Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Docker vs Virtualbox vs Raspberry


NilsG

Anbefalte innlegg

Skal til med Home Assistant, og lurte på om jeg bør kjøre på en laptop, NAS eller Raspberry Pi? Har ingen av delene fra før, bortsett fra at hvert av familiemedlemmene har sine bærbare PC-er (Windows, Mac).

 

Hva er enklest? Vil ha noe som fungerer stabilt 🙂 Så en på YouTube som anbefalte NAS med Docker, men det var noen begrensninger med nettverk. Han anbefalte separat nettverk for smartdingsene, men dette gjorde oppkoblingen litt mer knotete.


Home Assistant har en tabell med fordeler og ulemper, men hva betyr disse i praksis?

 

Compare installation methods

  HA OS1 Container1 Core1 Supervised1
Automations
Dashboards
Integrations
Blueprints
Uses container
Supervisor
Add-ons
Backups 2 2
Managed Restore 3 3
Managed OS

 

 

Er det lett å migrere over til annen installasjonsmetode i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører min installasjon i container (docker er det gamle navnet) på NAS (Synology) og det er en del begrensninger som du selv har funnet + noen til. Fordelen er at jeg allerede hadde en NAS og slipper å ha enda en enhet i drift.

 

Ulemper:

  • Synology har en begrensning i siste DSM versjon som gjør at jeg ikke kan bruke Zigbee/Zwave USB sticks. Jeg bruker derfor en Aqara Zigbee Hub og diverse Aqara Zigbee sensorer som fungerer med den.
  • Redigering av Yaml-filer gjør jeg på PC og overfører til NAS, dette er en tungvint løsning.
  • Oppdatering av Home Assistant gjøres vha. Portainer, som kjører i container på samme NAS.

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med løsningen og har mange enheter koblet til HA:

Bil, robotstøvsuger, robotgressklippere, sprinkelvanningssystem, belysning, værstasjon, varmepumpe og panelovner, temperatursensorer, dørsensorer, fuktighetssensorer, mobiltelefoner/nettbrett, skrivere, 3D-skriver, overvåkingskameraer, +++

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er valget mellom å installere konteiner og HAOS frikoblet fra hva slags enhet det skal kjøre på? Kan jeg for eksempel kjøpe en NUC, og deretter ta stilling til om jeg skal installere HAOS eller konteiner?

 

Virker som kanskje HAOS er lurt å begyne med fordi det er lettere å sette opp? Så kan jeg bytte til konteiner senere hvis jeg skal gjøre noe avanserte konfigurasjoner 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feddiriko skrev (13 timer siden):

Anbefaler kjøre HA OS, det gjør Home Assistant i hver livestream de har også. Det er enklere med tanke på støtte av drivere, vedlikehold av versjoner osv. Kjører HA OS i Proxmox på en Intel NUC uten problemer. 

Veldig enig i dette. Hjemmeautomasjon er noe som bør surre å gå i årevis og det kommer en tid da en ikke er like ivrig på å vedlikeholde og oppdatere. Da er det greit å ha gått for mest mulig standard installasjon. Alt som avviker fra dette, krever ekstra innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Da blir det HAOS 🙂

 

Har dere tips til en bærekraftig maskin å kjøre det på? Fått inntrykk av at Raspberry Pi kan bli litt svak etterhvert, så lurer på om en NUC gjemt i sikringsskapet hadde vært lurt. Må vel passe på at den har støtte for Z wave og ZigBee?, Matter, Thread osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det i en docker container på en gammel chromebox 1, og har hatt fjellstøtt system siden det ble satt opp. 🙂

Jeg har ingen kjente begrensninger ift en kompis med HAOS på rPi, alle integrasjoner jeg trenger er jo tilgjengelig uten supervised eller add-ons.. 

YAML editering har jeg "HASS Configurator" i en egen naboconteiner for, og det har jeg i iframe i HASS, så det er ingen terskel for bruk. (Burde funke like godt på NAS det, @Tander)

Alle containere setter jeg opp i docker-compose, så oppdatering er gjort ved en enkel kommando via ssh per container. Jeg foretrekker å gjøre dette selv etter å ha sett litt om releasen på HASS forumet først, ikke alle releaser er like vellykkede! (selv om det har vært bra det siste året da).

