Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med å få Fibaro rele til å fungere


magnaral

Anbefalte innlegg

Hadde elektriker på besøk i går for blant annet å installere noen Fibaro komponenter.

 

I et rom med 4 halogenpærer (12V med trafo) fikk jeg byttet ut eksisterende dimmer (som uansett var ødelagt) i en Fibaro Dimmer 2 (FGD-212) med impulsbryter. Det fungerer stort sett utmerket.

 

Har også fått montert et Fibaro rele (FGS-222) i serie med en gammeldags dimmer. Det fungerer også utmerket, kan nå skru lyset av og på fra impulsbryter eller over nettet (selv om dimming naturligvis må gjøres med den gamle dimmeren).

 

Problemer oppsto imidlertid når elektrikeren skulle montere rele på lyset i garasjen som jeg også ønsker å kunne skru av og på automatisk (gjerne når man kjører bilen inn i garasjen f.eks.). Bryteren i garasjen ser fra utsiden ut som en topol-bryter (med "0" og "1") på bryteren, men når han åpnet opp viste det seg at det var koblet som en enpol-bryter (dvs kun 2 ledere inn/ut til bryteren). Mulig det var ok i 1996 da huset ble bygget, men i dag skal vel alt i garasje o.l. være topol? (selv om garasjen er tørr og nesten som et innerom)

 

Elektrikeren måtte dermed koble en ny ledning fra et lampepunkt i nærheten til bryteren for å hente strøm derfra og få tofase (slik jeg forsto det, men dette er absolutt ikke noe jeg kan) for å ha strøm til å drive releet. Det så ut til å fungere med det samme med impulsbryteren, et trykk skrudde av lyset, et nytt trykk skrudde det på igjen.

 

Deretter startet problemene, plutselig fungerte ikke impulsbryteren lenger, lyset ble bare stående på konstant og var ikke mulig å skru av. Jeg fikk kontakt med releet fra Domoticz (mitt z wave system) etter å ha synkronisert den, men å skru av og på der gjorde heller ingen forskjell. Det gjorde heller ikke det å trykke inn den lille knappen på selve releet. Deretter koblet han om N og L for å se om det hadde noen effekt, men det som skjedde da var at lyset forble konstant av og ikke var mulig å skru på (dvs det motsatte av tidligere). Han forsøkte flere varianter og mulige sammenkoblinger, men fikk det ikke til på noen måte. Vi forsøkte også å bytte rele (samme type, hadde et ekstra liggende), men det samme skjedde med dette. Det så ut til å fungere bra i starten, men deretter hang det seg opp slik at impulsbryteren ikke lenger virket.

 

Tilslutt måtte han rett og slett bare gi opp og koblet på en vanlig vippebryter.

 

Lyset i garasjen er lysstoffrør, 7 stk armatur med 2 lysrør i hver a 35W (tror jeg det var). Dvs totallasten blir ca 490W, mens releet er 2x1.5 kW, så det skal takle atskillig mer enn dette.

 

Noen gode teorier på hvorfor dette ikke fungerer? Rele av samme type fungerte utmerket inne i serie med en dimmer, men ikke her ute.

 

Er det viktig at disse lampene i garasjen er koblet som topol? Tror kanskje ikke det var krav om det i 1996, men det er vel kanskje det i dag?

 

En ting litt på siden: Har merket at det ofte er endel forsinkelse når jeg skrur av og på FGD-212 eller FGS-222 over nett, noen ganger kan det ta 5-6 sekunder og andre ganger går det umiddelbart. Hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at en del har problemer med lysstoffrør og mikromoduler. At reléet rett og sletter brenner fast. Dette er visst noe med hvordan lysstoffrør funker, men kjenner ikke detaljene. Et søk på "lysrør"/"lysstoffrør" gir kanskje noen treff her på forumet som kan gi mer svar. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, ZoRaC skrev:

Mener å ha lest at en del har problemer med lysstoffrør og mikromoduler. At reléet rett og sletter brenner fast. Dette er visst noe med hvordan lysstoffrør funker, men kjenner ikke detaljene. Et søk på "lysrør"/"lysstoffrør" gir kanskje noen treff her på forumet som kan gi mer svar. :) 

 

Takk for info, var noen problemstillinger her jeg åpenbart ikke var helt klar over (men litt merkelig at ikke elektrikeren tenkte på dette). Antar at startstrømmen med 14 slike lysrør har vært for høy i forhold til hva releet tåler. Er det sannsynlig at releene har brent opp og nå er ubrukelige? Eller kan det være at de bare har "hengt seg opp"?

