Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Multireg Z-wave termostaten funker nå i HS


Fermate

Anbefalte innlegg

Når jeg testet så var det ikke samsvar mellom melding i event-logg og den røde lampen. Stusser også på at varme er på når du har 0,6 grader høyere temperatur enn setpunktet ditt. Jeg har termostater fra 1,5 år tilbake så mulig det er skjedd noe nytt med de men i følge Thermofloor støtter ikke mine muligheten for å kunne se om de er på eller av og det var heller ikke mulig uten hardware-endringer. Dette var informasjon som ansatt i Thermofloor la ut i gruppa Smarthus&IOT på facebook i våres.

(Søk etter multireg og finn post startet 24 april).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Ser ut som at det samsvarer fint hos meg.

Har lagt inn statusbilde og kikker på easytrigger for å styre device string nå.

Dette er veldig spennende egentlig. Hvor gamle termostater har du? Vet Thermofloor pratet om at det skulle komme en versjon som støttet litt mer. Mulig det er denne du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Morten B skrev:

Når jeg testet så var det ikke samsvar mellom melding i event-logg og den røde lampen. Stusser også på at varme er på når du har 0,6 grader høyere temperatur enn setpunktet ditt. Jeg har termostater fra 1,5 år tilbake så mulig det er skjedd noe nytt med de men i følge Thermofloor støtter ikke mine muligheten for å kunne se om de er på eller av og det var heller ikke mulig uten hardware-endringer. Dette var informasjon som ansatt i Thermofloor la ut i gruppa Smarthus&IOT på facebook i våres.

(Søk etter multireg og finn post startet 24 april).

 

Jeg har en blanding av firmware 1.5 og firmware 1.7 termostater. Jeg vet at de i sommer hadde kommet til firmware 1.8, men vet ikke om det har kommet noe senere.

 

Termostaten som viste "varme på" men allerede var 0,6 grader over temperatur-setpunktet har ekstern sensor. Om dette hensyntas i styringen vet jeg ikke. Imidlertid viser frontdekselet på denne termostaten vanligvis mellom 24,5 og 26,0 - selv om den er innstilt på 25 grader.

 

Jeg har nå lagt hjemmekontor-termostaten inn på samme måte. Jeg kan høre når den klikker av/på og ser kort tid etter at dette fører til ikonskifte i oppsettet mitt i HomeSeer - så for meg ser dette ut til å virke helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Go4IT skrev:

 

Jeg har en blanding av firmware 1.5 og firmware 1.7 termostater. Jeg vet at de i sommer hadde kommet til firmware 1.8, men vet ikke om det har kommet noe senere.

 

Termostaten som viste "varme på" men allerede var 0,6 grader over temperatur-setpunktet har ekstern sensor. Om dette hensyntas i styringen vet jeg ikke. Imidlertid viser frontdekselet på denne termostaten vanligvis mellom 24,5 og 26,0 - selv om den er innstilt på 25 grader.

 

Jeg har nå lagt hjemmekontor-termostaten inn på samme måte. Jeg kan høre når den klikker av/på og ser kort tid etter at dette fører til ikonskifte i oppsettet mitt i HomeSeer - så for meg ser dette ut til å virke helt fint.

Da skal jeg jaggu teste ut dette lit mer jeg også. Om dette stemmer har jeg kasta bort noen timer med scripting og opprettelse av virtuelle devicer og timere.. Hehehehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Go4IT skrev:
  1. Assosierte først gruppe 2 mot HomeSeer
  2. La så til grafikk for on/off på device'en
  3. Laget til slutt en Event hvor EasyTrigger styrer device-string'en

Heat On.PNG

 

Heat Off.PNG

 

Hva gjør egentlig punkt3 der? 
Slik jeg setter de opp nå lager jeg assosiasjon for gruppe 2 mot homeseer. Lager så single values for 0 og 255 samt grafikk for disse to. Er jeg på ville veier da eller? Får den til å bytte bilde men ikke tekst.. så det er kanskje det easy trigger fikser? Har ikke installert easy trigger.

Ellers ser jeg følgende:

Sitter og tester og legger opp assosiasjoner mot gruppe 2. Får da for den ene følgende i loggen:
 

okt-05 21:02:40   Z-Wave Device: 2. Etasje Barnerom/Sov3 Gulvtermostat - Root Set to ON

 

Det merkelige er at den er skrudd av.

