GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei dere!

Vi har flyttet inn i et hus fra slutten av 90-tallet og skal nÄ gÄ i gang med solskjerming av to stk vinduer. Det er ingen automasjon i huset per i dag, men jeg Þnsker at solskjermingsscreensene skal kunne styres fra app pÄ mobil. Etter litt sÞking pÄ nettet har jeg kommet frem til at Somfy har et eget system pÄ dette som trolig vil fungere helt topp for akkurat solskjermingen, men det stopper ogsÄ der. 

Etter litt tankevirksomhet har jeg kommet frem til at det hadde vÊrt gÞy Ä utvidet styringen til Ä kunne lese av effektforbruk pÄ sentrale komponenter i huset som ventilasjonsanlegg, varmtvannsbereder og trolig ogsÄ styre panelovnene. Dermed utgÄr Somfy sin egen tahoma og styring. Siden solskjermingen mÄ kunne brukes av alle i huset mÄ app-lÞsningen vÊre god. Jeg har derfor sett mer pÄ Futurehome sin lÞsning og gÄr trolig for denne. 

Jeg har derfor (naturlig nok) en rekke spÞrsmÄl siden jeg ikke kan noe om dette og hÄper noen her kan hjelpe til med slik at bestillingen av solskjermingen .

1. Skal solskjermingen bestilles med motor fra Somfy med vanlig gammeldags bryter pÄ vegg? Full kabling og veggboks med 
  2. Disse motorene leveres ogsÄ med RTS og IO-lÞsning. Ved bruk av Fibaro Roller Shutter 2 opp mot Futurehome hub bÞr vel ikke dette velges ved bestilling av solskjerming?
  3. Er det slik at futurehome-huben bÞr stÄ sentralt i huset eller bruker den det eksisterende trÄdlÞse nettverket? Jeg har to stk AccessPoints, en i hver etasje i huset. Vil dette fungere godt ?

Jeg har trolig uendelig mange flere spÞrsmÄl, men det viktigste er Ä fÄ satt i gang bestilling av solskjermingen. (Har stillt spÞrsmÄlet ogsÄ pÄ facebooksiden Smarthus og IoT pÄ faceobok, men mest for Ä fÄ flere til Ä hjelpe til med valgene nÄ i fÞrste omgang).

Hilsen Olav

Endret av olavkige
Skrevet
11 minutter siden, olavkige skrev:

Siden solskjermingen mÄ kunne brukes av alle i huset mÄ app-lÞsningen vÊre god.

App er viktig, men det er ikke det man primÊrt burde satse pÄ for styring. Ja, det ER praktisk Ä ha full kontroll over hele huset (eller solskjermen forelÞpig) i lommen, MEN nÄr det har gÄtt et par uker sÄ er det ikke like spennende lenger. Da skal det gÄ automatisk. :)

Er det sol? Ta dem ned.

Er det ikke sol? Ta dem opp.

Jeg hadde nok gÄtt videre med FutureHome. Da fÄr du alt over pÄ Z-wave og kan evt. senere velge Ä bytte ut hub'en hvis du Þnsker det. :)

NÄr det er sagt sÄ skal det vÊre mulig for andre systemer Ä snakke med Tahoma ogsÄ, men det r heeelt i oppstartsfasen nÄ.

17 minutter siden, olavkige skrev:

Skal solskjermingen bestilles med motor fra Somfy med vanlig gammeldags bryter pÄ vegg? Full kabling og veggboks med 

Vanlig bryter pÄ vegg. SÄ fÄr du lagt inn Fibaro Roller Shutter 2 bak bryteren.

18 minutter siden, olavkige skrev:

Disse motorene leveres ogsÄ med RTS og IO-lÞsning. Ved bruk av Fibaro Roller Shutter 2 opp mot Futurehome hub bÞr vel ikke dette velges ved bestilling av solskjerming?

Stemmer.

