Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lysstyring av Z-wave med WAF!


Soft

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Jeg har 4 Fibaro dimmer/RGBW moduler jeg trenger en "bryter" til.

Det er en Elko ramme med 3 brytere i (3 i 1) og derav lite plass i boksen.

Jeg kan sette Fibaro dimmere i nedsenket tak, men trenger da noe som kan kontrollere disse.

Jeg har 3 soner med downlights, og en laaang led strip som ønskes å kontrolleres separat.

Har funnet denne:http://aeotec.com/z-wave-wireless-switch

som nok vil være ok for kona, men ingen som vet når denne dukker opp.

Er det noen som har andre gode forslag?, jeg sliter med å finne noe som passer i design her.

IMG_2269.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere løsninger du kan benytte. Antar at 3-1 elko bryteren allerede styrer noe av det lyset du skal styre med Fibaroene?

I så fall kan du bruke to av de inngangene til den ene fibaro modulen. Sett på impulsfjær og eventuelt trekke noen ekstra ledere (trenger 3-ledere)til en av fibaroene som du legge i taket

På den fibaro modulen aktiverer du scene parameteret. Så har du 1trykk-2trykk-hold-release på hver inngang som du kan bruke som du vil i kontrolleren din.

Trekker du 2 ledere til, fram til fibaro nummer 2 eventuelt, så har du også 1-2-hol... på den siste inngangen, som du kan bruke som du vil.

Håper det var forståelig. Som nevnt vare en av flere muligheter. Skal det være waf kan jeg også anbefale å oppgradere til elko pluss hvis du ikke har det. Er ikke store kosten.

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, takk for svar :-)

@Danonym1 Jeg har vurdert å trekke mer i rørerne, og å sette inn multibokser for å få 4 single brytere, og å bruke fjær for å få dette på plass. Jeg synes det blir mye jobb, og styr. Å bruke asmme bryter til å kakke forskjellige scener, nja, WAF ikke tilstede.

Hun vil ha:

En dimmer/bryter/touch for hver av de 4 belysnings stedene.

Lys kjøkken, lys spisesue, lys stue, og lys i "svevende" tak.

@Moskus, ja :-), tror jeg, har ikke noe nå, alt er på fullt eller av nå.

Et annet problem er at strøm til "svevende" tak er ikke via bryter.

test1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Soft skrev:

@Moskus, ja :-), tror jeg, har ikke noe nå, alt er på fullt eller av nå.

Du må jo selvfølgelig legge opp til det, da. Men jeg tror at mye av slik justering i praksis ikke gjøres. Man velger et preset som passer til oppgaven ("Matlaging", "Oppvask", "Kosebelysning", etc).

 

Men for noen er det følelsen av å ha kontroll som teller for WAF. Da krever det ekstra innsats. Jeg hadde nok da trukket ledninger ned igjen til bryter, nå som du har sjansen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enig i det, og jeg har lagt opp til en iPad flush mount for Fibaro appen.

Kan ha scener der som tilsvarer en knapperekke, men noe som er mer hands on vil nok være preferansen for fruen.

Fordelen med z-wave styrings panel/brytere er jo at jeg ikke trenger kabler til alt. 

Får prøve å finne ut hvordan Aeontec ligger an med sin "bryter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.