baronKanon Skrevet 26. august 2020 Skrevet 26. august 2020 Jeg skal ha kablet nett inn i et separat rom/bod, der jeg har Home Assistant og en NAS. Jeg har trukket opp en CAT6-kabel mellom to punkter og skal terminere veggkontakter. SÄ er spÞrsmÄlet: skal jeg terminere som om det var en plugg (dvs. halv oransje,oransje, halv grÞnn, blÄ, halv blÄ, grÞnn, halv brun, brun) i begge ender? PrÞvde Ä koble opp mellom en Ubiquiti Dream Machine og en USW8 i hver ende. Null reaksjon.  Bruker kronverktÞy for Ä terminere. Skal ogsÄ se om jeg kan lÄne et testverktÞy fra jobben i dag for Ä se om alle punktene har kontakt.   Siter
AndreasLie Skrevet 26. august 2020 Skrevet 26. august 2020 Sikker pÄ at du har riktig plugg i forhold til verktÞyet? Det er noen tenger som ikke treffer pÄ alle pinnene alltid. Siter
baronKanon Skrevet 26. august 2020 Forfatter Skrevet 26. august 2020 Pluggene er i kjĂžpekabler, det er veggkontakten som sliter Siter
AndreasLie Skrevet 26. august 2020 Skrevet 26. august 2020 (endret) Glemt det, tenkte at du brukte tang nÄ jeg leste kronverktÞy... Er pluggen din merket feks slik som dette? Jeg koblet bare likt utfra merking i veggboks pÄ begge sider og det ble rett. En tester kan vÊre lurt ja hvis du lurer pÄ om noen av lederne har dÄrlig kontakt  Endret 26. august 2020 av AndreasLie Siter
baronKanon Skrevet 26. august 2020 Forfatter Skrevet 26. august 2020 Har blitt tipset av en kollega om at kanskje ikke nÞdvendigvis knivene i knivkontakten er skarpe nok for isolasjonen i lederne, sÄ kan vÊre jeg mÄ pelle opp og dunke inn igjen et par ganger for Ä fÄ skikkelig kontakt.  SÄnn gÄr det kanskje nÄr man kjÞper "nesten-ELKO" til 1/3 av prisen.... Siter
Moskus Skrevet 26. august 2020 Skrevet 26. august 2020 En kabeltester gir fort svar. Hvis du har mange termineringer kan den spare deg for en del timer med problemlĂžsing... Siter
baronKanon Skrevet 26. august 2020 Forfatter Skrevet 26. august 2020 Har heldigvis bare to punkter enn sÄ lenge, sÄ tror det skal gÄ greit! GÄ over alle punkter, teste, gjenta. Siter
Gjelsvik Skrevet 26. august 2020 Skrevet 26. august 2020 Koble likt i begge ender, standard i norge er Ä fÞlge "B" markeringen. SÄ skal det fungere.  AltsÄ alle parrene ved siden av hverandre, ikke splitte 4 og 6 som i pluggene. Siter
Jarle F Skrevet 26. august 2020 Skrevet 26. august 2020 @AndreasLie Den kontakten pĂ„ bildet fĂ„r ikke godkjent tilkobling fra meg. Hakk og sĂ„r i ledere/ isolasjon.  @baronKanon Nettverkskabelen skal ligge sĂ„ rett som mulig. Ved trekking/legging skal svinger ikke ha radius mindre enn 8x kabeldiameteren for Ă„ opprettholde standarden for Cat6. Ferdig installert skal radius ikke vĂŠre mindre enn 4x kabeldiameteren. Hold farger tvunnet sammen sĂ„ langt inn mot tilkoblingsklemmen som praktisk mulig.  Om du har mulighet til Ă„ lirke ut selve tilkoblingsklemmen og ser pĂ„ den rett forfra sĂ„ skal lederne ligge helt i bunn pĂ„ "kniven" i koblingen. \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ (ForsĂžk pĂ„ Ă„ vise riktig terminering) En leder som ligger hĂžyere enn det vil etter all sannsynlighet ikke gi forbindelse fra kabel til selve kontakten hvor patchesnoren plugges i. \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ (ForsĂžk pĂ„ Ă„ vise terminering med feil pĂ„ kniv nr5 fra venstre)  Vanligste kobling i kontakter er B: (1 til 8 ) 1-Hvit/BlĂ„ 2-BlĂ„ 3-Hvit/Oransje 4-Oransje 5-Hvit/GrĂžnn 6-GrĂžnn 7-Hvit/Brun 8-Brun  Det viktigste er at du har samme kobling i begge ender. (Patchepanel- kontakt, kontakt- kontakt) Bruker du ferdiglaget patchesnor fĂ„r du det riktig. Om det er feil tilkoblinger i forhold til kabeltype kan du fĂ„ dĂ„rlig/manglende kontakt mellom tilkobling og leder. (typisk Cat 6 kontakt og Cat5 kabel) Noen "billige" nettverkskabler har hardere plast isolasjon og da kan du ogsĂ„ fĂ„ manglende/dĂ„rlig kontakt i tilkoblingen.  