Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kamstrup AMS-måler WiFi adapter


Anbefalte innlegg

Skulle ikke være nødvendig å konfigurere den på ny nei, 2.0.x har kode for å lese config fra 1.5.6. Men ting kan jo gå galt, så sjekk om den har startet opp i AP mode.

 

Om den kommer på samme IP eller ei avhenger litt av routeren din, men vanligvis gjør den jo det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har alltid hatt samme ip, selv om strømmen har gått eller jeg har restertet router. Lurer på om jeg valgte fast IP på den hvis det går... 

 

Det lyser svakt blått litt inni den hvert sekund, og hvert tiende sekund kommer et lystog, sikkert når måler pusher data.

 

Den har ikke startet i AP mode.

 

Nappet den ut, ventet 1min og satte den inn igjen, fortsatt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et ESP32 eller ESP8266 utviklingskort (D1 mini eller lignende) med USB så er det i noen tilfeller mulig å bruke dette som USB til TTL adapter. Kortslutt RST til GND på utviklingskortet (for å deaktivere ESP) og så koble GND, RX og TX fra utviklingskortet til samme på Pow-K. Koble USB til PC og sett Pow-K i programmeringsmodus med å holde AP btn mens man trykker én gang på Reset. Når du da flasher utviklingskortet så får du flasha Pow-K i stedet siden utviklingskortet er i konstant reset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gammel rPi1 som jeg brukte, så nå har jeg lagt inn aller nyeste (2.1.6), og konfigurert den på nytt. Så nå funker alt, bortsett fra data fra HAN. Jeg får ikke valgt måler i configen, den står til unknown, og ingen data kommer.

Har Kamstrup, og den har jo fungert før. Pow-K v.1.1. Det er vel GPIO12 den mottar på?

 

Eller var det sånn at jeg måtte vente på en heltime avlesning tro...?

 

gpio.png

måler.png

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lenger nødvendig å konfigurere type måler, men i stedet baud og parity. Korrekt for din måler er 2400 8N1, og den står sikkert på 8E1 nå. Klarer ikke å ta igjen forskjellene på Pow-K versjonene, men det ble jo GPIO12 på et tidspunkt ja, i stedet for UART0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i manualen til Pow-K byggesettet at det er lagt inn pads for å jumpe GPIO12 eller UART. Min Pow-K har ikke en slik.

 

Jeg så ikke at jeg hadde 8E1 i stedenfor 8N1, men det har jeg endret nå. Fortsatt ikke noe data...

 

edit: UART var riktig for min dings. Funker nå.

Takk for hjelpen! Alltid skummelt å oppdatere FW over wifi sånn...

Endret av mongojarle
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, mongojarle said:

Det er vel ikke noe sted å se det i GUI på den versjonen jeg har så vidt jeg kan se.
Fikk enheten i july 2021.

Hei @mongojarle. Om du kjøpte den i fjor er det definitivt ESP8266. Da er løsningen programmering over FTDI. Det er en underlig bug i v2.1.4 og 2.1.5 som gjør at aksesspunktet ikke kommer opp ved reprogrammering. Anbefaler derfor v2.1.3 inntil @gskjold får tid til å få ut neste oppdatering.

PS
Nyere kort er tydelig merket med GPIO for HAN. Den du har begynner å bli skikkelig gammel! 😅

Endret av ArnieO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnieO skrev (På 14.8.2022 den 11.04):

Hei! 
Dette skyldes nok at det mangler avlesinger, det ser ut for at du mister mange payloads. Hvilken hardvare er det du bruker? Du er inne på en tråd her som primært omhandler leseren for Kamstrup målere som jeg nå selger fra nettbutikken amsleser.no under navnet Pow-K. Jeg ser imidlertid av skjermbildet ditt at du har temperatursensor, og da er det ikke en Pow-K. 
 

Kan det være noe med hardvaren din som er årsaken?

 

 

Jeg bruker Pow-U, sorry jeg har nok postet feil sted her.

 

Men det er den jeg kjøpt fra nettsida for POW-U.

 

Den er koblet inn hele tiden, lurer på hvorfor den mister pakker hvis den er konstant koblet på?

