Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre balansert ventilasjon, flexit CI60


Anbefalte innlegg

6 timer siden, thomasopp skrev:

@Vong Hva var det du gjorde for å få til endring av settpunkt temperatur på aggregatet via modbus?

Det går fint å veksle hastigheter på aggregatet (min, normal, høy) via modbus, men når jeg endrer settpunktet så spretter det bare tilbake igjen..

 

Jeg integrerer via en Homelynk fra  Schneider, tilsvarende Logicmachine. Denne har modbus via RS485 direkte. Jeg har laget en modbusprofil hvor datatyper legges inn.

Kan du se om det er noe feil i denne strengen:

{"name":"SetAirTemperature","bus_datatype":"float16","type":"register","datatype":"int16","address": 8,"writable":"true"},

 

Denne fungerer helt fint:

{"name":"SupplyAirSpeed1","bus_datatype":"scale","type":"register","datatype":"int16","address": 0,"readable":"true","writable":"true"},

 

Ser også at det står i tabellen til flexit at SetAirTemperature er avhengig av at CI66 er satt opp som Master. Har gjort dette. Men litt usikker på om det blir rett ettersom jeg ikke har mulighet til å sette displayet CI600 som slave noen plass.

 

Noen tips?

image.thumb.png.0b8af5b283526464a677ccd4dac89ac0.png

 

Du må endre en innstilling på CI600 hvor du angir at den styres av "Eksternt system" eller noe lignende. Da funger det fint.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mariend Jeg har med value multiplier. Dermed kan jeg skrive 21 °C. Men har også prøvd uten den og skrevet 230 og den spretter da tilbake til 210. Tror det må være noe med master/slave... jeg får fint til å skrive til registrene etter denne som er min/max supply air temp. Verdiene blir da mottatt og kan leses av. 

Testet nettopp å skrive mot SupplyAirSpeed2. Denne har også stjerne bak seg, den oppfører seg likt som settpunktet, SupplyAirSpeed1 gikk helt fint...

Endret av thomasopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, thomasopp skrev:

@Vong Hva var det du gjorde for å få til endring av settpunkt temperatur på aggregatet via modbus?

Det går fint å veksle hastigheter på aggregatet (min, normal, høy) via modbus, men når jeg endrer settpunktet så spretter det bare tilbake igjen..

 

Jeg integrerer via en Homelynk fra  Schneider, tilsvarende Logicmachine. Denne har modbus via RS485 direkte. Jeg har laget en modbusprofil hvor datatyper legges inn.

Kan du se om det er noe feil i denne strengen:

{"name":"SetAirTemperature","bus_datatype":"float16","type":"register","datatype":"int16","address": 8,"writable":"true"},

 

Denne fungerer helt fint:

{"name":"SupplyAirSpeed1","bus_datatype":"scale","type":"register","datatype":"int16","address": 0,"readable":"true","writable":"true"},

 

Ser også at det står i tabellen til flexit at SetAirTemperature er avhengig av at CI66 er satt opp som Master. Har gjort dette. Men litt usikker på om det blir rett ettersom jeg ikke har mulighet til å sette displayet CI600 som slave noen plass.

 

Noen tips?

image.thumb.png.0b8af5b283526464a677ccd4dac89ac0.png

Nå kjenner jeg ikke til Homelynk, men jeg tipper problemet er at du har definert datatype for temperaturregisteret til float. Sett datatype til int16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har LogicMachine selv som jeg bruker med CI66. Jeg har koblet fra det lokale styringspanelet fordi jeg fikk problem med noe lignende, og fordi jeg nå har all info jeg trenger i LM. Legger ved definisjonsfila jeg brukte i LM sitt Modbus-interface.

 

image.thumb.png.503794c8f812d10ccc68bf571c69d5ec.png

 

Som du ser på Linked to object så har jeg gitt tredje siste linja en "write" notat, fordi det er denne det skal skrives til. Når jeg nå skriver til denne så oppdaterer første linja seg.

