Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

Da er vi på nett :-)

2021-11-29_154438.jpg.e7fb8546800ba273da7f4caaddc94071.jpg

 

 

 

Mitt kort er tydeligvis en klassisk klon-av-klon et eller annet. Har 2x15 pinner hvor det vel er vanlig med 2x16.

 

Her er GPIO16 merket "RX2" hvis noen andre har et liggende.

 

Image1.thumb.jpg.0a5d32375f927785fbc5508bf29df00e.jpg

 

 

 

Jeg har et problem, og det er at jeg ikke får lagret fast IP. Det funker helt fint på ESP8266, men ikke med ESP32.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gskjold skrev (46 minutter siden):

Notert!

Hvis du skal rote litt i koden for grafikken har jeg et ønske.

 

Er det mulig å få inn verdien av reaktiv effekt import i VAr?. Den kan for eksempel stå som et tall under de to andre du allerede har for reaktiv. Ikke noe fancy, kun verdien. Jeg ser at den kommer ut i data.json så verdien er vel tilgjengelig?

 

Jeg ser også at ESP volt: vises som 0,00. Betyr ikke noe for meg, men det er kanskje noe med kortet mitt?

 

 

Bortsett fra dette, håper jeg julenissen er snill med deg i år, for dette er skikkelig bra!

🥇 🎆🎇

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, tronde said:

Er det mulig å få inn verdien av reaktiv effekt import i VAr?

De er tilgjengelig ja, skal notere meg det og se hva jeg lander.

 

2 minutes ago, tronde said:

Jeg ser også at ESP volt: vises som 0,00. Betyr ikke noe for meg, men det er kanskje noe med kortet mitt?

ESP32 har ikke intern spenningsmåling slik som ESP8266. For de som vil ha spenning på ESP32 så må de logge inn en spenningsdeler på en GPIO og sette det opp under System -> GPIO

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg "the magic number" fra ENSTO-E, og følgende dukker opp :-) Kan til og med legge på momsen.

Dette er bare helt konge!

 

2021-11-30_150904.thumb.jpg.f30e1087fff46203d644162d87f40a0c.jpg

 

 

Så dukker noen spørsmål opp fra en som ikke har så alt for mye peil på dette.

 

/data.json gir ut noe som jeg skjønner er et standard format som er kurant å lese med en annen enhet, f.eks en ESP som kan kople seg til adapteret via WiFi og drive et lite display som kan stå plassert der det måtte passe uten å blande inn masse ekstra?

 

Hvis det er slik, går det an å dytte ut prisene også? Da kan man bygge et moderne kjøkkenwattmeter og ha det der hvor behovet er størst.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å se at strømpriser blir tatt i bruk :) Akkurat nå har jeg ikke laget noe json endepunkt for strømpris, men det hadde ikke vært vanskelig å få til. Skal ha det i bakhodet når jeg planlegger neste oppdatering, det skjer nok litt nå fremover i forhold til at det kommer ny nettleie ved årsskiftet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten bruksanvisning for å få "the magic number" (API-nøkkel) for strømprisene:

 

Gå til

https://transparency.entsoe.eu/

 

Registrer deg som bruker. De krever kun navn og epost-adresse. Pluss et 14-tegn passord med minst ett spesialtegn som ikke er @ og et par andre  jeg har glemt.

442414320_entsoelogin.thumb.jpg.66817332dc4f5520729015d14ac2b9e3.jpg

 

803250553_entsoelogin2.thumb.jpg.af834c8186a10a38bcb856c99814ec08.jpg

 

 

Nå som du har blitt registrert, må du sende en mail til dem.

[email protected]

 

Skriv Restful API access i emnefeltet

 

og den epostadressen du brukte for å registrere deg med i selve eposten

 

Ikke noe mer. 

Vent noen timer, og det kommer et svar med hva du skal gjøre videre. 

 

Når du har fått svar:

Viktig: Du må lagre den tekststrengen du generer med en gang, for den kan ikke hentes ut på nytt. Hvis du glemmer den, kan du generere en ny, men da blir visst den gamle ugyldige. Derfor er det smart å ha en tekstbehandler åpen så det er lett å lagre.

