Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en nerd som har vært litt av og på rundt automasjon noen år, men aldri lagt mye tid og krefter i dette så langt.

Hev meg på Phillips Hue nå i helgen, og fikk litt dilla. :P

Har lyst å integrere Verisureløsningen jeg har, da den dekker så og si hele huset når det gjelder klima.

Men jeg ser også fordelen med Apple Homekit, og Siri, sånn at alle i familien skjønner seg på dette.

Ser det finnes flere løsninger med intregrasjon mot Verisure. Men har noen av disse også integrasjon mot Homekit, slik at man kan bruke Siri til å for eksempel åpne døren?

Håper på noen positive og kreative tilbakemeldinger :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde dette vært to måneder siden, hadde valget (for min del) vært HomeSeer. Der kan du integrere Hue, Verisure og Homekit. Og "alt" annet du har lyst til å integrere. :) 

Dvs. du "kunne".

Siden Apple er Apple ble de to HomeSeer-plugin'ene som tilbød HomeKit-integrering fjernet. En er i ferd med å prøve å sertifisere sin plugin, men om han får det til er jo helt ukjent (HomeSeer støtter jo mye mer enn det som er HomeKit-sertifisert). Du kan følge utviklingen her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for nyttig informasjon! :)

Men da tyder det på at så langt er Homeseer det produktet som ligger nærmest å kunne knytte seg opp mot Homekit, selv om det er usikkerheter rundt dette...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OpenHab kan etter hva jeg har lest integreres med begge , Domoticz kan integreres med HomeKit og til dels Verisure

Har INGEN  personlig erfaring med hverken Verisure eller HomeKit integrasjon, så jeg vet ikke hvor bra det i praksis fungerer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle kommentarer, dette er nyttig for en fersking. :)

Ser ut til at Homeseer er det som kan passe meg best. Det viktigste for meg er at jeg kan utnytte informasjon fra Verisureløsningen, da slipper jeg å investere i mange nye bevegelsessensorer og tempsensorer, da dette er plassert ut i huset allerede, og kan heller byttes ut på sikt.

Det store spørsmålet blir jo da homekit, og om evt når dette kommer på plass igjen, slik at Siri og et ferdig enkelt grensesnitt kan brukes av familien, som HATER dingser som de må bruke mer enn 5 sekunder å lære seg. 😬😂

Men målet er selvfølgelig at de skal slippe noe av dette, og at det blir automatisert og huset fungerer akkurat slik de vil, uten å løfte en finger! :P

Et annet spørsmål er jo da også hvilke komponenter jeg trenger. I første omgang vil jo dette kun være en bridge mellom Homekit og Verisure.

Kunne tenkt meg styring av "dumme lys" etter hvert, men er pri 2. (ser folk bruker Fibaro dingser med Z-Wave for dette) 

Et spørsmål er jo da hvilket OS kreves av disse to plugin'sene, Linux eller Windows?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, poskare skrev:

Det viktigste for meg er at jeg kan utnytte informasjon fra Verisureløsningen, da slipper jeg å investere i mange nye bevegelsessensorer og tempsensorer, da dette er plassert ut i huset allerede, og kan heller byttes ut på sikt

Hvis du har tenkt å automatisere med bevegelsessensorer, så tror jeg at Verisure kan bli et problem.

Verisure har ingen API, og man kobler seg ikke mot sentralen du har i huset. Man "parser" nettsiden deres, og henter ut informasjon derfra. Dette går altfor ALTFOR treigt til bevegelesesstyrin, så her må du nok opp med noe annet uansett. Men siden du sikkert likevel skal styre litt lys, så er Z-wave lys og bevegelsessensorer en fin kombinasjon. Nevnte HomeSeer, Domoticz og OpenHAB snakker fint med Z-wave. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med Verisure pluginen til HS. Får du kun tilgang til informasjonen som er tilgjengelig på "mine sider". Du kan altså ikke bruke Verisure sine detektorer eller dør/vindu sensor. 

Dør/vindu sensorene er blitt tilgjengelig i appen så det er data som bør bli tilgjengelig på "mine sider" etter hvert. Men som @Moskus skriver hentes dette ned fra nettet og vil ha en delay og dermed ikke optimalt som trigger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, ja det stemmer ja. Men du vil kunne få til noen funksjoner, som låse/åpne dør, skru av/på alarm?

Leste akkurat noen nyheter fra CES, om et firma som heter FocalCrest, som har et produkt underveis som heter MixTile, som da skal fungere som en bridge mellom Homekit og Z-Wave samt Zigbee.

Noen som har hørt om denne?

http://www.mixtile.com

Det er ikke satt noe release date, men de hevder å ha fått MFi-lisens (??).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, poskare skrev:

Leste akkurat noen nyheter fra CES, om et firma som heter FocalCrest, som har et produkt underveis som heter MixTile, som da skal fungere som en bridge mellom Homekit og Z-Wave samt Zigbee.

Noen som har hørt om denne?

http://www.mixtile.com

Det er ikke satt noe release date, men de hevder å ha fått MFi-lisens (??).

Det kommer så mange nye hub'er på markedet (og Kickstarter/Indiegogo) som skal "redde verden" når det gjelder hjemmeautomasjon, men altfor mange tryner når de møter den virkelige verden.

Vent til den er etablert og har fått gode tilbakemeldinger, og selv da kan du vente enda litt til. ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, poskare skrev:

Ah, ja det stemmer ja. Men du vil kunne få til noen funksjoner, som låse/åpne dør, skru av/på alarm?

