Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber pris som trigger


Anbefalte innlegg

44 minutter siden, baronKanon skrev:
Prisen kommer som standard med integrasjonen, og du kan hente ut attributten price level, som kan skilles ut i en templatesensor. Price level har vært normal leeeenge nå

 


Snakker ikke om selve prisen, men mekanismen som flagger at prisen er lav.

Fant det nå, og det var en syntax-feil hos meg... 

Det er skrevet PriceLevel i Tibber- dokumentasjonen, ikke price_level som er korrekt å bruke ?

 

{{ state_attr('sensor.electricity_price_ADRESSEN_MIN', 'price_range') }}"

 

Men at Price level har vært "Normal" i lang tid indikerer kanskje at det er en feil et sted? Smartlading forteller i allefall at "Lading starter igjen kl 02:00 når strømprisen er lav", og det er nettopp det jeg er på jakt etter.

 

Hvordan er det,  @daniel.h.iversen. Endrer Price Level seg, eller er det en bug her?

Har du forresten forslag til hvordan vi kan fastslå når prisen ventes å være lavere eller lik "Normal"? Holder det å overvåke PriceLevel i HA-triggeren, eller har du andre smarte kort i ermet?

 

 


Pål Engh
Kråkerøy

 

Endret av Kråkerøymannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kråkerøymannen skrev:

oppvaskmaskin, vaskemaskin og tilsvarende strømkrevende apparater


Litt på siden av topic, men vaskemaskin og oppvaskmaskin er ikke spesielt strømkrevende. :) 0,5-1 kWh pr vask, om jeg ikke husker feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, ZoRaC skrev:


Litt på siden av topic, men vaskemaskin og oppvaskmaskin er ikke spesielt strømkrevende. :) 0,5-1 kWh pr vask, om jeg ikke husker feil. 

... mulig det. Men jeg har ikke behov for å sete på Oppvask og vask mens strømmen er dyrest uansett. Dessuten er det greit å kunne kontrollere dette når de nye strømtariffen trer i kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kråkerøymannen skrev:

 


Snakker ikke om selve prisen, men mekanismen som flagger at prisen er lav.

Fant det nå, og det var en syntax-feil hos meg... 

Det er skrevet PriceLevel i Tibber- dokumentasjonen, ikke price_level som er korrekt å bruke ?

 

{{ state_attr('sensor.electricity_price_ADRESSEN_MIN', 'price_range') }}"

 

Men at Price level har vært "Normal" i lang tid indikerer kanskje at det er en feil et sted? Smartlading forteller i allefall at "Lading starter igjen kl 02:00 når strømprisen er lav", og det er nettopp det jeg er på jakt etter.

 

Hvordan er det,  @daniel.h.iversen. Endrer Price Level seg, eller er det en bug her?

Har du forresten forslag til hvordan vi kan fastslå når prisen ventes å være lavere eller lik "Normal"? Holder det å overvåke PriceLevel i HA-triggeren, eller har du andre smarte kort i ermet?

 

 


Pål Engh
Kråkerøy

 

Du kan evnt bruke nordpool sensoren som ligger i hacs, den har en low_price attribut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kråkerøymannen skrev:

Hvordan er det,  @daniel.h.iversen. Endrer Price Level seg, eller er det en bug her?

Har du forresten forslag til hvordan vi kan fastslå når prisen ventes å være lavere eller lik "Normal"? Holder det å overvåke PriceLevel i HA-triggeren, eller har du andre smarte kort i ermet?


Slik regnes prislevel ut: https://developer.tibber.com/docs/reference#pricelevel
Men en del styring ønsker man å gjøre innenfor et døgn, og da er det kanskje bedre å hente ut de x billigste timene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik regnes prislevel ut: https://developer.tibber.com/docs/reference#pricelevel

Men en del styring ønsker man å gjøre innenfor et døgn, og da er det kanskje bedre å hente ut de x billigste timene.

