Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Dyrt med smartlys?


Nelsonegg

Spørsmål

Hei!

Jeg forsøker å finne en god løsning for å gjøre lyset i leiligheten smart. Jeg har hatt et par hue-pærer tidligere og synes det funker fint, men jeg får ikke det til å funke på store lamper med flere pærer eller med takspotter på badet etc. Såvidt jeg skjønner er eneste og beste løsning å legge inn smart-dimmere bak eksisterende dimmebrytere? (Ihvertfall for opprettholde dagens WA-factor) Jeg har sett på fibaro som må installeres av elektriker og som trenger trykk-dimmer. En elektriker ville ha 2000 per bryter for å installere fibaro+ny bryter (inkl.mva og alt av materiell). Med ti brytere blir jo dette en liten formue. Er dette eneste vei til et smart hjem eller går jeg på limpinnen her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei! Dårlig formulert av meg. Det tekniske funker - det var mer på den estetiske/praktiske siden at det ikke funket. Det er snakk om to svære design-lamper der pærene i seg selv utgjør store deler av estetikken - det ser ikke så fint ut med hue-pærer inni der. 

 

I tillegg kommer de pærene jeg ikke får byttet; spoter i taket, Muuto-lamper som er svære pærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, Nelsonegg skrev:

En elektriker ville ha 2000 per bryter for å installere fibaro+ny bryter (inkl.mva og alt av materiell)

Var vel en litt overdrevet stykkpris, men ikke så altfor mye. Det kommer an på forutsetningene.

Han bruker ikke en time pr. bryter hvis du har flere, han bruker sannsynligvis 10 minutter, gjerne mindre. Men han bruker nok i det hele én time hvis han kun skal montere 1.

 

Men ja, det koster penger å få det installert. Men sannsynligvis mindre enn det lampen koster... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kjøpte dimmere selv på tilbud (400 kr) og elektriker på timespris. Han brukte vel i snitt 10-15 min pr lampe og en timepris på 1200 kr (tror jeg). Altså ble det 800 kr pr punkt (om man ser bort fra kjøring og sånt) - rundt 900-1000 kr pr pkt om man tar med alle kostnader. Jeg hadde brytere fra før, men de koster vel bare 100-150 kr inkl fjær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 04/02/2020 at 08:05, Moskus said:

Var vel en litt overdrevet stykkpris, men ikke så altfor mye. Det kommer an på forutsetningene.

Han bruker ikke en time pr. bryter hvis du har flere, han bruker sannsynligvis 10 minutter, gjerne mindre. Men han bruker nok i det hele én time hvis han kun skal montere 1.

 

Men ja, det koster penger å få det installert. Men sannsynligvis mindre enn det lampen koster... ;) 

 

Jeg har puslet litt med Fibaro dimmere/brytere i det siste, og det er slettes ikke umulig å bruke en time på montering av 1 stk.. Det avhenger helt av hvor god plass det er i boksen, og om det er mye som kobles sammen der må man kanskje route om på kablingen i kursen, og da går en time fort. Ikke umulig at man finner noen koblinger som er utenfor spec og må ryddes i heller, ikke alle elektrikere er like flinke/grundige! 9_9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det blir ofte bedre plass i boksen etter du har installert dette. En vanlig dimmer pleier å ta mye plass i boksen, men når du bytter den ut med impulsbryter så er den mye mindre. Så impulsbryter+fibaro dimmer 2 tar mindre plass en de fleste store dimmerene. Kan eventuelt kjøpe en vanlig zwave dimmer, den tar nok like stor plass men da er du tilbake til der du er nå. Like god/dårlig plass som alltid, pluss du kan styre lyset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, PerH skrev:

Jeg har puslet litt med Fibaro dimmere/brytere i det siste, og det er slettes ikke umulig å bruke en time på montering av 1 stk

Man kan sikkert finne folk som bruker 2-3 timer også, men da hadde jeg begynt å tvile på personen som fagmann.

 

I 2012 brukte en elektriker i snitt 7-8 minutter pr. dimmer da han installerte 22 stykker i gamle stålbokser med liten plass. Det inkluderer bryterbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I 2012 brukte en elektriker i snitt 7-8 minutter pr. dimmer da han installerte 22 stykker i gamle stålbokser med liten plass. Det inkluderer bryterbytte.


10 min for å koble en aktuator høres fornuftig ut. Normalt er dimmerne faseavsnitt, og da er det meget enkelt.

/Helge


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 minutter siden, Byelektrikeren skrev:

10 min for å koble en aktuator høres fornuftig ut. Normalt er dimmerne faseavsnitt, og da er det meget enkelt.

OK, ikke så langt unna. Han gjorde alle dimmerne og bryterne klare på forhånd, så det var i praksis bare å vippe ut den gamle bryteren og sette dimmer og ny bryter på plass. Tiden er jo uansett fra når han kom til han dro (ca. 3 timer), så det er klart at det går raskere jo mer "samlebånd" man kan ha...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.