Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Litt hjelp til belysning. Valg av dimmere osv


ProphetSe7en

Spørsmål

Jeg pusser opp underetasjen i disse dager, før stue og kjøkken i første etasje står for tur i neste runde.

 

Jeg ønsker mest mulig automasjon i belysning, uten å måtte betale 1200 kroner for en dimmer.

 

Ønsker fysisk dimmer, som da samtidig kommuniserer med valg av hjerne. Her tror jeg det blir Homey, men kan like gjerne lande på noe annet. Holder på å lese meg litt opp her.

 

Tanken er å få satt opp noen rutiner dette skal virke med. Ingen hjemme lys av/svakt på. Dimmes ned på natt eller etter tid uten bevegelse, men sterkere om det oppdages bevegelse osv. 

 

Men hvordan løser jeg dette? Hva trenger jeg?

 

Har en del philips hue ellers i huset. Det som jeg ikke liker helt her er at jeg må da ha to brytere, en dimmer fra Hue og en vanlig av/på bryter. Jeg ønsker å slippe unna med en dimmer satt i dobbeltramme sammen med termostat.

 

Noen som kan hjelpe meg litt på vei i hvilke alternative som finnes, som er enkelt i bruk med fysisk dimmer og mulighet for å sette opp automasjon, og som ikke koster en formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Dårlig respons.

 

Har prøvd å undersøke litt rundt dette selv. Kan noen avkrefte om dette er en måte å løse det på? Mulig jeg har missforstått litt så håper derfor på litt tilbakemelding så jeg ikke gjør noen bomkjøp.

 

1)

- Kjøpe slike til hver bryter, enten Zigbee eller Z-wave

- Elko plus innfelt bryter

- Impulsfjær

 

Om jeg har forstått det riktig så vil dette virke. Det kan da settes opp slik at et trykk gir av/på funksjonalitet, mens trykk og hold vil gi dimming. Stemmer dette?Jeg kan også velge en dobbel bryter i feks elko plus serien og tilegne hver bryter en egen funksjon. knapp 1 som skissert over, knapp 2 av med alle lys i etasjen?

Dette gir også mulighet til å bytte ut bryteren senere men beholde dimmeren og jeg kan benytte en av de mange batteridrevne bryterne som finnes som feks Heatit eller Namron

 

2) 

 

Vridimmer med Zigbee eller Z-wave

 

Noe jeg har misforstått her? Noen åpenlyse ulemper/fordeler med å velge den ene løsningen fremfor den andre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Uten at jeg har dykket mye ned i detaljene rundt dette, men hos oss så renoverte vi og la i stedet for vridrimmer opp Fibaro Dimmer 2 og trykkbryter med impulsfjær. 
Det fungerer helt strøkent. Dimmer downlights ved å holde inne knappen (derav impulsfjæren), eller styrer det via HomeAssistant appen. Tanken er etterhvert at det skal bli ganske automatisk, slik at vi ikke behøver å dimme så mye manuelt, men både dama og jeg synes det er helt kurant å dimme med knappen slik den er nå istedet for vridimmer. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, tjwesterby skrev:

Uten at jeg har dykket mye ned i detaljene rundt dette, men hos oss så renoverte vi og la i stedet for vridrimmer opp Fibaro Dimmer 2 og trykkbryter med impulsfjær. 
Det fungerer helt strøkent. Dimmer downlights ved å holde inne knappen (derav impulsfjæren), eller styrer det via HomeAssistant appen. Tanken er etterhvert at det skal bli ganske automatisk, slik at vi ikke behøver å dimme så mye manuelt, men både dama og jeg synes det er helt kurant å dimme med knappen slik den er nå istedet for vridimmer. 

 

 

Ja var det jeg lurte på i eksempel nr en. Men må en da ha Fibaro Dimmer 2, eller kan de to andre jeg linket til også brukes på denne måten? Kobles dette opp som med en vanlig dimmer? Altså strøm og lampe inn, så videre til trykkbryter?

 

Så dette vil da fungere i kombinasjon? Et trykk er av/på, holde inne er da dimming? Men hvordan velger en om en ønsker å dimme opp/ned?

