Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Regler for lys styring


GeirN

Anbefalte innlegg

Har etter gode innspill landet på noen komponenter for valg av lys styring fremover.

 

Neste skritt blir å sette opp regler for dem..

 

Jeg har i dag to Aeotec multisensor 6 for å kontrollere varme på kjøkken og stue. Om jeg forstår det riktig sender den oppdatering til sentral hvert 4. minutt.

Dette er vel kanskje ikke optimalt om lys skal gå på straks man trer inn i rommet?

Er dette standard for alle bevegelses sensorer pga batterisparing?

 

Om noen har tips for fornuftig oppsett av lys styring ville det vært supert.

 

Først ser jeg vel at lyset er på i det rommet man entrer/oppholder seg i.

Men bør være rikelig forsinkelse slik at lys ikke slår seg av og på i utide heller.  

Premiss nr 1 bør kanskje være at det ikke er natt. Nr 2 at noen oppholder seg i rommet, med god forsinkelse på bevegelse slik at det ikke slår seg av for kjapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, GeirN skrev:

Om jeg forstår det riktig sender den oppdatering til sentral hvert 4. minutt.

Dette kan justeres, men ikke send info for ofte, spesielt hvis du bruker batterier.

 

7 minutter siden, GeirN skrev:

Dette er vel kanskje ikke optimalt om lys skal gå på straks man trer inn i rommet?

Bevegelse blir sendt idet det skjer, og er ikke en del av oppdateringene som blir sendt hvert X'te minutt. :)

 

 

9 minutter siden, GeirN skrev:

Om noen har tips for fornuftig oppsett av lys styring ville det vært supert.

HS-skolen del 7 omtaler den enkleste form for bevegelsesstyring.

 

Men husk at man kan legge betingelser på Trigger-delen, f.eks. etter tidssstatus. Bevegelse når det er "morgen" kan gi et lysnivå og på natt et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 "Lysmodus": Dag, kveld og natt (der kveld også er skumringstiden om morgenen).

 

Dag gir fulltlys, kveld gir 30-40% lys og natt 5-10%. Lysnivåene må tilpasses lyskilder/dimmere for det kan variere ganske mye... Om natten er der også veldig mye kortere tid før lyset slås av. Dag/kveld dimmer lyset ned et godt stykke etter 15-30 minutt og enda lengre ned litt senere...

 

Ellers er Multisensor 6 ikke den beste bevegelssensor. På nesten samtlige Multisensor 6, der bevegelse er viktig, har jeg måtte sette opp tilleggssensor, enten Fibaro Eye eller Nexa. Absolutt best fornøyd med Nexa men den ser jo en smule harry ut i dagens målestokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vel hørt at multisensorer er god da de kan gjøre mye på en gang, mens dedikerte sensorer er best. Valgte Multisensor 6 på kjøkken og stue da jeg så fordel i å lese varme, bevegelse og lux fra samme enhet. Godt mulig de andre rommene får standard sensor om jeg får middelmådig resultat på lys styringen på kjøkken og stue. Om ikke annet ser jeg at Multisensorene kvitterer med grønt lys straks man entrer rommet.

 

Det er vel en tilstand innebygd i HS som som varer fra soloppgang til solnedgang som er mulig å bruke i regler for lys? Kanskje kombinere denne sammen med bevegelse er tilstrekkelig.

Ellers går det vel an å lage en egen kunstig knapp for lys tidsrom, men er vel greit å ha så minimalistisk og oversiktlig system som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Multisensor 6 mange steder nettopp fordi den er "multi" men må som nevnt ofte supplere med dedikert bevegelssensor.

 

Her er et eksempel på lysstyring i kjøkkenet mitt, der er 3 slike med litt forskjellig timing og lysnivå alt etter tidspunkt (med 1 Multisensor og 1 Nexa):

1828018226_EksempelLysKjk.thumb.jpg.c57bebe06f2731799598cb1a8cf1eeb6.jpg

 

Lysmode:

  • Dag: Fra Soloppgang til Solnedgang
  • Kveld: Fra 0700 til soloppgang (må ta hensyn til at soloppgang er før kl 0700 om sommeren) og fra solnedgang til kl 2300
  • Natt: Fra 2300 til 0700, evt 0000 til 0700 i helgen.
Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SveinHa skrev:

Jeg bruker Multisensor 6 mange steder nettopp fordi den er "multi" men må som nevnt ofte supplere med dedikert bevegelssensor.