 

Dette er nok ikke løsningen med lavest brukerterskel, men jeg ble nå i hvert fall veldig fornøyd til slutt. 🙂

 

Ang. maskin, så fungerer det utmerket på den gamle chromebox'en, dette trenger jo ikke mye krefter.. en hvilken som helst miniPC/NUC burde kunne gjøre jobben. Fint å ha noen gb ekstra med lagring da, og minst 2gb ram er nok lurt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg bytte ut MacOS med Proxmox, og kjøre HAOS inni der? Kan da kjøre andre Docker-konteinere (eller Portainer) eller virtuelle maskiner parallelt med HAOS. Skal kunne sikkerhetskopiere/gjenopprette hver VM separat, og allokere ressurser etter behov

 

Er dette gode fordeler sammenlignet med HAOS rett på halvlederen? Vet ikke helt om jeg kommer til å ha behov for disse ekstra mulighetene 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Promox annet enn at jeg så litt på den nå. Virker litt omfattende å sette opp... Et alternativ er VMWare ESXI (gratis til privat bruk). Jeg kjører ESXI på en i7 NUC og har for tiden 7 virtuelle Linux maskiner og 1 Windows 10 maskin installert men pr i dag bare 2 i drift (Linux Mint med NodeRed og Debian med Pi-Hole). Veldig enkelt å installere nye operativsystem for testing. Her lekt meg mye med ESXI i en årrekke og det har vært dønn stabilt. Med en Synology DS220+ NAS i stallen får jeg backup av komplette virtuelle maskiner hver natt slik at de er raskt å komme tilbake om jeg skulle rote det skikkelig til...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville uten tvil kjørt HAOS varianten, da også virtuelt.

Komboen jeg kjører idag er VMWave ESXI på bunnen, også HAOS virtuelt.. Om hardwaren ryker eller noe annet uforutsett skjer, så er det enkelt og fyre i gang en backup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quackyo skrev (35 minutter siden):

gammel snurredisk mye mindre sannsynlig at den ryker.

Jeg har nå havarert mange snurredisker opp gjennom tidene men de siste 15 årene kan jeg ikke huske en eneste som har havarert så noe har skjedd på den fronten... og de jeg har slitt meste med er SCSI/SAS disker, PATA/SATA disker har fungert supert selv om de mekaniske delene antagelig er like... Har snurredisker i begge NASene mine men de står jo litt bortgjemt siden diskene støyer en del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 05/01/2024 at 21:11, SveinHa said:

Kjenner ikke Promox annet enn at jeg så litt på den nå. Virker litt omfattende å sette opp... Et alternativ er VMWare ESXI (gratis til privat bruk). Jeg kjører ESXI på en i7 NUC og har for tiden 7 virtuelle Linux maskiner og 1 Windows 10 maskin installert men pr i dag bare 2 i drift (Linux Mint med NodeRed og Debian med Pi-Hole). Veldig enkelt å installere nye operativsystem for testing. Her lekt meg mye med ESXI i en årrekke og det har vært dønn stabilt. Med en Synology DS220+ NAS i stallen får jeg backup av komplette virtuelle maskiner hver natt slik at de er raskt å komme tilbake om jeg skulle rote det skikkelig til...

 

Jeg har satt opp litt ymse de siste 3-4 mnd; docker, portainer, Ubuntu, Debian, proxmox, 3 forskjellige VM miljøer, windows. Jeg tror at jeg har fått en ny favoritt med proxmox. Jeg ble veldig positivt overrasket over hvor lett den var å sette opp, spesiellt om man bruker installation scripts som finnes for ganske mye. F.eks. å sette opp en ubuntu server med docker miljø og så installere frigate etc tok meg en par dager (noen timer her, noen timer der). Å sette opp det samme med proxmox server med homeassistant og frigate tok meg neppe mer enn 2t totalt (men da kopierte jeg riktignok det meste av config filer for frigate).

2 minutes ago, borg1n said:

 

Jeg har satt opp litt ymse de siste 3-4 mnd; docker, portainer, Ubuntu, Debian, proxmox, 3 forskjellige VM miljøer, windows. Jeg tror at jeg har fått en ny favoritt med proxmox. Jeg ble veldig positivt overrasket over hvor lett den var å sette opp, spesiellt om man bruker installation scripts som finnes for ganske mye. F.eks. å sette opp en ubuntu server med docker miljø og så installere frigate etc tok meg en par dager (noen timer her, noen timer der). Å sette opp det samme med proxmox server med homeassistant og frigate tok meg neppe mer enn 2t totalt (men da kopierte jeg riktignok det meste av config filer for frigate).