18 minutter siden, olavkige skrev:

Er det slik at futurehome-huben bÞr stÄ sentralt i huset eller bruker den det eksisterende trÄdlÞse nettverket? Jeg har to stk AccessPoints, en i hver etasje i huset. Vil dette fungere godt ?

Den bÞr stÄ sÄ sentralt du klarer. Z-wave bruker ikke det trÄdlÞse nettverket, men lager sitt eget "mesh" nettverk. Jo flere enheter du har, jo bedre dekning fÄr du.

Skrevet

Topp. Takker for svar. Jeg mÄ ogsÄ fÄ inn noe som kan sÞrge for at screensa gÄr ned nÄr det er sol. Hva kjÞper jeg da?

Skrevet
19 timer siden, olavkige skrev:

Hva kjĂžper jeg da?

En Lux-sensor. Sett en Fibaro Motion sensor i vinduet sÄ finner du ut om det er sol ute, og sÄ kan du ha en inne (f.eks. en Aeon Labs Multisensor, den kan gÄ pÄ fast strÞm) for Ä finne ut hvor mye lys det er inne. Med de to sÄ er det enkelt. :)

Grunnen til at jeg sier en Fibaro og en Multisensor er at de har et par forskjeller mellom dem. Fibaroen har stÞrre "range" pÄ Lux mÄling, Aeon Labs er begrenset til 1000 Lux. Men Aeon Labs har den (enorme) fordelen at den kan kobles til fast strÞm, og bli en aktiv del av Z-wave nettverket slik at den kan videresende beskjeder. Det kan ikke batteri-enheter.

Skrevet

Installerte en haug av disse i gÄr kveld, etter det var blitt mÞrk, sÄ begynte Ä lure pÄ om jeg mÄtte kjÞpe meg Fibaro sine igjen. :) 

Men nÄ viser mine fÞlgende over 2000 lux i et vindu, sÄ mine viser over 1000 hvertfall. :) Og HS setter opp statusgrafikk by default helt opp til over 25k hos meg. 

Jeg har FW1.8 pÄ dem mener jeg Ä huske. 

DF1A670E-EEA9-4147-8ACD-A50FFC626985.jpeg

149A3F68-B83E-4451-AE84-97D433EDDF4E.jpeg

Skrevet
7 minutter siden, Sleepy81 skrev:

Men nÄ viser mine fÞlgende over 2000 lux i et vindu, sÄ mine viser over 1000 hvertfall.

Flott! Da er det ikke lenger grunn til Ä kjÞpe Fibaro Motion Sensor lenger! :D 

Skrevet

Ergo skal jeg kjÞpe inn to stk Aeon Labs multisensor. En til Ä montere ute eller til Ä se gjennom vinduet ut, og én til Ä ha inne i stua. 

ForstÄr at disse skal kobles til fastnettet. 

Snakket nÄ med solskjermingsleverandÞr, og han mente at jeg ikke burde installere selve den mekaniske bryteren leverandÞrene kan levere, men heller en trÄdlÞs sak jeg kobler mot futurehome. Hva tror dere om dette?

Skrevet
1 time siden, olavkige skrev:

han mente at jeg ikke burde installere selve den mekaniske bryteren leverandÞrene kan levere, men heller en trÄdlÞs sak jeg kobler mot futurehome

SÄ lenge den "trÄdlÞse saken" er en Fibaro Roller Shutter 2, sÄ burde det vel gÄ fint. :) 

Evt. mÄ du sjekke med FutureHome hvilke andre lÞsninger de kan levere, men trodde det kun var Fibaro sin controller.

Jeg er heller ikke sikker pÄ om FutureHome i seg selv er "smart nok" til Ä kunne justere solskjermingen automatisk, du mÄ nok lage regler i IFTTT eller i verste fall i NodeRed. Det greie med FutureHome er at det er Z-wave, sÄ du kan bytte hjerne senere.