Jeg har et tusentals slike koblinger pĂ„ samvittigheten sĂ„ jeg synes ikke dette er sĂ„ vanskelig som noen vil ha det til. (SkjĂžnner ikke at det er mulig Ă„ gjĂžre feil. đđ )  En partester gir deg svar pĂ„ om det er feilkobling, men den sier ikke noe om kvaliteten pĂ„ koblingen. Da mĂ„ det brukes en pentascanner og det er det svĂŠret fĂ„ som har liggende i verktĂžyskuffen. FĂžr en bruker pentascanner bĂžr en ha eget kurs for Ă„ forstĂ„ og tyde mĂ„leresultatene. UnĂždvendig Ă„ bruke pentascanner i hjemmenettverk der det er begrenset lengde pĂ„ nettverkskablene.  Tvi, tvi og lykke til med koblingene. Siter
MrE Skrevet 26. august 2020 Skrevet 26. august 2020 1 time siden, AndreasLie skrev: Glemt det, tenkte at du brukte tang nÄ jeg leste kronverktÞy... Er pluggen din merket feks slik som dette? Jeg koblet bare likt utfra merking i veggboks pÄ begge sider og det ble rett. En tester kan vÊre lurt ja hvis du lurer pÄ om noen av lederne har dÄrlig kontakt   Dette er koblet feil, og vil medfÞre nedsatt hastighet... Patchekabler i Norge fÞlger B-merking, mens du har koblet etter A-merking. Du vil da fÄ en krysning pÄ parene. Siter
AndreasLie Skrevet 26. august 2020 Skrevet 26. august 2020 (endret) Bildet er lÄnt fra nett og ikke av min kobling. Jeg la ved bilde for Ä vise type tilkobling med merking alla den jeg hadde brukt  Endret 26. august 2020 av AndreasLie Siter
Jarle F Skrevet 26. august 2020 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, MrE skrev: Dette er koblet feil, og vil medfÞre nedsatt hastighet... Patchekabler i Norge fÞlger B-merking, mens du har koblet etter A-merking. Du vil da fÄ en krysning pÄ parene. SÄ lenge det er koblet likt i begge ender vil det ikke spille noen rolle om det er koblet etter A eller B. Patchesnorer kan ha ulik kobling, rett og krysset. I dag brukes rett kobling i patchesnorer som kjÞpes ferdig i butikk. 1 Siter
MrE Skrevet 26. august 2020 Skrevet 26. august 2020 3 timer siden, Jarle F skrev: SÄ lenge det er koblet likt i begge ender vil det ikke spille noen rolle om det er koblet etter A eller B. Patchesnorer kan ha ulik kobling, rett og krysset. I dag brukes rett kobling i patchesnorer som kjÞpes ferdig i butikk. Det har selvfÞlgelig noe Ä si nÄr man plugger i en patchesnor etter B-standarden, da blirre kluss.. Krysskoblet patchesnor finnes vel ikke lenger og har vel ikke vÊrt ett tema etter digial kryssing kom pÄ plass. Siter
Hillmar Skrevet 27. august 2020 Skrevet 27. august 2020 16 hours ago, MrE said: Det har selvfÞlgelig noe Ä si nÄr man plugger i en patchesnor etter B-standarden, da blirre kluss.. Kan du forklare hvorfor det har noe Ä si at kabel og patchesnor er koblet etter forskjellige standarder (A vs B)? Forskjellen pÄ A og B er jo bare hvilke par som er koblet pÄ hvilke pinner (grÞnt og oransje par er byttet om). Siter
baronKanon Skrevet 27. august 2020 Forfatter Skrevet 27. august 2020 SÄnn ser det ut hos meg nÄ. BÞr jeg fÞlge det som er merket eller slik jeg har lagt opp? Siter
