Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av laptop


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en laptop, men er veldig i villrede om hva det er som gjelder for tida...
Dersom jeg kjøper en vil det kun bli til "kveldsbruk" privat, og jeg har servere med mer enn nok muskler for min del, så i den grad det er tunge operasjoner vil det kun være snakk om RDP til det som skal utføre det tunge :)

Har i veldig mange år brukt Lenovo i jobbsammenheng og er godt fornøyd med det, men klarer ikke plasseringa av Ctrl-tasten :P Nå har jeg en Dell - liker tastaturet godt, men tror ellers maskina ikke er representativ da det er en ned-spekket "spesialversjon" de har kjøpt store mengder av for å spare litt penger.....

Noen tips til hva som er kurant? Har igrunnen ikke så mange flere krav enn ok oppløsning, riktig plassering av Ctrl og andre taster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også i mange år brukt Lenovo.

Men, som et eksempel, så begynte de å tukle med touchpaden med en klikkfysak under. Totalt ubrukelig.

I fjor måtte jeg ha meg en ny laptop da min gamle Lenovo 420s faktisk ikke hadde hjørner igjen. De var rett og slett slitt av etter mange år inn og ut av ryggsekk så til de grader at låsen for skjermen (mot tastaturet) var borte..

Jeg havnet på Dell sin XPS13. Det største problemet med XPS13 er oppløsningen på skjermen. Den er helt rå.

Om man skal bruke Windos så kan det bli et problem. Langt i fra alle programmer leverer lesbar skrift i fullskjerms Windos under Virtualbox.

Når det er sagt, jeg starter kun Windos når jeg må, og da er det gjærne sære gamle programmer som er laget for win3x..

Nå vet ikke jeg hva Dell har funnet på siden jeg kjøpte min, men tradisjonelt har Dell levert gode "standard" maskiner av god kvalitet.

I motsetning til Lenovo som har puttet inn mere og mere ustandard snøl etter at IBM var ute av bildet.

Endret av NilsOF
420s. Ikke 520.. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Lenovo X390 Yoga kan man fint endre Fn og Ctrl i bios. Med Powertoys kan man også gjøre det for maskiner som ikke har den funksjonen i bios.

En ting jeg liker med maskinen er full size pil opp/ned og page up/down plassert på sidene av piltastene.

Satt opp en Lenovo C940 yoga 14" for en kollega nylig som jeg bestilte inn. Veldig lekker maskin med passe skjerm/størrelse, knall lyd og specs med Intel iris. Dog mangler ThinkPad tastatur og pil opp/ned full-size + page up/down har feil plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste maskin ble en Dell-XPS15, men jeg antar at den er kanskje litt dyrere enn man er på jakt etter her. Plassering av CTRL og  FN var en av de utslagsgivende faktorene. Jeg er veldig fornøyd med maskinen. XPS13 blir litt for liten for meg. 

 

Hvis du kun skal ha en Remote desktop maskin så hadde jeg sett på noen av de billigere på Power/Elkjøp/etc til ca 4000 -8000. Pass på å gå for høyest mulig RAM. Det er her det først kniper etterhvert som OS blir patchet. 

Eventuelt bare se om du kan få noe på Finn. Ulempen her er at folk flest ikke skjønner at man bør kjøre ned prisen til minimum det halve så fort det er brukte ting som selges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial, mappet om Capslock-knappen på forrige jobb til F5 siden den ble brukt i flere programmer jeg brukte der, heldigvis mast meg til Mac igjen på ny jobb. Hardt å klare seg uten Alfred. 
Brukte Sharpkeys til å mappe om knapper, brukte PhraseExpress til utklippstavle/formatert tekst. 
Syntes Surface fungerte greit, var av og til lettvint å skrive for hånd på .pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.