Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Rehab av hus. hva skal jeg putte i veggen og taket?


Beerpal

Spørsmål

Hei dere.

 

Vi skal rehabilitere et gammelt hus og ønsker å gjøre det til et fremtidsrettet og kompatibelt smarthus med hjemmeassistent ala Google Home.

Vi ønsker samtidig at det enkelt skal kunne fornyes etter hvert som teknologien blir bedre.

Vi har startet med å rive opp tak og vegger, og står nå og i ferd med og bestille, dører, ventilasjon, gulvvarme, elektriker osv.

 

Vi blir kjempetakknemlig om noen av dere vil komme med tips til oss.

 

  • Låssytem dører. Hvilket system bør vi se på? 
  • Vinduer og dører. Her ønsker vi oss sensorer som snakker med alarm og resten av systemet
  • Alarm. Vi ønsker jo et alarmsystem som gjerne snakker sammen med resten! Hvem skal man velge som leverandør?
  • Fast belysning (Downlight).  dimmbare. hva skal man velge? bevegelsesensorer, lyssensorer?
  • Fast belysning (ute) hva skal man velge? lyssensorer?
  • Frittstående belysning. Hva slags løse lamper bør vi velge, bør man feks ha Phillips HUE lyspærer, eller noe annet?
  • Balansert ventilasjon. Hviket system og hvilken styring? Jeg ønsker jo at man har et så energivennlig hus som mulig. Jeg tenker at den måler: Co2 (Kjøkken, stue, sov?), fuktighet (kjøkken og bad) og trykkvakt på kjøkken
  • Varmesystem Her blir det lagt vannbåren gulvvarme i alle rom i 1 etg. Hvilket system skal man gå for som styrer aktuatorene  (ventilmotorer) og hvilken termostater? Gjerne en termostat som kanskje kan ha Co2, fuktighet? Foreløpig blir det en kakkelovn mot akkumulatortank + elkolbe ønsker jo også at vi kan lese av temperaturer på akkumulatortanken. mulig vi legger opp solfangere på taket i tillegg.
  • Robotstøvsuger ca 100 kvm tilkoblet alarm og lys.?
  • Robotgressklipper ca 1500 kvm med gressplen
  • Lydsystem Vi har et Sonos system i dag som vi kanskje kommer til å utvide.
  • Strømmåler 
  • Energimåler Vannbåren varme
  • Smartspeil på bad.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Det du spør om er ikke lite. Det er faktisk ganske krevende å svare på alt. Og en del av svarene er avhengig av andre problemstillinger.

 

Det du først bør begynne å tenke på er 1) hvilket budsjett du har, 2) om du har noen ønsker om hvilke protokoller du skal bruke og 3) hvor mye har du tenkt til å gjøre selv. Disse tre spørsmålene er de viktigste, og de henger sammen, og resten av svarene er avhengig av disse tre.

 

Hvis du sier du har en halv million å bruke på automasjonen, så ring en elektriker som kan sette opp KNX for deg. Da får du alt mer eller mindre ferdig oppsatt.

 

Hvis du istedenfor har 50.000 så kommer du også veldig, VELDIG langt og vil f.eks. kunne styre alt av lys, dørlåser, etc. Men enkelte ting, som vannbåren varme, balansert ventilasjon og tilkobling til alarmsentral vil enten være litt krevende å få til eller i praksis omtrent umulig (alarmsentraler er ganske gretne på annet utstyr enn sitt eget, f.eks.).

 

 

Vi trenger rett og slett litt mer informasjon om budsjett og målsetting. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ang balansert ventilasjon så ser det iallefall ut som flexit har en grei løsning på å øke på når en har høyt CO2 nivå evt fuktighet. Er en digital inngang. Men utstyret er veldig dyrt, en kan også kjøre modbus mot det og få altslags info og styring men selve enheten koster 3-4000 eller hva det var. Personlig tenker jeg kun å bruke inngangen for å øke på og bruke netamo eller noe slikt for å måle fuktighet og CO2 nivå. Koster meg langt mindre og gjør jobben. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når du gjør en slik grundig jobb, sørg for å få spenning fram til flest mulig aktuelle steder.

Det viktigste nå er å bestemme punkter i vegger og tak.

Legg 20mm rør fram til alle punkter.

Gjerne dobbelt med rør. Rør koster lite ekstra. Med en grei elektriker kan du antagelig gjøre det selv.

