Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant for dumbommer?


Einar

Anbefalte innlegg

3 hours ago, RVM said:

 

Jeg forstår veldig godt hva han mener, og jeg bruker samme prinsipp som Thoralex over.

 

Eksempel: Jeg får en notifikasjon på mobilen når vaskemaskinen er ferdig. Når vaskemaskinen blir slått av (noen har hengt opp klærne til tørk), klareres notifikasjonen automatisk så man slipper å gjøre det manuelt. Da har jeg én automasjon, med to triggere (maskin ferdig, maskin slått av), med to aksjoner (lag notifikasjon, slett notifikasjon).

 

Det er ofte jeg må løsrive meg fra tanken om et syklisk kontrollsystem som jeg er vant til fra jobb, f.eks. en PLS. Må tenke litt annerledes for et event-basert kontrollsystem som Home Assistant.

 

Takker for god forklaring begge to. Dette er no uvaner jeg drar med meg fra jobb i Siemens plser ja. Det er ryddig å ha alt som styrer utgangen samlet synst jeg så en kan se at ikke en lager loops og andre rariteter blant 100 andre automasjoner 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minim skrev (14 minutter siden):

 

Takker for god forklaring begge to. Dette er no uvaner jeg drar med meg fra jobb i Siemens plser ja. Det er ryddig å ha alt som styrer utgangen samlet synst jeg så en kan se at ikke en lager loops og andre rariteter blant 100 andre automasjoner 😛


Du nevner to forhold som virker mot hverandre. Det er lettest å lage og vedlikeholde automasjoner hvis de er korte. Men det går ut over totaloversikten. Da vil jeg anbefale at du lager de korte og konkret til en enkel oppgave. Å slå av og på er i utgangspunktet to oppgaver 🙂

Etterhvert vil brukergrensesnittet i HA bli oppdatert for å gjøre det lettere å holde oversikt. Selv kan du allerede nå starte med god navngivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (På 9.2.2024 den 13.19):

Å slå av og på er i utgangspunktet to oppgaver 🙂

...og ligger disse på forskjellige steder er det veldig lett å miste oversikten.

 

Har noen ganger endt opp med å lage lignende automasjoner på flere steder og feilsøking blir da litt krevende fordi en automasjon du har laget for lenge siden og ikke helt husker i farten kan lure deg lenge... Heldigvis er det lett å strukturere og jeg har flere gode søkeverktøy i mitt system (Node-RED)...

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, SveinHa said:

...og ligger disse på forskjellige steder er det veldig lett å miste oversikten.

 

Har noen ganger endt opp med å lage lignende automasjoner på flere steder og feilsøking blir da litt krevende fordi en automasjon du har laget for lenge siden og ikke helt husker i farten kan lure deg lenge... Heldigvis har jeg flere gode søkeverktøy i mitt system...

Jepp. Mye ryddigere å ha alt som styrer en utgang på et sted synst jeg. Innganger kan gjenbrukes, men utganger bare styres "en gang". Dvs du kan ikke skru den både av og på samtidig så det forenkler litt om en samler det som styrer utgangen et sted imo for oversikten sin del. HA virker ikke for å være bygget etter min måte å løse det på men ser at det er workarounds rundt det 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, minim said:

 

Takker for god forklaring begge to. Dette er no uvaner jeg drar med meg fra jobb i Siemens plser ja. Det er ryddig å ha alt som styrer utgangen samlet synst jeg så en kan se at ikke en lager loops og andre rariteter blant 100 andre automasjoner 😛

 

Ja, jeg er også borti en del Siemens på jobb, både Simatic og TIA. Har fortsatt noen automasjoner surrende der jeg fortsatt egentlig skulle hatt en main loop, og da har jeg endt opp med tidsbaserte triggere (hvert n'te minutt) fordi det var det enkleste i gjerningsøyeblikket. Må få ryddet opp i det en gang.

 

10 minutes ago, minim said:

Mye ryddigere å ha alt som styrer en utgang på et sted synst jeg.

