GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰
  • 0

Newbie - hvilken hub anbefaler dere?

SpÞrsmÄl

Skrevet

Hei 

Jeg er ny, og Þnsker Ä etablere et system hjemme for kontroll primÊrt av lys, men pÄ sikt kan det vÊre Þnskelig Ä kontrollere mere, som f.eks varme og etablere noe alarmsystem. 

Jeg ser for meg Ä benytte z-wave elementer, men aner ikke hva jeg skal ende opp pÄ av hub-lÞsning. 

Jeg har en kompis som gÄr veldig varm for Raspberry + Symcon, som han mener er veldig fleksibel osv. Samtidig ser jeg jo andre HUBer som er mer "plug and play", f.eks Samsung Smartthing eller Futurehome, som ser ut til Ä vÊre veldig enkle Ä benytte. Ser gjerne ogsÄ at det er stÞtte for IFTTT. 

Jeg er litt "lost in the jungle", uten noe sĂŠrlig kompetanse, preferanser, eller referanser :)

Noen som har lyst Ä gi noen GODE tips? SkjÞnner at jeg spÞr om noe som kan vÊre basert pÄ mange faktorer men... litt info? 

mvh, 

Rune

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

SpĂžrs litt hvor plug and play du vil ha det.

Jeg ville anbefalt Home-Assistant generelt, men det er ikke veldig plug and play (enda). Det er i hvert fall fleksibelt.

Symcon har jeg ikke hÞrt om sÄ kan ikke si noe om det. Domoticz brukte jeg fÞr og det var relativt "plug and play", men nÄr ting ikke funker sÄ kan det ogsÄ bli ganske sÄ komplisert om du ikke er en linux guru.

• 0
Skrevet
11 timer siden, Kubegutt skrev:

Jeg har en kompis som gÄr veldig varm for Raspberry + Symcon, som han mener er veldig fleksibel osv. Samtidig ser jeg jo andre HUBer som er mer "plug and play", f.eks Samsung Smartthing eller Futurehome, som ser ut til Ä vÊre veldig enkle Ä benytte. Ser gjerne ogsÄ at det er stÞtte for IFTTT. 

Hvis du skal ha bÄde noe som er avansert og veldig enkelt, sÄ vil jeg nok en gang slÄ et slag for HomeSeer. Det er ikke en "hold deg i hÄnden"-lÞsning som FutureHome, men det er heller ingen "klÞ deg i hodet over konfigurasjonsfiler"-lÞsning som Home Assistant.

Se gjennom HomeSeer-skolen. :)

• Like 1
  • 0
Skrevet
2 timer siden, Evelen skrev:

men nÄr ting ikke funker sÄ kan det ogsÄ bli ganske sÄ komplisert om du ikke er en linux guru

Hva tenker du pÄ da? Jeg fikk et innfall om Ä prÞve HA siden det er sÄ tidlig ute med lÞsninger, men forelÞpig bruker jeg bare Domoticz.

• 0
Skrevet

Hvor datakyndig er du og hvor mye vil du legge i det av tid og penger? Er svaret at du er litt interessert og det ikke gjÞr deg noe Ä konfigurere litt i filer og skrive noen linjer med relativt enkel kode (evt copy-paste pÄ eksisterende lÞsninger) sÄ vil jeg si at en Raspberry Pi med Home Assistant (www.hass.io) er ett godt og rimelig utgangspunkt. Du trenger dog en z-wave stick for Ä fÄ dette opp Ä gÄ, men det er godt dokumentert og enkelt Ä fÞlge guides for dette. 

• 0
Skrevet
On 8/30/2018 at 13:15, tjwesterby said:

Hvor datakyndig er du og hvor mye vil du legge i det av tid og penger? Er svaret at du er litt interessert og det ikke gjÞr deg noe Ä konfigurere litt i filer og skrive noen linjer med relativt enkel kode (evt copy-paste pÄ eksisterende lÞsninger) sÄ vil jeg si at en Raspberry Pi med Home Assistant (www.hass.io) er ett godt og rimelig utgangspunkt. Du trenger dog en z-wave stick for Ä fÄ dette opp Ä gÄ, men det er godt dokumentert og enkelt Ä fÞlge guides for dette. 

