Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppgradering av Big Ben ringeklokke. Z-wave kontroll.


Join

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg treng litt råd. 

 

Ringetrafoen i dørklokka tok kveld, og ville då nytte anledninga til å smartifisere opplegget.

 

Det heile trigges av at fruen jobber nattskift, og etter n'te gang ett av nabobarna ringer på på dagtid for å leike med våre barn. Med det som resultat at fruen våkner..

 

Har sydd sammen en plan, og kjøpt inn:

 

Problemet som dukka opp er: leverer ringetrafo AC spenning ut? 

Treng frå 9-30VDC for å drive fibaro smart implant. 

 

Planen er som følger, todelt:

1: Når hovedsoverommet har stengt dør=deaktivert ringeklokke. Sensative strips magnetsensor. Qubino flush relay 1D.

 

2:Uavhengig av dette, vil eg kunne få push-varsel om det ringer på døra. Fibaro smart Implant

 

Planen er å kjøre 8V i ringeknappen og klokka og 12V til fibaro smart implant som supply, MEN, det ser ut til ringetrafo leverer AC spenning på måleapparatet mitt.

 

Gode råd? AC/DC omformer?

 

Mvh

20210122_214331.jpg

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringetrafoen gir mest trolig vekselspenning, ja. Og har du målt er det jo ingen tvil. 🙂

 

Men du trenger ikke mer enn en diode og en kondensator for å lage likespenning. Husk at likespenningen blir kvadratroten av 2 ganger vekselspenningen du måler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

 

Her må det til litt forklaring på lavterskelnivå:

 

Kva komponenter trengs, og korleis koble det opp?

 

Kva inngangsspenning må eg ha: 8-12-16-24VAC, for å ende på 9-30VDC?

 

Eg har små printkort for punkt-til-punkt lodding, kan lodde på ett slikt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe å tegne med her, men du kan se hva jeg har gjort her

Du trenger bare en diode og en kondensator. 

 

Du kan bruke alle de spenningene du nevner, unntatt 24 VAC, det blir for mye. 

 

Ja, slike små printkort er fine å bruke. 

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til det er slik eg må bygge opp smart-varsling via Smart Implant. 

I tillegg har eg Qubino flush relay 1D, med en 10A potensialfri utgang for å aktivere/deaktivere ringelyden. 

 

Eg kom fram til at dei potensialfrie utgangene i smart implant blei for små. (250mA).

 

Edit: Eg ser forresten at når ringeklokkespolen er kobla bort/deaktivert, på min skisse, vil det ved å trykke inn ringeknappen: vil det i praksis kortslutte ringetrafoen igjennom smart implant?

 

 

 

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DeVille skrev:

Nei, det vil ikke funke. Dioden er ikke der for å redusere strømmen, men for å likerette spenningen. (Den leder bare i “pilretningen".) 

 

Ja, den er grei. No tenkte eg på AC signalet igjennom ringeklokka, som skal trigge smart implant,  ikkje powersupply.

Å kjøre 1A strøm til inngangen på smart implant, tåler den det?

 

Har du forresten tips til "vanlig" butikk som kan selge dioder på en lørdag? :)

 

Takk for hjelp forresten,  om eg gløymde seie dét.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, skjønner. Ja, ser nå at du får vekselspenning på inngangen på Smart Implant. Det tror jeg ikke vil funke. Du må sjekke i manualen hvilke spenninger den tåler på inngangen, men vekselspenning tror jeg uansett ikke går, da vil den trigge hele tiden. Sorry, så ikke det. 

 

Vet ikke om noen som selger dioder over disk, dessverre. Hvis du finner en radioreparatør kan han sikkert hjelpe, men slike finnes nesten ikke lenger. 

 

Ellers blir det jo

 

https://www.elfadistrelec.no/?ext_cid=bpgooaqnono-P-Search-Brand-Exact&kw=elfa distrelec&gclid=CjwKCAiA65iBBhB-EiwAW253W_MI4Vb4pBjWAcFD5HZi1WtVi66_Q2SGPvXfR7IkXE4VudNmfH4FARoCjeIQAvD_BwE

 

Eller ebay eller aliexpress. 

 

Værsågod, bare hyggelig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.