Skrevet

I tillegg til sol/ikke sol for heving og senking bÞr man vel ogsÄ ta hÞyde for utetempen og om det er folk hjemme som blir plaget. PÄ vÄren og hÞsten sparer du nok en del kWh pÄ Ä slippe sola inn nÄr ingen er hjemme.

Men det kommer i andre rekke. Du mÄ bare bli litt bitt av basillen fÞrst [emoji6]

Skrevet

Dette er helt klart et veldig godt poeng. Vi Þnsker nok ikke Ä ha solskjermingen nede om vinteren f.eks. 

Hva gjelder bryter for opp og nedkjÞring sÄ Þnsker jeg dette ogsÄ slik at det gÄr an Ä kjÞre en screen opp ved behov. Dette mÄ da overstyre signal fra solsensor. Er dette mulig?

Skrevet

Har nÄ lest litt ekstra og jeg lurer pÄ om noen kan forklare meg fordelen med Fibaro Home Center 2 kontra futurehome. Ser at prisen er hÞyere, men er det klare fordeler med HC2?

Skrevet

HC2 er hakket mer avansert enn Futurehome, men stÞtter bare Z-wave og noen fÄ andre ting (Netatmo, delvis Hue osv). Futurehome stÞtter Enocean devices og IFTTT sÄnn at du kan koble til mer. Etterhvert skal ogsÄ Futurehome bli enda mer avansert slik at du i teorien kan koble til alt mulig. Dette er forelÞpig kun i beta.

Jeg hadde HC2 fÞr, men pga begrensninger gikk jeg over til Home Assistant. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Heisann

Jeg har "forsket" litt pÄ dette solskjerming-zwave-automasjon emnet og tenker Ä dele det jeg har funnet ut her. Beklager Ä gjenta noe som allerede har blir skrevet.

Solskjermingsmotor og aktuatorer:

NÄr det gjelder solskjerming pÄ z-wave, sÄ skal man i fÞrste steg alltid bestille enhetene med standard motor. Det vil si 4G kabel ut av motoren (opp, ned, nÞytral og jord). SÄ trenger man en aktuator som feks Fibaro roller shutter 2, Qubino flush slutter, Aeotec micro motor eller ell. Om man har tid eller tÄlmodighet bÞr man vente pÄ Aeotec nano shutter. Den er under utvikling og jeg er usikker pÄ nÄr den kommer. Sendte mail til Aeotec og svaret var "meld deg pÄ nyhetsbrev". SÄ vidt jeg vet er det den eneste motor aktuatoren som er spesifisert med  Zwave Plus. De andre fÞlger nok snart etter.

Styring manuelt:

Aktuatoren monteres i veggboks og det er anbefalt Ä koble en bryter til S1 og S2 inngangene. Du mÄ ikke, men har du mulighet sÄ er kablede opp/ned signaler foretrukket fremfor zwave bryter. Da snakker vi om vanlig impulsbrytere fra Elko ell. Har du ikke muligheten kan du gÄ for zwave bryter. En zwave bryter kan da kobles eller assosieres direkte med aktuatoren (trÄdlÞst). Det finnes mange fine og noen mindre fine zwave brytere pÄ markedet. HELTUN har akkurat kommet med en 5 kanals som er super lekker! Bryteren har en masse muligheter inkludert temperatur, fuktighet og lys sensor.

App styring:

Her er det ikke sÄ mye Ä si annet enn at de fleste tilbydere har sine varianter og funksjonaliteter.

Automatikk:

NĂ„ begynner det Ă„ bli morsomt:)

For Ä automatisere solskjerming trenger man sensorer. I utganspunktet solfÞlere/solsensor/lyssensor, men muligens ogsÄ vindfÞlere. VindfÞler installeres mtp sikkerhet for skade pÄ produktene. For visse produkter blir det noe overkill sÄ det er greit Ä droppe det. Bor du vindutsatt eller skal automatisere feks terrassemarkiser er vindfÞler essensielt. Skal ikke ta for meg vindfÞler-emnet her da det finnes et par typer zwave vindfÞlere pÄ markedet og det er ikke no hokuspokus med Ä inkludere dem inn i zwave nettverket ditt.

