Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du kjøpt idag


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

2016-10-06_2332.png

på tide å utvide automasjonen litt, denne gangen med z-wave, så jeg slipper fortvilelsen over 433mhz utstyr som ikke vil høre etter :P

tenkte også å prøve ut Popp-røykdetektorene, fordelen er at de kan mates med ekstern 12v strømforsyning, slik at jeg slipper å bytte batteri.

Endret av Håvardgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Såpedispenser. Regner med at den sparer seg inn i løpet av et par uker fordi ungene bruker mindre såpe. Jeg må åpne den og se om det er muligheter for å gjøre den smart, men jeg tviler (kunne tenke meg notifikasjon hver gang det ble brukt såpe, eller sperring for to såpeuttak innen 30 sekunder eller noe slikt).

 

såpedispenser.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/28/2016 at 13:44, mk1 black limited said:

Ubiquiti UniFi AP AC PRO - utrolig forskjell fra det meste annet jeg har prøvd i huset. Vesentlig bedre dekning, og sømløs overgang mellom de to APene jeg har satt opp. Najs! Eneste jeg sliter med er å få GlobalCache iTach WiFi opp mot dem.

 

Dette er fine saker, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/25/2016 at 12:41, Moskus said:

Hvor i all verden har du tenkt å bruke "The Button"?

 

Jeg kan tenke meg mange steder, men nå blir det Echo'er de fleste steder. Men jeg har veldig lyst på.

 

On 9/25/2016 at 20:27, Moskus said:

Ikke akkurat i dag, men jeg har kjøpt en ny router. En ny Router. Med stor R.

Det er Routeren for Menn. Med stor M!

 

OK, sersiøst. Det er en MikroTik hAP ac, og la oss si at det gir en helt annen følelse enn alle routere jeg har vært borti (og det er faktisk en del etter hvert) beregnet på forbrukere. Ikke var den dyr heller. Kjøpt av/hos @Lazarus.

 
1169_m.png
 
I motsetning til min gamle Asus RT-66U har du tilgang til alle innstillinger rett ut av boksen, du må ikke bruke en annen firmware (f.eks. Merlin) for å kunne sette DHCP-options og slike ting. Det medfører også at oppsettet blir mer avansert enn forbruker-rettede jeg er vandt til, men du verden så hendig. Det skumle er at nå oppdager jeg hvor stort kunnskapshullet om nettverk egentlig er. Jeg har alltid tenkt at jeg har kontroll på det viktigste, men jeg har så vidt vært borti overflaten.

 

10/10 would buy again.

 

En sånn hadde jeg, dvs. en en mikrotik-ruter i hvert fall. Da jeg endelig hadde lært meg å bruke den, gikk den svart. Men fin sak. Liker at ting ikke skal være så enkle. Men port forwarding-funksjonen funket aldri, sel vom jeg gjorde det riktig. (Selvfølgelig gjorde jeg det riktig!)

Men dd-wrt er ikke så verst, det heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DiderikFrom skrev:

Men port forwarding-funksjonen funket aldri, sel vom jeg gjorde det riktig. (Selvfølgelig gjorde jeg det riktig!)

Hehehe! Ja, jeg måtte også jobbe en del med denne. Med den gamle Asus'en (og de eldre enn det) skjedde mye i bakgrunnen. Nå har jeg helt kontroll på port-forwarding.

 

... når jeg forstår hva jeg gjør. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Moskus skrev:

Hehehe! Ja, jeg måtte også jobbe en del med denne. Med den gamle Asus'en (og de eldre enn det) skjedde mye i bakgrunnen. Nå har jeg helt kontroll på port-forwarding.

 

... når jeg forstår hva jeg gjør. :P 

Port Forwarding på MikroTik er en komplisert affære. MEN når du får kontroll på hvordan det gjøres, så kan du få til mye mer enn du kan med en vanlig router.

Eksempler er Hairpin routing, port forwarding basert på hvilken intern/extern IP/subnet det kommer fra osv.

Full frihet fører ofte til at det blir mer avansert.

 

18 timer siden, DiderikFrom skrev:

En sånn hadde jeg, dvs. en en mikrotik-ruter i hvert fall. Da jeg endelig hadde lært meg å bruke den, gikk den svart.

 

Mikrotik routerene jeg har vært borti(det begynner å bli en del) har en gang iblant mistet firmware. Typisk skjedd ved en firmware update som feiler, av forskjellige grunner.

Løsningen har da vært å legge inn ny firmware via recovery mode. Ikke verdens enkleste ting å gjøre, men da får du stort sett enheten opp å gå igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Lazarus said:

Port Forwarding på MikroTik er en komplisert affære. MEN når du får kontroll på hvordan det gjøres, så kan du få til mye mer enn du kan med en vanlig router.

Eksempler er Hairpin routing, port forwarding basert på hvilken intern/extern IP/subnet det kommer fra osv.