Sørg for å få dype veggbokser, gjerne 1 1/2 bokser eller mer til kontakter. 

På sentrale steder, bak TV etc, legg opp flere uttak.

Spotter i tak må monteres når tak fornyes. Dvs ikke selve lampa, men spot-kasse og trekkerør.

Når du har spenning fram til aktuelle punkter i vegger og tak, da har du det viktigste.

Ikke bekymre deg om lyspærer og protokoller nå, det og mye annet kan vente.

Konsenter deg om alt som kan tenkes i vegger og tak. Blir omtrent aldri nok.

 

Velg et "skikkelig" sikringsskap, bør være bortimot et par meter høyt (i hvertfall over én meter: Type boligsentral), da kan mange styringer monteres der i fremtiden.

Du vil trenge et rom til tekniske installasjoner (gjerne i kjeller), trekk flest mulig rør fram dit, minst to rør, for hvert rom (flere for store rom).

Vannbåren varme bør styres fra teknisk rom, alle slanger føres dit. Greitt med sluk under den delen. 

Ventiler etc kommer med leverandøren. 

Du må antagelig også ha nytt strøminntak. Legg jordkabel til teknisk rom.

 

Endret av arneolav
Sikringsskap, teknisk rom
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for veldig nyttige svar.

Jeg er redd for å tråkke feil i starten så alle synspunkter og tips mottas med stor takknemlighet.

50000kr er et greit maks budsjett. Jeg vil veldig gjerne ikke sitte med et halvfungerende smarthus om 3 år som er udtatert, dyrt, komplisert utvidelse og ikke WAF godkjent.
 

 

9 timer siden, Hr Kotelett skrev:

En fordel er å kunne ha mest mulig tilkoblet spenning slik at en slipper batteribytte hist og pist. 

Tilkoblet spenning har jeg tenkt i som hovedregel.

 

Jeg regner med at lysdimmerene kobles på "vanlig" måte har sett litt på Fibaro. Hvilken dimmer og bryter bør jeg velge?

Er det noen systemer som går på 12/24V? (jeg trekker gjerne litt kabler selv):)

 

7 timer siden, Salvesen skrev:

Personlig tenker jeg kun å bruke inngangen for å øke på og bruke netamo eller noe slikt for å måle fuktighet og CO2 nivå

Dette er et eget system som ikke snakker med resten? Jeg er veldig usikker på hva jeg gjør med balansert ventilasjonen. Jeg ønsker jo at den skal gå minst mulig ,men akkurat nok. til å holde huset sunnt og friskt.

 

7 timer siden, arneolav skrev:

Legg 20mm rør fram til alle punkter.

Gjerne dobbelt med rør. Rør koster lite ekstra

Trekke ekstra store og reserve K rør er en god ide. 

Takk for gode tips jeg skal.

Angående Ventilaktuaroter så skaffer jeg det selv. Jeg tenker at jeg setter om 24V ventilmotoret og setter et relekort som kan kobles til systemet

Jeg kommer nok også til ha ha en overvåkning på akkumulatortank, elkolbe, solfanger, vedovn med vannkapp, osv som jeg nok kanskje setter opp selv. Hvis det ikke er noe bra der ute?

 

 

Etter utallige timer med googling så lurer på om det er en god ide med Google Home - IFTTT - Razberry på Raspberry pi(alternativt Homeseer) - Zwave? hvis det er veien å gå? og vil det fungere sammen?

 

Jeg ønsker et smart hus som vet at når vi har gått ut, så skru den ned temperatur, ned ventilasjon, av med lys, gir oss beskjed hvis vi har glemt å lukke vindu osv.

Skyter jeg høyt?

 

Igjen stor takk til all hjelp så langt.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tenkte mest på diverse sensorer, dørsensorer, temperatur og fuktighet,  bevegelse etc. Fibaro sin multi sensor kan feks kun gå på batteri men aotec?eller aeonlabs? sin kan kobles til nettspenning (via trafo).

Jeg har bare Fibaro sin dimmer 2. Og har funnet ut etter system krasj at det alltid er kjekt å kunne bruke den vanlige lysbryteren og :-) om du skal gå få for noe system fra begynnelsen av vil jeg ikke anbefale raspberry pi. Jeg har selv hatt 2 minnekort krasj, min egen feil siden jeg ikke brukte riktig class, men har lest om folk som opplever krasj for det om. Nå kjører jeg homeseer på en god gammel pc, men etter å ha lest om det geniale med å ha det på en virtuell maskin mtp at du kan ha det oppe igjen på relativ kort tid ved eventuell hardware krasj, så frister det med en server( moskus kjører slik) så da blir det vel uzb1 istedenfor razpberry som er anbefalingen.