Det virker som at variabelen PriceLevel ikke endrer seg... Eks nå er prisen NOK 0,33 inneværende time. Dette virker å kvalifisere til PriceLevel lavere enn NORMAL, som er verdien som ligger i PrixeLevel akkurat nå.

Derfor kan det virke som at PriceLevel ikke endres, noe som også andre her har bemerket.

Hva er grunnen til dette?

Hva er det jeg ikke forstår?

Det ville jo vært enklere å hente verdien enn å måtte lage egen formel for å regne det ut

 

Pål Engh

Kråkerøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Kråkerøymannen skrev:

Det virker som at variabelen PriceLevel ikke endrer seg... Eks nå er prisen NOK 0,33 inneværende time. Dette virker å kvalifisere til PriceLevel lavere enn NORMAL, som er verdien som ligger i PrixeLevel akkurat nå.


Hvordan kommer du fram til at det ikke stemmer?

prislevel er altså basert på prisen de siste 30 dagene. Da det meste av styring skjer innenfor et døgn, så vil det vare andre kriterier som vil være bedre. 
Skal det bli bra styring må det tilpasses hver enkelt produkttype. Varmtvannstank, varmeovn og elbil må styres på forskjellige måter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Hvordan kommer du fram til at det ikke stemmer?

prislevel er altså basert på prisen de siste 30 dagene. Da det meste av styring skjer innenfor et døgn, så vil det vare andre kriterier som vil være bedre. 
Skal det bli bra styring må det tilpasses hver enkelt produkttype. Varmtvannstank, varmeovn og elbil må styres på forskjellige måter.

Jeg tokt det kanskje for gitt, siden det har vært NORMAL i flere dager. Men du kjenner jo koden bak her, så jeg lærer at PriceLevel baseres på prisen de siste 30 dager.

Jeg får sette opp ulike sensorer for de ulike prisnivåene. Skulle du ha noen eksempler liggende ville jeg satt stor pris på noen tips for korrekt syntaks...

Hva mener du med ulik styring for de ulike produkttypene? Jeg hadde tenkt å sette prisnivå og deretter bruke denne verdien for å bestemme når de skal trekke strøm.
Varmtvannstanken her får forvarmet (45 grader) vann fra bergvarmepumpen. Den trekker jo litt strøm, og jeg er usikker på hvordan jeg kan temme en gammel Thermia Villa 105 uten noe form for kommunikasjon. Varmtvannsbereder kan jeg styre på tid og med temperaturfølere.
Oppvaskmaskinen kan jeg tyre ved å starte den når strømprisen dropper under xxx og slik at den blir ferdig før kl yy.


Pål Engh
Kråkerøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer stort sett alt av varme (varmekabler, varmepumpe og panelovner) men har parametere som senker temp når prisen blir høy, typisk at morgen varme ikke slår inn om strømmen er dyr. Tenkte ut ide at vvb ikke skal varme da heller, men trenger besøk av en elektriker før jeg får det på plass.

Tror selv at å senke konfort når prisen er høy er en enklere tilnærming i hverdagen enn å forsøke kjøre alt når prisen er lav. Men sikkert delte meninger om det

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Tror selv at å senke konfort når prisen er høy er en enklere tilnærming i hverdagen enn å forsøke kjøre alt når prisen er lav. Men sikkert delte meninger om det

Det høres logisk ut. Men jeg trenger ikke kjøre oppvasken kl 07:30 når strømmen er dyrest, men heller vente til prisen faller.
Har du mulighet å dele YAML-koden du benytter,@monsivar?


Pål Engh
Kråkerøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kråkerøymannen skrev:


Det høres logisk ut. Men jeg trenger ikke kjøre oppvasken kl 07:30 når strømmen er dyrest, men heller vente til prisen faller.
Har du mulighet å dele YAML-koden du benytter,@monsivar?


