Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Drivstoffpriser i HA


hjemmedude

Anbefalte innlegg

Du gjør jo det samme? Du lager en sensor i nodered for hver stasjon. 

Istedenfor å bruke nodered lages det en sensor for hver stasjon i HA.

 

edit:

For å presisere så legger du inn 1 og 1 stasjon i nodered. Så lager du en sensor som sorterer etter laveste pris, som sender dette til HA. I HA viser du samme sensor på et kort.

Jeg kan ikke se at det er noe enklere i nodered? For meg virker det enklere i HA, i tillegg til at du slipper add-on, blande inn nodered, beholder alt native osv.

 

Her er samme kortet som du bruker, uten nodered:

 

image.png.047f964006c9fa16b3be60e37e2ce556.png

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja - hver sin smak.  Men NodeRed opererer ikke med begrepet "sensor" og ingenting lagres noe sted i egne registre. Ditt valg innebærer at data for en haug sensorer oppdateres i HA konstant. Det blir mye unødig trafikk og i og med at disse sensorene ikke kan vedlikeholdes i frontend, så må du "under panseret" for å slette etc. NodeRED er uavhengig av hvilken Home Automation platform man benytter. Bensin-eksempelet kan like gjerne sende dataene til Homey, Alexa eller annet bare ved å endre på den ene siste noden. Resten forblir uendret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det igjen, det er samme operasjonen som utføres i HA som i NodeRed. Se på flowen du selv la ut. Hvert 10 minutt sendes det HTTP request, som oppdaterer de stasjonene du har lagt inn.

I HA gjøres det samme i restful. Hver 10 min oppdateres de stasjonene man legger inn. Er ikke NodeRed enda mer "under panseret" enn native HA?

NodeRed er sikkert flott det, men mitt poeng er at man virkelig ikke må ha NodeRed, og får til det samme i HA, uten at det er noe stor forskjell. Og jeg mener at det er bedre å kjøre native HA enn å benytte NodeRed som mater HA med data.

 

 

Jeg klarer ikke se hvordan det er bedre å gjøre det i NodeRed?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke min hensikt å promotere NodeRED ut over hva jeg selv har erfart.  Andre må mene og velge det de syns er best. Noe av hensikten med dette fora er å formidle metoder og løsninger man selv har funnet, samt å få hjelp til å løse problemer og tips til forbedringer.

 

Slik ser nå min NodeRED Flow ut, etter at jeg har forenklet og trimmet den litt:

image.thumb.png.f5a813c286c53d5656d7aa88ad2682df.png

 

Og slik er resultat i HA blitt. Søket gjøres blant 30 utvalgte stasjoner mellom Oslo vest og Asker.

image.png.6d49ae054689e1803185878488dfb5af.png

Endret av VikingOy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Det kan se ut til at drivstoffappen.no er i ferd med å endre litt på datastrukturen sin.

Til nå har vi (jeg) benyttet attributtet discountInfo fordi denne jevnt over besto av brand+name.

Nå ser jeg at flere og flere stasjoner er endret slik at denne attributten nå kun inneholder brand.

I dag fant jeg 15 Esso-stasjoner på landsbasis der dette er endret!

Navnet på stasjonen kan man da i steden hente ut fra attributtet name og eventuelt selv kombinere dette med brand om man ønsker begge deler.

Endret av VikingOy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja, får samme svar her. har vært slik i ca. 8 timer nå.

Jeg tipper at de har slette den API-nøkkelen som alle bruker. Det er jo ikke mer som skal til for å stoppe "snyltingen".

Jeg vet ikke om de tilbyr betalt API tilgang, men hele greia har jo som mål å spare penger, så betalingsviljen er nok ikke så stor. 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (23 minutter siden):

Jeg vet ikke om de tilbyr betalt API tilgang, men hele greia har jo som mål å spare penger, så betalingsviljen er nok ikke så stor. 😮

Ser ikke noe om API i appen... Med min kjøring vil jeg nok ikke kunne spare inn årsavgiften så lite interessant for meg å betale i alle fall... spesielt for et kunde-drevet system. Hadde ikke jeg og andre vært på hogget ville jo hele grunnlaget for appen tørket bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet litt i går med Fiddler som proxy for å se om jeg kunne hente ut min egen key, men appen bruker nok ikke Androids egen cert store så jeg fikk ikke appen til å godkjenne sertifikatet. Testet også å installere appen på en rootet telefon for å se om det var mulig å hente noe data ut fra den, men den nekter å kjøre på rootet tlf.

 

Hvem er det som kom med den api-keyen som ble benyttet her originalt... Skulle gjerne visst hvordan den ble hentet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de (ikkje eg, har brukt appen) kanskje laga litt ris til egen ræv.

 

Når mange (antar det er ein del) spør etter all denne informasjonen kvart 10. minutt døgnet rundt så genererar det mykje trafikk.