 

 

 

 

Edit:

Dette var tenkt som en egen post, men det ville visst ikke systemet?

Dette gjelder ESP32:

 

Er det noe i veien for å redefinere pinnen for DS18B20 til en av disse i system-menyen? Kan de evt. også brukes til den RGB-dioden som jeg har glemt hva gjør

 

GPIO2

GPIO5

GPIO15

GPIO18

Endret av tronde
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tronde said:

/data.json gir ut noe som jeg skjønner er et standard format som er kurant å lese med en annen enhet, f.eks en ESP som kan kople seg til adapteret via WiFi og drive et lite display som kan stå plassert der det måtte passe uten å blande inn masse ekstra?

 

Hvis det er slik, går det an å dytte ut prisene også? Da kan man bygge et moderne kjøkkenwattmeter og ha det der hvor behovet er størst.

 

Jeg har faktisk syslet med en slik idé, og tatt det fram til fungerende "proof of concept":

image.png.189d5aa0506af08806f624e55035689d.png

 

image.png.ee8bff19c033211a56c516eaeec359e7.png

 

Bilde nedenfor viser prototypen som står på skrivebordet mitt.
 

Dette designet benytter seg ikke av /data.json men sender i stedet målerdataene via ESP-NOW protokollen (point-to-point uten Wifi-overhead) fra dingsen i sikringsskapet til displaymodulen. Displaymodulen veksler mellom å ta imot data fra strømmåleren via ESP-NOW og å kommunisere på Wifi med MQTT broker og ENTSOE (for å få inn strømpriser).

 

Displaymodulen er her et TTGO-display kort med ESP32. Displayet er ca 17 x 27 mm. Kanskje kunne man finne noe med formfaktor som gjør at man får det hele inn i ei Elko-ramme, med en puck bakom som leverer strøm...

 

image.png

Endret av ArnieO
Trykket send for tidlig
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe sånt jeg tenkte å prøve meg på.

 

Jeg er rimelig blank på programmering, men har en slags ide om at noe med json kan være overkommerlig for meg når jeg leser litt på nettet. Det var helt tilfeldig at jeg så en kommentar her om at noe kom ut som json, og det var derfor jeg begynte å interessere meg for hva som gjemte seg i en nyere firmware enn den gamle jeg kun brukte for se noe i en nettleser.

 

På et eller annet tidspunkt kommer jeg nok til å skrote Telldus, men inntil videre kommer jeg ikke til å mekke noe nytt stort system. Jeg fikk til å bruke MQTT i et lite testoppsett, men det er overkill for et display. Jeg kan ha bruk for flere display på samme måleren, og da er vel ikke ESP-NOW saken?

 

Å kompilere kode for å bygge ut den logikken som gskjold har laget, tviler jeg på at jeg gir meg ut på med det første, men å koke sammen noe som kan likne på arduino kan nok få til noe med. Jeg får til noe enkelt med ESP, så jeg lever i håpet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@gskjold

Ser ut som om det er en bug i config for priser. Jeg er NO1, men det vises stadig vekk NO2 når jeg åpner konfigmenyen. Prisene i tabellen (NOK) stemmer heller ikke med det Nordpool viser, men det er kanskje ulike valutakurser ute og går?

 

Vil heller ikke låse seg på euro, og multiplikatoren blir gjerne noe rundt 34 med komma (ikke punktum) som desimalskille. Det ser ut som om desimalskille er punktum? Hvis jeg skriver kun 1, blir det i alle fall rettet til 1.000.

 

Har prøvd ulike kombinasjoner, men finner ikke noe logikk i hvordan det endres når jeg gjør valg og lagrer. Tallene som vises, bruker den multiplikatoren som står der når jeg åpner menyen. Hvis jeg ikke velger euro, er det kun valgt sone som ikke blir stående.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, tronde said:

Ser ut som om det er en bug i config for priser. Jeg er NO1, men det vises stadig vekk NO2 når jeg åpner konfigmenyen.

Bra at du oppdaget denne. Det blir en fiks på dette i 2.0 som er rett rundt hjørnet!

 

6 hours ago, tronde said:

Prisene i tabellen (NOK) stemmer heller ikke med det Nordpool viser, men det er kanskje ulike valutakurser ute og går?