SolfÞlere derimot, det har jeg til gjengjeld Ä finne pÄ markedet tiltenkt solskjerming. Det vil si mulighet for utvendig montasje, ikke-batteri drevet, kan registrere lux opp til 60-70 kLux og selvfÞlgelig kommuniserer zwave. Jeg tror ikke det finnes. Jeg har ikke funnet en. For nÄr det er sagt, skal du automatisere solskjerming pÄ ordentlig vis mÄ du har fÞleren/sensorene ute, ikke inne!

Ettersom jeg ikke har funnet en solfÞler som tilfredsstiller kraver over har jeg "mekka" en selv. Bare sÄ det er sagt, det finnes sikkert flere varianter der ute, men her er en. Du trenger: 

• Micromatic Lyssensor IP54, 0-10V, 24VDC
  • Fibaro RGBW aktuator
  • Eaton CMMZ-00/13 Nettadapter
  • Fibaro Home Center 2

Nettadapter har som hensikt Ä gi strÞm til RGBW aktuatoren og lyssensoren gjennom 24VDC. FÞleren monteres pÄ fasaden du har solskjerming med en PT/datakabel. Du trenger bare tre ledere. To til drift og en tilbake (signal). Kabel gjennomfÞring kan da fÞres inn pÄ samme sted som motorkabel. Du mÄ nÄ koble signalkabel fra lyssensoren til RGBW aktuatoren. Det er flere inganger sÄ bare velg en. NÄ vil lyssensoren registrere sol (lux) og sende signalet (altsÄ solstyrken) tilbake til RGBW som en 0-10 V signal. I HC2 kan man konvertere 0-10 V signalet som RGBW mottar tilbake til lux. SÄnn! nÄr har du en zwave lysfÞler montert ute pÄ fasaden, den er strÞmsatt og registrerer opp til 60klux.

Resten blir litt behovsstyrt. Du kan bruke lysfÞleren sammen med tidsstyring, temperatur inne, tidspunkt pÄ Äret, " er du hjemme" mm til Ä automatisere solskjermingen. Husk at lysfÞleren blir "triggeren", men at du evnt sette opp systemet til Ä sjekke en del andre kriterier fÞr solskjermingen gÄr ned/opp. Det vanligste klux verdien for solskjerming ned er 50 klux. 

Ulempen for en slik oppsett er ifm ettermontering, Det blir jo masse komponenter som skal inn i veggen. For min del var dette hensyntatt i det nye huset med at jeg la inn bigbokser med ferdig k-rÞr ut gjennom mansjett osv.. 

• Like 1
Skrevet
11 timer siden, Ramja skrev:

Ettersom jeg ikke har funnet en solfÞler som tilfredsstiller kraver over har jeg "mekka" en selv. Bare sÄ det er sagt, det finnes sikkert flere varianter der ute, men her er en. Du trenger: 

• Fibaro RGBW aktuator

Hmmm! Det var jo en lĂžsning! :)

... ikke direkte billig, men det vil jo fungere.

Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg hadde nok hÄpet Ä unngÄ en sÄpassk omplisert lÞsning som Ramja har presentert for solfÞler. Jeg har nÄ akkurat mottatt Futurehome smarthubben sÄ skal sÄnn smÄtt begynne Ä skissere de ulike lÞsningene. Det er fremdeles noen uker igjen til solskjermingen er pÄ plass heldigvis. 

Skrevet
11 timer siden, Moskus skrev:

... ikke direkte billig

Enig:)

7 timer siden, olavkige skrev:

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg hadde nok hÄpet Ä unngÄ en sÄpassk omplisert lÞsning som Ramja har presentert for solfÞler. Jeg har nÄ akkurat mottatt Futurehome smarthubben sÄ skal sÄnn smÄtt begynne Ä skissere de ulike lÞsningene. Det er fremdeles noen uker igjen til solskjermingen er pÄ plass heldigvis. 