Hillmar Skrevet 27. august 2020 Skrevet 27. august 2020 Vanskelig Ä se av bilde, men om alle de "hvite" trÄdene tilhÞrer fargen pÄ trÄden til hÞyre for den sÄ bÞr det funger. Men for ordens skyld sÄ ville jeg ha koblet iht. merkingen, eller A eller B (som nevnt av flere sÄ er B vanligst i norge).  Du bÞr ogsÄ etterstrebe Ä beholde "tvinningen" av par'ene lengre inn mot koblingsplintene for best mulig ytelse pÄ kabelen. Men det vil sannsynligvis fungere slik som det er nÄ ogsÄ... Siter
Jarle F Skrevet 27. august 2020 Skrevet 27. august 2020 Hvordan det er koblet har ingen betydning sÄ lenge det er likt i begge ender. For fremtidige koblinger er det nok best Ä fÞlge merkingen pÄ kontakten.  Ser det mangler en leder pÄ kontakt nr. 3 fra venstre pÄ bildet. Det kan ha betydning for manglende datasignal som du nevnte i fÞrste post i denne trÄden.  Siter
Hillmar Skrevet 27. august 2020 Skrevet 27. august 2020 (endret) 23 minutes ago, Jarle F said: Hvordan det er koblet har ingen betydning sÄ lenge det er likt i begge ender.  Dette er vel litt vel forenklet? Det vil kanskje fungere, men et absolutt minimum bÞr vÊre Ä koble slik at trÄdpar'ene faktisk fÄr fungere som tiltenkt... For Elko-kontakter (og kanskje mange andre) er dette enkelt, ved Ä bare koble "rett frem" slik som du beskriver lengre opp, men det er bare fordi Elko har lagt opp kontakten slik at "kryssingen" gjÞres mellom plinten og kontakten i stede for at du mÄ gjÞre det nÄr du kobler. Se skjemaet til Elko-kontakter her:  Men jeg er enig i at nÄr kontakten er sÄ godt merket som f.eks. Elko sine sÄ er det ingen grunn til Ä ikke bare bestemme seg for om man vi benytte A eller B og koble iht. merkingen. IMHO sÄ er det mye greiere enn Ä lage sin egen standard som man mÄ huske nÄr man skal koble andre enden av kabelen. Endret 27. august 2020 av Hillmar Siter
xibriz Skrevet 27. august 2020 Skrevet 27. august 2020 1 time siden, baronKanon skrev: SÄnn ser det ut hos meg nÄ. BÞr jeg fÞlge det som er merket eller slik jeg har lagt opp?  Det ser ut som at blÄ-hvit mangler? Siter
Byelektrikeren Skrevet 27. august 2020 Skrevet 27. august 2020 (endret) T-568B â Brukes i Europa og anbefales brukt av dere som gjĂžr dette selv. Brukt i de fleste ferdige CAT 5-kabler, samt brukes ogsĂ„ i CAT 6 kabling..  Det finnes egne regler for kabling i bolig ref. NEK 700, og elektriker som installerer datakabel i bolig mĂ„ ha egen godkjenning som heter ENA og godkjenning av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. Her er en liste over alle autoriserte firma: Link> Men husk:"Det kreves ikke autorisasjon for installasjon av ekomnett nĂ„r alt installasjonsmateriell og utstyr som inngĂ„r i nettet er spesielt fremstilt for Ă„ kunne installeres av personer uten sĂŠrskilt faglig kompetanse." /Helge Endret 27. august 2020 av Byelektrikeren Siter
MrE Skrevet 27. august 2020 Skrevet 27. august 2020 33 minutter siden, Hillmar skrev: Dette er vel litt vel forenklet? Det vil kanskje fungere, men et absolutt minimum bÞr vÊre Ä koble slik at trÄdpar'ene faktisk fÄr fungere som tiltenkt... For Elko-kontakter (og kanskje mange andre) er dette enkelt, ved Ä bare koble "rett frem" slik som du beskriver lengre opp, men det er bare fordi Elko har lagt opp kontakten slik at "kryssingen" gjÞres mellom plinten og kontakten i stede for at du mÄ gjÞre det nÄr du kobler. Se skjemaet til Elko-kontakter her:  Men jeg er enig i at nÄr kontakten er sÄ godt merket som f.eks. Elko sine sÄ er det ingen grunn til Ä ikke bare bestemme seg for om man vi benytte A eller B og koble iht. merkingen. IMHO sÄ er det mye greiere enn Ä lage sin egen standard som man mÄ huske nÄr man skal koble andre enden av kabelen. Parene i en Cat6 kabel er revolvert, hvor hvert par har ulik revolvering («tvist» per mm). Ved bytte av «farger» vil ikke lenger denne revolveringen fungere, og kabelen blir mer utsatt for krysstale, bÄde NEXT og FEXT. Det er ingen problem hvis alt er samme standard, men patchesnorer kjÞpt i europa er for det meste standard B. Kobler man da veggkontakter etter A og bruker patchesnor med standard B blir det kluss. 1 Siter