 

Akkurat. Har f.eks. én Python-fil for hver av de større enhetene i huset, og så grupperer jeg alle innganger der. Eksempel for sorpsjonsavfukteren i garasjen:

 

@state_trigger("pyscript.electricity_price_level != '3'")
@state_trigger("cover.garage_door == 'closed'")
@state_trigger("pyscript.dehumidifier_pid_output == 'on'")
@state_trigger("input_boolean.dehumidifier_manual_enable")
def dehumidifier_turn_on():
  [...]

 

Da er det kun én enkelt plass i hele smarthus-systemet jeg trenger å oppdatere for å endre logikken til hva som skrur på avfukteren, tilsvarende for dehumidifier_turn_off() i samme fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, RVM said:

 

Ja, jeg er også borti en del Siemens på jobb, både Simatic og TIA. Har fortsatt noen automasjoner surrende der jeg fortsatt egentlig skulle hatt en main loop, og da har jeg endt opp med tidsbaserte triggere (hvert n'te minutt) fordi det var det enkleste i gjerningsøyeblikket. Må få ryddet opp i det en gang.

 

 

Akkurat. Har f.eks. én Python-fil for hver av de større enhetene i huset, og så grupperer jeg alle innganger der. Eksempel for sorpsjonsavfukteren i garasjen:

 

@state_trigger("pyscript.electricity_price_level != '3'")
@state_trigger("cover.garage_door == 'closed'")
@state_trigger("pyscript.dehumidifier_pid_output == 'on'")
@state_trigger("input_boolean.dehumidifier_manual_enable")
def dehumidifier_turn_on():
  [...]

 

Da er det kun én enkelt plass i hele smarthus-systemet jeg trenger å oppdatere for å endre logikken til hva som skrur på avfukteren, tilsvarende for dehumidifier_turn_off() i samme fil.

Det der er mye ryddigere i mitt hode, men mulig man må snu tankegangen og akseptere rotet siden det virker for å være måten å gjøre det på i HA. Kanskje python er løsningen her i stede for å trekke inn nodered som også lar meg jobbe som jeg ønsker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minim skrev (36 minutter siden):

Det der er mye ryddigere i mitt hode, men mulig man må snu tankegangen og akseptere rotet siden det virker for å være måten å gjøre det på i HA. Kanskje python er løsningen her i stede for å trekke inn nodered som også lar meg jobbe som jeg ønsker. 

Avfukteren til RVM kan en selvfølgelig lage en enkel automasjon på i HA der en setter opp mange triggere. Det er faktisk veldig lett også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minim skrev (1 time siden):

Mye ryddigere å ha alt som styrer en utgang på et sted synst jeg


Det er bare at det finnes ikke utganger i HA. Du styrer noe ved hjelp av hendelser. Ta feks et lys. Du slår det på med turn_on og slår det av med turn_off. Dette er to forskjellige operasjoner (eller hendelser som en sender inn i systemet). Lyset skal gjerne slås på ved hjelp av en bevegelsesensor og slås av når det har stått på i noen minutter. Dette er to forskjellige hendelser. Jeg ser på forumet til HA at mange prøver å få dette inn i en enkel automasjon fordi en tenker at dette er et lys en skal styre. Men jeg mener det er langt enklere å løse dette med å splitte det opp. Det er to separate hendelser som utfører to separate operasjoner.

Og det er lett å løse det med to korte automasjoner også. Å lage en enkel automasjon for dette, ville jeg ikke vurdert en gang.
Det som gjenstår er å navngi dette logisk slik at en lett finner det igjen
Det kan være:
bad_1_etg_turn_on
bad_1_etg_turn_off

Men som andre har nevnt og som jeg er enig i, det er smak og behag hvordan en gjør det. Men HA er ikke en PLS og en gjør det vanskelig for seg selv hvis en prøver  å programmere den som om den var det.

