Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Varsel om bad er ledig eller ikke?


ProphetSe7en

Spørsmål

Vi har kun er bad i hus på 3 etasjer. Ungdommene i hus irriterer seg grenseløst over å gå ned hele 2 trapper bare for å finne ut at badet er opptatt 😅

 

Så, hvordan kan en lage til en løsning som viser de i tredje om badet er ledig eller ikke? Tenker noe litt anonymt i trapperommet i tredje, men hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Du må vel ha en sensor som gjør at du vet om døra er låst. Alternativt en bevegelsessensor eller en annen type sensor som kan fortelle deg om badet er opptatt. Jeg har montert en mikrobryter der låsbolten går inn på en dør hos meg. Koblet denne til en esphome-enhet fordi jeg vil vite om døra er låst. Fungerer fint det, men der er det plass inni dørkarmen og det estetiske er ikke så nøye og jeg har tilgang til strøm rett i nærheten.

 

Så er det bare å henge opp en Hue-pære eller noe en plass som lyser rødt hvis opptatt og grønt hvis ledig eller noe i den duren, evt en sirene eller noe annet anonymt :) 

Hvis det er så utrolig viktig å unngå bomtur så kan det jo hende at de er villig til å sjekke baderomstatus på mobilen også?

 

Mye rart og det er det som er gøy :) 

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette er ikke så vanskelig å få til.

@MathiasLåst dør sensor kan fort bli litt mer arbeid enn nødvendig for noen. Men en kul funksjon.

 

Jeg ville gått for noe slikt:

Bevegelsesføler på badet. (z-wave eller zigbee).

Via smarthus hub.

Rele utgang med valgte protokoll (z-wave eller zigbee) og eget lys i trapperommet. (f.eks.  ELKO NATTLYS)

Eller, som @Mathias nevner, en HUE pære med ulik farge på ledig/opptatt (om du bruker zigbee) 

 

Automasjons regel prinsipp:

-Dersom bevegelse på bad

-Avbryt forsinket slå av lys.

-Sett på lys.

-Dersom ikke bevegelse på bad slå av lys med forsinkelse på X min.

 

Forsinkelse på å slå av lys settes til ønsket antall minutter. 

Avhengig av hvor lang tid det brukes i dusjen (stort sett).

 

Kan sikkert gjøres mer avansert om ønskelig og løsninger vil variere ut fra den enkeltes evner, muligheter og behov.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

@Jarle F sin løsning er glimrende for å styre badet. Men for å faktisk ha pålitelig "okkupert"-status er min erfaring at man trenger en status på om døren er låst eller ei, som @Mathias sier.

 

Dette burde være enkelt. Men det er det ikke. Man kan prøve å styre med mikrobrytere inne i karmen som trykkes inn når man låser, men superenkelt er det ikke.

 

 

Med mindre jeg har oversett noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, stigvi skrev:

Dørsensor og bevegelsesensor burde holde. Er dør lukket og bevegelse detekteres -> sett bad opptatt. Åpnes dør -> sett bad ledig

Har prøvd. Fungerte ikke godt nok, for det er faktisk situasjoner (spesielt i barnefamilier) der dørene går opp og igjen utenom at badet endrer "status".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Litt mer seriøst - jeg har lys automatisk av/på på badet, styrt av bevegelsessensor og magnetkontakt på døren. Jeg ville gjort det så enkelt at om lyset på badet er på, så lyser det rødt i en hue-pære på loften. Og hvis lyset er av - lyser det grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Må være en enkel og stabil løsning, ikke for avansert for at jeg i det hele tatt skal bry meg om dette 😅

 

Bevegelsessensor kan jo fungere, men det vil jo ikke bli helt nøyaktig, men kanskje det er bra nok likevel? Ulempen er jo at det blir mange falske varsler om opptatt. Skal noen vaske hendene etter de kommer inn eller før middag så tar dette 30 sekunder, da trenger ikke badet stå som opptatt i xx minutter.

 

Er jo helst de gangene noen skal i dusjen eller andre ting som tar lengre tid en ønsker en varsel om at bad er opptatt.

 

Kan en ikke montere to sensorer på vegg for å registrere når noen går inn/ut ut i fra hvilken rekkefølge sensorene aktiveres? Aktiveres sensor A før B så har noen gått inn på badet. Motsatt rekkefølge har noen gått ut fra badet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, HSv skrev:

Litt mer seriøst - jeg har lys automatisk av/på på badet, styrt av bevegelsessensor og magnetkontakt på døren. Jeg ville gjort det så enkelt at om lyset på badet er på, så lyser det rødt i en hue-pære på loften. Og hvis lyset er av - lyser det grønt.

 

Men vil ikke dette igjen bli avhengig av hvor lenge en har satt lyset til å stå på etter bevegelse? En ønsker jo ikke at lyset skal gå av mens noen sitter på ramma eller står i dusjen, tar skjegget osv. Så om en setter en slik forsinkelse til 10 minutter så vil det jo bli mange ganger badet står som opptatt selv om det faktisk er ledig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

Så om en setter en slik forsinkelse til 10 minutter så vil det jo bli mange ganger badet står som opptatt selv om det faktisk er ledig. 

Ikke hvis en gjør det som jeg foreslo. Eventuelt kan en ha en liten forsinkelse på dør åpnes også bare for å dekke Moskus erfaring med aktive barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bare prøv, og meld gjerne tilbake. Det kan være jeg har oversett noe, men jeg fikk det ikke til å fungere stabilt.

 

Det er forskjell på hva "opptatt" er. Selv om ungene skulle være et annet sted, så hender det jo likevel at jeg ikke er alene på badet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden det er er bad og døren stortsett er lukket kan du se om dette funker.
Eksempel med homeseer uttrykk.

Når døren lukkes så starter en timer som teller opp. 
Når den timeren når samme tid +5 (denne kan tilpasses litt etter hvordan ting virker) sekunder som PIRen har aktivert tilstand før den går tilbake til no-motion uten bevegelse. 
Hvis PIRen er aktivert så er det folk på rommet.
Hvis PIRen ikke er aktivert så er det ikke folk på rommet.

 

Og så hvis døren feks er åpen så er det status rett fra PIRen som styrer statusen.

 

 

Fordelen med dette er at det bare tiden fra noen går ut til PIRen har tatt sin interne nedtelling til det er ledig og alt etter hvor ofte du vil bytte batteri kan du jo sette den ned ganske mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.