Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hva bør kables? Hus under oppussing


Mtgulb

Spørsmål

Hei alle sammen. Som tittelen sier, hva bør jeg legge opp kabler/trekkerør til. Har muligheten nå til å legge opp så mye k-rør jeg vil, så er redd for å glemme noe jeg kanskje kommer til å ønske i fremtiden. 
 

Hvis dere skulle bygd nytt hus/pusset opp, hva hadde dere kommet til å legge opp rør/ledning til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg har nettopp bygd hus og la ikke opp noe ekstra rør. Alt er basert på trådløse teknologier. Jeg sier ikke at du skal gjøre det, men nevner det fordi jeg tror neppe det er noen krise om du mangler et rør et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (1 time siden):

Jeg har nettopp bygd hus og la ikke opp noe ekstra rør. Alt er basert på trådløse teknologier. Jeg sier ikke at du skal gjøre det, men nevner det fordi jeg tror neppe det er noen krise om du mangler et rør et sted.

Nei, er nok ingen krise. Men vil legge opp så mye som mulig når jeg har mulighet. F.eks 2xethernet pr rom, trekkerør mellom alle branndetektorer, hdmi til alle tv punkt, rør til alle bevegelsessensorer, kamera utvendig osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Nei, er nok ingen krise. Men vil legge opp så mye som mulig når jeg har mulighet. F.eks 2xethernet pr rom, trekkerør mellom alle branndetektorer, hdmi til alle tv punkt, rør til alle bevegelsessensorer, kamera utvendig osv.
Jeg har akkurat pusset opp 1. etg. og hadde store planer om å trekke rør til alt mulig. Det ble veldig mye rør i flere betydninger. Og det er en betydelig ekstra kost og tid. Også sleit jeg etterhvert med plass i innervegger og tak. Fikk lagt inn 2xethernet til tv-rom og kontorplasser pluss noen rør til svakstrøm for bevegelsessensorer i gang og bad også ut til ringeklokke. La også opp et netverkspunkt i taket til et aksesspunkt.

HDMI og brannvarslere droppet jeg. Google nest protect har så god batterilevetid at jeg ikke orket. Ferdig lagde HDMI krever store rør så der ville jeg vurdert HDMI over ethernet. Planen min er å bruke en Shield TV på TVene så trenger ikke HDMI i veggen Ungene får bruke wifi på rommene. Skal dem ha ethernet så får dem bruke TVen eller kontorplassen.

Det jeg savner er rør til plassering av innerdelen av ringeklokka. Den kan jo være trådløs, men da må en ha et fornuftig plassert stikkontakt. Tomt rør til å få lagt om nettverksinntaket og plassering av et aksesspunkt til.

En litt rar ide jeg hadde var å ha rør mellom TVer/kontorplass for å kunne veksle på hvilken skjerm PC/spillkonsollen er koblet til med en kvm switch. Det ble det heller ikke noe av.





Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har akkurat bygget. La opp relativt rikelig med CAT6 fra svaktstrømskap til diverse steder i huset trodde jeg - men skulle lagt opp flere. Man har selvsagt ikke alt detaljert planlagt når man legger opp, så ting er ikke plassert helt der jeg trodde de ville plasseres.

 

Skulle lagt opp flere tomme rør fra uteskapet inn til teknisk rom. Bestilte 2, fikk 1, trenger 3-4 stk. Fiber inn ble lagt i det ene som faktisk ble lagt. Skulle gjerne hatt CAT6 til uteskapet for å få tilgang til HAN-porten innefra. 

 

Veldig fornøyd med å ha husket på accesspkt i taket i siste liten, og fikk lagt opp CAT6 til den. (PoE.)

 

3 stk røykvarslere ble kablet med 230V, mens resten er på batteri. Dette for å tilfredstille kravene i TEK17. Med ubegrenset budsjett hadde jeg nok kablet alle. (Google Nest.)

 

La opp 3x2xCAT6 til TV-plasseringer. Tanken var å slippe ekstra switcher bak TV osv. En baktanke her var også at det kunne bli aktuelt å plassere router utenfor teknisk rom. Bruker Amplifi hjemme, og den hadde fungert fint utenfor teknisk rom (pen å se på, osv.) Nå ble det Unifi i det nye bygget, og alt plassert på teknisk rom. Men, det var nyttig å kunne hjemme Hue bridge og slikt i TV-benken der den har bedre dekning. 

 

Savner flere CAT6-punkter utendørs. Jeg ønsket ikke å ta ansvar for gjennomføringer av yttervegg selv, så her ble det et kostnadsspørsmål også. Fikk elektriker til å legge opp 3x2xCAT6 utendørs, men savner 2-3 stk til. Disse brukes til kamera, og i de verste tilfellene har jeg endt opp med kamera en hel huslengde unna utepunktene. Så mye utvendig ekstra-kabling for min del nå.

 

Veldig fornøyd med at jeg la opp doble CAT6 til alle punkt. Ferdig trukket rør med 2xCAT6. Så trenger man ikke bruke begge, men da har man muligheten til det - og man har en reserve dersom noe skjer med den første. Når rørene ender i et trangt svakstrømskap er det ikke sannsynlig at jeg klarer å trekke de på nytt noen gang. 

 

Jeg skulle gjerne hatt mer fleksibilitet på belysning. I de tilfeller der vi ikke visste nøyaktig plassering på lampepunkt (f.eks. over spisebord), la elektriker rør kveilet frem og tilbake bak gipsen. Så boret hun opp og satt inn boks når vi visste nøyaktig hvor punktet kom. Dette ble gjort flere steder, men skulle gjort det ENDA flere steder - da hadde vi hatt muligheten til å sette inn mer belysning ved behov.