Pål Engh
Kråkerøy

Oppsettet mitt er som følger

 

All varmestyring har en avhengighet til om noen er hjemme, eller enkeltpersoner er hjemme. På ungene er den sikreste måten å sjekke om de er hjemme på/ tilkoblingen til Wifi ?️‍♂️

 

Eksempel på styring på person om hjemme og strømprisen ikke er av type "Expensive" eller Very_expensive"

- id: '3'
  alias: Varme- Varme på kl 05:00
  description: Skrur varmekabler til 25 grader kl 5, om Mathilde er hjemme
  trigger:
    platform: time
    at: 05:00:00
  condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.presence_mathilde_wifi
    state: 'on'
  - condition: template
    value_template: '{{ not is_state(''sensor.tibber_price_level'', ''EXPENSIVE'')
      or not is_state(''sensor.tibber_price_level'', ''VERY_EXPENSIVE'') }}'
  action:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      entity_id: climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_021_mode_2
      temperature: 25
      hvac_mode: heat

Alle temperaturstyringer som øker har altså en "condition"  som sjekker prisnivå.

 

Videre senkes temperatur om huset er tomt, men vil da ikke øke til komfort nivå om prisen er høy når noen kommer hjem.

På den måten skrus ikke varme opp automatisk om strømprisen er høy.

 

En annen er at temperaturer senkes om prisen er høy, og om prisen blir lav igjen, økes den til statusen som er normal, med sjekk om at noen faktisk er hjemme.

 

 

Når det gjelder å ikke starte noen manuelle saker ( som vask/tørk eller oppvask) når prisen er høy, så har jeg ingen ting på det nå, bortsett fra at vi varsles på mobil om prisen blir "Expensive eller Very_expensive", og varsler normal om prisen har vært expencive/ Very_expensive og blir normal igjen.  Tenkte litt på å skru av switch på hvitevarer om maskinene ikke går og prisen blir høy/ og tilsvarende når den senkes igjen, men tenker at det kan også skape noen sure situasjoner om noen bare må vaske noe, og maskinen "ikke har tilgang på strøm"...

 

Sikkert mange måter å gjøre slike ting på, men dette var min innfallsvinkel. Startet opp med Zipato, via  HomeSeer, forsøkte meg på Home Assistant etter en z-wave feil mens jeg kjørte HomeSeer og var veldig usikker på hele Home Assistent systemet og all koden, men etter å ha lest litt, er jeg ganske fornøyd, spesielt med alle integrasjoner som er tilgjengelig og utrolig mye god dokumentasjon på hvordan man kan og bør gjøre ting.

 

Målet mitt er ikke en app med mange knapper, men mest mulig automatisk styring av ting, samtidig som det enkelt kan overstyres av de brytere som er i huset. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Målet mitt er ikke en app med mange knapper, men mest mulig automatisk styring av ting, samtidig som det enkelt kan overstyres av de brytere som er i huset. 

Takk for at du deler[emoji4]
Enig med seg angående automatisering vs. knapper.

Når det gjelder PriceLevel, ref. ovenfor. var ikke den satt pr. 30 dager?
Hvordan får du beregnet prisnivå fra time til time og satt en verdi for det?


Pål Engh
Kråkerøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kråkerøymannen skrev:


Når det gjelder PriceLevel, ref. ovenfor. var ikke den satt pr. 30 dager?
Hvordan får du beregnet prisnivå fra time til time og satt en verdi for det?
 

 

Jeg bruker den verdien APIet leverer så langt, som altså rapporterer mot en "normal" og fungerer fint. Du kan jo lage deg noen "binary_sensor" som holder på egne prisverdier, eller lage automater som forholder seg til en gitt pris.

PriceLevel

Price level based on trailing price average (3 days for hourly values and 30 days for daily values)

Value Description
NORMAL

The price is greater than 90 % and smaller than 115 % compared to average price.

CHEAP

The price is greater than 60 % and smaller or equal to 90 % compared to average price.

VERY_CHEAP

The price is smaller or equal to 60 % compared to average price.

EXPENSIVE

The price is greater or equal to 115 % and smaller than 140 % compared to average price.

VERY_EXPENSIVE

The price is greater or equal to 140 % compared to average price.

