Danonym1 Skrevet 25. september 2018 Skrevet 25. september 2018 Har fått problemer med Sonos høytalerene mine etter at jeg installerte et stk CAPac fra Mikrotik. Problemet består av at jeg ikke oppdager de forskjellige høytalerene i Sonos appen. Jeg kan som regel alltid spille direkte fra Spotify via spotify connect, men dette begrenser bruken en god del. Jeg tror problemet ligger i hvordan Sonos håndterer kommunikasjonen mellom hverandre og at det er noe instillinger som jeg må endre på ruteren . Eneste endringen jeg gjorde med nytt AP var at jeg lasgde en CAPSman config og appliet denne til router AP og CAPac AP. Antar at det er noen andre som har støtet på dette problemet og kanskje har en fiks? Jeg har bare et subnet (192.168.0.0/24) og ikke noe avansert oppsett. Takknemlig for all hjelp og innspill :-) Siter
storeulv Skrevet 26. september 2018 Skrevet 26. september 2018 Ikke fordi jeg har sånn veldig peiling, men jeg har erfart at Sonos faktisk funker mye bedre om man har en Sonos Bridge i nettet. Uten denne opplevde jeg mye tregere initiering av avspilling på mine høyttalere. Så, altså; har du en Sonos Bridge? Siter
Norseman Skrevet 26. september 2018 Skrevet 26. september 2018 Har fått problemer med Sonos høytalerene mine etter at jeg installerte et stk CAPac fra Mikrotik. Problemet består av at jeg ikke oppdager de forskjellige høytalerene i Sonos appen. Jeg kan som regel alltid spille direkte fra Spotify via spotify connect, men dette begrenser bruken en god del. Jeg tror problemet ligger i hvordan Sonos håndterer kommunikasjonen mellom hverandre og at det er noe instillinger som jeg må endre på ruteren . Eneste endringen jeg gjorde med nytt AP var at jeg lasgde en CAPSman config og appliet denne til router AP og CAPac AP. Antar at det er noen andre som har støtet på dette problemet og kanskje har en fiks? Jeg har bare et subnet (192.168.0.0/24) og ikke noe avansert oppsett. Takknemlig for all hjelp og innspill :-)Hadde noe lignende problemer med Sonos og et Cisco AP for en del år siden, og da var årsaken at Cisco AP hadde en funksjon som het «host isolation» aktivert som standard. Da fant ingen enheter hverandre i nettverket - logisk nok. Nå aner jeg ikke om Mikrotik har noe lignende, men symptomene var iallefall like som det du beskriver 1 Siter
ZoRaC Skrevet 26. september 2018 Skrevet 26. september 2018 1 time siden, Norseman skrev: Hadde noe lignende problemer med Sonos og et Cisco AP for en del år siden, og da var årsaken at Cisco AP hadde en funksjon som het «host isolation» aktivert som standard. Da fant ingen enheter hverandre i nettverket - logisk nok. Nå aner jeg ikke om Mikrotik har noe lignende, men symptomene var iallefall like som det du beskriver Du kan være inne på noe. Mikrotik har også dette, «default forward» kalles det. Siter
DiderikFrom Skrevet 26. september 2018 Skrevet 26. september 2018 Det er ikke spanning tree protocol? Det slet jeg med for en god stund siden. https://en.community.sonos.com/troubleshooting-228999/sonos-and-the-spanning-tree-protocol-16973 PS: Bridge er jo bare dersom du ikke kan kable en av Sonosdingsene dine. Siter
storeulv Skrevet 26. september 2018 Skrevet 26. september 2018 (endret) 3 timer siden, DiderikFrom skrev: PS: Bridge er jo bare dersom du ikke kan kable en av Sonosdingsene dine. Ja, det stemmer Jeg trodde ikke folk drev og kablet slikt, og det er da vitterlig et AP han snakker om? Endret 26. september 2018 av storeulv Siter
Danonym1 Skrevet 26. september 2018 Forfatter Skrevet 26. september 2018 8 timer siden, ZoRaC skrev: 10 timer siden, Norseman skrev: Hadde noe lignende problemer med Sonos og et Cisco AP for en del år siden, og da var årsaken at Cisco AP hadde en funksjon som het «host isolation» aktivert som standard. Da fant ingen enheter hverandre i nettverket - logisk nok. Nå aner jeg ikke om Mikrotik har noe lignende, men symptomene var iallefall like som det du beskriver Du kan være inne på noe. Mikrotik har også dette, «default forward» kalles det. Jeg tror dere er inne på det. Jeg var inne å kikket i CAPsMAN configen og fant ett parameter som hette "Client to Client Forwarding". Etter å ha enablet denne så ser det ut som ting har løst seg... Krysser fingrer. Takk for gode innspill ? 2 Siter
eivtress Skrevet 27. september 2018 Skrevet 27. september 2018 Hvis ikke dette allerede er løst, så fikk jeg samme problem med nytt mikrotik AP. Løsningen på alle nettverksproblemer med sonos viser seg å være følgende: Ta strømmen til alle sonos-devicer, restart router og la denne boote ferdig. Plugg inn alle sonos-devicer. Ferdig. Rekkefølgen er viktig, husker ikke nøyaktig grunnen men det gav mening når jeg leste om det. Og det har fungert for meg når ingenting dukker opp i appen. Siter
Moskus Skrevet 27. september 2018 Skrevet 27. september 2018 42 minutter siden, eivtress skrev: Hvis ikke dette allerede er løst, så fikk jeg samme problem med nytt mikrotik AP. Løsningen på alle nettverksproblemer med sonos viser seg å være følgende: Ta strømmen til alle sonos-devicer, restart router og la denne boote ferdig. Plugg inn alle sonos-devicer. Ferdig. Rekkefølgen er viktig, husker ikke nøyaktig grunnen men det gav mening når jeg leste om det. Og det har fungert for meg når ingenting dukker opp i appen. Så hvis strømmen, mot formodning, skulle gå så må man faktisk reboote både router og Sonos-dingser? Hørtes upraktisk ut. Siter
eivtress Skrevet 27. september 2018 Skrevet 27. september 2018 3 minutter siden, Moskus skrev: Så hvis strømmen, mot formodning, skulle gå så må man faktisk reboote både router og Sonos-dingser? Hørtes upraktisk ut. Stemmer, det høres kjent ut. Sånn er sonos-livet! Men hakket mindre upraktisk når man faktisk vet løsningen. Siter
Norseman Skrevet 27. september 2018 Skrevet 27. september 2018 Sånn er sonos-livetDette har jeg aldri vært borti i mine fem Sonos-år! Siter
Danonym1 Skrevet 27. september 2018 Forfatter Skrevet 27. september 2018 4 timer siden, eivtress skrev: Hvis ikke dette allerede er løst, så fikk jeg samme problem med nytt mikrotik AP. Løsningen på alle nettverksproblemer med sonos viser seg å være følgende: Ta strømmen til alle sonos-devicer, restart router og la denne boote ferdig. Plugg inn alle sonos-devicer. Ferdig. Rekkefølgen er viktig, husker ikke nøyaktig grunnen men det gav mening når jeg leste om det. Og det har fungert for meg når ingenting dukker opp i appen. Nå funket det rett etter "Client to Client Forwarding" ble aktivert. Sånn rett etter jeg trykket apply (uten restarte eller noe) Men tuller det seg til igjen så skal tipset ditt hvertfall prøves ut ? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.