 

Om du skulle ønske å teste HA-VM på proxmod er dette i store trekke hva du må gjøre: 

1. Last ned proxmomx image og bruk Etcher (eller tilsvarende for å lage bootable image på en USB stick)

2. Sett USB i PC, reboot, gå inn i bootmeny (F10 på de fleste maskiner), velg å boote fra USB

3. Kjør installasjon (velg advanced mode for å sette riktig minne/ disk)

4. Log inn på proxmox web-server (port 8006) med bruker/ passord du har satt

5. Gå inn i console og kjør script for installasjon av Homeassistant VM, svar på relevante installasjons-spm

6. Sjekk at HA er satt til start on boot og har privileged mode for tilgang til USB devices

7. Når din HA VM kjører kan du kjøre restore til det image du har tatt backup av

 

(alt dette gjør du på drøyt 30 min, + tid for plundring)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proxmox installasjon og deretter script for HA VM, docker i en container og synchting container her, unnagjort på noen timer. 
Rett og slett veldig happy med proxmox. Bruker en ssd til VM/data og en nvme til proxmox installasjon. 
Eneste jeg ikke har er backup av vm-er og containere, men pp planen er proxmox backup til min gamle server 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fordeler og bakdeler med å samle alle eggene i en kurv?

For meg er det et poeng å spre hjemmeautomasjonen utover på flere "dingser". Og å ha en raspberry pi4 liggende på lager i skuffen, koster heller ikke mye. Å ha en i reserve, klar til å brukes, gir en viss trygghet på at automasjonen ikke er nede i dagevis. Jeg har en Sonoff zigbee koordinator liggende på lur også. Og vitale data fra den som brukes nå, er kopiert slik at den nye kan settes opp som en nøyaktig kopi.

Å samle alt på en server, skaper ikke det problemer med hjemmeautomasjon når denne serveren skal vedlikeholdes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (24 minutter siden):

Hva med fordeler og bakdeler med å samle alle eggene i en kurv?

 

stigvi skrev (24 minutter siden):

Å samle alt på en server, skaper ikke det problemer med hjemmeautomasjon når denne serveren skal vedlikeholdes?

Det er jo litt både/og. Jeg har en haug med RPi/ESP32 som hver og en har en enkelt oppgave nettopp med tasnke på å minimere problemer om en skulle finne på å havarere.

 

ESXI er veldig kjapp å sette opp fra scratch og med daglig backup av de komplette maskinene jeg har i drift vil det ikke ta mange minuttene før jeg er oppegående om ESXI hardware skulle streike. Har 2 identiske NUCer i drift og den ene kjører kun ESXI/Windows med BlueIris så den kan enkelt ofres om jeg må (kannibalreservedeler funker det også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, hjemmedude said:

Proxmox installasjon og deretter script for HA VM, docker i en container og synchting container her, unnagjort på noen timer. 
Rett og slett veldig happy med proxmox. Bruker en ssd til VM/data og en nvme til proxmox installasjon. 
Eneste jeg ikke har er backup av vm-er og containere, men pp planen er proxmox backup til min gamle server 🙂 

Vetvdu hvor mange GB du bruker? Lurer på om 120 GB er rikelig eller skralt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, NilsG said:

Vetvdu hvor mange GB du bruker? Lurer på om 120 GB er rikelig eller skralt 🙂

Om du bare skal kjøre Homeassistant på den er det mer enn nok, jeg vil tro at 32GB er en grei størrelse for HA (iallefall slik jeg kjører det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, hjemmedude said:

Det er anbefalt med en lagrinsenhet for proxmox Os og en lagringsenhet for vm/data. 120 GB x 2 er helt topp 😊 

Jeg klarer meg fint med 1 disk, erfaringsmessig så ryker power-supply før SSD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsG skrev (På 4.1.2024 den 16.53):

Kjøpte en 2012 Mac Mini som skal kjøre Home Assistant.

i7 med 16GB RAM

Det bør vel fungere greit?

Hva ble det til? Hvilken maskin og OS valgte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.