 

Glemte å si at jeg også henter ut verdier ra api med sensorer jeg har definert 

 

#Tibber
platformtemplate
  sensors:
    tibber_nett:
      friendly_name"Nett Eier"
      entity_idsensor.electricity_price_xx
      value_template"{{ state_attr('sensor.electricity_price_xx', 'grid_company') }}"
      icon_templatemdi:fuse
 
    tibber_max:
      friendly_name"Max pris"
      unit_of_measurement"NOK/kWh"
      entity_idsensor.electricity_price_xx
      value_template"{{ state_attr('sensor.electricity_price_xx', 'max_price') }}"
      icon_templatemdi:currency-usd
 
    tibber_avg:
      friendly_name"Gjennomsnittspris"
      unit_of_measurement"NOK/kWh"
      entity_idsensor.electricity_price_xx
      value_template"{{ state_attr('sensor.electricity_price_xx', 'avg_price') }}"
      icon_templatemdi:currency-usd
 
    tibber_min:
      friendly_name"Minimumspris"
      unit_of_measurement"NOK/kWh"
      entity_idsensor.electricity_price_xx
      value_template"{{ state_attr('sensor.electricity_price_xx', 'min_price') }}"
      icon_templatemdi:currency-usd
 
    tibber_estimert:
      friendly_name"Estimert forbruk"
      unit_of_measurement'kWh'
      entity_idsensor.electricity_price_xx
      value_template"{{ state_attr('sensor.electricity_price_xx', 'estimated_annual_consumption') }}"
      icon_templatemdi:power-plug
 
    tibber_price_level:
      friendly_name"Prisnivå"
      entity_idsensor.electricity_price_xx
      value_template"{{ state_attr('sensor.electricity_price_xx', 'price_level') }}"
      icon_templatemdi:currency-usd

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/01/2020 at 22:10, monsivar said:

Oppsettet mitt er som følger

 

All varmestyring har en avhengighet til om noen er hjemme, eller enkeltpersoner er hjemme. På ungene er den sikreste måten å sjekke om de er hjemme på/ tilkoblingen til Wifi ?️‍♂️

 

Eksempel på styring på person om hjemme og strømprisen ikke er av type "Expensive" eller Very_expensive"


- id: '3'
  alias: Varme- Varme på kl 05:00
  description: Skrur varmekabler til 25 grader kl 5, om Mathilde er hjemme
  trigger:
    platform: time
    at: 05:00:00
  condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.presence_mathilde_wifi
    state: 'on'
  - condition: template
    value_template: '{{ not is_state(''sensor.tibber_price_level'', ''EXPENSIVE'')
      or not is_state(''sensor.tibber_price_level'', ''VERY_EXPENSIVE'') }}'
  action:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      entity_id: climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_021_mode_2
      temperature: 25
      hvac_mode: heat

Alle temperaturstyringer som øker har altså en "condition"  som sjekker prisnivå.

 

Videre senkes temperatur om huset er tomt, men vil da ikke øke til komfort nivå om prisen er høy når noen kommer hjem.

På den måten skrus ikke varme opp automatisk om strømprisen er høy.

 

En annen er at temperaturer senkes om prisen er høy, og om prisen blir lav igjen, økes den til statusen som er normal, med sjekk om at noen faktisk er hjemme.

 

 

Når det gjelder å ikke starte noen manuelle saker ( som vask/tørk eller oppvask) når prisen er høy, så har jeg ingen ting på det nå, bortsett fra at vi varsles på mobil om prisen blir "Expensive eller Very_expensive", og varsler normal om prisen har vært expencive/ Very_expensive og blir normal igjen.  Tenkte litt på å skru av switch på hvitevarer om maskinene ikke går og prisen blir høy/ og tilsvarende når den senkes igjen, men tenker at det kan også skape noen sure situasjoner om noen bare må vaske noe, og maskinen "ikke har tilgang på strøm"...

