Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradering av Big Ben ringeklokke. Z-wave kontroll.

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg treng litt råd. 

Ringetrafoen i dørklokka tok kveld, og ville då nytte anledninga til å smartifisere opplegget.

Det heile trigges av at fruen jobber nattskift, og etter n'te gang ett av nabobarna ringer på på dagtid for å leike med våre barn. Med det som resultat at fruen våkner..

Har sydd sammen en plan, og kjøpt inn:

Problemet som dukka opp er: leverer ringetrafo AC spenning ut? 

Treng frå 9-30VDC for å drive fibaro smart implant. 

Planen er som følger, todelt:

1: Når hovedsoverommet har stengt dør=deaktivert ringeklokke. Sensative strips magnetsensor. Qubino flush relay 1D.

2:Uavhengig av dette, vil eg kunne få push-varsel om det ringer på døra. Fibaro smart Implant

Planen er å kjøre 8V i ringeknappen og klokka og 12V til fibaro smart implant som supply, MEN, det ser ut til ringetrafo leverer AC spenning på måleapparatet mitt.

Gode råd? AC/DC omformer?

Mvh

20210122_214331.jpg

Endret av Join
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringetrafoen gir mest trolig vekselspenning, ja. Og har du målt er det jo ingen tvil. 🙂

Men du trenger ikke mer enn en diode og en kondensator for å lage likespenning. Husk at likespenningen blir kvadratroten av 2 ganger vekselspenningen du måler. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Her må det til litt forklaring på lavterskelnivå:

Kva komponenter trengs, og korleis koble det opp?

Kva inngangsspenning må eg ha: 8-12-16-24VAC, for å ende på 9-30VDC?

Eg har små printkort for punkt-til-punkt lodding, kan lodde på ett slikt?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke noe å tegne med her, men du kan se hva jeg har gjort her

Du trenger bare en diode og en kondensator. 

Du kan bruke alle de spenningene du nevner, unntatt 24 VAC, det blir for mye. 

Ja, slike små printkort er fine å bruke. 

• Thanks 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ut til det er slik eg må bygge opp smart-varsling via Smart Implant. 

I tillegg har eg Qubino flush relay 1D, med en 10A potensialfri utgang for å aktivere/deaktivere ringelyden. 

Eg kom fram til at dei potensialfrie utgangene i smart implant blei for små. (250mA).

Edit: Eg ser forresten at når ringeklokkespolen er kobla bort/deaktivert, på min skisse, vil det ved å trykke inn ringeknappen: vil det i praksis kortslutte ringetrafoen igjennom smart implant?

Endret av Join
Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, DeVille skrev:

Nei, det vil ikke funke. Dioden er ikke der for å redusere strømmen, men for å likerette spenningen. (Den leder bare i “pilretningen".) 

Ja, den er grei. No tenkte eg på AC signalet igjennom ringeklokka, som skal trigge smart implant,  ikkje powersupply.

Å kjøre 1A strøm til inngangen på smart implant, tåler den det?

Har du forresten tips til "vanlig" butikk som kan selge dioder på en lørdag? :)

Takk for hjelp forresten,  om eg gløymde seie dét.  :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, skjønner. Ja, ser nå at du får vekselspenning på inngangen på Smart Implant. Det tror jeg ikke vil funke. Du må sjekke i manualen hvilke spenninger den tåler på inngangen, men vekselspenning tror jeg uansett ikke går, da vil den trigge hele tiden. Sorry, så ikke det. 

Vet ikke om noen som selger dioder over disk, dessverre. Hvis du finner en radioreparatør kan han sikkert hjelpe, men slike finnes nesten ikke lenger. 

Ellers blir det jo

https://www.elfadistrelec.no/?ext_cid=bpgooaqnono-P-Search-Brand-Exact&kw=elfa distrelec&gclid=CjwKCAiA65iBBhB-EiwAW253W_MI4Vb4pBjWAcFD5HZi1WtVi66_Q2SGPvXfR7IkXE4VudNmfH4FARoCjeIQAvD_BwE

Eller ebay eller aliexpress. 

