Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

6 minutter siden, larstobi skrev:

Måleren står bak hovedsikringen.

 

Å? Var noen som kommenterte på artikkelen til NRK som skrev at hvis den sto etter hovedsikringen, så var den feilmontert. Virket som vedkommende hadde peiling, men det kan jo ha vært et nettroll :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, ZoRaC said:

litt merkelig at; 1. Den må være avslått så lenge, 2. At måleren står før hovedsikringen så det burde jo ikke skje noe

Det er nok pga at den resetter seg da (den ser ikke noen last og vil da resette seg selv etter en time eller noe.) Hytteeiere får beskjed om å ikke slå av hovedsikringen av samme årsak, men heller skru av alle kursene individuelt, fikk vi iallfall beskjed om, så  regner med det stemmer.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Å? Var noen som kommenterte på artikkelen til NRK som skrev at hvis den sto etter hovedsikringen, så var den feilmontert. Virket som vedkommende hadde peiling, men det kan jo ha vært et nettroll [emoji14] 
Det kommer an på. Vanligvis står måleren etter hovedsikring slik at man slipper å ta inntakssikringer som ofte kan stå høyt på veggen ute for å bytte måler.
I nyere installasjoner har det kommet krav om utvendig målerskap. I det står måler, et kortslutningsvern og en hovedbryter, mens selve hovedsikringen står inne i sikringsskapet i huset.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått lest gjennom hele tråden, men er det noen som har fått HAN-modul til Kamstrup måler? Her i distriktet leveres målerene uten modul. Har ikke sjekket pris for installasjon, men tipper det neppe er billig.
Må everket åpne etter at modulen er installert, eller skjer det automatisk? Hadde vært fristende å installere på egenhånd.

Hvis denne modulen koster mye kunne man jo heller brukt pengene på en skikkelig nettanalysator og fått enda mer data å leke med.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ja, flere med Kamstrup har fått dette til å fungere (TK).

 

Modulen er gratis å du putter den i selv. Porten blir åpnet samtidig som du ber om modul.

 

Bilder fra når jeg fikk min modul i september 2017. 

 

20170907_073035.jpg

20170907_073027.jpg

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AndreasLie skrev:

Fikk montert ny måler fra hafslund for en time siden og de reklamerer jo til og med for tilkobling til smarthus i brosjyra :) Noe sjanse for at jeg kan få dette til å funke mot Homey?

Det kommer veldig an på hvor handy du er selv, så kort fortalt:

Nei, ikke akkurat nå.

Ja, på sikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonen i denne tråden tilsier at Hafslund tidligst vil åpne sine Aidon-målere i Q3 2018.

 

Har du fått det fysiske interfacet? Hvis ikke er det jo bare å be om det for å se om de kan levere og evt. åpne porten.

Men man trenger altså det fysiske interfacet som er en ethernet-plugg før man i det hele tatt kan begynne å se på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits å be om å få det, de sier nei. Men jeg tror målerne har det montert allerede fra installasjon. Skal sjekke når jeg kommer hjem. Kan jo virke som det, siden Kris her på forrige side i tråden har lest ut data.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, petersv skrev:

Ingen vits å be om å få det, de sier nei. Men jeg tror målerne har det montert allerede fra installasjon. Skal sjekke når jeg kommer hjem. Kan jo virke som det, siden Kris her på forrige side i tråden har lest ut data.

 

Hvis de sier nei er dette ett tapsprosjekt. Det kommer ikke data ut på HAN-porten før strømselskapet aktivt aktiverer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/14/2018 at 17:22, Kris said:

Hei, 

Er ny her. Har puslet litt med HAN-porten etter at jeg fikk Aidon-måler fra Hafslund. Kom over forumet helt tilfeldig, mye interessant arbeid dere har gjort!

Måleren min sender data ut på porten selv om dette ikke skal være slått på enda. Hvert minutt får jeg omkring 100 bytes på 9250 baud (!). De første 16 bytes er serienummeret til måleren, ellers kjenner jeg ikke igjen noe annet - ser ikke ut som OBIS.

Legger ved 4 samples i et regneark hvis noen er interessert. 

Mvh.

-Kristian

 

comparison.xlsx

Her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har Aidon eller Kamstrup måler, så er jeg svært interessert i å få ut test-data fra disse. Kan gjerne assistere med måling, elektronikk etc...
Har aidon måler. Bare si hva du vil ha så skal jeg gjøre hva jeg kan [emoji6]

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, clio75 said:

Har aidon måler. Bare si hva du vil ha så skal jeg gjøre hva jeg kan emoji6.png

I utgangspunktet dette:

1) Snakk med din kraftleverandør om å få åpnet HAN porten

2) Bygg kretsen for level-konvertering av HAN/M-bus signal

3) Sample noen data og post her (eks. vha HanDebugger fra gthub-prosjektet)

 

Er redd for at mange har prøvd på 1) for Aidon og bare fått svar at pga. uklarheter fra NVE rundt kryperting av signalet vil de ikke åpne HAN porten før tidligst Q3 2018...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da må jeg nesten spørre hva som kvalifiserer en bra sampling. (Hvis jeg får tid til å sample selv.) Det han har lagt ut er jo 4 sampler med hex og ASCII-verdier. Jeg ser ikke noe galt med det? Å reformatere det på et annet format er jo en smal sak, om det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.