Ja det vil du kunne styre. Samt vil du få informasjon om temperatur og luftfuktighet fra de enhetene som har dette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av olsbor
      Har koblet opp Verisure til systemet, alt fungerer meget bra.
      Eneste er at jeg skulle ønske jeg slapp å trykke inn koden manuelt hver gang jeg skal åpne dørlåser. Er det noen måte man kan slippe dette på?
    • Av Andreaz
      Hei, 
      har verisure-plugin kjørende på min HS. Dette har fungert fint lenge, men nå har noen av låsene sluttet å bli oppdatert..

Jeg har 3 stk. Verisure Micro og Mini bokser. En stk. micro på kontordøren, en mini hos mine foreldre, og en micro som styrer dørene i garasjen.
      Sistnevnte oppdaterer seg fint, og jeg kan styre den fra HS og HSTouch.
      De to andre er det så som så med... 
      De fungerer fint i Verisure sin app, men i HS blir det så å si aldri oppdatert noe.

Nå er det en stund siden verisure-plugin ble lagt inn, så jeg sliter litt med å feilsøke :) Noen som kan tenke seg hva som kan være feil her?
      Dette er hva jeg ser, når jeg sorterer på "Verisure" (fjernet noen navn, derav sorte firkanter.)

• Av storeulv
      Har søkt uten hell både her på forumet og på det store nettet.

Jeg har flere rom med HUE Motion Sensor (HMS) som jeg bruker til å styre lysene i rommet med. Som dere jo vet har disse sensorene også lysmåler og termometer innebygget, og målt temperatur kan jeg lese av i HomeSeer. Problemet er at det ser ut til å være temperaturen i tilknytningsøyeblikket, dvs. da jeg knyttet HUE bridge opp mot HS'en, for temperaturen har stått på nøyaktig samme nivå i nesten en uke nå.

Spørsmålet mitt er da; kan man sette et pollingintervall på disse sensorene? Jeg er ikke i stand til å finne noe i innstillingene til sensoren, så hva gjør jeg evt. feil?

Finnes det andre og smartere løsninger for å lese av tempen på en HMS som kan brukes inn mot HS'en?
    • Av sjoseth
      Hei,

Nykommer her på forumet og hadde lyst å dele mitt oppsett.
      Etter litt frustrasjon (fra øvrige medlemmer av husstanden) over styring av hus via flere appen tenkte jeg at jeg skulle lage en sentral hub, hvor alle enheter kunne styres fra.
      Noen websøk senere havnet jeg på Home Assistant.

Oppsett og hardware:
      Windows server: Home Assistant, MQTT, Unify kontroller, Plex server.
      Ubiquity nettverks utstyr.
      Airpatrol wifi varmepumpestyring
      Div hue produkter
      Chromecast
      Pioneer AVR
      Logitech UE smartradio
      Android webcam
      Wemos (Arduino) temp sensor
      Tibber

Noen timer over noen kvelder senere har jeg satt opp følgende styring i Home Assistant:
      Styring av lys (Phillips Hue) med wakeup light automasjon.
      Styring av varme (Airpatrol wifi (via IFTTT og webhooks) med automasjon for nattsenking.
      Styring av media (Chromecast, Pioneer AVR og Logitech UE smartradio).
      Oversikt over vær (yr), strøm (tibber), webcamera og varmesensorer (diy).

Husstandens medlemmer har webapp satt opp på telefonene, i tillegg har jeg hengt opp en Galaxy Tab 2 7" på veggen for besøkende.
      Denne skal byttes når ny kommer i posten (Huawei Mediapad T3 7" siden samsungen er sliten og treig.

Kommende oppdateringer:
      Ny tablet for styring er på tur i posten.
      Deler til 4 nye temperatur og luftfuktighets sensorer er på tur i posten.

Framtidige oppdateringer:
      Flere Hue lyskilder.
      Z-wave med veggplugger til de 3 panelovnene jeg har og strømuttak ute til defa.
      Hue motion sensor.
      Google home mini.
      Harmony hub.
      Når AMS måler kommer i hus blir jeg å sette opp lesing av sanntidsdata via HAN.

Samboer (til tross liten interesse for teknologi o.l.) bruker systemet hele tiden og er veldig fornøyd med oppsettet.
      Setter pris på tilbakemeldinger, forslag og kritikk
    • Av strips
      Hei,

Er ute etter ett alarmsystem som lar seg integrere mer eller mindre med Homeseer. Hadde Verisure i mitt forrige hus men misliker prisstrategien deres. Samt at de ikke har noe skikkelig API eller annen enhet for integrasjon. Slik jeg har forstått det er eksisterende integrasjon en hack som logger på og benytter det noen har klart å finne ut av muligheter på webben.

Må ikke nødvendigvis være tilkoblet alarm-sentral da push-varsling vil funke i de fleste tilfeller. Må kunne aktivere/deaktivere alarmen samt sette hjemmemodus med kun skallsikring. Gjerne benytte bevegelsessensorene i HS til f.eks. lysstyring API eller fysiske inn/utganger for manuell integrasjon. Overføring av innbrudd/brann til 3. part. Dialer som støtter visse standarder.  
      Får en følelse av deja vu og har nok spurt lignende spørsmål tidligere men husker ikke hvor.

Har sett noen anbefalinger på Homeseer-forumet som DSC, Elk og Omni men trenger å gjøre mer research på om dette funker i Norge.

Tar i mot alle tips og forslag