 

Siden lampene har vært der en liten evighet kan det godt være at det er T8 lysrør som står i (må dobbeltsjekke dette), vil det hjelpe på startstrømproblematikk om jeg bytter disse til T5 lysrør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fermate skrev:

Du kan lese litt om lysrør her:

 

 

Har lest den tråden ja, mye læring og nyttig info der, men så vidt jeg kan se svarer den likevel ikke på om T5 har betydelig lavere startstrøm enn T8 og slik sett vil løse problemet.

 

Vil en løsning for meg kunne være å bytte ut alle lysrørene med T5 (de koster jo ikke allverdens på Clas) og bruke et av Fibaro releene jeg har videre? Eller har de mest sannsynlig brent opp? Det nevnte Nexa releet (i tråden) vil i så fall kanskje være en god erstatning?

 

Hva med topol problematikken, er dette noe jeg bør bruke penger på å rette opp i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre Fibaroene er brent fast.

(Jeg har knekt mange :( )

 

JEG vil IKKE anbefale å prøve Fibaro på nytt uten et ekstra Relee (type ELKO eller noe).

 

En løsning som kan funke er å gruppere armaturene å gi dem hver sin styring.

 

Ikke kast Fibaroene, de kan alltids brukes som sensorer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fermate skrev:

Jeg tror dessverre Fibaroene er brent fast.

(Jeg har knekt mange :( )

 

JEG vil IKKE anbefale å prøve Fibaro på nytt uten et ekstra Relee (type ELKO eller noe).

 

En løsning som kan funke er å gruppere armaturene å gi dem hver sin styring.

 

Ikke kast Fibaroene, de kan alltids brukes som sensorer ;) 

 

Irriterende, 2x500 kr bortkastet og flere tusen i elektriker.

 

Usikker på hvor enkelt det er å gruppere armaturene, er redd det i så fall må trekkes nye ledninger, noe jeg helst vil slippe...

 

Sensorer for måling av strømforbruk tenker du på? Eller kan jeg programmere S1 og S2 impuls til å gjøre andre ting som en binær sensor?

 

Er det et alternativ å bytte ut lysrørene med LED-rør? I så fall blir vel ikke startstrømmen spesielt høy? Er det andre ting jeg i så fall må tenke på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Christian skrev:

Har du forsøkt å resette releet ved å holde inne b knappen og deretter ta strømmen ? Husker ikke helt rekkefølgen her, men fant det på nett... kan vet finne det ikveld når jeg kommer hjem

 

Nei, har ikke gjort noe mer med dem, får teste ut nærmere i kveld.

 

Jeg har kontakt med releene i Domoticz så lenge de er koblet til, ,men av/på funksjonaliteten virker til å ikke virke.

 

Men skal nok teste dem ut før jeg evt må bruke dem til noe annet, hadde håpet å bruke et av dem til garasjeportåpneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, magnaral skrev:

Har lest den tråden ja, mye læring og nyttig info der, men så vidt jeg kan se svarer den likevel ikke på om T5 har betydelig lavere startstrøm enn T8 og slik sett vil løse problemet.

 

 Det er ballasten som gir spenningshoppet, ikke lysrørene. Så det vil ikke ha noe å si.

Hvis du konverterer til LED-lysrør fjerner du ballastene og lar LED-rørenes interne elektronikk gjøre jobben. Dette vil da bli en kapasitiv last og fibaro-releene burde takle det fint hvis du holder deg innenfor spesifikasjonene.

Det overasker meg ikke at elektrikeren din ikke tenkte på dette. Det er sånne ting som skiller kabelbankere fra elektrikere.

Syntes egentlig firmaet du hyret inn burde erstatte releene, siden du brukte elektriker nettopp for å unngå sånne problemer.

 

Her er litt lesestoff hvis du er interessert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, magnaral skrev:

Sensorer for måling av strømforbruk tenker du på? Eller kan jeg programmere S1 og S2 impuls til å gjøre andre ting som en binær sensor?