Værsågod, bare hyggelig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Laterman
      Jeg hadde en stund HS4-server stående på kontoret i 1.etasje, siden den var lett tilgjengelig når jeg startet min «HS-reise» som nybegynner. 
      For et par måneder siden, så var det meste av utstyr koblet på, alt fungerte fint og da var tiden kommet for å flytte serveren ned til sin tiltenkte plass i kjelleren. Etter flytting måtte jeg sette ny com-port på Z-wave interfacet (aeotec stick) så dukka alt opp som skulle være der.  Men flere devicer er nå dobbelt opp. Dvs en device med fullt navn, mens en med kun «node xx». Det er jo svært rotete og uoversiktelig å ha mange slike dobbeltføringer, så hva kan en gjøre for å bli kvitt de? De kan vel ikke akkurat fjernes, eller må alle slike eksluderes for å inkluderes igjen?
      Hvis noen har en teori om årsaken til at de dukker opp slik, så hadde det også vært fint så en unngår slikt i fremtiden... 
      (Devicene i bildet under er samme device)

• Av jrewing
      Har blitt med på et slags prøveprosjekt/pilot fra Lyse. De har åpnet HAN-porten og sendt meg en liten smarthus-startpakke.

Jeg har Homeseer og stort sett z-wave fra før. Litt wifi og Verisure har jeg også. Men Zigbee har jeg ingenting av. Håpet nå er at jeg kan få denne hub-en til å snakke med Homeseer, helst uten å kjøpe zigbeegrensesintt.

De kaller den Eva i manualen, men på pakken heter den Datek.

• Av Decibel
      Jeg har den siste tiden fått opp jevnlige feilmeldinger i loggen i fra Easytrigger. Meldingen er "ERROR HSEventAux callback. 0 er en ugyldig verdi for intervallet. Den må være større enn 0."
      Denne feilmeldingen synes jeg ikke gir så mye informasjon, og jeg har derfor spurt inne på Homeseer-forumet, i håp om at den som har laget Easytigger (eller andre) kanskje kunne peke meg i riktig retning. Så langt har jeg ikke fått noen tips til hva problemet kan være.
      Jeg har derfor tatt den store jobben med å gå gjennom alle eventer som bruker Easytrigger. Jeg har ca 100 eventer som bruker den, så det tok litt tid. Jeg delte de inn i grupper, og disablet en og en gruppe. Fremdeles kom feilmeldingene jevnt og trutt. Jeg har derfor gått til det skritt å disable alle eventer som bruker Easytrigger. Og feilmeldingene kommer fremdeles!
      Det er kun en måte jeg har klart å fjerne feilmeldingene på, og det er ved å skru av hele Easytrigger, og det har jeg jo svært lite lyst til. Jeg bruker flere av funksjonene aktivt, så nå som alle funksjonene er disablet så er huset ganske "dumt".

Er det noen her inne som har vært borti denne feilmeldingen, og som har en anelse om hva som kan forårsake den?

• Av SubSara
      Hei, jeg er helt ny her, så beklager om dette havner på feil sted. Men prøver altså å få koblet opp min vanlige porttelefon til z-wave nettverket mitt. Jeg har en Fibaro rele switch og en helt Aiphone GT-1M3-L CAD og skulle da gjerne koblet til en rele et eller annet sted der. Men jeg har ingen anelse hvilken ledning jeg må "kutte". Faren min er elektriker så han kan gjøre selve koblingen men han kan ingenting om hjemmeautomasjon så kan noen forklare meg steg for steg hva jeg trenger og hva jeg må gjøre for å få dette til? 

Vil altså da kun ha mulighet til å åpne hoveddøren med telefonen, ikke noe annet.  

https://usermanual.wiki/Aiphone/GT1C7GT1M3InstallationManual.2002193478/view
    • Av Sleepy81
      Jeg har vært Homeseer bruker i litt over 10 år, og har vært fornøyd med det. 
      Ventet spent på HS4, men ser at utviklingen går ganske tregt, og utvalget i plugins tilgjengelig er nå dårligere enn for eksempel Home Assistant. 

Har derfor testet Home Assistant litt, mest for å se på plugins foreløpig. Veldig fornøyd, selv om det er mer oppsett. 

Har dog lest at Home Assistant sin Z-wave styring har vært ganske dårlig, så spent på hvordan det fungere i mitt oppsett med nesten 100 Z-wave enheter. 

Så kommer spørsmålet mitt: Kan man plugge Z-sticken jeg har i HS3 maskinen rett i en Home assistent installasjonen, importere alle Z-wave devicene, og teste ut hvordan det fungerer? Og vil det gjøre noe med Z-wave devicene som ligger på Z-sticken slik at jeg får problemer hvis jeg ikke liker Home Assistant og vil plugge den tilbake i HS3 maskinen?

Jeg antar svaret er at det går fint sånn jeg har skjønt Z-wave systemet, men aldri testet dette selv (de gangene jeg har byttet system før har jeg alltid startet fra scratch med Z-wave), så ville bare dobbeltsjekke før jeg kjører igang.
  • Opprett ny...