Endret av Morten B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Morten B skrev:

Hva gjør egentlig punkt3 der? 
Slik jeg setter de opp nå lager jeg assosiasjon for gruppe 2 mot homeseer. Lager så single values for 0 og 1 samt grafikk for disse to. Er jeg på ville veier da eller?

 

Jeg har single values for 0 og 255 (som er "på") og grafikk for de samme verdiene.

 

Punkt 3 styrer teksten - ellers forble stringen alltid "No Status" mens jeg ønsket "Heat On" og "Heat Off". Men dette punktet gjelder bare teksten og innvirker ikke på ikonet. Men dette kan nok sikkert også ordnes med koding men for meg var dette det enkleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Go4IT skrev:

 

Jeg har single values for 0 og 255 (som er "på") og grafikk for de samme verdiene.

 

Punkt 3 styrer teksten - ellers forble stringen alltid "No Status" mens jeg ønsket "Heat On" og "Heat Off". Men dette punktet gjelder bare teksten og innvirker ikke på ikonet. Men dette kan nok sikkert også ordnes med koding men for meg var dette det enkleste.

Jeg editerte nok innlegget mitt mens du skrev. Har også 0 og 255 men se det jeg skriver om ON for en termostat som ikke er på. Er ikke det litt merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Morten B skrev:

Ellers ser jeg følgende:

Sitter og tester og legger opp assosiasjoner mot gruppe 2. Får da for den ene følgende i loggen:
 

okt-05 21:02:40   Z-Wave Device: 2. Etasje Barnerom/Sov3 Gulvtermostat - Root Set to ON

 

Det merkelige er at den er skrudd av.

 

Jeg er usikker på hva mener du med at "den er skrudd av" - er det ikonet i HomeSeer som viser "off" eller måler du at den er av - eller hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Go4IT skrev:

 

Jeg er usikker på hva mener du med at "den er skrudd av" - er det ikonet i HomeSeer som viser "off" eller måler du at den er av - eller hva? 

Den er fysisk skrudd av med knappen på selve termostaten. Altså ikke satt til verken "Heat", "Energy Save Heat" eller "Cool". Bryteren i HS har da status "Off".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Morten B skrev:

Den er fysisk skrudd av med knappen på selve termostaten. Altså ikke satt til verken "Heat", "Energy Save Heat" eller "Cool". Bryteren i HS har da status "Off".

 

Hvis termostaten er i modus heat-on (varmekabler aktiver) og du slår av termostaten med den fysiske knappen kan det være at termostaten ikke sender basic-off før den slår seg av til relé/kontroller som er assosiert med gruppe 2.

 

Dette kan være en firmware bug som er rettet i nyere versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gjelsvik skrev:

Hvor ser dere firmware versjon?

Jeg har en fra April i år, og en fra August.

Om du har Homeseer går du inn på z-wavefanen på termostatens root device.

Trykk på pila for å vise "Information About Node xxxx" og der har du "Application Version".

 

//Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, iblis skrev:

 

Hvis termostaten er i modus heat-on (varmekabler aktiver) og du slår av termostaten med den fysiske knappen kan det være at termostaten ikke sender basic-off før den slår seg av til relé/kontroller som er assosiert med gruppe 2.

 

Dette kan være en firmware bug som er rettet i nyere versjon.

Ja jeg tester med ny firmware. Må bare få kabel først. Har lastet ned 1.8 og ser det er litt fixes siden 1.7 også, se vedlagte pdf.

 

Software_update_Heatit_zwave.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gjelsvik skrev:

Heatit og multireg er vel to forskjellige termostater?

 

Mine var v 1.5

 

Nei det er samme produktet. Multireg selges i Norge, HeatIt i resten av verden. Jeg har kjøpt mine på m.nu i Sverige så mine er merket HeatIt men altså samme produsent og samme enhet, bare forskjellig merking på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er infoen jeg fikk fra ThermoFloor i sommer:

 

Hi Morten!

You can download it here

 

https://www.dropbox.com/sh/9gtyodinn15az0b/AAB9v8ImnnUZp8BAAQNSLk8Ra?dl=0

Du kan kjøpe kabelen hos oss. Koster kr 390,- + mva

With best regards/Med vennlig hilsen

 

Pål Aksel Forberg

CEO/Daglig leder

Østre Totenv. 24, 2816 Gjøvik, NORWAY
Tlf: +47 61 18 77 77  Mob: +47 95 95 77 77
www.thermo-floor.no

 

 

Der ligger det noen dokumenter også men ikke så mye om hva som er endret fra tidligere versjoner. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.