 

Og fermate sitt system sier vel fra om vinduer og dører er åpne når de skal ut. Du får sjekke ut videoene om moskus og fermate sine systemer så ser du det :-) 

Endret av Hr Kotelett
Endret at Fibaro multisensor kun kan gå på batteri
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

x2 på å ikke kjøre med raspberry og razberry. I hvert fall ikke når du sikter såpass høyt fra starten. Mange, inkludert meg selv starter med en pi, men når man er bitt strekker den ikke til, og man må ut å handle igjen. Dessuten er det mange begrensninger med homeseer på en pi. Jeg gikk for Hometroller SEL siden jeg ikke har noen server stående. Fornøyd med den. 

 

Men angående rehabilitering så gjør som folk sier, og trekk nok rør. Spesielt til hjørner hvor det er praktisk med sensorer. Da kan du gjemme en 5V forsyning i en stor veggboks, og trekke usb-kabel ut til sensoren. Aeotec har sensorer som går på usb-strøm.

Tenk også igjennom om du vil ha tablets hengende på vegger rundt omkring. Da vil du gjerne ha samme opplegg med 5V ut av veggen, så slipper du stygge kabler som dingler.

 

Ellers er det z wave som gjelder for lysstyring, apparatstyring og lås. I motsetning til "smarte" lyspærer blir selve lyspunktet smart, og du kan bruke vanlige lyspærer og lysbrytere. Mer fleksibel og strømlinjeformet løsning syntes jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Veldig bra svar jeg får! fantastisk. Veldig bratt lærekurve dette. men jeg digger duppeditter så her har jeg har kommet rett hjem :) 

 

-Legge bokser ved takhjørner CHECK!

-Razberry UNCHECK!

-20mm rør og dobbelt med K-Rør CHECK!

-God plass i sikringsskap CHECK! (plass for evt. 5V trafo +++ evt et skap vedsiden for nettverkt og mine duppeditter)

 

-Veggboks for lysbryter?? Her er jeg usikker Trenger jeg større plass enn vanlig ala denne https://megaflis.no/elko-bigbox-57-veggboks-stenderfeste.html

og evt denne https://megaflis.no/veggboks-2-apparat-55-94-m-stenderfeste.html

 

Hvordan ser brytere som støter fks Z-wave. Jeg regner med at jeg ikke må kjøpe en "vanlig" dimmer som er koblet til feks fibaro.

Her her jeg helt grønn

 

Det som jeg er litt bekymret for er valg av balansert ventilasjon. Jeg har litt tidsfrist da de driver nå isolerer huset og jeg må ha inn boksen når veggen er åpen.

Dumt å velge et aggregat fra steinalderen!

 

Pål

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, arneolav skrev:

Ikke bekymre deg om lyspærer og protokoller nå, det og mye annet kan vente.

Konsenter deg om alt som kan tenkes i vegger og tak. Blir omtrent aldri nok.

Jeg siterer meg selv:

Ikke heng deg opp i detaljer og protokoller nå.

Konsentrer deg om punkter (bokser og rør)!

 

En ting til:

Trådløst er mest for oss som ikke så lett kan trekke nye kabler. (Men kan være et supplement.)

Nå har du mulighet til å trekke kabler fra alle punkt til et sikrings/kontroll-skap.

All kontroll og styring kan med fordel skje derfra.

Altså, planlegg grundig og legg en skikkelig infrastruktur. 

Da kan du etterhvert få et profesjonelt system som gir huset merverdi.

Hjemmesnekret, trådløst kan lett gi minusverdi da ny eier neppe kan beherske det og man må kanskje betale elektriker for å få det fjernet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 minutter siden, Beerpal skrev:

-Veggboks for lysbryter?? Her er jeg usikker Trenger jeg større plass enn vanlig ala denne https://megaflis.no/elko-bigbox-57-veggboks-stenderfeste.html

og evt denne https://megaflis.no/veggboks-2-apparat-55-94-m-stenderfeste.html

 

Hvordan ser brytere som støter fks Z-wave. Jeg regner med at jeg ikke må kjøpe en "vanlig" dimmer som er koblet til feks fibaro.

