt hus, og ønsker å bytte ut vanlige Elko termostater for elektriske varmekabler med en smart type.

Målet mitt er å kunne definere et ukeprogram for når varmekablene skal brukes ved tidspunkt og kunne endre dette via mobilapp.
      Jeg ønsker ikke bruke varmekablene på natten og når jeg ikke er hjemme, bad i 2.etg kun varmt om morning og kveld.
      Og for panelovner på soverom, ønsker jeg kun at disse aktiveres om morgenen 1 time før jeg står opp, og av etter dette.

Hvilken termostater for varmekablene er best og fungerer med en bra app for å styre ukeprogram av temperaturer.
      Jeg kommer til å installere Mill panelovner å gjøre tilsvarende oppsett av ukeprogram for enkelte rom, dette virker ganske rett frem i appen dems.
      Men kunne og vært interessant å bruke et felles grensesnitt for å forenkle dette om jeg ønsker å gjøre små endringer dag for dag.

Har sett på følgende termostater i prioritert rekkefølge:
      Heatit Z-TRM3: https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5345266 Danfoss ECtemp Smart: https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4652483 Elko Smart Termostat Super: https://megaflis.no/elko-esh-plus-super-termostat-hvit.html Finnes det noen andre, bedre alternativer?  
      Jeg har en Samsung SmartThings v3 hub, men vurderer å bygge meg en Home Assistant hub.
      Finnes det en mobilapp jeg kan bruke som har et bra grafisk brukergrensesnitt for å styre termostater?

Noen som har erfaringer med oppsett av tilsvarende?
    • Av tommyb
      God aften,

jeg holder på å samle sammen endel informasjon om stemmestyring av KNX. Det var veldig få sammenlikninger å finne, selv om 1home.io (en av disse leverandørene) har en fin liste på bloggen sin der jeg oppdaget flere av disse produktene. Det blir fort til at man sammenligner epler og bananer også, og det er noen få plasser der noen nevner å ha brukt flere av disse produktene.

Med så lite og spredt informasjon tenkte jeg at jeg kunne like godt legge ut det jeg samlet sammen her så andre kan finne det og kanskje korrigere det jeg finner eller ikke har fylt ut.

Andre produkter: 
      * Smarthjem-programvare som har stemmestyring og støtte for KNX. Gjerne med DIY-hardware. Nevner noen her: 

* Cloudløsninger. Noen av produktene over har også cloudløsninger som kan virke uten egen hardware. Det finnes nok også flere alternativer ikke nevnt. 

Det virker fortsatt som produktene for stemmestyring i smarthjem er umodne. Flere av utviklerne nærmest klager over begrensningene Apple gir dem, og samtidig så er det enda en betydelig del mindre funksjonalitet på Alexa og Google Home-plattformene. Noen få produkter nevner offline-funksjonalitet, først og fremst ProKNX som bruker Snips. Men så har Sonos kjøpt opp Snips, og lagt ned noen begrensninger på framtidig utvikling siden de fokuserer det mot å styre musikk i egne høyttalere. Og cloud-løsningene er sårbare så man kan ikke gå ut fra at de samme alternativene finnes om 10 år. 

Noe vil jeg dobbeltsjekke før jeg legger det her, så jeg kommer vel til har begynt å fylle på i flere omganger... Jeg har foreløpig ikke fylt ut andre alle viktige egenskaper som formfaktor og strømkilde, IP og/eller buss-tilkobling og merfunksjonalitet som visualisering. 

Sleng gjerne inn en kommentar om dette er meningsfull bruk av tiden min eller ikke, jeg vet at dette subforumet ikke har den største gjennomstrømningen.  
    • Av Christian_S
      Hei, 

Jeg bor i en eldre blokk i Oslo med intercom system til hoveddøren i bygget og manuell lås inn til min leilighet. Låsen er en utenpåhengende lås, så det er ikke så lett å finne en HomeKit kompatibel lås, men håper dere kan hjelpe. Om det ikke finnes en tilsvarende smartlås, så kan keg trolig endre til en annen lås...?

Har funnet denne enheten som kan åpne hoveddøren til bygget via eksisternede intercom system. Nuki Opener - noen som har erfaring med denne? Om dette funker så løser det 1 av 2 dører, men trenger også en løsning for leilighetsdøren. Under er noe bilder for å forklare hvordan dagens lås er. Noen som har noen gode forslag som ikke endrer utvendig lås nevneverdig (f.eks ønsker fortsatt en enkel nøkkellås og ikke en kodelås som Yale doorman)

• Opprett ny...