Det er forstÄelig:) Intensjonen var Ä belyse emnet. Jeg fant meget lite skriv om dette nÄr jeg selv satte igang Ä sÞke. Uansett hvilken lÞsning du ender opp med Ä bruke, hadde det vÊrt fint Ä dele det her. Spesielt hvordan det oppleves i praksis. 

Skrevet
PĂ„ 20.4.2018 den 22.11, Ramja skrev:

Automatikk:

NĂ„ begynner det Ă„ bli morsomt:)

For Ä automatisere solskjerming trenger man sensorer. I utganspunktet solfÞlere/solsensor/lyssensor, men muligens ogsÄ vindfÞlere. VindfÞler installeres mtp sikkerhet for skade pÄ produktene. For visse produkter blir det noe overkill sÄ det er greit Ä droppe det. Bor du vindutsatt eller skal automatisere feks terrassemarkiser er vindfÞler essensielt. Skal ikke ta for meg vindfÞler-emnet her da det finnes et par typer zwave vindfÞlere pÄ markedet og det er ikke no hokuspokus med Ä inkludere dem inn i zwave nettverket ditt.

SolfÞlere derimot, det har jeg til gjengjeld Ä finne pÄ markedet tiltenkt solskjerming. Det vil si mulighet for utvendig montasje, ikke-batteri drevet, kan registrere lux opp til 60-70 kLux og selvfÞlgelig kommuniserer zwave. Jeg tror ikke det finnes. Jeg har ikke funnet en. For nÄr det er sagt, skal du automatisere solskjerming pÄ ordentlig vis mÄ du har fÞleren/sensorene ute, ikke inne!

• Fibaro RGBW aktuator
  • Fibaro Home Center 2

Nettadapter har som hensikt Ä gi strÞm til RGBW aktuatoren og lyssensoren gjennom 24VDC. FÞleren monteres pÄ fasaden du har solskjerming med en PT/datakabel. Du trenger bare tre ledere. To til drift og en tilbake (signal). Kabel gjennomfÞring kan da fÞres inn pÄ samme sted som motorkabel. Du mÄ nÄ koble signalkabel fra lyssensoren til RGBW aktuatoren. Det er flere inganger sÄ bare velg en. NÄ vil lyssensoren registrere sol (lux) og sende signalet (altsÄ solstyrken) tilbake til RGBW som en 0-10 V signal. I HC2 kan man konvertere 0-10 V signalet som RGBW mottar tilbake til lux. SÄnn! nÄr har du en zwave lysfÞler montert ute pÄ fasaden, den er strÞmsatt og registrerer opp til 60klux.

Resten blir litt behovsstyrt. Du kan bruke lysfÞleren sammen med tidsstyring, temperatur inne, tidspunkt pÄ Äret, " er du hjemme" mm til Ä automatisere solskjermingen. Husk at lysfÞleren blir "triggeren", men at du evnt sette opp systemet til Ä sjekke en del andre kriterier fÞr solskjermingen gÄr ned/opp. Det vanligste klux verdien for solskjerming ned er 50 klux. 

Ulempen for en slik oppsett er ifm ettermontering, Det blir jo masse komponenter som skal inn i veggen. For min del var dette hensyntatt i det nye huset med at jeg la inn bigbokser med ferdig k-rÞr ut gjennom mansjett osv.. 

Dette var jo fryktelig komplisert. Hvorfor ikke bruke en z-wave lux-sensor som allerede finnes? F.eks Aeotec Multisensor, eller Fibaro sin variant. Jeg har null problem med Ä skille mellom direkte sol og indirekte sol med verdiene jeg fÄr ut av slike sensorer. Lux verdiene gÄr fra 0-30000, og alt over 10-20.000 lux er Ä anse som direkte sol. Vet ikke hvorfor man trenger Ä overkomplisere med egen custom sensor osv?

