Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av nettverk


Gammel Mann

Anbefalte innlegg

WiFi er ikke laget for å spare strøm. En WiFi-sensor på batteri vil ikke vare lenge..

Om man tenker z-wave og zigbee så er dette kommunikasjonsstandarder laget for formålet.

z-wave på 868 MHz, zigbee på 2.4 GHz

 

Edit: Det er ingenting i veien med å bruke WiFi og feks MQTT som protokoll over IP.

Veldig få WiFi-dingser bruker en standard protokoll ut av eska. Og det er mye av problemet.

Og man må selvfølgelig ha et ordentlig WiFi -system.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvalg vil jeg også si er en faktor her. zwave (antar at det menes 868MHz?)/zigbee har ganske bra komponentutvalg, mens det er ikke før den siste tiden at det har vært noe særlig å velg i med wifi. Så er det jo som nevnt over, hvordan skal man få dette inn i en hub for å styre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener selvsagt 868.MHz/Z-wave, ikke 866.

 

Grunnen til at jeg tenkte at det var lurt å bruke WiFi er at disse z-wave/Zigbee dingsene har kort rekkevidde. Siden jeg har et godt utbygd mesh WiFi nett med 6-7 noder, så tenkte jeg kanskje det at det er lettere å bruke det eksisterende nettet i stedet for å bygge ut et nytt nett parallelt med WiFi nettet. Men det er altså ikke det letteste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mye annet, så kommer det ann på... 

 

Veldig avhengig hva du ønsker å gjøre. Har du stort hus der rekkevidde kan være et problem, og wifi dingsene kan kommunisere med hub på en enkel, eller ihvertfall overkommelig måte, så der det ikke noe problem. Kjenner ikke så godt til wifi produkter for hjemmeautomasjon, men fordelen med zwave/zigbee (zigbee er ikke der helt enda, men kommer seg stadig) er jo at det er en felles standard som virker mot hub. Som igjen gjør det enklere å forholde seg til.

 

Ser du har wifi mesh med 6-7 node, så enten har du vel et veldig stort hus(!) eller mur/betong? Kanskje en kombinasjon? Så "problemet" blir jo det samme om du skal kun ha en node i hver ende av huset. Da må man med zwavee/zigbee ha en del noder i mellom for å rekke frem rett å slett. Men dette pleier jo som regel løse seg med at man rett og slett "smartifiserer" det som er av lysbrytere og varmestyring 😉

 

Det er ikke noe rett eller galt, men heller hva som dekker ditt behov, eller rett og slett "because I can"... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen wifi enheter kan man styre lokalt å legge inn annen software på, men veldi mye av de som bruker wifi er skybasert å da er man avhengig av at selskapene holder serverene gående.

 

Google nest lover å støtte sine produkter i 5 år etter de slutter å selge de. Men er ikke godt å si hva mindre selskap lover eller hva som skjer om noen går konkurs.

 

På Shelly kan man legge inn annen software eller koble de med mqtt eller http å da er man ikke avhengig av selskapene som produserer produktene.

 

Zigbee/z-wave vil virke uansett hva som skjer med produsentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28/11/2021 at 11:59, Gammel Mann said:

Men spørsmålet mitt er hvorfor bruke systemer på 866mHz i stedet for å gå rett på WiFi? Hva er fordeler/ulemper med det ene eller andre? 

For min del handler det om å slippe å ha halt på "wifi", dvs. på datanettverket. Det er raskere og mer stabilt med et eget nettverk for ting, enn å måtte stole på at wifi alltid fungerer. Data kan få være data, så kan hjemmeautomasjon få være hjemmeautomasjon (men det er noen gråsoner).

 

Men det er det samme om du bruker Z-wave eller Zigbee, selv om de bruker forskjellige frekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.