Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ELKO Dimmer med Zigbee styring


Fermate

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, siddis84 skrev:

Ja, men du trenger Plus ramme i tillegg også. F.eks. denne hvis dimmer er innfelt i veggboks.

 

http://proff.elko.no/plus-rammer/category712.html

 

(Dimmerkitet er kun sentralplate og knott. Passer i RS ramme, men vil se litt rart ut med RS ramme og Plus plate&knott.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Etter det jeg kan se inneholder Dimmerkitet sentralplate og lys, men ikke knott. Dessuten ser det ut som Dimmerkitet er det eneste som inneholder den sentralplaten med lysleder. Så handlelisten for konvertering blir da (forutsatt at lyset i RS versjonen ikke er deaktivert i firmware til bryteren)

Hentet priser fra elektroimportoren for referanse:

- Dimmerkitet (for å få sentralplate - 229 nok) 

- pluss ramme (39 nok) 

- knott (får man kjøpt det løst?  - ser de selger en dimmer servicepakke - 99 nok) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nilsen78 : du må finne dimmerkitet for 316GLED som[mention=1098]trondermedbart[/mention] linket til. Det har sentralplate og knott for 316 GLED, uten lys da det er innebygd i 316 uavhengig om du kjøper Plus eller RS.

(Vi har vanlig Plus i hus og RS i leilighet, så har sjekket og testet mot RS utgave. Bare ikke den smarte utgaven.)

Det dimmerkitet du sikter til er for å sette lysring på 315GLE e.l. såvidt jeg kan se. For å gjøre det komplisert så er det forskjellig knott og festering til 315GLE og 316GLED, så sjekk at det du kjøper er spesifisert til 316.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, siddis84 skrev:

nilsen78 : du må finne dimmerkitet for 316GLED som[mention=1098]trondermedbart[/mention] linket til. Det har sentralplate og knott for 316 GLED, uten lys da det er innebygd i 316 uavhengig om du kjøper Plus eller RS.

(Vi har vanlig Plus i hus og RS i leilighet, så har sjekket og testet mot RS utgave. Bare ikke den smarte utgaven.)

Det dimmerkitet du sikter til er for å sette lysring på 315GLE e.l. såvidt jeg kan se. For å gjøre det komplisert så er det forskjellig knott og festering til 315GLE og 316GLED, så sjekk at det du kjøper er spesifisert til 316.

 

Takk det var oppklarende ? noen som vet hvem som selger det kitet for 316gled? Finner ingen som har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@nilsen78 @siddis84

Har fått pris på dimmerkit for GLED, og ramme for plus som ble postet før her.

 

Pris på dimmerkit og ramme tilsammen 360,- inkl mva.

 

Det gjelder da elnr. 1410685/6/7 og ramme 1427405

Edit: Jeg har fått bekreftet dette fra Elko at de kan bygges om med dimmerkit og ramme.

 

Jeg har ikke sjekket at dette passer, eller om RS kan bygges om til plus, men det sies over at det skal gå.

 

Da er det faktisk billigere å kjøpe RS og bygge de om selv.

Endret av Actibus
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå uten problem. ? Innmaten, 316GLED dimmer, er den samme uansett om du kjøper med RS eller Plus deksel utenpå. Lys er inkludert og det kan slås på ihht. bruksanvisningen selv om dimmeren kommer med RS deksel.

 

Og det er rette koder til 316 GLED Plus dimmerkit, som finnes her: http://proff.elko.no/dimmerkit-316gled/category1846.html

1410685 er Polarhvit

1410686 er Alu

1410687 er Sort

 

Tilsvarende er koder for enkel Plus-ramme:

1427403 er Polarhvit

1427404 er Alu

1427405 er Sort

 

Rammene kan også kjøpes med plass til 2, 3, 4, 2x2 eller 2x3. Se koder for flere rammer her: http://proff.elko.no/rammer/category625.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Osteduden skrev:

jeg tar 2 stk :)
 

noen som kjapt kan forklare 2 -wire kobling? kan ikke disse brukes alle plasser?

Dimmeren trenger strøm for å fungere derfor må begge fasene (L og N) kobles inn til dimmeren. Bruddet kan man velge å ha enten på en eller begge fasene ut til lyset (1 eller 2 polet brudd). Noen dimmere er koblet kun på en av fasene uten at begge fasene er trukket inn til El boksen, da kan man ikke bruke denne elko dimmeren uten å trekke inn den andre fasen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassikeren er jo når takboksene ble brukt som fordelere. Da gikk det gjerne bare to ledere ned til veggboksen der dimmeren er. Da vil ikke denne Elko dimmeren fungere siden den da ikke får de nødvendige voltene....

 

Det er jo isåfall bare å trekke en ledning ned fra takpunktet. 

Endret av Jotun
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Jotun said:

Klassikeren er jo når takboksene ble brukt som fordelere. Da gikk det gjerne bare to ledere ned til veggboksen der dimmeren er. Da vil ikke denne Elko dimmeren fungere siden den da ikke får de nødvendige voltene....

 

Det er jo isåfall bare å trekke en ledning ned fra takpunktet. 

 

Takker, selv om @nilsen78 sin forklaring helt sikker stemte så er det greit å få det inn med teskje :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎12‎.‎2017 den 20.21, Actibus skrev:

De som har skrevet de ønsker RS frem til nå:

@borg1n - 2 stk

@r3on - 5 stk

@orjan - 3 stk

@petersv - 2 stk

@nilsen78 - 3 stk

@trondermedbart - 3 stk

@jega -2 stk

@xibriz - 2 stk

@siddis84 - 4 stk

@Jotun - 4 stk

@Neophyte - 3 stk

@Osteduden - 2 stk

 

35 totalt

Hei @Actibus, hvis du ikke har bestilt ennå så vil jeg dessverre trekke min bestilling denne gang. Satser på at dere får nok til powerbuy uansett.

(er det satt i bestilling tar jeg såklart mine som bestilt om ingen vil tre inn)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.