Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trådløst nett


Christian

Anbefalte innlegg

Det er flere ting du kan gjøre.

 

  • Flytt APen rundt i huset for å finne sweetspot. 
  • Start opp en Wifi explorer for å forsikre deg om at du bruker den beste kanalen i forhold til andre trådløse APer i nabolaget. 
  • Kjøp inn en ekstra AP så du har en i hver etasje (selv bruker jeg 3 APer i mitt hus som er over 2 etasjer med bo-areal på 280 kvadratmeter).
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Christian skrev:

Hvilke AP bruker du ? De jeg har funnet oppretter ett nytt nett, jeg ønsker å ha samme nettet i hele huset

 

Selv bruker jeg D-Link DAP-2690 APer, men de begynner å bli gamle og det er bedre løsninger på markedet i dag.

 

Det som er viktig er at du faktisk kjøper trådløse aksesspunkt og ikke rutere eller at den trådløse ruteren du kjøper støtter å bli konfigurert som en bridge slik at den oppfører seg som et aksesspunkt (switch) og dermed ikke vil rute trafikk til eget nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Asus RT-87.  Bredbånd fra kabelnettet til Get.  Har flere uttak i huset, men første uttak gir merkbart bedre stabilitet enn resten av uttakene.
Det medfører at modem og router må stå kontoret som er i husets ene hjørne.   Ser at wifisignalene ikke er all verden på ungenes rom (en etasje opp og diagonalt)

 

Følger tråden, og vurderer oppgradering.  Aller helst burde AP vært flyttet, men så var det dette med WAF da.  At fruen blir glad for å få router og kabler ut i gangen eller trappa tror jeg nok ikke skjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Christian said:

Hvilke AP bruker du ? De jeg har funnet oppretter ett nytt nett, jeg ønsker å ha samme nettet i hele huset

 

Jeg er veldig fornøyd med Ubiquiti Unifi AP. Jeg har to. Du kan sette dem opp på mange måter, men det vanlige er at du oppretter ett SSID (nettverksnavn) og så «roamer» enhetene (laptop, mobil) fra AP til AP (BSSID til BSSID) avhengig av hvilken som har best dekning uten at du merker noe til det.

Det beste er jo å selvfølgelig å kable alle AP'ene, men du kan også la være.
Dette er altså kun AP, ikke ruter. Ruter må du ha i tillegg, men det har du sikkert allerede.

 

F.eks.: https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/tradlost-nettverk/aksesspunkter/ubiquiti-unifi-uap-ac-lite-roaming-aksesspunkt-ac1200-p61299

Endret av DiderikFrom
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har testet AirTies?

 

Sliter med dårlig signal, spesielt oppe i andre etasje. Routeren jeg har kan settes i AP-modus og støtter kablete aksesspunkter, men jeg sliter litt med tanken på å dra kabel rundt i huset.

 

Noen som har testet trådløse varianter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Øyvind skrev:

Noen her som har testet AirTies?

 

Sliter med dårlig signal, spesielt oppe i andre etasje. Routeren jeg har kan settes i AP-modus og støtter kablete aksesspunkter, men jeg sliter litt med tanken på å dra kabel rundt i huset.

 

Noen som har testet trådløse varianter?

 

Har tidligere kjørt MikroTik trådløst. virket greit nok det. Kabel er jo alltid å foretrekke etter min mening, men det er mange alternativer som virker greit. Mesh modus er å anbefale, og dessverre er det ikke noen gode og bredt støttede standarder tilgjengelige. Alle har sin måte å implementere det på. Mikrotik støtter flere standarder, men den beste skal visst være deres egen standard(ifølge dem selv).... WDS er en "standard" som dukker opp mye, og den er det ymse som har noenlunde støtte for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv opp unifi her i forrige uke. Et kablet ap, og et satt opp som trådløs repeater (wireless uplink som ubiquiti kaller det). Fungerer strålende.

 

Hva bruker dere som kontroller?

 

Selv kjører jeg det på en RPi 3. Men webgrensesnittet og app er litt tregt. På jobben kjører vi det på en VM i hyperV, og det blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har kontroller på min MacBook, men den trenger ikke rulle og gå. Jeg starter den bare en gang hvert jubelår når jeg skal gjøre endringer i oppsettet. Det er bare mer spesialiserte funksjoner og en del logging du trenger kontroller til. Jeg har i hvert fall aldri savnet det. Roaming trenger du ikke kontroller til, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Snakka med en kompis som skal oppgradere nettverket sitt nå nettopp, og vi kom litt inn på Ubiquiti..

Etterhvert som jeg selv har begynt å blitt fortrolig med mitt Arubaoppsett ser jeg jo mange fordeler med en kontroller, men ble litt usikker på hvilken enhet en bruker der om en går for Ubitquiti?
Ser jo flere steder (bl.a i denne tråden) at folk nevner kontroller.. Er det Unifi Secure Gateway som brukes til slikt?

 

 

I dette tilfellet skal "alt" med unntak av modem byttes ut, og han planlegger bl.a å kjøpe switch(er) også fra Ubiquiti.

(Det er nok jeg som får gleden av å sette opp dette :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, bjwanvik said:

Ser jo flere steder (bl.a i denne tråden) at folk nevner kontroller.. Er det Unifi Secure Gateway som brukes til slikt?

I dette tilfellet skal "alt" med unntak av modem byttes ut, og han planlegger bl.a å kjøpe switch(er) også fra Ubiquiti.

 

Jeg kjører kontrolleren i en Docker kontainer på plex PC'en min. Dersom han har fiber så trenger han strengt tatt ikke modem heller men kan kjøre fiberen rett inn i f.eks. en USG. (Har ikke kjøpt GBIC'en ennå, men det er på planen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips :)
Virker til at han lander på en slik Cloud Key og en blanding av forskjellige AP ("med/uten" long-range).

 

Fiber får han dessverre ikke, så modem må en ha, og modemet "må" vel også stå for endel såvidt jeg vet - det blir ihvertfall det enkleste her og nå.

Behovet hans er ikke så voldsomt, men vi legger opp til en ordentlig løsning som kan vokse og være med i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vel ikke være noe stort problem?

Jeg har flere AP'er som står ute, de er rett og slett montert i en plastboks, og har så langt fungert prikkfritt :) Temperatur er antagelig en større utfordring for meg som bor ca i Trondheim, men mine klarte fint slutten av vinteren ihvertfall! (Ble satt opp rett etter årsskiftet, så har ikke fått prøvd en hel vinter enda..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, bjwanvik skrev:

Det burde vel ikke være noe stort problem?

Jeg har flere AP'er som står ute, de er rett og slett montert i en plastboks, og har så langt fungert prikkfritt :) Temperatur er antagelig en større utfordring for meg som bor ca i Trondheim, men mine klarte fint slutten av vinteren ihvertfall! (Ble satt opp rett etter årsskiftet, så har ikke fått prøvd en hel vinter enda..)

 

Neida det er jo en grei løsning, men skulle helst klart meg uten boksen og at de så greie ut. Blir på terrassen en plass, så vill at det skal se litt ok ut også :) Men om det ikke produseres noe slikt blir jo dette en god løsning rundt problemet! Lei av å ligge måneder bak oppdateringer pga jeg ikke har bilen på wifi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.