Ang vindsensor kan man supplere automatikken med en POPP vindstasjon som er pÄ z-wave, eller evt Netatmo sin.

Jeg sitter i disse dager og kompletterer markisestyringen vÄr. Det jeg kommer til Ä bruke som triggers/conditions er temperatur i stua, lux pÄ terrasse og vind.

Skrevet
6 timer siden, anaxyd skrev:

Dette var jo fryktelig komplisert. Hvorfor ikke bruke en z-wave lux-sensor som allerede finnes? F.eks Aeotec Multisensor, eller Fibaro sin variant. Jeg har null problem med Ä skille mellom direkte sol og indirekte sol med verdiene jeg fÄr ut av slike sensorer. Lux verdiene gÄr fra 0-30000, og alt over 10-20.000 lux er Ä anse som direkte sol. Vet ikke hvorfor man trenger Ä overkomplisere med egen custom sensor osv?

Ang vindsensor kan man supplere automatikken med en POPP vindstasjon som er pÄ z-wave, eller evt Netatmo sin.

Jeg sitter i disse dager og kompletterer markisestyringen vÄr. Det jeg kommer til Ä bruke som triggers/conditions er temperatur i stua, lux pÄ terrasse og vind.

Det var dette jeg hÄpet skulle holde ogsÄ. At jeg kan styre solskjerming med bÄde temperatur og lys. Dvs at det skal mer til pÄ vinterstid at solskjermingen gÄr ned slik at vi fÄr utnyttet varmen. 

Jeg har kjÞpt futurehome-systemet og hÄper dette lar seg ordne der. 

Skrevet
1 time siden, olavkige skrev:

Det var dette jeg hÄpet skulle holde ogsÄ. At jeg kan styre solskjerming med bÄde temperatur og lys. Dvs at det skal mer til pÄ vinterstid at solskjermingen gÄr ned slik at vi fÄr utnyttet varmen. 

Jeg har kjÞpt futurehome-systemet og hÄper dette lar seg ordne der. 

Det bĂžr ikke vĂŠre noe problem om du har sensorer omtrent slik:

Aeotec multisensor ute
Aeotec multisensor inne i stua
Markise med Fibaro roller shutter og ikke Somfy RTS eller IO (da mÄ du isÄfall kjÞpe deg Tahoma og koble deg opp via API)

En smarthub som stĂžtter regelstyring

Sistnevnte er jeg litt usikker pÄ om Futurehome gjÞr. Eventuelt tror jeg det er mulig Ä hooke pÄ IFTTT eller Stringify. Du mÄ lage noen conditions/actions ala dette:

Sitat

IF
temp stue er over 25 grader
AND
lux ute er over 20.000
AND
vind er lavere enn 10m/s

THEN
kjĂžr ned markise

SÄ gjÞr du motsatt for Ä kjÞre markisa opp nÄr det ikke trengs.

Sitat

IF
temp stue er under 23 grader
AND
lux ute er under 10.000

THEN
kjĂžr opp markise

• Like 1
Skrevet (endret)
On 4/22/2018 at 16:48, anaxyd said:

Det bĂžr ikke vĂŠre noe problem om du har sensorer omtrent slik:

Aeotec multisensor ute

Hvordan har dere, @anaxyd og @Moskus, lÞst utfordringen med vanntett "beholder" for sensoren? Bor i Bergen, og her kommer det av og til en liten regnbyge eller to :)

Endret av runewa
Fjernet unĂždvendig info
Skrevet

Jeg har en Aeon Multisensor fra forrige generasjon som de pÄstÄr er IP44. Det har jeg problemer med Ä tro. Den stÄr under et halvtak, og er ikke bare fornÞyd med det. Jeg bor i Stavanger og der kommer ikke bare regnet fra himmelen, men ofte mer parallelt med horisonten.

Den nye er IP21; dvs til innendĂžrs bruk. Den bĂžr med andre ord vĂŠre montert i et vindu...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.