CI66 (1).json

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, thomasopp said:

@fiLLLip Takk. Koblet fra panelet og da aksepterer den verdiene mine. Litt kjedelig at jeg da ikke kan bruke displayet ?

 

Flott at det løste seg ? Du får heller lage ditt eget panel med Mosaic eller noe lignende og ha på en tablet i nærheten ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, thomasopp skrev:

Den ser ut som den bare brukes mot 0-10V signal direkte på styrekortet i aggregatet. Prøvde det også. Står fast til 10 °C da ettersom den tydeligvis leser 0V.

Kan stemme, jeg kjører en 0-10v dimmer inn der som ekstern styring. Men trodde det samme gjaldt med enhver ekstern styring. Sier ikke manualen noe om det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har Schneider sin Wiser (Samme som homelynk/Logic Machine) og ett Flexit Nordic aggegat fra 2018 som jeg veldig gjerne kunne tenke meg å styre med logikk fra KNX. 
Hadde vært kult å komme i dialog med noen av dere som har erfaring fra kobling av Wiser/Homelynk/Logic Machine mot Flexit produkter for å se hvordan komme i gang for å få til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.7.2018 den 23.12, Sabesto skrev:

 

Jeg laget pyflexit og plugin i Home-Assistant slik at de fleste verdier er tilgjengelige som attributter under flexit enheten. Man trenger da ikke å spørre enheten direkte via modbus.

 

Her er et eksempel som gjør det samme som over: sensors/template_sensors/climate_main_test.yaml


- platform: template
  sensors:
    flexitsupplyairtemp:
      friendly_name: "Tilluft"
      icon_template: mdi:thermometer
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: "{{ states.climate.main.attributes.current_temperature }}"
    flexitheatexchanger:
      friendly_name: "Varmegjenvinning"
      icon_template: mdi:radiator
      unit_of_measurement: "%"
      value_template: "{{ states.climate.main.attributes.heat_recovery }}"
    flexitheat:
      friendly_name: "Varmeelement"
      icon_template: mdi:radiator
      unit_of_measurement: "%"
      value_template: "{{ states.climate.main.attributes.heating }}"

inkluderes med "sensor: !include_dir_merge_list sensors/" i "configuration.yaml"

Her er forøvrig resten av tilgjengelige verdier/attributter, denne listen finner man hvis man trykker på enheten under /dev-state, og går tilbake til toppen av siden.


{
  "current_temperature": 19.6,
  "min_temp": 7,
  "max_temp": 35,
  "temperature": 15,
  "fan_mode": "Medium",
  "fan_list": [
    "Off",
    "Low",
    "Medium",
    "High"
  ],
  "filter_hours": 286,
  "filter_alarm": false,
  "heat_recovery": 0,
  "heating": 0,
  "heater_enabled": true,
  "cooling": 0,
  "unit_of_measurement": "°C",
  "friendly_name": "Main",
  "supported_features": 65
}

Jeg ser at for eksempel register 11 (Inn-luft) kunne vært lagt med. Er litt mye jobb å oppdatere, men jeg skal prøve å få tid.

Hei, har prøvd å legge til disse ekstra verdiene, men får det ikke til å fungere.  @Sabesto er du sikker på beskrivelsen er riktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
picnic84 skrev (På 4.8.2021 den 14.55):

Hva er den enkleste løsningen her dersom man kun har behov for å styre viftestyrke? Modbus blirt litt dyrt for min smak.

 

Jeg tror du kan klare det med å bruke ESPHome til å styre viftehastigheten direkte som beskrevet i Stiansen sitt innlegg under. Jeg har ikke noe erfaring med ESPHome enda, men slik jeg forstår bør det være veldig enkelt å få dette inn i Home Assistant. Det vil også være en veldig rimelig løsning, ca 100 kr for en esp32 eller enda mindre for en esp8266.

 

Stiansen skrev (På 4.1.2018 den 9.40):

 

Hei

 

Jeg koblet meg bare på pin 8 sammen med det jeg ikke vet og det fungerer fint.