Slå på:
image.png.53ac61fcbeb0fb915d3f15bc9461d9eb.png


Slå av:
image.png.d4ab134466bf4004af677b844b97b97d.png

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi sporet tråden helt av (beklager!), men jeg er glad for at HA er så fleksibelt at det finnes mange ulike måter å gjøre ting på - slik at jeg kan gjøre det på en måte jeg ønsker. Jeg er ikke så opptatt av at alt skal være enklest mulig, men jeg forstår at andre vurderer det annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (6 minutter siden):

Nå har vi sporet tråden helt av (beklager!), men jeg er glad for at HA er så fleksibelt at det finnes mange ulike måter å gjøre ting på - slik at jeg kan gjøre det på en måte jeg ønsker. Jeg er ikke så opptatt av at alt skal være enklest mulig, men jeg forstår at andre vurderer det annerledes.

Enig at en må selv finne ut av det.

Men automasjoner i HA tror jeg har et ufortjent dårlig rykte fordi en tar utgangspunkt i hva det var og ikke hva det er nå. Jeg selv blir litt matt av de som setter i gang med HA for aller første gang og så installerer node-red uten en gang å ha prøvd automasjoner (jeg peker ikke på noen i denne tråden. Det er mer en oppfattelse jeg sitter igjen med i andre fora). Spesielt i Home Assistant for Norge forumet på FB har det utviklet seg en oppfatning av at det kun er i node-red en kan løse ting.

Det er selvfølgelig masse en kan kritisere i HA, også. Feks må en for ofte ty til yaml-redigering for å utnytte avansert funksjonalitet. Men det blir bedre i små skritt for hvert slipp av ny versjon hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jeg har ikke fått med meg at automasjoner i HA har et dårlig rykte, verken fortjent eller ufortjent. Er ikke så mye på Facebook heller, i alle fall ikke i diskusjonsgrupper der.

 

På stående fot tror jeg ikke at jeg har noe kritikk å komme med mot HA, da må jeg gruble en del i så fall 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, stigvi said:

Enig at en må selv finne ut av det.

Men automasjoner i HA tror jeg har et ufortjent dårlig rykte fordi en tar utgangspunkt i hva det var og ikke hva det er nå. Jeg selv blir litt matt av de som setter i gang med HA for aller første gang og så installerer node-red uten en gang å ha prøvd automasjoner (jeg peker ikke på noen i denne tråden. Det er mer en oppfattelse jeg sitter igjen med i andre fora). Spesielt i Home Assistant for Norge forumet på FB har det utviklet seg en oppfatning av at det kun er i node-red en kan løse ting.

Det er selvfølgelig masse en kan kritisere i HA, også. Feks må en for ofte ty til yaml-redigering for å utnytte avansert funksjonalitet. Men det blir bedre i små skritt for hvert slipp av ny versjon hver måned.

Kritikken og årsaken til at folk bare ser på automasjoner og forkaster prinsippet kan jo være berettiget eller? Man kan få til det samme, men som sagt er det hårete som fy å styre ting fra flere steder og helt i kaos for meg ihvertfall. Kan godt være vaner man drar med seg fra jobb i store systemer der man bare er nødt til å ha orden i syssakene. 

 

Men ja kanskje vi skulle opprettet en ny tråd. Beklager avsporingen 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i kommentarene om at automasjoner i HA kan bli uoversiktlig. Men jeg har hatt nytte av å se på selve enheten (device) og listen der over hvilke automasjoner som kan styre den. I tillegg begynner det også å komme en del blueprints som gjør det enklere å komme i gang med litt mer avanserte automasjoner. https://community.home-assistant.io/c/blueprints-exchange/53 Og det er relevant kunnskap, også for en nybegynner. 😊

IMG_0117.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her en liten sitrapp etter helgens husautomatiserings opplæring for mann, godt voksen.

 

Da er ikke nesa fullt så i klem lenger. Jeg har fått til:

Skru Hue pærer på/av med en Aquara Mini Switch.

Skru dem på/av med Qnect Smart home PIR sensor. Jeg kjøpte en ( stor ) eske av dem på OBS for 100,- / stk. for lenge siden. Zigbee2MQTT kaller dem TuYa RH3040.

Skru pærene av  # sekunder etter ingen bevegelse detektert av PIR.

Lese status på Aquara dør/vindu sensor. Det har jeg på alle utvendige dører og vinduer som kan åpnes på hytta.

Skru en Fibaro Z-Wave veggkork på/av med en Ikea dimmepøkk.