 

https://www.elektroimportoren.no/fibaro-dimmer-2-250w-fgd-212/4512380/Product.html

 

https://www.elektroimportoren.no/bryter-innfelt-endevender-plus-1-6-ph-elko/1410705/Product.html

 

https://www.elektroimportoren.no/impulsfjaer-t47/1410914/Product.html?query=elko+plus+bryter&page=5&sid=LpeakvJRizCp6NaOnEQynIWph4Rrud

 

4 timer siden, Moskus skrev:

Tenk også at du må ha noe å styre det fra. En "smart hjerne". Homey, HomeSeer Home Assistant, etc. :) 

 

Godt poeng. Har HA og Homey på ønskelisten til jul, så får en se hva nissen kommer med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, ProphetSe7en skrev:

Men må en da ha Fibaro Dimmer 2, eller kan de to andre jeg linket til også brukes på denne måten? Kobles dette opp som med en vanlig dimmer? Altså strøm og lampe inn, så videre til trykkbryter?

Du kan ha den du linket til, men i det prisleiet er i utgangspunktet Fibaro Dimmer 2 det beste og mest utprøvde alternativet.

 

1 time siden, ProphetSe7en skrev:

Men hvordan velger en om en ønsker å dimme opp/ned?

Retningen byttes for hver gang man holder inne bryteren. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, Moskus skrev:

Du kan ha den du linket til, men i det prisleiet er i utgangspunktet Fibaro Dimmer 2 det beste og mest utprøvde alternativet.

 

Retningen byttes for hver gang man holder inne bryteren. :) 

 

Supert, tusen takk for hjelpen :)

 

Tror dette blir løsningen da. Kommer jo ut til rundt halv pris av en zigbee dimmer med vrihjul, og så viktig er ikke skruhjul om/når automatikken virker som den skal.

 

Er det noe klart valg av bevegelsessensorer også? Noen som skiller seg ut på kvalitet/pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, ProphetSe7en skrev:

Er det noe klart valg av bevegelsessensorer også? Noen som skiller seg ut på kvalitet/pris?

Her er det nok mer delte meninger. Vi pusset opp og bygde ut, og da benyttet jeg anledningen til å felle inn AeoTec Multisensor6 i veggene. Har trukket CAT6 fra spotkasser bak multisensorene og ned til "teknisk skap", så de er koblet på fast strøm.

 

Fungerer som ei kule her, og rapporterer i tillegg temperatur, fuktighet og Lux, noe som jeg også bruker til automasjoner. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Virker som en smart sak. Nå som jeg har det meste av vegger og tak åpne i underetasjen er jo rette tidspunkt for å montere noe skilt. Ulempen er jo at uten tidligere erfaringer med slikt oppsett så aner en heller ikke hvor det er strategisk å plassere de ut. Vegg eller tak, antall for å dekke alle punkter i et rom osv. Er jo ofte varmere oppunder taket enn i rommet ellers.

 

Ser det står at batteriet varer i 2 år, men de kan altså kobles til faststrøm også?

 

Fuktighet, temp og luftkvalitet hadde jo vært en super bonus å fått målt og koblet opp mot ventilasjon og varmekabler/varmepumpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

Virker som en smart sak. Nå som jeg har det meste av vegger og tak åpne i underetasjen er jo rette tidspunkt for å montere noe skilt. Ulempen er jo at uten tidligere erfaringer med slikt oppsett så aner en heller ikke hvor det er strategisk å plassere de ut. Vegg eller tak, antall for å dekke alle punkter i et rom osv. Er jo ofte varmere oppunder taket enn i rommet ellers.

Plassering på vegg er best etter min erfaring, så sentralt som mulig eller du slipper unna med mtp. WAF. :) Kan monteres litt opp på vegg.

 

6 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

 

Ser det står at batteriet varer i 2 år, men de kan altså kobles til faststrøm også?

Ja, og da kan du rapportere betydelig oftere uten at det gir batteriproblemer.

 

6 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

Fuktighet, temp og luftkvalitet hadde jo vært en super bonus å fått målt og koblet opp mot ventilasjon og varmekabler/varmepumpe

Vi styrer solskjerming med Lux, og forserer ventilasjonen med RH fra badet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Glimrende.

 

Selges/følger det med egne bokser til disse for innfelling?

 

Du bruker CAT6 for å gi de strøm? En enkel switch med POE nok til dette da?