 

Har nå koblet opp Z-UNO som styrer 4 rèle, disse styrer igjen min, medium, maks og ekstra tilluft. Skrev en enkel kode for dette i arduino. Et problem her var at Vera systemet også trenger status på alle til enhver tid så jeg sender status i loop funksjon hvert 30 sekund. Dermed er det litt sen oppdatering. Ellers var det viktig å sette de andre pin-ene LAV når den du ønsker skal gå HØY. Dette kan du se i koden, måtte invertere koden da releet jeg kjøpte virker å være invertert. Har også lagt inn en DHT11 modul som overvåker temp og fukt. Grunnen til dette er å kunne skru av strømmen på Z-uno hvis temperaturen blir høy, dette er en sikkerhetsfunksjon.

 

Dette fungerer utmerket nå, og jeg kan enkelt styre ventilasjonen basert på CO2, temp og fuktighet. 

 

System: Vera Plus, Z-UNO, DHT11, 4 Relay 5VDC Arduino kompatibelt.

FlexitStyring.jpg

Ventilasjonogdht11.ino

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Vong skrev (På 31.10.2017 den 22.22):

Satt og knota med flexit kommunikasjon da jeg kom over denne tråden. 

 

Der jeg bodde før hadde jeg flexit S3R aggregat med CI50 styreenhet. Det går veldig greit å koble en arduino mega med MAX485 modul til den ledige RJ11 porten på styrekortet. Da kan du styre aggregatet i parallell med CI50. Fikk ut en god del data (filterbyttealarm, viftenivå, innstilt temperatur, varmeelement aktivert og sikkert mye mer). Den snakka ikke modbus.

 

Der jeg bor nå har jeg flexit UNI3 med C60. Har kobla opp en raspberry pi med MAX485, og prøver å hacke protokollen, men det er ikke like lett. 

 

Jeg mener å se på bitstrømmen at baudrate er 115200. Bruker innstillingene 8N1. Noen som vet hvilke innstillinger flexit vanligvis bruker på disse aggregatene? Opplever ikke flexit som veldig hjelpsom når det kommer til tukling med protokoll.

 

Hvis jeg legger ut datastrøm, finnes det noen modbus-gurus som kan se om dataen er plausibel?

 

Vet du om en god beskrivelse på hvordan koble opp ardunio til ci50? Helt noob på ardunio, men har lyst til å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Den har jeg funnet også og alt er kjøpt inn. Har testet litt programmering på Ardunioen, men jeg skulle gjerne hatt den inn i homey og har ikke klart å finne ut hvordan jeg "slår sammen" koden fra denne linken med oppkoblingen mot homey. Så hvis noen har tips her så blir jeg veldig glad :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 30/10/2021 at 22:32, Jolo said:

 

Jeg tror du kan klare det med å bruke ESPHome til å styre viftehastigheten direkte som beskrevet i Stiansen sitt innlegg under. Jeg har ikke noe erfaring med ESPHome enda, men slik jeg forstår bør det være veldig enkelt å få dette inn i Home Assistant. Det vil også være en veldig rimelig løsning, ca 100 kr for en esp32 eller enda mindre for en esp8266.

 

 

 

Toppers! Jeg har skaffet en Sonoff 4ch pro og går for @Stiansen sin løsning med direkte styring. Er det en spesiell type kabler med kontakter som man bør bruke for å få dette til fungere bra? Hvordan legger jeg opp strømkabelen best mulig til Sonoffen (siden det skal fra stikkontakt utenfra) - er det gjennom hullene i toppen? (Min flexit boks er montert litt tricky med noe bekledning over, så vanskelig å se helt intuitivt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

I dag forsket jeg på hvordan man kan integrere mitt Flexit Uni2 med CU60 styreenhet og CI60 panel - uten å måtte gå til innkjøp av CI66 modbus-adapter.