Her her jeg helt grønn

 

Det som jeg er litt bekymret for er valg av balansert ventilasjon. Jeg har litt tidsfrist da de driver nå isolerer huset og jeg må ha inn boksen når veggen er åpen.

Dumt å velge et aggregat fra steinalderen!

 

Pål

 

 

 

Veggboksen du linker til er fin med tanke på moduler du gjemmer bak bryterene, bra med plass, noe som er et pluss for oss elektrikere =P

den mest vanlige måten å gjøre det med dimmere i smarthusløsninger er å ha en vanlig bryter i front med fjør (1-pol), som er koblet til dimmeren bak.

 

jeg synes å huske at det var en tråd om ventilasjon og z-wave her på forumet, det er en leverandør som har z-wave modul til aggregatet sitt, men jeg kommer ikke på det i farta.

 

Velkommen inn i galskapen klubben =)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
17 minutter siden, Beerpal skrev:

Veggboks for lysbryter?? Her er jeg usikker Trenger jeg større plass enn vanlig ala denne https://megaflis.no/elko-bigbox-57-veggboks-stenderfeste.html

og evt denne https://megaflis.no/veggboks-2-apparat-55-94-m-stenderfeste.html

Begge er ok, men til litt forskjellig formål. 

Elko-boksen har ekstra, skjult rom, men på veggen vil den synes som enkeltboks. Foretrekker nok den.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 minutter siden, Håvardgj skrev:

Det som jeg er litt bekymret for er valg av balansert ventilasjon. Jeg har litt tidsfrist da de driver nå isolerer huset og jeg må ha inn boksen når veggen er åpen.

Dumt å velge et aggregat fra steinalderen

Enig, men det er lite å velge i.

Har lett etter noe i flere år uten å finne noe jeg er fornøyd med.

En type lager klikkelyder ved veksling kaldt/varmt, ca hvert minutt, andre har en roterende trommel.

Alt dette lager lyd.

......

Det er vel bare kanaler/luftrør du legge nå?

Aggregatet skal uansett ikke monteres inne i en vegg, dette pga service og evt senere utskifting.

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei dere nå er det full fart med restaureringsprosjektet.

 

Nå er ventilasjonen i hus.

Det ble Villavent med Z-wave modul.

 

Nå er vi i ferd trekke k-rør. i 1. etg

Jeg sitter og lurer på hvor jeg skal plassere bevegelsesensorer for at de skal dekke best mulig  Legger ved tegning av 1 etg. 

Jeg vet heller ikke hvilken sensor jeg skal gå for. Jeg ønsker å ha Bevegelse+lux+temperatur i alle rom. 

Her er alle vegger strippet så vi er ganske fritt til å legge opp bokser for å kunne koble til strøm (5, 12, 24 eller 230V)

 

Ser for meg og ha 10" skjerm på kjøkkenet hvor jeg kan styre alt fra. og kanskje en 7" ved utgangen.

 

Mvh

Pål 

Granlund.bmp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den ‎31‎.‎03‎.‎2017 klokken 10.41, Beerpal skrev:

Jeg sitter og lurer på hvor jeg skal plassere bevegelsesensorer for at de skal dekke best mulig

Hvis du kan plassere dem slik at de vil dekke sentrale deler av rommet, f.eks. foran dører, så kommer du langt. Det er imidlertid vanskelig for oss å foreslå noe ut fra en plantegning uten inventar, da dette spiller en rolle.

 

Jeg hadde gått for Aeon Labs Multisensor, fordi den kan kobles på fast strøm. Legg trekkerør (5V) så kommer du langt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den 1.4.2017 klokken 12.12, Moskus skrev:

Hvis du kan plassere dem slik at de vil dekke sentrale deler av rommet, f.eks. foran dører, så kommer du langt. Det er imidlertid vanskelig for oss å foreslå noe ut fra en plantegning uten inventar, da dette spiller en rolle.

 

Jeg hadde gått for Aeon Labs Multisensor, fordi den kan kobles på fast strøm. Legg trekkerør (5V) så kommer du langt.

Takk for tips, den ser tipp topp ut da jeg ønsker å koble mest mulig på strøm nett så jeg slipper batterier.

 

Min midlertidige handleliste ser nå slik ut tar gjerne imot anbefalinger og er det kompatibelt med homeseer?