 

Jeg får trekke noen ekstra rør til CAT6 og notere ned nøyaktig hvor de er så jeg kan fiske de ut senere ved behov :) 

 

Er vel helst med tanke på bevegelsesdelen det er viktig å tenke ut hvor de kommer. Enkelte rom ønsker en jo å dekke fra flere vinkler slik at alle dører/trapper er dekket og lys justeres deretter. Har ikke mye tid å løse dette på før vegger må plates, senest torsdag.

 

Forresten, fremfor å bruke bryter med impulsfjær, kan jeg bruke en "dum" bryter i kombinasjon med Fibaro Dimmer2 og den virker som den gjør i dag + jeg får smartfunksjon? Er kanskje ikke plass til dette i en enkel boks når jeg tenker meg om?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, ProphetSe7en skrev:

u bruker CAT6 for å gi de strøm? En enkel switch med POE nok til dette da?

Nei, jeg har ikke koblet den til en PoE-switch. Kun lasket de sammen i skapet, og koblet til en 5V trafo. Men jeg har muligheten til å patche om i fremtiden hvis jeg vil. :) 

 

 

9 timer siden, ProphetSe7en skrev:

Er vel helst med tanke på bevegelsesdelen det er viktig å tenke ut hvor de kommer. Enkelte rom ønsker en jo å dekke fra flere vinkler slik at alle dører/trapper er dekket og lys justeres deretter. Har ikke mye tid å løse dette på før vegger må plates, senest torsdag.

I gangen i 1. etasje som er lang, har jeg lagt inn 2 stykker.

 

9 timer siden, ProphetSe7en skrev:

Forresten, fremfor å bruke bryter med impulsfjær, kan jeg bruke en "dum" bryter i kombinasjon med Fibaro Dimmer2 og den virker som den gjør i dag + jeg får smartfunksjon? Er kanskje ikke plass til dette i en enkel boks når jeg tenker meg om?

Det er slik det vanligvis gjøres. Man tar en dum bryter og gjør den om til en smart dimmer.

Vanligvis er det plass. I mine gamle stålbokser er det til og med plass, så alt burde gå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for svar.

 

Ser jeg potensielt har en utfordring.

 

Lav last under 50w krever bypass. Nå skal jeg inn med 4 led downlights på vaskerom, og blir vel ikke flere i gangen heller. Disse er vel på 8-10w stk.

 

Så da må jeg vel ha en bypass I tillegg. Men må jeg ha en til hver downlight eller en til hver dimmer?

 

Etter beskrivelsen så ser det ikke ut som dette er nødvendig på Namron sin dimmer?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker også Fibaro Dimmer 2, men jeg bruker en bryter med dobbelt vippe m/fjør og setter parameter 20 til 2 og ofte parameter 19 til f.eks 10. Dette medfører at de 2 vippene fungerer sammen og at venstre vippe skuer på og dimmer opp og høyre vippe skuer av og dimmer ned. Ved å sette parameter 19 til f.eks 10 så medfører det at første trykk på Venstre vippe skruer på lys med 10% styrke og neste trykk gir 100%. Dette bruker jeg som en normal lysstyrke og full lysstyrke. Dette er praktisk når lyskilder ofte er veldig sterke og gir meg den fleksibiliteten jeg behøver. Full styrke i stue benytter jeg bare ved rengjøring og når noen har mistet noe på gulvet... På badet er full styrke praktisk ved sminking, etc.

Endret av EinarR
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da har jeg en plan rundt dette, tusen takk for hjelpen så langt :)

 

En siste ting. Om jeg monterer fibaro dimmer2 sammen med impulsbryter FØR jeg har fått en hjerne til systemet mitt, vil det virke som vanlig av/på slik at jeg i det minste får lys i rommet?

 

Jeg har enda ikke klart å bestemme meg for hvilket system jeg skal satse på, og mandag kommer elektriker og da ønsker jeg å få ting ferdig så jeg slipper å få han tilbake igjen kun for ettermontering av fibaro dimmer2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 minutes ago, ProphetSe7en said:

Da har jeg en plan rundt dette, tusen takk for hjelpen så langt :)

 

En siste ting. Om jeg monterer fibaro dimmer2 sammen med impulsbryter FØR jeg har fått en hjerne til systemet mitt, vil det virke som vanlig av/på slik at jeg i det minste får lys i rommet?

 

Jeg har enda ikke klart å bestemme meg for hvilket system jeg skal satse på, og mandag kommer elektriker og da ønsker jeg å få ting ferdig så jeg slipper å få han tilbake igjen kun for ettermontering av fibaro dimmer2.

