Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er det en VP som er anbefalt?


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

Kan ikke innebygget Wi-Fi på disse VP brukes til noe fornuftig? Mye finurlige løsninger en må til med synes jeg. Skjønner ikke hvorfor det ikke er mulig å koble til en modul på en enkel måte for så å få opp VP eller ventilasjon enkelt og greit i den løsningen en har valgt til å styre det hele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et godt poeng. Men samtidig skal jeg klare å gjennomføre det også. Dersom jeg må i gang med å lodde så har jeg ikke vært borti det på lang tid. Sist var vel når jeg holdt på å modifisere xbox 360, og kan ikke si at det var en utelukkende suksess 😅

 

Ikke har jeg nøvendig utstyr for slikt heller, noe som gjør det til en fordyrende prosess. Så da blir det jo i så fall en avregning mellom kostnad/vanskelighetsgrad og ulempen med å ha det basert i skyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Daikin fungerer godt i HS og jeg er meget fornøyd med Daikin-integrasjonen mot Home Assistant. Et absolutt krav for min del er at integrasjonen ikke må gå via skyløsning og det trenger du ikke med Daikin.

 

Er også veldig fornøyd med pumpa fra Daikin bare så det er sagt også :) 

 

Home Assistant fant Daikin-pumpa mi straks den var koblet på wifi og spurte om jeg ville integrere den. To trykk senere var den på plass i HA :) 

Endret av Mathias
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se nærmere på Daikin og om jeg finner en forhandler her i området.

 

Zen og Kaiteki er jo svært enkelt å få tak i, samt for en VP å være så er de jo ganske ok designmessig. Må ta hensyn til det den tid den skal henge på vegg i stuen og nå godkjennes av resten av huset.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største utfordringen med Mitsubishi vp og ESP8266 er muligens å få programmert ESPen. Dvs. det krever at man setter opp og manøvrerer Arduino-IDEen. En MQTT-service må settes opp
Og så må man plugge fire ledninger riktig. Ellers er alt å få kjøpt ferdig.

Ingen lodding nødvendig.

Men helt klart en høyere vanskelighetsgrad,

inkludert at man må av med dekslene på varmepumpa for å plugge inn ESPen.

 

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, NilsOF skrev:

Den største utfordringen med Mitsubishi vp og ESP8266 er muligens å få programmert ESPen. Dvs. det krever at man setter opp og manøvrerer Arduino-IDEen. En MQTT-service må settes opp
Og så må man plugge fire ledninger riktig. Ellers er alt å få kjøpt ferdig.

Ingen lodding nødvendig.

Men helt klart en høyere vanskelighetsgrad,

inkludert at man må av med dekslene på varmepumpa for å plugge inn ESPen.

 

 

... har du en guide å følge? Ellers er jo dette kun hypotetisk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg styrer varmepumpen med IR, via en iTach IP2IR. Har fungert utmerket i årevis. Vil du ha tilsvarende i Z-wave-format, så kan du se på ZXT-600. :)

 

Ir finnes vel mange løsninger på, men da vil en vel aldri få en tilbakemelding fra VP på at korrekt innstilling er satt på VP etter at signalet er sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Moskus skrev:

har du en guide å følge? Ellers er jo dette kun hypotetisk. :) 

Ikke hypotetisk, jeg måttet bare knø meg til å finne posten..


hele tråden bør leses, men siden jeg er den siste som dokumenterte så linker jeg til min post med deler fra Elfa.

Ps: Det finnes en Huzza ESP8366 med innebygget USB om man ikke har "programmerer" liggende.

 

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/4424-ekstern-temperaturføler-til-mitsubishi-varmpepumper/?do=findComment&comment=75540

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/5516-tips-til-varmepumpe-ordentlig-styring-ikke-ir-ikke-sky/?do=findComment&comment=63870


Mener det var flere poster også, men tror det forsvant noe i forumkrasjet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ProphetSe7en skrev:

Ir finnes vel mange løsninger på, men da vil en vel aldri få en tilbakemelding fra VP på at korrekt innstilling er satt på VP etter at signalet er sendt.

Nei, men hva så? :) 

Det er en enkel varmepumpe, og iTach'en har enn så lenge ikke bommet. Men så har den løsningen bare vært i drift siden 2012... ;) 

 

Det er annerledes med panelovner. Der må man vite om de er av eller på.

 

 

1 time siden, NilsOF skrev:

Ikke hypotetisk, jeg måttet bare knø meg til å finne posten..

Det var det jeg hadde en følelse av! ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.