Dette går nok på valutakursen tenker jeg. Prisene fra ENTSO-E mottas i EUR/GWH og så hentes omregningsfaktor fra DNB. Er det stort avvik?

 

6 hours ago, tronde said:

Vil heller ikke låse seg på euro, og multiplikatoren blir gjerne noe rundt 34 med komma (ikke punktum) som desimalskille. Det ser ut som om desimalskille er punktum? Hvis jeg skriver kun 1, blir det i alle fall rettet til 1.000.

Valg av valuta fikses i 2.0! Usikker på hva du mener med at multiplikatoren blir 34? Desimalskille er punktum ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gskjold skrev (7 timer siden):

Bra at du oppdaget denne. Det blir en fiks på dette i 2.0 som er rett rundt hjørnet!

 

Dette går nok på valutakursen tenker jeg. Prisene fra ENTSO-E mottas i EUR/GWH og så hentes omregningsfaktor fra DNB. Er det stort avvik?

 

Valg av valuta fikses i 2.0! Usikker på hva du mener med at multiplikatoren blir 34? Desimalskille er punktum ja.

Multiplikator vises noen ganger som 34,(noe mer) når jeg har vært inne og prøvd med meg euro og åpner config på nytt. Da vises også prisene med den multiplikatoren. Det merkelige er at det er et komma der, og ikke punktum.

 

Når får jeg ikke gjenskapt det, men det var det samme enten jeg brukte Vivaldi på Windows eller Firefox på Android.

 

Feilen i valuta er ikke stor, men det var derfor jeg ville prøve med euro, og se om koden var enig med Nordpool da, for europrisene burde være like uansett hvor de hente fra.

 

Det er vel å vente at det er noe avvik i valutakurser, så det er ikke en feil, men det med at den smeller opp helt feil omregningsfaktor, og i tillegg viser annet desimalskille, må være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt mer på de strømprisene. Det er veldig fint at de kan komme ut av adapteret, og jeg håper på en løsning med json også, men det å få en lang tabell på skjermen er ikke veldig lettlest.

 

Enstoe har en grafikk som jeg synes veldig godt om.

 

2021-12-03_171041.jpg.cad86c473b36c07950ee76e1044e07a3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gskjold skrev (På 1.12.2021 den 7.47):

Bra at du oppdaget denne. Det blir en fiks på dette i 2.0 som er rett rundt hjørnet!

 

Dette går nok på valutakursen tenker jeg. Prisene fra ENTSO-E mottas i EUR/GWH og så hentes omregningsfaktor fra DNB. Er det stort avvik?

 

Valg av valuta fikses i 2.0! Usikker på hva du mener med at multiplikatoren blir 34? Desimalskille er punktum ja.

Nå har jeg lagt inn 2.0-rc4 og prøver meg med 125 som multiplier på norske kroner.

 

Da ender jeg opp med dette når jeg åpner vinduet på nytt, og det er denne verdien som brukes i beregningene også.

NO1 blir stående nå, det ser ut til å være fikset.

 

Edit: Det ble litt dårlig kvalitet, men det er helt tydelig at det står 59,464 med komma som desimalskille.

 

 

2021-12-04_223101.thumb.jpg.4c86e35cb1a412875770e24490ad9a6d.jpg

 

Endret av tronde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 03/12/2021 at 17:14, tronde said:

Enstoe har en grafikk som jeg synes veldig godt om.

Har du vurdert SVG? Jeg har laget litt kode for SVG, som bl.a inkluderer litt grisete javascript for å finne tidspunktet i norsk tidssone. Du kan sjekke template for SVG, C++-koden og siden der SVG blir lagt inn som object (img-element kjører ikke javascipt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frodegill skrev (19 minutter siden):

Har du vurdert SVG? Jeg har laget litt kode for SVG, som bl.a inkluderer litt grisete javascript for å finne tidspunktet i norsk tidssone. Du kan sjekke template for SVG, C++-koden og siden der SVG blir lagt inn som object (img-element kjører ikke javascipt).

Jeg er helt og fullt prisgitt det andre kommer opp med her, for denne koden ligger flere år foran det jeg er i stand til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.