 

Her er et eksempel på lysstyring i kjøkkenet mitt, der er 3 slike med litt forskjellig timing og lysnivå alt etter tidspunkt:

1828018226_EksempelLysKjk.thumb.jpg.c57bebe06f2731799598cb1a8cf1eeb6.jpg

 

Supert, takk.

Hvilken funksjon har egentlig den kunstige tilstanden "kveld"? Er det for å sette premisset for lystyrke? I rom der man ikke har dimmer er kanskje dette premisset ikke aktuelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, GeirN skrev:

Hvilken funksjon har egentlig den kunstige tilstanden "kveld"?

Den settes for å velge de 3 forskjellige lysbildene. La inn litt mer om de i mitt forrige innlegg...

 

Uten dimmer kan LysMode brukes til forskjelige timere, f.eks. om natten trenger ikke lys stå på i timevis, kanskje bare 5 eller 10 minutt.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SveinHa skrev:

Den settes for å velge de 3 forskjellige lysbildene. La inn litt mer om de i mitt forrige innlegg...

 

2 minutter siden, SveinHa skrev:

Den settes for å velge de 3 forskjellige lysbildene. La inn litt mer om de i mitt forrige innlegg...

 

Ja, ser man kan finjustere med denne tilstanden. Min første tanke var egentlig at hovedregel for lys inne, var lys i posisjon av inntil bevegelse registres, men ser at denne tilstanden kan gi litt flere muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt litt hekta på bayesiske sensorer (ref varmestyring) og vurderer om jeg skal bruke en eller flere slike på lysstyring også. Den analoge attributten på denne som angir sannsynlighet kan muligens direkte angi lysstyrke. Eventuelt at den multipliseres med solens høyde som en utledet faktor. På den bayesiske sensorens innganger kan en da ha:
Sovetid
Våknetid
Om en har besøk
Hverdag eller helg
Lysstyrke ute/vær ute

og det fantasien måtte komme opp med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SveinHa said:

Jeg bruker Multisensor 6 mange steder nettopp fordi den er "multi" men må som nevnt ofte supplere med dedikert bevegelssensor.

 

Her er et eksempel på lysstyring i kjøkkenet mitt, der er 3 slike med litt forskjellig timing og lysnivå alt etter tidspunkt (med 1 Multisensor og 1 Nexa):

1828018226_EksempelLysKjk.thumb.jpg.c57bebe06f2731799598cb1a8cf1eeb6.jpg

 

Lysmode:

  • Dag: Fra Soloppgang til Solnedgang
  • Kveld: Fra 0700 til soloppgang (må ta hensyn til at soloppgang er før kl 0700 om sommeren) og fra solnedgang til kl 2300
  • Natt: Fra 2300 til 0700, evt 0000 til 0700 i helgen.

Opplever du Multisensoren som treg (fra bevegelse detekteres og indikeres med grønn LED til event trigges), eller er det andre grunne (dårlig "synsvinkel", reagerer ikke på bevegelse ol.) som gjør at du har behov for ekstra sensor?

Jeg har ingen empiriske bevis å vise til, men jeg har subjektivt inntrykk av at Multisensor er tregere på å sende oppdatering på "Home Security" enn på "Sensor Binary". Om du opplever sensoren som treg så kanskje det er noe å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har huset fult av multisensor6 og de fungerer overraskende bra. Jeg har montert dem i vegg istedenfor i himling, og det er nok en forskjell hvis du har tenkt å bygge dem inn.

 

 

1 time siden, GeirN skrev:

Min første tanke var egentlig at hovedregel for lys inne, var lys i posisjon av inntil bevegelse registres, men ser at denne tilstanden kan gi litt flere muligheter.

Jeg har det. For hvert rom som har det er det to virtuelle devicer: En for Av-nivå og en for På-nivå. Ved bevegelse settes lyset lik nivået på På-devicen. Når det X minutter etter siste bevegelse, settes lyset til nivået på Av-devicen.

 

Dermed er det enkelt å endre hva som er ønskede nivåer på forskjellige tider av døgnet, kun ved å endre Av- og På-devicene. En bi-effekt er at det er enkelt å "skru av" bevegelsessensoren ved å sette Av- og På-devicen til det samme nivået. :) 

 

image.png

 

Bruker EasyTrigger til å sette Taklyset til Auto Av/På, men kan også bruke CloneDevice.vb.

image.png

 

 

Eksempler (vi har flere):

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å se hva jeg får ekstra med en kunstig tilstands knapp mellom sensorbevegelse og lys helt enda. Om noen går inn på badet og lyset er av, ønsker jeg det på uavhengig av tidspunkt på døgnet. Så ønsker jeg det av etter en tid uten bevegelse i rommet.