 

//GF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, goodfidelity said:

Jeg bruker Pow-U, sorry jeg har nok postet feil sted her.

Men det er den jeg kjøpt fra nettsida for POW-U.

Den er koblet inn hele tiden, lurer på hvorfor den mister pakker hvis den er konstant koblet på?

 

//GF

Heisann,
OK - da har du kjøpt den fra min nettbutikk amsleser.no , så da skal jeg sannelig gjøre det jeg kan for å få løst dette!😊

 

Først: Jeg stusser veldig på den temperaturmålingen som er angitt på skjermbildet ditt. Jeg har ikke solgt noen Pow-U med temperatursensr, er det noe du har satt på i etterkant? Det er i så fall antakelig ikke årsaken til problemet - men da Pow-U er ganske "tynt" på strømmen den kan hente fra M-bus ønsker jeg i så fall informasjon om hvordan det er implementert. Just in case.

Om du tar en kikk på kapittel 5 i Brukermanualen for Pow-U så vil du se at der er et kjent problem at den på enkelte Wifi nett (hvor der er multi- eller broadcast trafikk, typisk fra AppleTV eller Chromecast) så klarer ikke ESP8266 mikrokontrolleren å falle i auto sleep modus. Konsekvensen er at strømforbruket blir for høyt, og gjør at modulen stadig restarter. Om dette er ille nok vil du miste mange payloads, og kan få det problemet du opplever.

Dersom det er dette som er problemet vil du se at spenningen i modulen synker, inntil den restarter; hold øye med denne: image.png.b10193f3b73240953f4027d0c37c30e0.png

 

Imidlertid ser jeg av skjermbildet ditt at den har vært oppe i 15 timer - og det indikerer at det er noe annet som kan være problemet...

 

Det neste du kan teste er å kjøre en Telnet debug:

Gå til System/Debugging, sett denne innstillingen og trykk Save:
image.png.6bf7efeb22c594a4d0265a149191edd5.png

Så åpner du et "DOS-vindu" på PCen og skriver telnet <ip-adr> der <ip-adr> er ip-adressen for kortet på ditt nett.

Og så vil jeg gjerne se hva det er som vises der.

Vi kan enten fortsette feilsøket her, eller du sender utskrift fra Telnet debug direkte til meg på [email protected]

 

I verste fall har kortet ditt feilet - og da bytter jeg det ganske enkelt med et nytt. Vi skal i hvert fall få løst problemet ditt!

Endret av ArnieO
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnieO skrev (På 18.8.2022 den 10.14):

Heisann,
OK - da har du kjøpt den fra min nettbutikk amsleser.no , så da skal jeg sannelig gjøre det jeg kan for å få løst dette!😊

 

Først: Jeg stusser veldig på den temperaturmålingen som er angitt på skjermbildet ditt. Jeg har ikke solgt noen Pow-U med temperatursensr, er det noe du har satt på i etterkant? Det er i så fall antakelig ikke årsaken til problemet - men da Pow-U er ganske "tynt" på strømmen den kan hente fra M-bus ønsker jeg i så fall informasjon om hvordan det er implementert. Just in case.

Om du tar en kikk på kapittel 5 i Brukermanualen for Pow-U så vil du se at der er et kjent problem at den på enkelte Wifi nett (hvor der er multi- eller broadcast trafikk, typisk fra AppleTV eller Chromecast) så klarer ikke ESP8266 mikrokontrolleren å falle i auto sleep modus. Konsekvensen er at strømforbruket blir for høyt, og gjør at modulen stadig restarter. Om dette er ille nok vil du miste mange payloads, og kan få det problemet du opplever.

Dersom det er dette som er problemet vil du se at spenningen i modulen synker, inntil den restarter; hold øye med denne: image.png.b10193f3b73240953f4027d0c37c30e0.png

 

Imidlertid ser jeg av skjermbildet ditt at den har vært oppe i 15 timer - og det indikerer at det er noe annet som kan være problemet...

 

Det neste du kan teste er å kjøre en Telnet debug:

Gå til System/Debugging, sett denne innstillingen og trykk Save:
image.png.6bf7efeb22c594a4d0265a149191edd5.png

Så åpner du et "DOS-vindu" på PCen og skriver telnet <ip-adr> der <ip-adr> er ip-adressen for kortet på ditt nett.