 

Det vil fungere helt fint å styre lyskildes Dimmer 2 er koblet til selv om det ikke blir tilkoblet noe system ja. Dette er også svært hendig om huben ryker, du selger huset til noen som ikke er interessert mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker :)

 

Ble enda et spørsmål her nå.

 

Siden jeg handler inn alt selv og kun for elektriker til å ta koblingene så ble jeg litt usikker på hvilken bryter jeg faktisk trenger.

 

Tanken var å gå for doble brytere, men i starten kun ha en knapp på de frem til jeg ser behov i de ulike rom for å programmere inn knapp nr 2 til en egen funksjon. 

 

Men ser det finnes jo flere typer brytere å velge mellom i Elko Plus serien. Serievender, dobbel endevender og 2+1 polt.

 

Hva brukes hvor av disse? Må få på plass bryter til vaskerom, gang, garderobe og kjellerstue nå i første omgang.

 

Har jeg forstått det riktig om 2 polt brukes på bad/vaskerom og utebelysning? Siden disse er 2+1 polt kan jeg da bruke 2 polt bryteren som av/på dimming med impulsfjær på badet, og 1 polt delen til å styre en scene, feks få aggregatet til å gi ekstra avtrekk eller spill av musikk i det aktuelle rommet?

 

Så velger jeg dobbelt endevender til kjellerstue, gang og garderobe? Jeg kan da ha ene bryteren til lys av/på dimming og den andre til å styre belysning i hele etasjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minute ago, ProphetSe7en said:

Tanken var å gå for doble brytere, men i starten kun ha en knapp på de frem til jeg ser behov i de ulike rom for å programmere inn knapp nr 2 til en egen funksjon. 

 

Hvis du med "Kun ha en knapp" mener at du monterer en dobbeltbryter og kun bruker den ene siden, så er svaret ja :) Men meg bekjent kan du ikke montere en dobbeltbryter og sette en enkelt bryter over den i starten hvis det var det du tenkte på.

 

 

1 minute ago, ProphetSe7en said:

Men ser det finnes jo flere typer brytere å velge mellom i Elko Plus serien. Serievender, dobbel endevender og 2+1 polt.

 

Hva brukes hvor av disse? Må få på plass bryter til vaskerom, gang, garderobe og kjellerstue nå i første omgang.

 

Har jeg forstått det riktig om 2 polt brukes på bad/vaskerom og utebelysning? Siden disse er 2+1 polt kan jeg da bruke 2 polt bryteren som av/på dimming med impulsfjær på badet, og 1 polt delen til å styre en scene, feks få aggregatet til å gi ekstra avtrekk eller spill av musikk i det aktuelle rommet?

Jeg er ikke elektriker, men det er rett som du sier at 2 polt ofte er brukt på bad, utebelysning mv. MEN hvis du f eks har integrert LED downlights så slipper du kravet til 2 pol da du ikke kan bytte disse selv. På et av mine bad har jeg derfor kun 1 polet bryter til led downlight, men på et annet bad der jeg har GU10 LED downlight har jeg 2+1 pol for å oppfylle kravet.

 

Men funksjonen blir ikke som du beskriver. Her blir den to-polede bryteren brukt til å bryte strømmen til hele dimmeren, dvs. den må alltid stå på hvis du skal ha strøm til lyset. Ingen fjær på denne. På den andre siden vil du da dimme lyset vanlig. Du vil ikke kunne styre scener med dette oppsette da det fungerer som om du hadde hatt en enkelt impulsbryter. 

 

1 minute ago, ProphetSe7en said:

Så velger jeg dobbelt endevender til kjellerstue, gang og garderobe? Jeg kan da ha ene bryteren til lys av/på dimming og den andre til å styre belysning i hele etasjen?

Stemmer, og da vil den ene siden kunne styre lyset koblet til Dimmer 2 uten hub. Mens den andre siden kan du bruke scener eller assosiasjoner til å styre belysningen i hele etasjen. 

 

Husk at fjær til brytere kjøpes separat. Forøvrig valgte jeg å stille med dimmerne og lyskildene til min elektriker, så fant leverte de brytere, fjærer mv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, Kropling skrev:

 

Hvis du med "Kun ha en knapp" mener at du monterer en dobbeltbryter og kun bruker den ene siden, så er svaret ja :) Men meg bekjent kan du ikke montere en dobbeltbryter og sette en enkelt bryter over den i starten hvis det var det du tenkte på.