Er IT dude, og gammel programmerer :) Det betyr ikke at jeg Þnsker Ä gjÞre dette sÄ detaljert som det fordi. 

Dere som benytter HOMESEER, - deg jeg ikke skjÞnner helt er denne "appen" dere kan lage pÄ deres enheter. 

Er det flere ulike grensesnitt man kan lage, eller hvordan funker dette helt praktisk? 

Rune

• 0
Skrevet
46 minutter siden, Kubegutt skrev:

Dere som benytter HOMESEER, - deg jeg ikke skjÞnner helt er denne "appen" dere kan lage pÄ deres enheter. 

HomeSeer selv gir deg et web UI. Ikke sexy, men det er stappet med funksjonalitet. Det er ikke det du viser kona di.

PÄ mobilen installerer du HomeSeer Mobile (beta for Android, kommer til iOS ogsÄ). Da fÄr du noe funksjonelt rett ut av esken.

Eller bruk HStouch (se HomeSeer-skolen del 8). HStouch gir deg mulighet til Ä skreddery UIer til alle dine skjermbilder. Jeg bruker HStouch pÄ alle skjermer rundt omkring i huset.

• 0
Skrevet

Bra svar! :)

Vet du noe mer om nÄr HomeSeer Mobile kommer for IOS? 

Du skriver at du benytter HStouch - er det en egen skjerm? Som du kjÞper og plasserer rundt? Eller har du plassert iPads og lagd egne GUI? Dette kan du vel vise kjerringa? :) Og de samme fungerer vel ogsÄ pÄ iPHone? Og isÄfall, hva er da forskjellen pÄ HomeSeer Mobile og denne HSTouch saken? 

Rune

• 0
Skrevet

HS touch mÄ du i utgangspunktet lage helt fra bunnen av selv pÄ pc ogsÄ sende til enhetene dine via nettverket. 

HomeSeer Mobile er en enklere type som man setter opp direkte pÄ telefon med ferdige designa knapper etc. 

ForelĂžpig i beta

• 0
Skrevet

Takk for svar. 

BETA, betyr det public beta, eller? Ser etter et godt verktÞy for Ä komme igang med Homeseer eller andre produkter, og akkurat nÄ er det faktisk endeproduktet med et ok GUI som er stopperen for HS. 

R

• 0
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Kubegutt skrev:

Er ImperiHome et reelt godt alternativ som GUI mot HS miljÞ? 

Rune

Vel, det fungerer, du kan se verdier av f.eks temp, lys osv, og flippe brytere. Alt i form av et rutenett.
Men det er veldig begrenset og utrolig vanskelig Ä faktisk fÄ pent. SÄ med mindre du driter i design sÄ ville jeg nok satset pÄ noe annet.

Dette var hva jeg fikk til nÄr jeg brukte det:

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/120-hva-har-du-automatisert-idaghva-har-du-gjort-p%C3%A5-dine-prosjekter-idag/?do=findComment&comment=8942

Endret av Evelen
  • 0
Skrevet

Hm. Jeg sÄ litt pÄ hjemmesiden til ImperiHome, og det ser jo rimelig "sexy" ut? 

Finnes det andre alternativer? 

Hva bruker folket? Spesielt de som har ei kjerring i huset, som vil ha noe annet enn et hÄrete weg GUI.... 

• 0
Skrevet

SpÞrsmÄlet er vel hva du vil oppnÄ? Jeg har gÄtt gjennom denne jungelen og kjÞpte alt separat (dongler etc) og ikke den peneste lÞsningen, men i hvert fall fleksibel mtp fremtidig utvikling.

SĂ„ kommer jo prisklasse inn i bildet

PÄ bunnen har du HASS / Home Assistant som har "pent" UI, men det meste av konfigurasjonen skjer med filer. Automatikk kan du bruke Node Red til og fungerer veldig bra. Problemer med HASS er det er mye cutting edge, og rundt 1000 vilkÄrlig oppdaterte plugins (det er ikke sett alle plugins er stabile) - med bunnen mener jeg ikke det er den dÄrligste lÞsningen, men jeg vil si det er det beste low cost-systemet en har

Hvis du vil ha en full hub har du Homey (sexy, alt integrert inkl "gamle" prototkoller), men dÄrlig HW og de kutter ut web UI i v2-releasen.