Styre dill og dall med en Hue 4-kappers dimmebryter.

Styre en Namron panelovn med ovennevnte brytere og webgrensesnittet.

Oppdatere en Hue pære med zigbee2MQTT. To enheter driver med samme nå. Det går ikke med megabit/sek. Vi snakker nok heller om millibit/sek. !

 

Og det synes jeg ikke er så verst tatt i betraktning "dokumentasjonen". Det er mulig å finne hjelp ved å spørre Google og ChatGPT. Men det virker som de hadde en tykk dokumentasjon som de la en dynamittgubbe under og fyra av! Den finnes, men er spredd over hele Internett. Det hjelper og litt at jeg ikke har knappeskrekk, men gjerne prøver å trykke på de knapper jeg ser for å vurdere virkningen.
Så da gjenstår badegulvtermostaten, effektbryteren til VVB og hovedkran servoen. Disse kan jeg selvfølgelig ikke teste herfra. 37km i luftlinje er litt drøyt for Z-Wave.
Men ettersom det gikk an å få inn det jeg hadde liggende, og bruker på hytta, så har jeg godt håp om at de manglende enhetene skal gå an å få inn. 

Men om noen bekjente spør om de skal velge Homeseer eller Home Assistant så kommer jeg til først å finne ut om de har sort belte 5. dan i Google. Hvis ikke så Homeseer.
Og her hjemme blir det nok HS4 en stund til. Men jeg kommer helt klart til å prøve å bytte ut deCONZ med zigbee2MQTT der. deCONZ finner ikke Namron ovnene, og ikke Qnect ( TuYa ) PIR. Og kan i praksis ikke oppdatere Zigbee nodene OTA.

Så status så langt er at jeg blir å fortsette med Home Assistant. Selv om det er som å denge negler til de faller av! Det har jeg prøvd, og opplevde at til slutt vokste de ut igjen, men det gjorde vondt først. Og jeg er en ihuga stabukk, så skal nok få flere brikker på plass her.

Og takk for hjelpen så langt. Det hjalp også til å få litt mer kjøtt på beinet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er Zigbee2MQTT dritsur!

Jeg får ikke skrudd av Namron panelovner i Zigbee2MQTT dialogene. Så oppdaget jeg at Zigbee2MQTT Bridge Connection state går av/på kontinuerlig.

I følge loggen så har den noen raptuser hvor den kommer og går. Så når den er oppe og vaker går det an å slå ovnene på/av.

 

Kjører på en Raspberry PI 3B. Er den for puslete til å kjøre HA og Zigbee2MQTT ? 

Jeg serverer 5,2V inn på GPIO kontakten. Gjennom USB raste det på med spenningsvarsler. Nå er det ingen slike. Jeg får ikke logget inn med Putty, så kan ikke kjøre top for å se CPU belastningen.

 

Er det Sonoff USB donglen som er syk?

 

Kan det ha med OTA å gjøre? Den har roet seg nå. Og jeg ser den ikke driver med noen oppdatering nå Det gjorde den tidligere. Kan det bli for mye trafikk for den? Det er forøvrig ikke alle devices som dukker opp i OTA dialogen.

 

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (9 minutter siden):

Nå er Zigbee2MQTT dritsur!

Kan den ha druknet? Fått alt for mye data å jobbe med?

Einar skrev (9 minutter siden):

Kjører på en Raspberry PI 3B

Jeg kjører på 3b+ og CPU ligger på 1-2% så det bør være rikelig maskinvare...

 

Jeg har en 3b+ som kjører zwavejs2mqtt og den går av og til full på SD kortet av en eller annen grunn. Den virker fremdeles men grafisk grensesnitt dør først. Da har jeg en kopiert versjon som jeg setter inn og kopierer denne over til det fulle SD-kortet etterpå så har jeg en fungerende backup til neste gang. De andre PIene bare kjører og kjører... (men jeg har jo backup kopi av de og).

 

Edit: Jeg hadde for litt siden en helt annen sak: Skulle sende et par meldinger fra Node-RED til en PI over ssh og plutselig lå der 32000 meldinger i kø... Og plutselig i denne sammenhengen er snakk om et sekund eller to... Min feil...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Einar said:

Nå er Zigbee2MQTT dritsur!