 

1 stk HS3 PRO, Litt usikker på om jeg skal gå for Hometroller s6 pro eller om jeg skal kjøpe en egen maskin

 

Varmedistribusjon 1.etg:

1 stk Multireg Z-Water (Skal styre 9 stk 24V aktuatorer for vannbåren gulvvarme)
2 stk Multireg Z-Therm2, Bad og  soverom i 1 etg 
1 stk Qubino 0-10V Dimmer for å regulere shuntventil med temperatursensor får å måle tur temperatur gulvvarme
1 stk Z-Uno med 10stk DS18B20 temperatursensorer for å måle returtemperaturer på kursene + 1 i reserve
1 stk Qubino Rele x 2 flush for start og stop av sirkulasjonspumpe

 

Teknisk rom:

1 stk Z-Uno med 4 stk DS18B20 får å måle temperatur på anlegget : Topp, Midt, bunn tank. (mulig at jeg setter opp 3 stk flow metere for å måle energi. fra Kakkelovn, til gulvvarme og til varmtvann)
1 stk Qubino Rele x 2 flush Med sensor får å måle retur temp på gulvvarme og start og stop av sirkulasjonspumpe og start og styring av 1 stk 12V ventil(velger hvor gulvvarme skal hente varmen, enten akkumulatortank eller kakkelovn)
1 stk QUBINO - Z-WAVE PLUS SMART ENERGY METER får måling av totalforbruk
1 stk QUBINO - 32A bistable Rele, Til styring av 6kW elkolbe

 

Kakkelovn med vannkappe:
1 stk Z-Uno med 3stk DS18B20 for måling av tillufttemperatur, vanntemperatur topp og bunn
1 stk MAX31856 og K-Type føler for måling av røykgasstemperatur.
1 stk Servo  MG995 for styring av luftspjeld som stenger når ovn har slukket.

Sensorer:
7 stk Aeon Labs Multisensor, plasseres i Soverom oppe, Stue, TV-Stue, Kjøkken og Stue 2.etg, ute ved inngang og terrasse.

Faste Lys og stikk:
2 stk Qubino Rele flush 10A for motorvarmer og terrassevarmer
17 stk Qubino dimmere 10A Kjøkkendownlights, Kjøkkenøy, Under overskap, spisebord, Spiseplass, Stue 1. etg, Kakkelovn, Sittegruppe, Utelamper nede, utelamper balkong, Utelampe inngang, Tv stue, Soverom 1 etg, Bad 1 etg, garderobe, Gang, trapperom,

 

Ventilasjon:

1 stk Z-UNO med 2 stk MH-Z19 CO2 sensor (det er 2 stk uart på z-uno?) og 2 stk DHT22 

 

Kontrollere:

2 stk MULTIREG® Z-WAVE 6 kannals kontroller på kjøkken og stue
og resten brytere med impulsfjær.

 

Står igjen av valg er styring av utvendige persienner, innvendige rullegardiner/persienner, og dør/vindu sensorer.

 

Puh. ble langt dette. :) 

 

 

Endret av Beerpal
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 4/1/2017 at 12:12, Moskus said:

Jeg hadde gått for Aeon Labs Multisensor, fordi den kan kobles på fast strøm. Legg trekkerør (5V) så kommer du langt.

Men kjøp Fibaro dersom den IKKE skal kobles på fast strøm. Aeons multisensor spiser batterier, Fibaro bruker bare ett og varer i to år (hos meg i hvert fall).

 

On 11/29/2016 at 22:00, eivtress said:

Ellers er det z wave som gjelder for lysstyring, apparatstyring og lås. I motsetning til "smarte" lyspærer blir selve lyspunktet smart, og du kan bruke vanlige lyspærer og lysbrytere. Mer fleksibel og strømlinjeformet løsning syntes jeg.

Jeg er delvis enig, men Philips Hue har de beste pærene på markedet. Derfor er det en salig blanding hos meg. Jeg har Hue der jeg kan, og i noen tilfeller etter en z-wave mikromodul. Da kan jeg bruke standard veggbryter som allerede er der til styring av Hue. Dersom du må legge alt elektrisk på nytt, kan jo en måte å spare penger på være å ikke legge opp til trådfaste veggbrytere, men bruke trådløse veggbrytere, z-wave, zigbee eller hva nå fremtiden skulle bringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Noen med link til 5-voltstrafo? Går i gang med oppussing av stua neste uke, og elektrikeren skal da trekke rør.