Og så vil jeg gjerne se hva det er som vises der.

Vi kan enten fortsette feilsøket her, eller du sender utskrift fra Telnet debug direkte til meg på [email protected]

 

I verste fall har kortet ditt feilet - og da bytter jeg det ganske enkelt med et nytt. Vi skal i hvert fall få løst problemet ditt!

 

Skall kike nermere på forslagene dine, tenkte bare nevne:

 

Jeg har installert en egen Dallas sensor, denne er tilkoblet slik som du gitt forslag på. Jeg mener jeg har beskrevet det nermere noen sted her på forumet.

  1. "Brukt JORD og SIGNAL på ett twisted par, og brukt JORD og VCC på ett annet par. 
  2. Terminert med 4K7 på kontaktsiden (ikke sensorsiden)."
 
dallas.jpg.bec133eba1af5748a4029fd82ea0b21a.jpg
 
Videre så har jeg en TV med android, denne er som regel slått av. Ikke noen Apple TV. Har noen routers fra Apple, de er nå koblet vekk. Har en Primare Streamer for musikk, denne er noe android ting også, muligens den lager problemer. Har satt opp ett ekstra 2.4Ghz nett på hovedroutern for smarte hjem ting, men siden det er i samme router så kanskje det fortsatt lager problemer.
 
Grunn til lav UPTIME er fordi jeg startet den om på nytt fra inlogginga, for å prøve finne ut av feilen.
 
En skjermbilde fra idag ser ut slik:
 
1520403255_ScreenShot2022-08-20at15_28_08.thumb.png.952db928e75863c04ec3f590325fb7d6.png
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@goodfidelityTakk for mer informasjon!

 

Pussig problem!
Fra skjermbildet ditt kan det se ut for at det er avlesningen ved hel time midnatt som av en eller annen grunn svikter, siden alle timesregistreringene siste døgn ser normale ut. Det er avlesing hel time midnatt som ligger til grunn for grafen. Det kan også se ut for at dette kan ha gått seg til - dersom du er enig i at de fire siste døgnverdiene ser normale ut? Datoene 20/7 til 26/7 fremstår også som normale. Så ser det ut for at du har hatt et problem i perioden 27/7 til 14/8.

 

Jeg foreslår at du lar den gå noen døgn til, og følger med på om timesverdiene ser fornuftige ut (kommer inn hver time slik de skal). Om det dukker opp rare ting igjen hadde det vært fint om du klarte å fange en debugutskrift som beskrevet av det som skjer like etter hel time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg lastet akkurat opp den siste firmware for min modell, POW-U, og fikk ikke kontakt lengre.

 

Når jeg sjekket WiFi så var der ett hotspot og jeg fikk konfigurere min POW-U på nytt, alt av dataen var borte.

 

Dette er ikke noen kjempeproblem, men litt kjedelig. Hva som er vanskelig er den nye firmwaren som ikke viser temperaturen fra min dallas sensor. Jeg finner heller ikke ut av hvor jeg velger pin eller ting for den sensorn.

 

Er det noe jeg kan få gjort her for å få tilbake temperaturen?

 

Takker for meget god servise her!

 

//GF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, goodfidelity said:

Jeg lastet akkurat opp den siste firmware for min modell, POW-U, og fikk ikke kontakt lengre.

 

Når jeg sjekket WiFi så var der ett hotspot og jeg fikk konfigurere min POW-U på nytt, alt av dataen var borte.

 

Dette er ikke noen kjempeproblem, men litt kjedelig. Hva som er vanskelig er den nye firmwaren som ikke viser temperaturen fra min dallas sensor. Jeg finner heller ikke ut av hvor jeg velger pin eller ting for den sensorn.

 

Er det noe jeg kan få gjort her for å få tilbake temperaturen?

 

Takker for meget god servise her!

 

//GF

Vi har valgt å skjule GPIO-settingene dersom du har et "standard" kort.

Det skaper imidlertid noen små utfordringer for dere som har modifiserte kort, som du med en temp sensor.