 

Jeg kan komme med følgende opplysninger:

  • Protokollen mellom styreenhet og panel / mellom styreenhet og adapter er RS485, men IKKE modbus. Dette er en proprietær protokoll.
  • Baud er 115,2 Kbaud 8N1 (LSB)
  • Styreenhet sender to forskjellige telegram syklisk:
    • Et kort telegram hvor pakkene alltid starter med 2 - 1:1654778754_Skjermbilde2022-11-04231230.thumb.png.1332558e902c72ed0ff1668f8fe8363a.png
    • Og et langt telegram hvor pakkene alltid starter på 0 - 16:
      1803453106_Skjermbilde2022-11-04231609.thumb.png.9a37d507029f1149303d020a05535aeb.pngFeltet markert med rødt har jeg bekreftet er viftehastighet (0 = av, 1 = lav fart, 2 = middels fart, 3 = full fart). Egentlig er det bare å gjennomgå alle feltene og finne ut hva de representerer.

 Det virker som om prinsippene er like https://github.com/Vongraven/Flexit-SL4R-master (som ble nevnt over). Men protokollen er ikke lik. Jeg tror det bør være en relativ grei jobb å tilpasse det. 

 

Jeg har bestilt en Elfin EW11A (https://www.aliexpress.com/item/4001152539658.html) og tenker å gjøre et forsøk med denne. Vil tro den gjør susen. Tenker å sende rådata rett fra EW11 over TCP socket og parse dem eksternt i Node-Red.

Elfin-EW11A-0-EW11A-Wide-Voltage-Wireless-Networking-Devices-Modbus-TPC-IP-RJ45-RS485-to-WIFI.thumb.jpg.6888ea92164b2bf132f6905725becb5c.jpg

 

 

 

Det å sende verdier til styreenheten kan nok være mer utfordrende med denne metoden. Jeg er usikker på hvordan flytkontrollen egentlig er lagt opp. Men det får bli neste problem.

 

Hardwareoppsett:

898265411_Skjermbilde2022-11-04230058.thumb.png.7be6d28b66ad9b61e6469e711bf1e5a5.png

 

Eksempel på korte type telegram og lang type telegram:

20221104-0003_6.thumb.jpg.34800439dd49b5e7b509f05dd6a13548.jpg

Serial buffer.csv

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er anlegget integrert inn i Home Assistant. Alt dette uten bruk av modbus-adapter, kun RS485-kabel til et par hundrelapper. 

image.thumb.png.ebf8dddc0dec3ca72e02c461e2cde0c5.png

 

Det er fortsatt en del datapunkter som jeg trenger å finne ut av. Det er blant annet telleverk for filterbytte etc som bør være greit å finne ut av. Noen datapunkter er opsjoner som for eksempel vannbatteri (jeg har ikke vannbatteri).

 

Er det noen som har et "avansert" panel, altså CI600 som de kunne lånt bort en ukes tid? Jeg betaler gjerne fraktkostnader og litt for leie. Det hadde gjort jobben min med å "reverse engineere" alle datapunktene betraktelig lettere.

 image.png.af0263f6a52495098216dd83787ee4ae.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt ut flow for å hente data med Node-Red her: https://github.com/patstave/Node-FlexitCS60-RS485

Man kan bruke en standard USB-RS485-kabel eller for eksempel Elfin EW11 RS485-WiFi (sistnevnte fungerer helt topp!).

 

Flowen er foreløpig en "working beta", mangler noen datapunkter og har ikke lagt inn skriving av settpunkter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (2 timer siden):

Klarer du å styre noe? Jeg får hentet data, men får ikke styrt noe, hverken temperatur eller hastighet..

Nei det er neste på agendaen. Må rett og slett endre settpunkter på CI60 og lete etter hvilket telegram det påvirker. Har ikke begynt å se på det enda.

 

Tilgang på et CI600 hadde gjort det mye enklere. Da kunne jeg satt et eksakt settpunkt og søkt etter verdien .

 

Jeg har stort sett bare litt tid i helgene. Har du lyst til å lete så tar jeg mer enn gjerne i mot hjelp på Git 😊

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.