Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny med HS, div spørsmål og avklaringer


Anbefalte innlegg

Så, etter å ha fiklet med HA i et par år, og aldri fått til det jeg vil pga manglende enhetsstøtte og andre ting så tok jeg mot til meg og kjøpte en HS4-lisens på Black May.

 

Og - allerede etter en kveld så har jeg fått til å slå av og på lysene i stua med min Namrom K8 som jeg aldri fikk brukt i HA :P

 

Derimot har det dukket opp endel spørsmål underveis.🤪

 

1. Jeg har endel aqara sensorer og Opple-brytere jeg gjerne skulle ha brukt, men fant ut at Zigbee-pluginet kun støtter to (for meg)ukjente interfacet (har Conbee II) - Er det slik at jeg da må kjøpe JowiHue pluginet for å få dette til å virke? - Eller er det andre måter, eventuelt at det kommer offisiell støtte? Eller er det beste å kjøpe nytt Zigbee-interface som er støttet offisielt? (Har også noe Hue-utstyr, men dette styrer jeg kun via Hue i dag)

 

2. Jeg ser det finnes en plugin for Ikea også som koster penger - må jeg ha denne i tillegg hvis jeg ønsker å bruke Ikea-utstyr?

 

2. Og - jeg har satt opp dette på en W10-pc som kjører på en gammel HP microserver med ESXi, plugget usb-enhetene inn bak, og lagt de til i VMen - men, det virker som den "mister" de virtuelle COM-portene som opprettes innimellom? -Èn gang så forsvant hele COM-porten så jeg måtte legge den til i ESXI pånytt, og etter dette har det også skjedd flere ganger at HS mister forbindelsen med ZW nettverket, så jeg må slå av og på pluginet for at det skal begynne å virke igjen. - Noen som har noen erfaringer eller innsikt her? (UZB1) (edit: Når dette skjer får jeg feilmelding i node info at COM-porten ikke finnes (bilde 2), men det gjør den (den synes i Windows)

 

3. Har heller ikke helt funnet ut om jeg kan få til kontinuerlig dimming på bryteren min. - Jeg har laget en event som setter styrken til det jeg ønsker (f.eks 25% som under), men skulle gjerne hatt det til å fungere slik at hvis jeg holder inne "av-knappen" så dimmer den ned, og motsatt opp på "på-knappen". Er det noe jeg har oversett, eller hvordan kan jeg få til dette?

 

hsevent_dim.PNG

hs_comerror.PNG

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kjetilkl skrev:

- Er det slik at jeg da må kjøpe JowiHue pluginet for å få dette til å virke?


Ja. Og hvis du allerede har paret enhetene med ConBee 2 så kommer de rett inn i HomeSeer etter at du har koblet JH til deCONZ. :)  

 

4 timer siden, kjetilkl skrev:

2. Jeg ser det finnes en plugin for Ikea også som koster penger - må jeg ha denne i tillegg hvis jeg ønsker å bruke Ikea-utstyr?


Nei. Bruk ConBee + deCONZ + JowiHue i stedet. 
 

4 timer siden, kjetilkl skrev:

 

2. Og - jeg har satt opp dette på en W10-pc som kjører på en gammel HP microserver med ESXi, plugget usb-enhetene inn bak, og lagt de til i VMen - men, det virker som den "mister" de virtuelle COM-portene som opprettes innimellom? -Èn gang så forsvant hele COM-porten så jeg måtte legge den til i ESXI pånytt, og etter dette har det også skjedd flere ganger at HS mister forbindelsen med ZW nettverket, så jeg må slå av og på pluginet for at det skal begynne å virke igjen. - Noen som har noen erfaringer eller innsikt her? (UZB1) (edit: Når dette skjer får jeg feilmelding i node info at COM-porten ikke finnes (bilde 2), men det gjør den (den synes i Windows)


Jeg hadde akkurat samme problem (med ESXi og Ubuntu) for noen år siden. Løste det med å ta en gammel Raspberry Pi, installere OS på den, plugge inn UZB1 i den og legge inn IPen til RPi i Z-Wave-innstillingene i HomeSeer. Se lenke i signaturen min. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, kjetilkl said:

 

1. Jeg har endel aqara sensorer og Opple-brytere jeg gjerne skulle ha brukt, men fant ut at Zigbee-pluginet kun støtter to (for meg)ukjente interfacet (har Conbee II) - Er det slik at jeg da må kjøpe JowiHue pluginet for å få dette til å virke? - Eller er det andre måter, eventuelt at det kommer offisiell støtte? Eller er det beste å kjøpe nytt Zigbee-interface som er støttet offisielt? (Har også noe Hue-utstyr, men dette styrer jeg kun via Hue i dag)

