Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

I går fortsatte jeg på garasjeportåpner-prosjektet mitt. Tror jeg startet før jul?

 

Uansett, flashet en ESP8266 med ESPEasy firmware og koblet til ett relè og en DHT22.

 

Det gikk veldig greit, helt til jeg skulle ha inn HTTP Binding i openHAB, av en eller annen årsak så fungerte den ikke sikkelig. Får se på det mer i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

igår fikk jeg satt opp 3 stk raspberry pi B (første versjonen) piBeacons for å teste ut tilstedeværelse med BLEconnect til 4stk iphone og 6stk XY3 findit beacons. Ser lovende ut så langt :) 

Koblet opp noen sensorer og releér på en av de for å teste responstid

Venter på en Raspberrypi B3 med wifi, ønsker å se hvor stabilt WIFI på disse er.

piBeacon

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, kanutten skrev:

Venter på en Raspberrypi B3 med wifi, ønsker å se hvor stabilt WIFI på disse er.

 

Vi har ganske mange RPi 3 på jobb og jeg har noen hjemme. Kan ikke si annet enn at WiFi er dønn stabilt på disse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ZoRaC skrev:

Begynt å koble opp en IR-mottaker for å kunne styre HS3 fra fjernkontroll (Logitech Harmony). :) IMG_5222.thumb.JPG.771c131b33ddef5d2bb901cf5e830e3a.JPG

Har noe kode liggende som leser og sender IR  og sender det til HA system via MQTT, gi beskjed dersom det er av interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lazarus skrev:

Har noe kode liggende som leser og sender IR  og sender det til HA system via MQTT, gi beskjed dersom det er av interesse. 

 

Jeg tenkte bare bruke koden herfra:

https://github.com/markszabo/IRremoteESP8266/blob/master/examples/IRrecvDemo/IRrecvDemo.ino

og sende IR-kodene via JSON mot HS3 (har allerede kode for det klart). :)

 

Dessverre mottar den ingen IR-kommandoer enda, og jeg skjønner ikke hvorfor... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynt å koble opp en IR-mottaker for å kunne styre HS3 fra fjernkontroll (Logitech Harmony). [emoji4] IMG_5222.thumb.JPG.771c131b33ddef5d2bb901cf5e830e3a.JPG



Har forsøkt meg med harmony, men har utfordring med at når man f.eks slår av TV med annet enn denne fjernkontrollen så kommer Harmony ut av synk. Er det noen mulighet å fikse dette på ?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Christian skrev:

Har forsøkt meg med harmony, men har utfordring med at når man f.eks slår av TV med annet enn denne fjernkontrollen så kommer Harmony ut av synk. Er det noen mulighet å fikse dette på ?

 

 

 

Ja, slutt å bruk noe annet enn Harmony. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Christian skrev:

Ja det er jo en mulighet, men noen ganger bruker man hstouch... som av og til er enklere


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Men da bruker du vel Harmony-plugin? Da skal det jo ikke bli ute sv synk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

Dessverre mottar den ingen IR-kommandoer enda, og jeg skjønner ikke hvorfor... :( 

Jeg antar at oransje er +, rød er input og mørkerød er jord?
Kan være du har en IR dekoder som ikke bruker standard pin-out? jeg hadde en som jeg brant opp... ?

 

Prøv å legg inn demo prosjektet til IRremote biblioteket?

 

22 minutter siden, Christian skrev:

Nei... da må man vel ha en hub ?

Uten hub tror jeg ikke du kommer så langt, da Harmony remote ikke mottar signal uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ZoRaC skrev:

Begynt å koble opp en IR-mottaker for å kunne styre HS3 fra fjernkontroll (Logitech Harmony). :) 

 

Kunne tenkt meg noen mer detaljer om dette prosjektet. Byggelogg, kanskje?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk satt opp MQTT i helgen og testet at det fungerte (via kommandolinje) mot openHAB.

 

 

Også fikk jeg montert det meste av utstyret i nytt server rack :) Nå må jeg bare ta kabeltangen og label-makeren med hjem fra jobb så jeg får ryddet opp i kabelrotet :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk xiaomi flora og koblet det mot Domoticz

 

58e2bd9134621_PlantMonitor-IMG_5603_1024.thumb.jpg.0d8d543fafde0c0882a005b64990873a.jpg

 

 

og fikk den inn i ImperiHome tablet i gangen 

 

58e2bdb84c790_PlantMonitor-Lenovotabletscreenshot.thumb.jpg.a820e153053a289e5ee301523869dba7.jpg

 

Kona mi var som vanlig veldig veldig fornøyd, men som vanlig, sa ingenting. Bare sporte hvor mye koster det (10usd tror jeg).

Men jeg gjorde en prosjekt ferdig, og har lært litt om bluetooth på raspberry (brukte to raspberry til slutten, siden Kodi pi har bluetooth integrert men ikke Domoticz, dårlig planlegging...)

 

Endret av DaJo
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, DaJo skrev:

Men jeg gjorde en prosjekt ferdig, og har lært litt om bluetooth på raspberry (brukte to raspberry til slutten, siden Kodi pi har bluetooth integrert men ikke Domoticz, dårlig planlegging...)

Dette er jo såpass spennende at det hadde vært kjekt med en guide. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok inn garasjeprosjektet og satt på en HC-SR04 avstandsensor slik at jeg kan følge med på om porten er åpen eller ikke. Samtidig konverterte jeg den fra HTTP til MQTT.

 

Skal montere den opp like jalla ett annet sted i kveld, litt nærmere porten denne gangen ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.