Hillmar Skrevet 27. august 2020 Skrevet 27. august 2020 52 minutes ago, MrE said: Parene i en Cat6 kabel er revolvert, hvor hvert par har ulik revolvering («tvist» per mm). Ved bytte av «farger» vil ikke lenger denne revolveringen fungere, og kabelen blir mer utsatt for krysstale, bÄde NEXT og FEXT. Det er ingen problem hvis alt er samme standard, men patchesnorer kjÞpt i europa er for det meste standard B. Kobler man da veggkontakter etter A og bruker patchesnor med standard B blir det kluss. Jeg skal innrÞmme at vi er pÄ god vei ut av mitt kunnskapsomrÄde, men jeg klarer ikke helt Ä forstÄ at mixing av kabel koblet etter A og patchesnor koblet etter B skal skape "kluss". Revolveringen av de forskjellige par'ene er vel ikke "skreddersydd" for hhv. TxRxA/B/C/D pÄ noe vis? Jeg trodde poenget kun var at det skulle vÊre innbyrdes forskjellig revolvering mellom par'ene... Kan ikke da forstÄ hvorfor det har noe Ä si at revolveringen pÄ grÞnt og oransje par "byttes" nÄr man gÄr fra kabelen i veggen til patchesnoren... Siter
MrE Skrevet 27. august 2020 Skrevet 27. august 2020 6 timer siden, Hillmar skrev: Jeg skal innrÞmme at vi er pÄ god vei ut av mitt kunnskapsomrÄde, men jeg klarer ikke helt Ä forstÄ at mixing av kabel koblet etter A og patchesnor koblet etter B skal skape "kluss". Revolveringen av de forskjellige par'ene er vel ikke "skreddersydd" for hhv. TxRxA/B/C/D pÄ noe vis? Jeg trodde poenget kun var at det skulle vÊre innbyrdes forskjellig revolvering mellom par'ene... Kan ikke da forstÄ hvorfor det har noe Ä si at revolveringen pÄ grÞnt og oransje par "byttes" nÄr man gÄr fra kabelen i veggen til patchesnoren... Datatrafikk, og spesielt ikke nettverkstestere, liker ikke endringer i revolveringen. Revolveringen er ikke lik pÄ de ulike parene, sÄ ett fargebytte underveis i kabelstrekket er en uting. Tviler dog pÄ at man vil merke noe til det, uten en nettverkstester. 1 Siter
Hillmar Skrevet 28. august 2020 Skrevet 28. august 2020 9 hours ago, MrE said: Datatrafikk, og spesielt ikke nettverkstestere, liker ikke endringer i revolveringen. Revolveringen er ikke lik pÄ de ulike parene, sÄ ett fargebytte underveis i kabelstrekket er en uting. Tviler dog pÄ at man vil merke noe til det, uten en nettverkstester. Takk for oppklaring. LÊrer stadig noe nytt Siter
baronKanon Skrevet 31. august 2020 Forfatter Skrevet 31. august 2020 Etter Ä ha sjekket en del, sÄ fant jeg til slutt ut hvordan jeg skulle koble: FÞlg den forbaskede fargekodingen! Hvorfor? Jo, det skal jeg fortelle deg. Denne veggboksen hadde ikke inngangsklemmer i samme rekkefÞlge som kontaktpunktene i kontakten, men litt kryss hitten og ditten. Dermed ble fargekodingen helt riktig nÄr den var stokket fra inngangsklemmene til selve kontaktpunktet. Det var FOR enkelt, altsÄ.  Neste punkt var at kronverktÞyet mitt ikke klarte helt Ä dytte lederne helt ned (ikke pÄ alle, men noen), men de ble bÞyd over. Frem med baksiden av en stanleykniv og dytte ned. Noen som har noen formening om hva som kan ha gÄtt galt der? Seig isolasjon pÄ lederne? feil verktÞy? Feil teknikk?  Summa summarum: jeg har nÄ 1Gb-link mellom UDM og USW, og nettverket mitt er nok engang i zen. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.