 

Trakk ut ringeklokke fra leveransen. I ettertid skulle jeg ønsket meg et trekkerør dit i alle fall.

 

Kommer til å savne CAT6 evt tomt rør fra svakstrømskap til ventilasjonsanlegg når jeg finner tid til å begynne på den automatiseringen...

 

La opp 40 mm (eller var det 50?) fra teknisk rom i kjeller til knevegg på loft. Tanken var at dersom det i fremtiden kommer solceller på taket, skal det være mulig å kable til de. Blir sikkert aldri noe av. Men uansett er det kjekt å ha et stort rør fra loft til kjeller, tror jeg. Anbefaler også noen tomme rør ut for fremtidige ting. Kanskje trenger du en elbil-lader på en ny plassering, eller lys i oppkjørsel, eller strøm til en garasje eller en bod eller noe. Eller bare et nytt utestikk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vi pusset opp og bygget på relativt nylig.

  • La opp doble CAT6-uttak til alle rom. Enkelte rom kunne hatt mer.
  • La opp strøm til alle vinduer. Genialt! :D
  • La opp strøm (i form av CAT6, svakstrøm) til innfelling av Multisensor 6. Genialt! :D

Alt lys styres av Z-wave, nærmere bestemt Fibaro Dimmer 2.

 

Jeg hadde gjort alt dette en gang til uten å blunke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
psv021 skrev (23 timer siden):

Har akkurat bygget. La opp relativt rikelig med CAT6 fra svaktstrømskap til diverse steder i huset trodde jeg - men skulle lagt opp flere. Man har selvsagt ikke alt detaljert planlagt når man legger opp, så ting er ikke plassert helt der jeg trodde de ville plasseres.

 

Skulle lagt opp flere tomme rør fra uteskapet inn til teknisk rom. Bestilte 2, fikk 1, trenger 3-4 stk. Fiber inn ble lagt i det ene som faktisk ble lagt. Skulle gjerne hatt CAT6 til uteskapet for å få tilgang til HAN-porten innefra. 

 

 

Takk for gode innspill :)

aarpi3 skrev (På 30.1.2022 den 10.56):

Jeg har akkurat pusset opp 1. etg. og hadde store planer om å trekke rør til alt mulig. Det ble veldig mye rør i flere betydninger. Og det er en betydelig ekstra kost og tid. Også sleit jeg etterhvert med plass i innervegger og tak. Fikk lagt inn 2xethernet til tv-rom og kontorplasser pluss noen rør til svakstrøm for bevegelsessensorer i gang og bad også ut til ringeklokke. La også opp et netverkspunkt i taket til et aksesspunkt.
 

Takk for gode innspill :)

Moskus skrev (2 timer siden):

Vi pusset opp og bygget på relativt nylig.

  • La opp doble CAT6-uttak til alle rom. Enkelte rom kunne hatt mer.
  • La opp strøm til alle vinduer. Genialt! :D
  • La opp strøm (i form av CAT6, svakstrøm) til innfelling av Multisensor 6. Genialt! :D

Alt lys styres av Z-wave, nærmere bestemt Fibaro Dimmer 2.

 

Jeg hadde gjort alt dette en gang til uten å blunke. :) 

Har planer om doble cat6 på hvert rom. Men føler at jeg  blir litt låst til plasseringen av de uttakene.

Strøm til vinduer hadde jeg ikke tenkt på, kan være greit å legge inn et tomt rør pr vindu.

 

Har planer om å prøve CAT6 til Multisensor 6. Du kjører alle fra en og samme trafo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
38 minutes ago, Mtgulb said:

Har planer om doble cat6 på hvert rom. Men føler at jeg  blir litt låst til plasseringen av de uttakene.

Ja, det er ulempen. Men det er bedre å ha noe på en låst posisjon enn å ikke ha. ;)

 

38 minutes ago, Mtgulb said:

Strøm til vinduer hadde jeg ikke tenkt på, kan være greit å legge inn et tomt rør pr vindu.

Ja, i tilfelle du vil ha plissé, rullegardiner, motorstyrte lameller, etc. :)

 

39 minutes ago, Mtgulb said:

Har planer om å prøve CAT6 til Multisensor 6. Du kjører alle fra en og samme trafo?

Ja, de trekker omtrent ikke strøm, så alle er lasket sammen til samme trafo. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Mtgulb skrev (10 timer siden):

Har planer om doble cat6 på hvert rom. Men føler at jeg  blir litt låst til plasseringen av de uttakene.

Du kan jo legge dem i veggen og lage hullene når du vet hvor du vil ha dem. Får kanskje ikke FULL fleksibilitet, men i alle fall noe. 

 

I praksis så legger du (ferdig trukket!) rør i ca bokshøyde bortover. Når du bestemmer deg for plassering, borer du opp hullet, fisker ut røret, setter inn en tabbeboks og så CAT6-veggboks som vanlig. 

 

Tror ikke jeg ville gjort dette overalt, men dersom du har f.eks et rom der boksen er veldig styrt av møblering kan det være en utvei. I alle fall ingen problem å lage seg litt valgmulighet innenfor et par meter i hver retning.

 

Du kan også kombinere i tilstøtende rom. Altså, dobbel CAT6 kan avgi en kabel til naborommet i ettertid om du trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.