HomeSeer er for meg et litt betent tema; Jeg har prÞvd "alle", kjÞpte til og med en Homey, og returnerte hele greia og kjÞpte HomeSeer. HomeSeer er et tyrani pÄ pris - det er dyrt, det er gammelt, det har et sterkt, men rotete API, og "alle" plugins koster deg fra 20-50USD. Det positive er prisen vil kunne motivere utviklere til Ä lage bedre plugins, og fÞler et stÞrre ansvar.

NÄr det er sagt har HS pr dags dato et grusomt UI, og web appene er noe som egentlig er designet for Windows CE (uttalelse fra HS selv) - den nye appen har potensiale og regner med den ikke er lagt fra release, samt de har oppdatert forumet, og begynt Ä snakke mye om en modernisering av UI-en. Min anbefaling er Ä sende dem en epost og spÞrre om en 50%-kupong og gÄ for HomeSeer. Etter en del knoting er jeg mer fornÞyd med HS enn de andre, selv om jeg hater UI-en (ja, dere som ikke ser pÄ UI-en, det er opp til dere, for min del er det viktig), men den fungerer og fungerer bra.

Jeg har nÄ hjulpet utvikleren av JowieHue til Ä kunne kontrollere fargelamper i appen sin, sÄ det blir et stort fremsteg (vi ble ferdig i gÄr med Ä gÄ det til).

• Like 1
  • 0
Skrevet

Aleks, takk for en veldig bra tilbakemelding. 

Det virker pÄ meg som homeseer er veldig fleksibel iht mulighetsbildet, men at de suger pÄ GUI biten. 

Da sliter jeg mÄ Ä selge inn det til kjerringa :) 

Finnes det en god lÞsning, hvor man benytter en annen UI? 

Eller mÄ man bare leve med det? og vente til ny mobile app? 

• 0
Skrevet
1 minutt siden, Kubegutt skrev:

Det virker pÄ meg som homeseer er veldig fleksibel iht mulighetsbildet, men at de suger pÄ GUI biten. 

Da sliter jeg mÄ Ä selge inn det til kjerringa :) 

Men hun skal jo ikke inn i HS og se UI der? :)

Ta en titt pÄ HSTouch-skjermene - mye WAF-vennlig der. Jeg har ikke fÄtt noen negative kommentarer pÄ den jeg har laget til mobilene vÄre. :) 
Dessuten skal jo ting gÄ automatisk - jeg tror hun bruker appen 3-4 ganger i mÄneden, maks!

• 0
Skrevet

Zorac :)

Enig, det meste skal skje automatisk og der har jeg skjÞnt HS har mye Ä by pÄ! (Korriger meg gjerne). 

NÄr det gjelder GUI - "se pÄ HSTouch skjermene" - hvilke? Er det ikke slik at du mÄ benytte Designer til Ä lage skjermer for dine devicer? Eller har jeg misforstÄtt? 

NÄr det gjelder bruk av GUI, tja jo, greit Ä ha muligheten til Ä knote litt med et GUI nÄr du ligger i sofaen, og vil kontrollere hele kÄken manuelt om du vil :)

R

• 0
Skrevet

Regner med at mener de trÄdene han linket lenger opp.

Det er jo fint mulig Ä lage til et fint GUI, men du mÄ nok regne med Ä sette av noen timer for Ä lage det med HSTouch.

Men HomeSeer Mobile er i Äpen beta, sÄ man kan fint teste det, men kun pÄ Android forelÞpig.

• 0
Skrevet

Aha, da forstod jeg korrekt. 

Et par spÞrsmÄl til; 

- Kan man ha flere ulike GUI interface som man tilgjengeliggjÞr til ulike devicer? 

- Kan en device forholde seg til flere ulike GUI interface? 

- Noen som vet noe om nÄr evt beta eller versjon kommer for iOS? 

R

• 0
Skrevet

Du kan lage sÄ mange GUI som du vil og sende til forskjellige devicer, eller samme til alle.

Du kan ogsÄ har flere GUI pÄ samme enhet, men mÄ velge hvilken du skal bruke i innstillingene i appen pÄ hver enhet.

Siste vet jeg ikke, har ingen iOS enheter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Svar pÄ spÞrsmÄlet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.