Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hafslund sin automatiske strømmåler (AMS-måler)


Anbefalte innlegg

Har fått automatisk strøm måler i dag.

Er veldig nysgjerring på den "HAN-kontakten" og det kribler etter å koble noe til å begynne å måle...

 

Men her sier de: "Kontakten er forberedt for fremtidig innhold av forbruksdata så snart myndighetene har besluttet hvilken protokoll som skal benyttes. Inntil videre er kontakten uten forbruksdata."

 

Betyr det at den ikke er aktiv ennå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamstrup har modultilkoblignene under dekselet dessverre. Det du eventuelt kan gjøre er å lese ut data via den optiske utgangen*. Finnes masse dokumentasjon på nett om folk som har benyttet dette på ulik måte. 

 

*Med optisk utgang mener jeg kommunikasjonsporten til venstre midt på måleren, ikke "impulsblinket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iht. brev fra NVE (husker ikke referansen nå) så er strømselskapet pliktig til å åpne tilkoblingen til måleren gratis for kunder som ønsker det. Grunnen til at de kanskje ikke gjør det i starten er muligens fordi man nylig har bestemt "standarder", men ikke har noe alt praktisk i orden.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristen for å innføre AMS er 1. januar 2019, så det er nok ikke så mye man kan forlange foreløpig.

 

Forskriften sier i utgangspunktet:

Sitat

§ 4-4.Distribusjon og presentasjon av informasjon Måleverdiene, jf. § 4-3, tredje ledd, skal vederlagsfritt gjøres tilgjengelig for sluttbrukeren via Internett.

 

Men det er også et mer udefinert punkt vedr. grensesnitt:

 

Sitat

 

§ 4-2.Funksjonskrav

AMS skal:

b)ha et standardisert grensesnitt som legger til rette for kommunikasjon med eksternt utstyr basert på åpne standarder,

c) kunne tilknyttes og kommunisere med andre typer målere,

 

 

Dette er jo rimelig udefinert, så det utarbeides (finnes?) kanskje skriv eller tolkninger av forskriften som vil spesifisere dette ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, iceball skrev:

Diskutert her: 

 

 

Som jeg skrev i denne tråden, hvis de anbefalingene som NEK har utarbeidet blir tatt til følge, så blir kommunikasjonen fra måler et M-Bus telegram pushet på faste intervall. Det fysiske grensesnittet blir RJ-45 kontakt. Så finner man et M-Bus interface mot styringssystemet sitt bør det være mulig å få ut noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg fikk også min nye strømmåler i dag, og den er identisk med den på bildet til arneolav. Bortsett fra at jeg ikke har et plombert lokk på toppen men et HAN-interface med en rj-45-kontakt. Aner ennå ikke hvordan jeg kan bruke denne, men jeg gikk inn på Kamstrup sine sider og fant under 2. Modules > Communication at de faktisk har en Zigbee-plugin modul som passer i samme port som HAN-interfacet sitter. Det er også en meny hvor det står "Z-wave module" som selvfølgelig fikk opp pulsen i noen sekunder før jeg så at menyen var tom.

Det kan virke som at Kamstrup har gått for zigbee som sin smarthus-protokoll. Noe som selvfølgelig er synd for oss som ikke bruker det. Ser at homeseer heller ikke har noe støtte for zigbee enda. Et snodig valg egentlig, da det for meg virker som z-wave leder an som protokoll i hvert fall her i nord. Er zigbee virkelig en "big player" lenger sør og er det vi her på berget som har hengt oss opp i z-wave?

 

Det er selvfølgelig mulig å sette på en z-wave-pulsteller for å få inn strømforbruket, men med en "smart måler" føles det litt teit med en sånn "workaround".

Det er også litt rart at montøren ikke hadde lagt igjen så mye som en brosjyre sammen med den nye måleren, jeg trodde halve poenget var å involvere brukermassen. Selv om brukermassen helst ikke vil involveres. Bortsett fra folk som oss selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, eivtress skrev:

Er zigbee virkelig en "big player" lenger sør og er det vi her på berget som har hengt oss opp i z-wave?

Fordelen med Zigbee er at du ikke trenger sertifisere noe. Men ulempen med det er at jo at det er enda mindre sannsynlighet for at det spiller ball med eksisterende systemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
11 timer siden, Fermate skrev:

Jeg har fått samme måler @iceball. Jeg har allerede klistret på en NorthQ leser men glemte å se etter hvor mange pulser det er pr kWh.

(Og jeg klarer ikke å se det på bildet ditt) Kan du fortelle meg hva som står det så slipper jeg å rive av sensoren igjen?

zFcEbNx.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 28/12/2016 at 10:58, Fermate said:

Jeg har fått samme måler @iceball. Jeg har allerede klistret på en NorthQ leser men glemte å se etter hvor mange pulser det er pr kWh.