 

Absolutt smart med fast strøm til sensorene. Feeder én trafo flere punkter, eller må man ha én trafo per punkt?

 

Og ett spørsmål om dimmere:

 

Mye hassle og rot å flytte Fibaro-dimmerne inn i sikringsskapet all den tid jeg likevel skal ha fysisk veggbryter i rommet hvor lyset står? Skal ha 2-3 soner med downlights i stue, samt én sone i hver av de to gangene. Blir dermed 4-5 dimmere totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, Trash2000 skrev:

Mye hassle og rot å flytte Fibaro-dimmerne inn i sikringsskapet all den tid jeg likevel skal ha fysisk veggbryter i rommet hvor lyset står?

 

Du må ha 2 eller 3 ledere fra sikringsskap til bryter (Sx, S1 og evt S2). Fra sikringsskap til lyspunkt må du ha to ledere (N og dimmet L). Så det blir en del ekstra ledninger fra sikringsskapet i forhold til «vanlig montering». 

 

Vanligvis tror jeg ikke man trekker rør fra sikringsskap til lyspunkt (man trekker fra bryter til lyspunkt), så da må du ta et valg når rørene skal trekkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Du må ha 2 eller 3 ledere fra sikringsskap til bryter (Sx, S1 og evt S2). Fra sikringsskap til lyspunkt må du ha to ledere (N og dimmet L). Så det blir en del ekstra ledninger fra sikringsskapet i forhold til «vanlig montering». 

 

Vabligvis tror jeg ikke man trekker rør fra sikringsskap til lyspunkt (man trekker fra bryter til lyspunkt), så da må du ta et valg når rørene skal trekkes. 

Med mindre jeg skulle droppe fysisk koblede brytere. Utvalget av batteribrytere jeg har vært borti så langt (Nodon), gjør meg ikke overbevist om at det er en veldig god løsning.

 

Må nok bare velge veggbokser med god plass til smartmodul, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 minutter siden, Trash2000 skrev:

Med mindre jeg skulle droppe fysisk koblede brytere. Utvalget av batteribrytere jeg har vært borti så langt (Nodon), gjør meg ikke overbevist om at det er en veldig god løsning.

 

Må nok bare velge veggbokser med god plass til smartmodul, tenker jeg :)

 

Ville nok ikke valgt batteribrytere jeg heller. Både for stabilitet, batteribytte og evt salg av huset i fremtiden. 

 

Det er nok enklest med veggbokser med god plass. :) Da blir det mindre rør å trekke fra sikringsskapet og man oppnår bedre z-wave dekning (mesh) når disse spres utover i stedet for å stå samlet i sikringsskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
56 minutter siden, ZoRaC skrev:

Ville nok ikke valgt batteribrytere jeg heller. Både for stabilitet, batteribytte og evt salg av huset i fremtiden. 

Aldri, aldri droppe opplegg med ledninger fram til fast koblede brytere! 

Man vet ikke... kanskje må huset en eller gang selges eller overtas av andre og da er det ikke sikkert at dagens trådløse utstyr er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med alle over her som anbefaler kablene brytere og masse rør.

 

Jeg har selv gjort samme øvelse. Etter bare et halvt år savner jeg rør og bokser flere steder. Selvom jeg selv mente jeg la opp VELDIG mye ekstra (er elektrikker selv).

 

Det jeg angrer mest på er at jeg la 230V til bevegelsessensorer. Jeg burde lagt opp et 5V system for å unngå en strømforsyning pr sensor. Og at jeg ikke la opp strøm (230v) til brannvarslere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Hillmar skrev:

Enig med alle over her som anbefaler kablene brytere og masse rør.

 

Jeg har selv gjort samme øvelse. Etter bare et halvt år savner jeg rør og bokser flere steder. Selvom jeg selv mente jeg la opp VELDIG mye ekstra (er elektrikker selv).

 

Det jeg angrer mest på er at jeg la 230V til bevegelsessensorer. Jeg burde lagt opp et 5V system for å unngå en strømforsyning pr sensor. Og at jeg ikke la opp strøm (230v) til brannvarslere.

 

5-volt til sensorer omtales i flere tråder, men finnes det gode trafoer som kan kobles til multisensorer uten hjemme-loddede overganger fra 5 volt til usb?

 

Skal åpne hele stua neste uke, så veldig glad for alle tips til ting jeg bør legge inn i rør. Både sensorer, røykvarslere og andre ting jeg ikke har tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.