 

Måten å gjøre det på når du har ditt eget kort er å gå helt tilbake til "Initial configuration", der korttype velges - og så velge "Generic". Det er to måter å nå Initial configuration på:

  1. Slette hele minnet og reprogrammere på ny (kapittel 9 i Firmware v2.2 user manual). Ulempen er at du da mister all lagret historikk.
  2. Bruke denne (foreløpig udokumenterte) løsningen: Skriv "/vendor" på slutten av URL'en, slik:
    image.png.1867e21107e9c677a4456927771c2244.png
    Om du da velger "Generic" får du opp dette:
    image.png.6de2aadd405dafe5cd63f8cb2f90483d.png
    Her må du velge rett GPIO for HAN-signalet for ditt kort.
    Pass på at "Clear all other configuration" ikke er valgt! (Den er valgt som default)
    Når du har trykket Save kommer du tilbake til hovedsiden.
    Gå til Configuration, der vil du se at du har fått en ny seksjon, hvor du kan sette GPIOene, og altså velge GPIO for temperatursensoren. Dette er det samme som du hadde på menyen System/GPIO i firmware v2.1.x:
    image.png.e32803a3acd2be57f18d5f4a53983aba.png

Note to self:
Oppdatere Firmware 2.2 User Manual med informasjon om dette, slik at brukere kan få satt opp modifiserte kort riktig. På Pow-P1 har vi lagt ut kortet for å ettermontere temperatursensor, så dette er relevant også for våre kunder.

44 minutes ago, Gisle-mannen said:

Hvordan får noen av dere Dark Mode på GUI? 🤨 (Har siste versjon v.2.2.5) 

Dark mode er ikke implementert ennå (men det er mulig noen får det til med addon i browseren).

Endret av ArnieO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 03/02/2023 at 14:33, ArnieO said:

Vi har valgt å skjule GPIO-settingene dersom du har et "standard" kort.

Det skaper imidlertid noen små utfordringer for dere som har modifiserte kort, som du med en temp sensor.

 

Måten å gjøre det på når du har ditt eget kort er å gå helt tilbake til "Initial configuration", der korttype velges - og så velge "Generic". Det er to måter å nå Initial configuration på:

  1. Slette hele minnet og reprogrammere på ny (kapittel 9 i Firmware v2.2 user manual). Ulempen er at du da mister all lagret historikk.
  2. Bruke denne (foreløpig udokumenterte) løsningen: Skriv "/vendor" på slutten av URL'en, slik:
    image.png.1867e21107e9c677a4456927771c2244.png
    Om du da velger "Generic" får du opp dette:
    image.png.6de2aadd405dafe5cd63f8cb2f90483d.png
    Her må du velge rett GPIO for HAN-signalet for ditt kort.
    Pass på at "Clear all other configuration" ikke er valgt! (Den er valgt som default)
    Når du har trykket Save kommer du tilbake til hovedsiden.
    Gå til Configuration, der vil du se at du har fått en ny seksjon, hvor du kan sette GPIOene, og altså velge GPIO for temperatursensoren. Dette er det samme som du hadde på menyen System/GPIO i firmware v2.1.x:
    image.png.e32803a3acd2be57f18d5f4a53983aba.png

Note to self:
Oppdatere Firmware 2.2 User Manual med informasjon om dette, slik at brukere kan få satt opp modifiserte kort riktig. På Pow-P1 har vi lagt ut kortet for å ettermontere temperatursensor, så dette er relevant også for våre kunder.

Dark mode er ikke implementert ennå (men det er mulig noen får det til med addon i browseren).

 

Da lurer jeg på, hvordan jeg vet hvilken GPIO jeg skal velge når jeg bruker den generic settingen?

 

All data ble slettet når jeg oppgraderte, så det er ikke noe miste der. Usikker på hvorfor det ble slettet?

 

Hadde ikke oppgradert siden den var ny, kanskje var derfor? For mange trinn på versjonsstigen?

 

Fint hvis jeg kan få en beskrevelse som viser til hvordan jeg finner ut av hvilken GPIO som jeg skal velge for denne setting før jeg drar igang og prøver 😃

 

//GF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.