(Og jeg klarer ikke å se det på bildet ditt) Kan du fortelle meg hva som står det så slipper jeg å rive av sensoren igjen?

 

Hei! Fikk du en fornuttig måling ut av denne når du bruker NorthQ måler? Jeg har lagt inn bestilling på en nå, jeg har samme måler (1000 imp/kWh) og håper jeg kan sette opp denne på en fornuftig måte i HomeSeer, gjerne med Device History som presentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke har fått sjekket at den teller likt som selve måleren ennå.

 

Men jeg må si jeg er litt skeptisk. For meg ser det ut til at den skipper pulser;

Skal ikke dioden på NorthQ'en blinke i takt med selve måleren når den er i sånn "trykk en gang" modus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fermate said:

Jeg må innrømme at jeg ikke har fått sjekket at den teller likt som selve måleren ennå.

 

Men jeg må si jeg er litt skeptisk. For meg ser det ut til at den skipper pulser;

Skal ikke dioden på NorthQ'en blinke i takt med selve måleren når den er i sånn "trykk en gang" modus?

 

Men du har satt den opp i Homeseer og du får fornuftige avlesninger? Vært moro å sjekket mot en strømregning og sett hvor mye avvik det eventuelt er, og SÅ tatt diskusjonen med strømleverandøren for å krangle om hvem som har rett :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎16‎.‎01‎.‎2017 klokken 21.29, TomB skrev:

 

Men du har satt den opp i Homeseer og du får fornuftige avlesninger? Vært moro å sjekket mot en strømregning og sett hvor mye avvik det eventuelt er, og SÅ tatt diskusjonen med strømleverandøren for å krangle om hvem som har rett :D

 

 

NorthQ leser jo bare av hva måleren allerede mener du har brukt så om det er avvik mellom måleren og strømregningen trenger du ikke NorthQ til å detektere det.

Om du vil sjekke måleren må du ha noe som leser strømmen UTENFOR måleren.

(Med transformatorer på kablene)

 

Jeg tenkte mer på å lese av målertallet og sammenligne med hva NorthQ fikk etter noen dager.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/01/2017 at 19:03, Fermate said:
1 minute ago, Fermate said:

 

NorthQ leser jo bare av hva måleren allerede mener du har brukt så om det er avvik mellom måleren og strømregningen trenger du ikke NorthQ til å detektere det.

Om du vil sjekke måleren må du ha noe som leser strømmen UTENFOR måleren.

 

 

Godt poeng det, jeg tenkte litt feil her ;) Etter at Lyse innførte automatiske målere for en stund tilbake var det en storm av klager fra folk som mente regningene var blitt for store over natten med ny måler. Lyse skyldte på høyere strømpriser, men for min del her så steg strømFORBRUKET med ca 15-20% i snitt hver eneste måned fra den spesifikke måneden hvor de gjorde nye avlesninger, og det holdt seg jevnt over de neste  6 månedene. Jeg prøvde å ta det opp med Lyse som så mange andre, men ble selvfølgelig bare avskrevet med at det var vi som brukte mer strøm og at de gjerne kunne sjekke det men da til en sinnsvak kost for elektriker osv. Som så mange andre så rullet jeg også bare rundt på ryggen og gav opp, og betaler nå for 15-20% mer strøm per måned enn det som var normalen før den måleren ble tatt i bruk.

 

Jeg ønsker å holde bedre kontroll på når jeg bruker strøm, hva som kjører osv, og selvfølgelig litt ren geekfaktor, det er hovedgrunnen til at jeg nå vil ha inn avlesning gjennom Homeseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, TomB skrev:

Lyse skyldte på høyere strømpriser, men for min del her så steg strømFORBRUKET med ca 15-20% i snitt hver eneste måned fra den spesifikke måneden hvor de gjorde nye avlesninger, og det holdt seg jevnt over de neste  6 månedene.

Dette kunne vært spennende å sett. Kan du ikke hente ut grafene fra Lyse sine sider for de aktuelle månedene, men sammenlignet mot årene før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TomB said:

...men for min del her så steg strømFORBRUKET med ca 15-20% i snitt hver eneste måned ...

Hva slags måler hadde du før? Hafslund påpeker: " Eldre mekaniske strømmålere med dreieskive har i mange tilfeller gjennomgående registrert for lavt forbruk. Alle nye automatiske strømmålere er testet i laboratorium for å dokumentere målenøyaktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hårek skrev:

Hva slags måler hadde du før? Hafslund påpeker: " Eldre mekaniske strømmålere med dreieskive har i mange tilfeller gjennomgående registrert for lavt forbruk. Alle nye automatiske strømmålere er testet i laboratorium for å dokumentere målenøyaktighet.

Enda en grunn til å ikke bytte måler... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.