 

Jeg er ganske ny i HS selv, men kan svare slik jeg har gjort/skjønt det. Den integrerte Zigbee plugin'en krever spesielle interface som (forreløpige) få i Europa bruker. Det virker som de fleste bruker Conbee/deCONZ/JowinHue. Men Hue kan du integrere med gratis Homeseer Hue Plugin og Ikea pærene kan kobles til Hue broen. For Aqara sensorer bruker jeg zigbee2mqtt og mcsmqtt plugin'en - men inbiller meg at det er mer jobb en deCONZ/JowinHue. 

 

14 hours ago, kjetilkl said:

3. Har heller ikke helt funnet ut om jeg kan få til kontinuerlig dimming på bryteren min. - Jeg har laget en event som setter styrken til det jeg ønsker (f.eks 25% som under), men skulle gjerne hatt det til å fungere slik at hvis jeg holder inne "av-knappen" så dimmer den ned, og motsatt opp på "på-knappen". Er det noe jeg har oversett, eller hvordan kan jeg få til dette?

 

 

 

 

For dimming har jeg endt opp med et skript klippet og limt fra:

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/homeseer-z-wave-products/homeseer-dimmers-switches/wall-switch-discussion/1262850-hs-ws100-scene-to-control-dimmer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

14 hours ago, ZoRaC said:


Ja. Og hvis du allerede har paret enhetene med ConBee 2 så kommer de rett inn i HomeSeer etter at du har koblet JH til deCONZ. :)  

Nei. Bruk ConBee + deCONZ + JowiHue i stedet. 
Jeg hadde akkurat samme problem (med ESXi og Ubuntu) for noen år siden. Løste det med å ta en gammel Raspberry Pi, installere OS på den, plugge inn UZB1 i den og legge inn IPen til RPi i Z-Wave-innstillingene i HomeSeer. Se lenke i signaturen min. :) 

Ok, så kjøpte JowiHue og installerte DeConz (ble "bare" 30$ med kupong og black may)- men -når jeg åpner deconz så ligger ingen av sensorene jeg hadde i HA der? - Kan ikke skjønne annet enn at den er kobler til riktig heller?

Hadde håpet å slippe mer styr med PI (HA kjører der p.t.) men :/ - får gi det et forsøk hvis det ikke bedrer seg...

 

4 hours ago, aarpi3 said:

For dimming har jeg endt opp med et skript klippet og limt fra:

 

Script? 😱 Hvordan i all verden bruker jeg script, hmm, må lese mer skjønner jeg ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kjetilkl skrev:

Ok, så kjøpte JowiHue og installerte DeConz (ble "bare" 30$ med kupong og black may)- men -når jeg åpner deconz så ligger ingen av sensorene jeg hadde i HA der? - Kan ikke skjønne annet enn at den er kobler til riktig heller?

Hadde håpet å slippe mer styr med PI (HA kjører der p.t.) men :/ - får gi det et forsøk hvis det ikke bedrer seg...


Har du ConBee koblet til samme pc og deCONZ-installasjon som før? Eller har du flyttet ConBee til en annen pc og installert deCONZ på nytt på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kjetilkl skrev:

Script? 😱 Hvordan i all verden bruker jeg script, hmm, må lese mer skjønner jeg ....

Det var en påminnelse om at det faktisk ikke er en HS-skole innlegg for scripting... :( 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, ZoRaC said:


Har du ConBee koblet til samme pc og deCONZ-installasjon som før? Eller har du flyttet ConBee til en annen pc og installert deCONZ på nytt på den?

 

Nei jeg har flyttet den fra en RPI med HA til denne nye serveren, så ser ikke ut som det var lagret noe på sticken.

 

-Men, jeg tar bare jobben med å koble til sensorene pånytt, det er bare 8 stk - hvis jeg bare nå finner igjen #4 ... 🤣

 

Lurer på om ikke COM-problemet løste seg etter at jeg slo av strømsparing på USB også ..... vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kjetilkl skrev:

Nei jeg har flyttet den fra en RPI med HA til denne nye serveren, så ser ikke ut som det var lagret noe på sticken.


Aha. Det ligger data lagret både på stick og i en egen fil tilhørende deCONZ. Du hadde nok fått med enheten over ved å kopiere den fila. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.