GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takker for svar! Hva skal til for Ä fÄ dette godkjent da? Er det noen etablerte lÞsninger pÄ dette?

Hadde vÊrt interessant Ä bruke Aeotec switchen til kombinert strÞmmÄling/komfyrvakt.

Skrevet

Har kun sett den som er annonsert fra heatit, men den ble nettopp itsatt til Q3 sÄ om den kommer i Är reven heller usikkert mtp at de enda ikke har lansert termostaten de skulle lansere en gang i fjor.

Skrevet

Hvis du ikke har komfyrvakt i dag kan du fint gÄ for en slik lÞsning da kravet om komfyrvakt ikke er tilbakevirkende, men dersom du gjÞr endringer pÄ kjÞkkenet eller bygger nytt mÄ du installere komfyrvakt som er godkjent etter gjeldende regler.

Skal du ha noe som kan kalles en komfyrvakt mÄ du bruke en varmesensor som er rettet mot platetoppen. Hvis man sovner fra komfyren med ventilatoren pÄ mÄ nok hele ventilatoren brenne opp fÞr rÞykvarsleren lÞser ut.

Jeg tenkte Ä bruke en EFP UCSG-2 tavlemontert komfyrvakt pÄ neste prosjekt. Den har alarmutgang, og siden den bryter strÞmmen til en kontaktor kan man sette et rele til pÄ styrestrÞmmen som for eksempel kobler ut komfyren ved brann, eller hvis man reiser bort.

• Like 2
Skrevet

Komfyrvaktene har en trÄdlÞs kopling til komfyr toppen .. hvordan ser dere for dere at dette skal stÞttes?
Jeg ser poenget i Ä ha en komfyrvakt som en kan lese av status i et HA system, for eksempel for Ä varsle om at komfyrvakta til ens gamle foreldre har slÄtt ut.

Utover det ser jeg ikke noe poeng i Ă„ lage en selv, de koster jo ingenting i original utfĂžrelse.

Skrevet
On 2/24/2018 at 19:24, erlingba said:

Hvis man sovner fra komfyren med ventilatoren pÄ mÄ nok hele ventilatoren brenne opp fÞr rÞykvarsleren lÞser ut.

Tror ikke det du, min komfyrvakt (Innohome med 433 til sensor) er ivrig med selv om vifta gÄr for full blÄs. ;) Det er vel IR mÄler, sÄ den trenger ikke Ä bli varm lokalt om det var det du tenker pÄ..

Eneste jeg fÄr inn i systemet fra denne er status, og jeg har da satt en alarm som sender beskjed pÄ app-push og mail til meg og madammen nÄr vakten slÄr ut. Fungerer utmerket, og jeg ser ingen grunn til Ä ha mer funksjonalitet.

Den er lett Ä resette fra komfyrplass, og man bÞr jo vÊre der Ä se at alt er OK fÞr man skrur pÄ strÞmmen igjen.

Skrevet

Tror ikke det du, min komfyrvakt (Innohome med 433 til sensor) er ivrig med selv om vifta gÄr for full blÄs. [emoji6] Det er vel IR mÄler, sÄ den trenger ikke Ä bli varm lokalt om det var det du tenker pÄ..

Eneste jeg fÄr inn i systemet fra denne er status, og jeg har da satt en alarm som sender beskjed pÄ app-push og mail til meg og madammen nÄr vakten slÄr ut. Fungerer utmerket, og jeg ser ingen grunn til Ä ha mer funksjonalitet.

Den er lett Ä resette fra komfyrplass, og man bÞr jo vÊre der Ä se at alt er OK fÞr man skrur pÄ strÞmmen igjen.
Det var svar til trÄdstarters spÞrsmÄl om rÞykvarsler ville kunne fungere som komfyrvakt.
Og det vil nok virke dÄrlig pÄ alt annet enn svidd pizza.

En komfyrvakt er noe annet. Den har ir-sensor som overvÄker toppen og lÞser ut ved rask temperaturstigning eller hÞy temperatur. I tillegg er det strÞmmÄling slik at den skrus av ved jevnt strÞmtrekk over tid som nÄr man har glemt en plate pÄ eller prÞver Ä langtidssteke en stek.
  • Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.