Jeg får ikke skrudd av Namron panelovner i Zigbee2MQTT dialogene. Så oppdaget jeg at Zigbee2MQTT Bridge Connection state går av/på kontinuerlig.

I følge loggen så har den noen raptuser hvor den kommer og går. Så når den er oppe og vaker går det an å slå ovnene på/av.

 

Kjører på en Raspberry PI 3B. Er den for puslete til å kjøre HA og Zigbee2MQTT ? 

Jeg serverer 5,2V inn på GPIO kontakten. Gjennom USB raste det på med spenningsvarsler. Nå er det ingen slike. Jeg får ikke logget inn med Putty, så kan ikke kjøre top for å se CPU belastningen.

 

Er det Sonoff USB donglen som er syk?

 

Kan det ha med OTA å gjøre? Den har roet seg nå. Og jeg ser den ikke driver med noen oppdatering nå Det gjorde den tidligere. Kan det bli for mye trafikk for den? Det er forøvrig ikke alle devices som dukker opp i OTA dialogen.

 

Forslag?

For liten PSU inn på Pi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minim skrev (4 minutter siden):

For liten PSU inn på Pi?

 

Den har stått på et 3A lab supply stilt inn på 5,2-5,3V matet rett inn på GPIO kontakten.
Forbruket ligger stort sett mellom 0,33A til 0,55A. En sjelden gang over 0,9A.
Jeg har ikke hatt melding om for lav spenning etter at jeg gjorde det på den måten. 50W USB power adapter ga meldinger. Antagelig for sped kabel. Den har stått på lab power siden forrige uke en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da ser det ut til at det rusler og går. Hva feilen var er fortsatt uvisst og uforklarlig.
Jeg skrotet hele greia og begynte på nytt med en Raspberry 4 som jeg fikk til å boote fra en USB-SSD disk som jeg håper er mer "slitesterk" enn SD kort som jeg har erfart feiler etter hvert. De holder gjerne et år eller to. Men feile, det gjør de. SSD disken er på 256Gb og det gjør vel også at hver bit adresseres mer sjelden.

Så installerte jeg alt på nytt, og nå ser zigbee2mqtt ut til å være stabil. 3 stk. Sonoff dongle-P er på vei, men ikke ankommet. Så de går på reservedelslageret. Delelageret mitt begynner å se ut som en underavdeling av Aliexpress hovedlager! 😉
Så da fomler dumbommen videre og tar nye runder på Youtube University for å lære mer om hvordan man gjør ting i Node-Red. Jeg liker den visuelle presentasjonen, men trenger å finne ut av hva som forventes i de forskjellige konfigurasjonene. Men det er jo ikke HA, så jeg skal prøve å holde det unna her.
Det som er dumt er at jeg aner ikke hva som skar seg i første forsøk. Så for eventuelle rævediltere så ble det ikke så mye lærdom å hente her. Jeg beklager.

Så ser jeg at i det siste så slurer VPN server på hytta ofte. Det er vel mobilnettet som stikke kjepper i hjula. Men jeg har en cron jobb som poster IP adressen i min FTP server. Og den går klokkerent. Så jeg lurer på om det er noen måte å kommunisere med HA på uten VPN? Jeg ser jeg kan kjøre Homeseer gjennom MyHS rett som det er også når VPN ikke virker.  Kom gjerne med forslag på hva jeg kan se etter. Ikke nødvendigvis masse bjeller og fløyter, men en mulighet til å sjekke tilstand og gi enkle kommandoer.
Eventuellt på ( Android ) telefonene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Einar skrev (40 minutter siden):

eg skrotet hele greia og begynte på nytt med en Raspberry 4 som jeg fikk til å boote fra en USB-SSD disk som jeg håper er mer "slitesterk" enn SD kort som jeg har erfart feiler etter hvert. De holder gjerne et år eller to. Men feile, det gjør de. SSD disken er på 256Gb og det gjør vel også at hver bit adresseres mer sjelden.

Har du erfaring med at et 256GB SD kort er mer utsatt enn en 256GB SSD?