 

Sikkert mange måter å gjøre slike ting på, men dette var min innfallsvinkel. Startet opp med Zipato, via  HomeSeer, forsøkte meg på Home Assistant etter en z-wave feil mens jeg kjørte HomeSeer og var veldig usikker på hele Home Assistent systemet og all koden, men etter å ha lest litt, er jeg ganske fornøyd, spesielt med alle integrasjoner som er tilgjengelig og utrolig mye god dokumentasjon på hvordan man kan og bør gjøre ting.

 

Målet mitt er ikke en app med mange knapper, men mest mulig automatisk styring av ting, samtidig som det enkelt kan overstyres av de brytere som er i huset. 

Veldig kult, jeg har samboer som dreper meg om det er for kaldt.

La oss si vi kommer hjem, og strømmen er dyr, aka oppvarmingen starter ikke, hvordan disabler du her automasjonen (les det må være lett). Du nevner at du bruker en bryter, har du et eksempel på hvordan du løser dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, henrikhoe skrev:

Veldig kult, jeg har samboer som dreper meg om det er for kaldt.

La oss si vi kommer hjem, og strømmen er dyr, aka oppvarmingen starter ikke, hvordan disabler du her automasjonen (les det må være lett). Du nevner at du bruker en bryter, har du et eksempel på hvordan du løser dette?

Hei

 

Dette kan du enkelt gjøre med å definere en automasjon som har de komfort parameter du ønsker, som trigger en input_boolean som er på når du "overstyrer". Som igjen er et parameter i de andre eventene dine for at de ikke kjører.

 

Selve "Komfort ved dyr strøm" kan enkelt aktiveres via en bryter på vegg eller i app. kommer ann på hva du har av infrastruktur? Jeg har kjøpt noen zigbee veggkontrollere nå for å kjøre eventer. tenker å legge til dette scenarioet der, og den plasseres i gangen. da har jeg 8 knapper til programmering av slike ting. Detjeg ikke helt har funnet ut av enda er hvordan jeg bør varsle om dyr strøm, ser det er noen muligheter til å kommunisere mot app, utover å sende meldinger, men det kan også løses med å blinke lys i gang når man kommer hjem når strøm er dyr, eller en info pad på veggen i gangen er også et alternativ . Jo mer man automatiserer, jo mer komplisert blir det. tenker at jeg snart må dokumentere avhengigheten mine, så jeg ikke går meg vill i mene avhengigheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på god vei inn i "hvordan automatisere boligen når strømmen er dyr" , men det har stoppet litt opp. Hvorfor? Fordi i løpet av et døgn så er strømmen sjeldent "dyr", iallfall her på vestlandet. Det er nærmest konstant pris gjennom hele døgnet, med en veldig liten variasjon er motivasjonen for å lage avanserte regler for å håndtere svingninger på et par øre er helt ganske lav. Da må man heller spare på det totale forbruket, og det er faktisk en litt annen tilnærming. Men letter å gjøre komfortabelt. :) 

 

Slik har strømprisene vært siden september-oktober 2018. Omtrent når AMS-målerene begynte å nærme seg ferdig-installerte. Det er rett før man blir konspirasjonsteoretiker... :P

 

 

Noe av grunnen til at vi tidligere hadde de to klassiske pristoppene, dvs. en om morgenen og en om kvelden, var jo at det var mer strøm som ble brukt i disse to periodene. Skal vi tro strømprisene nå så er det jo ikke slik lenger. Derfor ingen grunn for NVE å innføre effekttariff, for "markedet" har jo klart og tydelig uttalt at problemet nå er mye jevnere over døgnet enn man tidligere har antatt.... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Ah, der var den jo. Glimrende! Takk!

 

Jeg er helt ny på HA, så er det noe mulighet for at du har tid til å gi meg noen få detaljer på hvordan jeg får denne installert korrekt i HA? Jeg henger ikke helt med på den minimale oppskriften på github.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når prisen er høy som i disse tider fra kl 09 til 1900, hvordan kan man da «spare» samtidig som man har komfort temperatur? 
Min logikk er varm opp mer enn nødvendig når en dyr periode nærmer seg, ikke senk temperatur fordi det er dyrt.. teoretisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.