Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
ArnieO skrev (1 time siden):

Siden det er så lenge siden jeg brukte 8266 spurte jeg min favoritt-AI, som hevder dette (jeg kan ikke gå god for det): 
image.png.2958e9a90225d8f93097559b2ce869b1.png

Får du ikke noe mer ut på serial etter det?

Hva ligger bak det du skrev at "den tolker GPIO15 til high"?

Nei, ingenting mer på serial etter det, har forsøkt å cleare hele flash også for å være sikker på at det ikke henger igjen wifi-oppsett. Så denne teksten er det eneste jeg ser på serial.

GPIO15 high var det AI som fortalte meg når jeg matet inn "ets Jan 8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,7)", så kanskje ikke helt sant 🙂

Skrevet
7 minutes ago, jmelhus said:

Nei, ingenting mer på serial etter det, har forsøkt å cleare hele flash også for å være sikker på at det ikke henger igjen wifi-oppsett. Så denne teksten er det eneste jeg ser på serial.

Erase flash var neste jeg ville foreslå, men det har du altså forsøkt...
ESP8266 sender slik bootup info på 74880 baud.
Er du sikker på at det ikke kommer noe etterpå på 2400 eller 9600 baud?

7 minutes ago, jmelhus said:

GPIO15 high var det AI som fortalte meg når jeg matet inn "ets Jan 8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,7)", så kanskje ikke helt sant 🙂

Antakelig et blindspor. Min erfaring er at https://claude.ai er bedre på ESPer enn en del andre kjente AI-alternativer, klippet mitt ovenfor er fra den.

Skrevet
ArnieO skrev (På 25.9.2025 den 10.53):

Erase flash var neste jeg ville foreslå, men det har du altså forsøkt...
ESP8266 sender slik bootup info på 74880 baud.
Er du sikker på at det ikke kommer noe etterpå på 2400 eller 9600 baud?

Antakelig et blindspor. Min erfaring er at https://claude.ai er bedre på ESPer enn en del andre kjente AI-alternativer, klippet mitt ovenfor er fra den.

Etter å ha slitt en stund så fant jeg ut at jeg har ESP7 og ikke ESP12 🤦‍♂️Denne FW vil ikke fungere med ESP7 ifølge denne: Error saving configuration · Issue #152 · UtilitechAS/amsreader-firmware

Så da gikk jeg igang med å tilpasse roarfreds Ams2Mqtt i stedet. Har slitt med ustabilitet tidligere, håper å ha løst dette nå. I tillegg så la jeg på et webgrensesnitt for å outputte log fra esp.

Testet claude.ai, den er bedre enn de andre jeg bruker, godt tips, takk!

• Like 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Sliter litt med Pow-U etter oppgradering til v2.5.x og lurer på om jeg er alene der?

Virker veldig mye mer stabil når den først er oppe og kjører.  Mer dynamisk tiplasning til tilgjengelig effekt er jo en av de store forbedringene i denne versjon, og det ser så absolutt ut til å virke.  Jeg har alltid "slitt" (ikke egentlig - det er en bagatell) med stadige reboots.  Men denne versjon har vært dønn stabil.

Bortsett fra ved boot, da den ikke virker i det hele tatt uten ekstern strøm.  Og det er en slags showstopper.  Da må jeg jo enten ha ekstern strøm hele tiden eller regne med utfall ifm strømbrudd, inntil jeg manuelt sparer den igang igjen.

Har forresten begynt å lure litt på om det kan være noe smårusk med min utgave av Pow-U.  Kom til å kikke i manualen heromdagen (burde jeg sikkert gjort før), og la merke til at det er meningen den grønne LEDen ved USB-porten bare skal lyse ved ekstern strømtilførsel.  Hos meg lyser den alltid og så kraftig at den lyser opp halve kabinettet.  Det spiser nok muligens litt mer at budsjettet enn nødvendig?  Og kanskje enda mer hvis det betyr at noe ekstra USB-strømlogikk er aktiv?

Skrevet

Jeg har også en eldre Pow-U (ESP8266-variant), og den grønne LEDen lyser konstant og kraftig hos meg også. Jeg har ikke oppdatert den på lenge (den er på versjon 2.2.28), og den er for det meste stabil. For noen dager siden hadde den seg en raptus der den rebootet flere ganger i løpet av ganske kort tid, men så har den stabilisert seg igjen.

Det hender den tar noen pauser i sending av MQTT-meldinger, men jeg har aldri klart å finne helt ut hva som er årsaken. I prinsippet kan det jo være både WiFi-problemer, broker-problemer (broker kjører i Homey) eller Pow-U-problemer, men som oftest når det er kluss, så virker alt annet normalt. Min Pow-U er også på en SSID hvor det kun er en eller to andre devicer, og ingenting som kjører mye trafikk.

Jeg har jo tenkt tanken om jeg skulle kjøpt en ESP32-variant i stedet, men den jeg har fungerer stort sett fint, så jeg har ikke giddet å styre med det.

• Like 1
Skrevet

Takk for info.  Da høres det ut som om det er normalt. Min Pow-U er noe nyere, basert på en esp32s2, men begynner også å bli et par år og litt til nå.

FWIW så har jeg en eldre esp8266-basert Pow-K på hytta og den alltid vært dønn stabil.  Men det er jo en litt annen sak

• Like 1
Skrevet

Den kraftige grønne lyser konstant når chipen får strøm, kobler du fra både usb og måleren vil den sakte lyse svakere til kondensatoren er utladet. Ellers ser min ESP32S2-utgave ut til å være like stabil som alltid, har ikke sett noen tegn til problemer.

• Like 1
Skrevet

@Bjørn Mork sitt hovedproblem har han også lagt inn på Github, og vil bli håndtert derfra. Beklagelig problem dette - som vi må finne ut av! 

Når det gjelder LEDen så beskriver manualen hvordan den fungerer på siste design (siste par år). Dere med eldre enheter må nok bare leve med at der er noen "barndomsfeil"!

LEDen bidrar nok helt marginalt i strømbudsjettet her, det skal forsvinnende lite strøm til før en moderne LED lyser mer enn nok. Det høres imidlertid ut for at du har en tidlig versjon som lyser alt for mye ("en moderne LED" osv... ; seriemotstanden var en periode mye mindre enn den trengte å være. 

Du kan jo forsøke å lodde den ut - så ser du om det gjør noen forskjell!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.