Når det gjelder å boote fra SSD, så er ikke dette en anbefalt løsning. Skal en lage noe robust for fremtiden så er det greit å bruke andre sine erfaringer og ikke ramle ned i gamle hull.

Anbefalt løsning er å boote fra et SD kort og sette opp SSD som en data partisjon. SD kortet vil monteres som "kun lese" i HA OS'et og vil ikke slites. (PS. Gjelder altså Raspberry Pi)

Og så er heller ikke Sonoff Dongle-E anbefalt, som nevnt tidligere ...........

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor tidlig for meg å si hva min erfaring med SSD kontra SD er. Så langt er mitt erfaringsgrunnlag med SSD ca. en uke.

 

At det ikke er anbefalt å boote fra SSD er nytt for meg. Jeg har faktisk fulgt anbefaling fra andre om å gjøre dette. Har du noen referanse, og bør jeg nå starte på nytt med et SD kort?

 

Eller kan jeg boote fra SD og bruke det som nå ligger på SSD?

 

Dongle-E er alt jeg har nå. Dongle-P er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på det nedenfor som et humoristisk innlegg med alvorlig undertone.

Kilde er https://www.ntnu.no/documents/1261860271/1292414587/Det+uforutsette+-+problemer+både+før+og+etter.pdf/c2be8fcf-0cb1-244f-1254-de26a5f7bedf?t=1583135603452
 

Sitat

I 2008 kom imidlertid Harvard-professorene Max Bazerman og Michael Watson ut med boken «Predictable Surprises: The Disasters You Should Have Seen Coming, and How to Prevent Them”, som skulle bidra til å kaste lys over problemet. En forutsigbar overraskelse definerte de på denne måten:

1. I alle fall noen mennesker var klar over situasjonen
2. Problemet ble verre med tiden
3. Det var sannsynlig at det kunne føre til en krise
4. Men sentrale beslutningstakere prioriterte ikke å unngå at det skjedde.

Professorene fant at det i stor grad var psykologisk/kognitive årsaker til dette: Vi har en tilbøyelighet til å tro at ting er bedre enn de er i virkeligheten. Vi stoler mer på egne vurderinger enn på fakta. Vi er lite opptatt av hva andre tenker eller gjør. Og vi lever for mye i nået

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (10 minutter siden):

At det ikke er anbefalt å boote fra SSD er nytt for meg. Jeg har faktisk fulgt anbefaling fra andre om å gjøre dette. Har du noen referanse


Jeg letet det ikke opp, men de nevner det for Rpi 5 på samme måte som de har gjort for eldre rpi

https://www.home-assistant.io/blog/2024/02/26/home-assistant-os-12-support-for-raspberry-pi-5/

 

Sitat

We do recommend using an SD card as the boot medium and using the data disk feature to move most of the Home Assistant installation onto the NVMe. This is easy to set up and guarantees a reliable boot.



Hvordan en flytter data, står i dette dokumentet: https://www.home-assistant.io/common-tasks/os/#:~:text=Connect the data disk to,the list of available devices.


Ja, det virker å boote direkte fra SSD. Men det er fordi en ikke har utfordret tingenes iboende jævelskap, som linken til NTNU ovenfor handler om.

Før eller siden vil det svikte, uansett hva en gjør. Men hvis en bruker anbefalinger så kan det hende det tar litt lenger tid før det svikter.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (1 time siden):

Dongle-E er alt jeg har nå. Dongle-P er på vei.

Du skrev at 3 stk Dongle-P går på reservedelslageret. Det var derfor jeg nevnte at Dongle-E fortsatt er merket som "ikke anbefalt". Men før eller siden vil den jo slutte med det og gå over til å være "anbefalt", vil jeg tro.

Men en Dongle-P er en dårlig reservedel for Dongle-E. Det er ikke gjort på en lett måte å bytte ut koordinatorer med forskjellig type. Selv med lik type, kreves det fikling og du må kopiere gammel koordinators adresse / ID til den nye koordinatoren. Sånn sett er det lurt å notere ned hva denne er. Zigbee2mqtt lister den opp i et av skjermbildene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.