Full frihet fører ofte til at det blir mer avansert.

 

Mikrotik routerene jeg har vært borti(det begynner å bli en del) har en gang iblant mistet firmware. Typisk skjedd ved en firmware update som feiler, av forskjellige grunner.

Løsningen har da vært å legge inn ny firmware via recovery mode. Ikke verdens enkleste ting å gjøre, men da får du stort sett enheten opp å gå igjen.

 

 

Det var nettopp det som skjedde...

Kortversjon: Jeg var helt sikker på at jeg hadde satt opp port forwarding riktig, men leste at det var en bug i firmware-versjonen jeg brukte som nettopp affiserte port forwarding. Jeg forsøkte derfor å oppdatere firmware -- og mistet kontakten. Jeg forsøkte meg da på recovery, men kom ikke lenger enn å finne ut at mine linux-bokser og mac'er ikke kunne brukes, jeg måtte ha en windows-sak (og ikke en virtuell en).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å sette opp tftp og rett IP på maskinen. Skal være helt OS uavhengig.

 

Ser nå at du har helt rett. Det er ikke noen offisiell måte å gjøre dette på uten å bruke Windows.
Tror du kan med noe triksing få det til, men er nok ikke å anbefale. Har du ikke tilgang på en windows maskin til låns? :-)

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
 

Endret av Lazarus
Korrigering av min påstand...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Lazarus said:

Trikset er å sette opp tftp og rett IP på maskinen. Skal være helt OS uavhengig.

 

Pek meg gjerne i riktig retning. Alt jeg finner, referer til NetInstall. som er "program that runs on Windows computer that allows you to install, reinstall or reset MikroTiK RouterOS onto a PC or onto a RouterBOARD via an Ethernet cable"

Ref: http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Netinstall

 

Edit: Jo, mikrotik'en ligger i skuffen til jeg får somlet meg til å låne en windows-laptop eller tatt med mikrotik til en windows-sak. Men jeg hadde glemt den, og så så jeg disse innleggene...

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, GeneralVirus said:

Lurer på om det er den der jeg så var ekstremt lite sikker, så en som lignet som det bare var å flippe av panelet og kortslutte 2 punkter for å trigge låsen.

 

Tja, det kommer an på.  Tanken er jo å koble til en binær sensor, så ja: kortslutter du riktige ledninger sendes signalet. Jeg skal ikke bruke den til dør, men til å slå av/på alarm. Da har man meget begrenset tid før alarmen uansett går. Og, jeg kommer til å bruke den andre kursen som 'tamper', dvs. når du forsøker å kortslutte blir nok også 'tamper' kortsluttet, og passende tiltak iverksatt. (Dessuten kommer den til å være mer eller mindre gjemt...)

 

Dersom noen har et bedre forslag til z-wave kompatibel RFID/kode-sak, tas det gjerne imot, men jeg tror dette blir sikkert nok, all things considered.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt meg en Led pære, ZE27EU privat og fikk den i posten i da

Den skal brukes i utelampen, normalt kjører jeg MiLight og ikke Z-Wave på pærer, men jeg ville ha en utvendig enhet som "Functions as a Z-Wave signal repeater", men den er "For Indoor use only", så vi får se hvordan vinteren går ;) Håper det går bra, men den har nok neppe "Lifespan: 25000 hours"

Da rekkevidden er "Up to 100m in line of sight" går det kanskje med magnetsensor på postkassa

 

https://www.tronika.no/no/lysstyring/952-led-lampe-ze27eu.html

 

14795653_10153772302771739_1644919709_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 10/22/2016 at 09:13, DiderikFrom said:

s-l1600.jpg

 

On 10/23/2016 at 02:56, GeneralVirus said:

Lurer på om det er den der jeg så var ekstremt lite sikker, så en som lignet som det bare var å flippe av panelet og kortslutte 2 punkter for å trigge låsen.

 

Da har jeg fått denne montert!

Funker utmerket til å slå av og på alarmsystemet. Keypaden står litt gjemt inne i garderoben, rett innenfor døra

Jeg er ikke bekymret for sikkerheten fordi:

 

Jo, den er koblet til en Fibaro universal sensor, og ja, man kan bare kortslutte en ledning for at den skal slå av alarmen, MEN når noen først har kommet inn har man bare kort tid å agere på. Jeg har gjort det slik at alarmen ikke kan slås av med keypad'en dersom den først har begynt å ule (dvs. timeren med advarselspip er utløpt). Videre er universalsensoren så liten at den får plass inni keypad'en. Keypad'en er igjen låst fast i veggen og forseglet bak slik at kabinettet må ødelegges helt for å komme til universalsensoren, det klarer ingen på 30 sekunder...

Ulempen er at jeg ikke kommer til universalsensoren igjen uten å ødelegge keypad'en, men den kostet jo bare en drøy hundrings...

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.