Men ser dog fordelen om man ønsker dimmet lys noen steder om det er kveld. Men man kan vel sette lys "på" stue til standard 50% ved bevegelse om man vil også, for så overstyre hvis ønskelig. Mye å gruble på tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, GeirN skrev:

Om noen går inn på badet og lyset er av, ønsker jeg det på uavhengig av tidspunkt på døgnet.


Å komme inn på badet om morgenen uten å bli blendet av lys er faktor #1 for at kona synes det er greit at jeg sysler med hjemmeautomasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med flere lysnivå ut fra tid på døgnet er at på dagtid er øynene tilpasset dagslys og det vil føles litt mørkt ved neddimmet lys. På samme måten om natten er øynene tilpasset mørke og fullt lys vil blende og være ubehagelig. Skumringstiden både om morgenen og kveld blir en mellomting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stigvi skrev:


Å komme inn på badet om morgenen uten å bli blendet av lys er faktor #1 for at kona synes det er greit at jeg sysler med hjemmeautomasjon. 

Vi har lys på vegger og i dusjrom på badet. I tillegg er det lys i speildører over vask. Sistnevnte er visstnok det viktigste lyset i hele rommet i følge jentene.

Jeg kunne dimmet almenbelysning på badet, men pærer er valgt til den lysstyrken vi ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GeirN skrev:

Jeg kunne dimmet almenbelysning på badet, men pærer er valgt til den lysstyrken vi ønsker.

Lysstyrken man ønsker varierer imidlertid med klokka. Man har helt andre behov for belysning om natten hvis man må på do kl. 02:30 enn hvis noen skal sminke seg kl. 07.15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SveinHa skrev:

Poenget med flere lysnivå ut fra tid på døgnet er at på dagtid er øynene tilpasset dagslys og det vil føles litt mørkt ved neddimmet lys. På samme måten om natten er øynene tilpasset mørke og fullt lys vil blende og være ubehagelig. Skumringstiden både om morgenen og kveld blir en mellomting...

Ja, kan se det poenget i stua og på kjøkken. Vil da den kunstige lys knappen for stue og kjøkken måtte justeres for sommer eller vinter kveld?

Multisensor 6 har lux måler, kan den være med i kabalen tro.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Lysstyrken man ønsker varierer imidlertid med klokka. Man har helt andre behov for belysning om natten hvis man må på do kl. 02:30 enn hvis noen skal sminke seg kl. 07.15.

Ja, kanskje det. I dag slås bare lyset på i sin helhet.

Må uansett bygge om badet til to soner om det skal dimmes, da speil ikke kan dimmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Har huset fult av multisensor6 og de fungerer overraskende bra. Jeg har montert dem i vegg istedenfor i himling, og det er nok en forskjell hvis du har tenkt å bygge dem inn.

Har en multisensor midt i taket på badet som peker så mye som mulig i retning av døra med den originale innbyggingsadapteret. Denne er overraskende lite pålitelig selv om jeg passerer direkte under den i en halvmeters avstand så den ble supplert med Fibaro Eye og da funker lyset på badet ALLTID selv om jeg ikke alltid vet hvilken som slår ut så spiller det ingen rolle...

 

Pr spec så har Multisensor 5 meter rekkevidde i 120 grader mot Nexa sin som har 10 meter i 100 grader. En av mine Nexa detekterer pålitelig på 15 meters avstand ?

 

Har inntrykk av at Nexa SP-816 fungerer bedre enn den forrige modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir vrient for meg å sette opp noe annet en totalt av/på av alle lys på bad.

 

Vi har to innganger til bad og en enkel vendebryter ved hver inngangsdør som styrer både almen belysning og speil belysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

... men du har en bevegelsessensor? :) 

Har ingenting av lys styring noe sted enda. Prøver å tenke ut løsning.. på bad har jeg ikke bevegelse sensor enda. Har kun en multisensor i stue og kjøkken foreløpig.

Endret av GeirN
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, OK. Jeg har bevegelsessensorer (Multisensor 6) i nesten alle rom. Ikke alltid for å kunne styre med bevegelse, styringen varierer etter behov.

 

På dagtid er f.eks. behovet justert etter Lux i noen rom (stue, kjøkken spisestue) og ikke bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke dumt å la lux være med i kabalen når muligheten er der. Men er ikke sikker på om jeg vil benytte multisensor der kun bevegelse er av interesse. På bad er både temp og bevegelse greit å ha kanskje. Men jeg må gruble litt på de vendebryterne hos oss. Får høre med elektrikkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.