 

Fibaroene bruker 230V på bryter INNGANGENE så de kan brukes til å sjekke om noe har spenning eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, eivtress skrev:

Hvis du konverterer til LED-lysrør fjerner du ballastene og lar LED-rørenes interne elektronikk gjøre jobben. Dette vil da bli en kapasitiv last og fibaro-releene burde takle det fint hvis du holder deg innenfor spesifikasjonene.

 

Men jeg kan bruke LED-lysrør i eksisterende armatur? Er denne ombygningen noe jeg kan gjøre selv?

 

Hvor sitter ballasten og hvordan ser den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, magnaral skrev:

 

Men jeg kan bruke LED-lysrør i eksisterende armatur? Er denne ombygningen noe jeg kan gjøre selv?

 

Hvor sitter ballasten og hvordan ser den ut?

Ballasten er den hvite firkantede saken som stort sett sitter mellom rørene. Om du kan gjøre ombyggingen selv kommer vel egentlig an på deg. Jeg er næimen ikke sikker på om det faktisk er lovlig siden det jo er en fast installasjon. Noen har med god grunn veldig sterke meninger om sånne ting, mens jeg personlig ser litt i gjennom fingrene og liker å gjøre ting selv siden jeg føler meg trygg på det.

 

Her er i hvert fall noen videoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, eivtress skrev:

Ballasten er den hvite firkantede saken som stort sett sitter mellom rørene. Om du kan gjøre ombyggingen selv kommer vel egentlig an på deg. Jeg er næimen ikke sikker på om det faktisk er lovlig siden det jo er en fast installasjon. Noen har med god grunn veldig sterke meninger om sånne ting, mens jeg personlig ser litt i gjennom fingrene og liker å gjøre ting selv siden jeg føler meg trygg på det.

 

Her er i hvert fall noen videoer.

 

Ok, takk. Høres ut som det kanskje er enklere å koble via et ekstra rele (ikke smart) som er bygget for å tåle den høye startspenningen for å beskytte smartbryteren bak dette. Det vil vel også fungere, rent bortsett fra at man ikke får målt strømforbruket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester nå de to releene jeg brukte i går. Har koblet opp en glødepære som last (alt tilkoblet stikkontakt, så gjør ikke noe på den faste installasjonen).

 

Dessverre klarer jeg ikke å skru dem av eller på hverken med B-knappen eller fjernstyrt fra Domoticz. De kobler seg imidlertid til systemet uten problemer, men relefunksjonaliteten virker til å være satt ut av spill...

 

Er det noe mer jeg kan forsøke eller må jeg anta at disse to er tapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke. Det er ikke vanskelig å få de reléene til å ryke når de blir skrudd på selv om strømmen er under 10A. For ellers skulle det jo ikke være mulig å tenne lysstoffrør med sikringer på 10A, og det er jo ikke noe problem. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Det tror jeg ikke. Det er ikke vanskelig å få de reléene til å ryke når de blir skrudd på selv om strømmen er under 10A. For ellers skulle det jo ikke være mulig å tenne lysstoffrør med sikringer på 10A, og det er jo ikke noe problem. ;) 

 

Det finnes jo både trege og raske sikringer, men du har nok et poeng. Men om elektrikeren ikke visste om problemstillingen med lysstoffrør, så kan man jo prøve å skylde på at det elektrikeren sin manglende sikring som har skylden for at de røk :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, mk1 black limited skrev:

Kakk litt hardt og bestemt på dem noen ganger med håndtaket på en skrutrekker e.l. Kan hende du får dem i gang igjen. Ikke fleip, @Fermate tipset meg om dette en gang, og det fungerte for min fastbrente bryter. :)

 

 

Takk for tipset, skal prøve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, mk1 black limited skrev:

Kakk litt hardt og bestemt på dem noen ganger med håndtaket på en skrutrekker e.l. Kan hende du får dem i gang igjen. Ikke fleip, @Fermate tipset meg om dette en gang, og det fungerte for min fastbrente bryter. :)

Wow! Jeg har noen fastbrente to-polete brytere liggende her. De er dyre, så det er vel verdt et forsøk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, mk1 black limited skrev:

Kakk litt hardt og bestemt på dem noen ganger med håndtaket på en skrutrekker e.l. Kan hende du får dem i gang igjen. Ikke fleip, @Fermate tipset meg om dette en gang, og det fungerte for min fastbrente bryter. :)

 

 

To kakk på hver av dem og voila - gode som nye!

 

Tusen takk for tips, sparte meg for 1000 kr 

 

?

Endret av magnaral
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.