 

Ei god løysing vil vere å spørje ein gong i timen frå 0700-1700 og utanom det ved behov (med ein input button i appen eller at dersom det er mulig oppdatere oftare når HA appen er åpen på telefonen).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (På 5.8.2023 den 9.34):

Det "gode rådet" ditt kommer litt for sent - når ingen lenger har et token som fungerer (API-Key). 👀

Om nokon finne ein ny nøkkel så kan det vere lurt å ikkje få stengt ned tilgangen igjen då :)

 

Men det beste er at ein finne en måte å hente ut sin egen nøkkel, slik at ikkje alle brukar den same. Då slår det ikkje så voldsomt ut på statisikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hentet ut mitt eget token, kun for å teste (kjører elbil). Det ligger som "X-Api-Key" i alle requests mellom appen og Drivstoffappen sitt API. Men dere som har benyttet dere av dette tidligere, har dere betalt for "Sølv" hos Drivstoffappen? I så fall vil jeg tro dere kan få en API-nøkkel av utvikler, eller i det minste tillatelse til å bruke den utenom appen.

 

Dette er jo en tjeneste noen har laget for deretter å la folk bruke det gratis, mot reklameinntekter. Så om derre benytter det uten å betale er det bare veldig mye unødvendig last på serverne deres. Og slik sett ikke rart at de blokkerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lierm skrev (9 minutter siden):

Jeg har hentet ut mitt eget token, kun for å teste (kjører elbil). Det ligger som "X-Api-Key" i alle requests mellom appen og Drivstoffappen sitt API. Men dere som har benyttet dere av dette tidligere, har dere betalt for "Sølv" hos Drivstoffappen?

 

Jeg hadde abonnement, men utløpt nå. Gjorde et forsøk på å hente ut X-Api-Key via Fiddler som proxy, men fikk ikke ut noe da appen ikke godkjente fiddler sertifikatet mitt.

Hvordan fikk du ut din key?

Eller abonnerte du og tok kontakt med utvikler for å få det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke å dele fremgangsmåten nøyaktig ettersom det mest sannsynlig ender med Drivstoffappen mister veldig mye inntekter. Enten i form av kansellerte abonnementer eller at reklameinntektene deres uteblir. Å lage noe slikt tar tid, og jeg ville ikke satt meg ned og startet på arbeidet selv uten å få noe igjen for det.

 

Derfor jeg ville høre om noen med abonnementet "Sølv" eller høyere har tatt kontakt med utvikler, for om det hadde vært meg hadde jeg gitt de som abonnerer tilgang til API-nøkkelen deres. Siden de uansett betaler for å slippe reklame og dermed før få tilgang til dataene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med dem, og svaret var at de er klar over at enkelte brukere ønsker å ha API for tilgang via 3. part (De skrev faktisk Home Assistant og ikke 3. part). De skriver også at de ikke kan garantere at muligheten kommer, ei heller noen tidslinje for når man kan forvente det. Men de skrev at HVIS den blir tilgjengelige som tjeneste så vil det bli for betalende abonnement, sannsynligvis inkludert i mitt abonnement (sølv), og at de setter pris på tålmodigheten.

 

For min del er det kun via HA jeg ønsker å hente disse prisene, jeg gidder ikke å bruke appen til det på telefon som noe fast sjekkpunkt, så hvis de ikke blir mulig å hente ut via API så sier jeg opp abonnementet ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at det er fokus på å hente ut priser via "APIet" , men hva med å legge inn pris via API ?  Altså bruke geolokasjon og kamera på mobilen under kjøring (Eks en android APP med fastmontert mobil) Og auto-oppdatere bensinpriser mens man kjører. Drifstoffappen har jo et fordelsprogram og bonus man kan hente ut. Burde jo være lukrativt... Tips til en APP-utvikler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, sabohn said:

Det er fint at det er fokus på å hente ut priser via "APIet" , men hva med å legge inn pris via API ?  Altså bruke geolokasjon og kamera på mobilen under kjøring (Eks en android APP med fastmontert mobil) Og auto-oppdatere bensinpriser mens man kjører. Drifstoffappen har jo et fordelsprogram og bonus man kan hente ut. Burde jo være lukrativt... Tips til en APP-utvikler 

Jeg tenker at om du ser på antall brukere av appen vs antall brukere av spesifikt HA som også tar seg bryet med å legge ting inn i appen, så er nok ikke nedslagsfeltet så veldig stort. Jeg tror vi skal være glad om vi først og fremst får muligheten til å hente data ut igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ja, nå har det vært stille helt siden august, og vi skriver snart november.  Drivstoffet blir bare dyrere og dyrere. Snart oppe 25kr/l her i Oslo området - selv om det varierer en god del fra dag til dag.  Er det noen som har klart å få ut en ny API-Nøkkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.