 

 

Jeg er ikke elektriker, men det er rett som du sier at 2 polt ofte er brukt på bad, utebelysning mv. MEN hvis du f eks har integrert LED downlights så slipper du kravet til 2 pol da du ikke kan bytte disse selv. På et av mine bad har jeg derfor kun 1 polet bryter til led downlight, men på et annet bad der jeg har GU10 LED downlight har jeg 2+1 pol for å oppfylle kravet.

 

Husk at fjær til brytere kjøpes separat. Forøvrig valgte jeg å stille med dimmerne og lyskildene til min elektriker, så fant leverte de brytere, fjærer mv.

 

 

Det jeg tenkte var:

 

En dobbeltbryter over alt, serievender eller endevender? Fortsatt ikke helt sikker på hvordan de brukes og hvilken jeg trenger Men en av disse to.

 

https://www.elektroimportoren.no/bryter-innfelt-serievender-plus-5-ph-elko/1410704/Product.html?Path=1014366&Event=pathlist

 

https://www.elektroimportoren.no/bryter-innfelt-dobbel-endevender-plus-6-6-ph-elko/1410706/Product.html?Path=1014366&Event=pathlist

 

Siden jeg nå i starten ikke har noen konkret plan over hva "scener" som vil bli praktisk å bruke i de ulike rommene så var tanken å bytte ut de to vippestykkene med en enkel vippestykke slik at det fremstår som en enkel bryter og ikke to brytere. Når en da trykker på "vipperen" så styrer den lys av/på dimming slik jeg ønsker via den venstre bryteren. Når jeg da senere har en plan for bryter to kan jeg bytte over til to vippestykker igjen og la den venstre fungere som den har gjort, men så programmere den høyre til noe annet. Antar at det i så fall kun må koble til venstre bryter fra starten av, så koble til høyre vipper når jeg har en plan for den. På denne måten skal det vel ikke ha noe å si at begge brytere trykkes inn samtidig i starten siden høyre bryter ikke er tilkoblet? 

 

Mulig dette ikke fungerer slik i det hele tatt og jeg tenker helt feil. Tanken var hvert fall å få på plass doble brytere fra start for å slippe å bytte de senere.

 

Jeg ser alt nå at denne planen ikke er lett å gjennomføre da det ikke selges løse vippestykker til elko plus, kun RS serien. Litt dumt det da jeg har valgt Elko Plus over alt nå. Alternativet blir vel da å ha doble brytere med to vippestykker der kun den ene er i bruk. Ser ikke like ryddig ut med en bryter som ikke har noen effekt, men i enkelte rom vil det være praktisk å ha det slik for fremtidig programmering av ting. KAnskje det finnes vippestykker i lik farge fra andre produsenter som kan brukes?

 

Blir innfelte led, så da trenger jeg ikke tenke på 2-polt bryter. Det er jo helt topp og gjør at jeg kan styre lys i alle rom på samme måte :)

 

Fjæringer skal jeg få kjøpt, har det på listen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Kropling skrev:

Men meg bekjent kan du ikke montere en dobbeltbryter og sette en enkelt bryter over den i starten hvis det var det du tenkte på.

Du kan, men du må ikke koble på noe på den andre delen av bryteren.

 

54 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

En dobbeltbryter over alt, serievender eller endevender?

Det kan elektrikeren din finne ut hvis du sender ham koblingsskjemaet. Tror du kan bruke begge de.

 

Husk pulsfjær!

 

Mitt tips: Koble opp begge to med en gang. Hvis du ikke gjør noe med dem, kan du sette dem til å ha den samme funksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Kropling skrev:

Men meg bekjent kan du ikke montere en dobbeltbryter og sette en enkelt bryter over den i starten hvis det var det du tenkte på.


Joda, det går helt fint, bare å bytte til enkelvippe. :) 

 

1 time siden, ProphetSe7en skrev:

Antar at det i så fall kun må koble til venstre bryter fra starten av, så koble til høyre vipper når jeg har en plan for den. På denne måten skal det vel ikke ha noe å si at begge brytere trykkes inn samtidig i starten siden høyre bryter ikke er tilkoblet? 


Du kan koble begge samtidig. Har ikke noe å si om S2 trykkes inn samtidig med S1 (med enkeltvippe). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.