Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Multireg Z-wave termostaten funker nå i HS


Fermate

Anbefalte innlegg

Den 5.10.2016 klokken 20.21, Gjelsvik skrev:

Ser ut som at det samsvarer fint hos meg.

Har lagt inn statusbilde og kikker på easytrigger for å styre device string nå.

Har pratet med ThermoFloor ang dette og det har ikke vært noen endringer i software rundt trigging av assosiasjonsgruppe2. Hvordan er det hos dere andre? Trigges gruppe2 selv om termostaten er av? Jeg har 5 termostater som er av og alle disse trigger både ON/OFF på gruppe2 med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Morten B said:

Har pratet med ThermoFloor ang dette og det har ikke vært noen endringer i software rundt trigging av assosiasjonsgruppe2. Hvordan er det hos dere andre? Trigges gruppe2 selv om termostaten er av? Jeg har 5 termostater som er av og alle disse trigger både ON/OFF på gruppe2 med jevne mellomrom.

Hvordan har du slått den av? Ved å velge mode = off i homeseer?

 

I såfall kan jeg teste det hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjelsvik skrev:

Hvordan har du slått den av? Ved å velge mode = off i homeseer?

 

I såfall kan jeg teste det hos meg.

 

Heisann. Ja har satt mode = off  på et par og selve knappen på termostaten på et par, men dette er jo samme funksjon.

Min kontakt som jeg mailer med hos ThermoFloor benytter også termostatene og han skriver følgende:

 

Jeg har samme termostat linket mot et rele i gruppe 2

 

Den har stått av i sommer men har aldri koblet inn relet.

 

Men jeg bruker annen gateway.

 

Så kan det være HomeSeer som spiller meg et puss?

 

Uansett fint om du kan teste Gjelsvik og rapportere hvordan det oppfører seg hos deg.

 

//Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Da er min slått av.

 

Men den fortsetter å rapportere on/off ca hvert 3 minutt.

 

Skjønner ikke dette helt, da setpoint nå er 18C, og i stua er det nå 23C, så den skulle uansett vært OFF..

Det var egentlig litt godt å høre.. At du ser det samme som meg.. Skulle hatt noen andre enn HSbrukere som også testa for å se om det kun er der problemet er. Thermofloor sier jo at de ikke ser det samme hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den rapporterer OFF en gang etter at den er slått av er egentlig greit, Forsåvidt at den rapporterer ON også første gang temp synker under setpunkt.

 

Hva som får den til å slå seg AV igjen neste gang forstår jeg ikke.. Noe oppvarming via sola har jeg nok, pga mye vinduer, men hos meg så går den av og på i ett sett selv om temp i rommet ligger langt over setpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gjelsvik skrev:

At den rapporterer OFF en gang etter at den er slått av er egentlig greit, Forsåvidt at den rapporterer ON også første gang temp synker under setpunkt.

 

Hva som får den til å slå seg AV igjen neste gang forstår jeg ikke.. Noe oppvarming via sola har jeg nok, pga mye vinduer, men hos meg så går den av og på i ett sett selv om temp i rommet ligger langt over setpunkt.

Det er AKKURAT slik det oppfører seg hos meg også. I følge ThermoFloor så skal den ikke sende ON på assosiasjon2 dersom termostaten står i "Off"-mode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet litt mer her. Tok en termostat, la til en assosiasjon til i gruppe2. Denne gang mot en fibaro wall plugg som jeg plugget en lampe i. Da oppdaget jeg noe veldig interressant. Når termostaten står til "OFF" trigges ikke wallpluggen og lampa forblir av. Dersom jeg setter termostaten i "Heat" tenner lampa når termostaten skrur seg på.

 

Her er når termostaten er på:

okt-07 21:34:00   Z-Wave Device: 2. Etasje Loftstue Bevegelsessensor - Temperatur Set to 22 (C)
okt-07 21:33:48   Z-Wave Device: 1. Etasje Stue Veggbryter - Lampe Vindu Sør - Forbruk Set to 0 (W)
okt-07 21:33:47   Z-Wave Device: 1. Etasje Stue Veggbryter - Lampe Vindu Sør - Bryter Set to OFF
okt-07 21:33:32   Varmekabelstyring --------------------------------------Script avsluttet---------------------------------
okt-07 21:33:32   Varmekabelstyring 467-2. Etasje Kontor/Sov2 Gulvtermostat - Node
okt-07 21:33:32   Varmekabelstyring --------------------------------------Script startet---------------------------------
okt-07 21:33:32   Event Running script in background: D:/Automasjon/HS3/scripts/Varmekabler.vb
okt-07 21:33:32   Event Event Trigger "07. Varmekabler Sov2/Kontor - Stoppe Timer"
okt-07 21:33:32   Z-Wave Device: 2. Etasje Kontor/Sov2 Gulvtermostat - Node Set to OFF
okt-07 21:33:29   Z-Wave Device: 2. Etasje Kontor/Sov2 Gulvtermostat - Bryter Set to 0
okt-07 21:33:29   Device Control Device: 2. Etasje Kontor/Sov2 Gulvtermostat - Bryter to Off (0) by/from: CAPI Control Handler
ok      
okt-07 21:33:28   Z-Wave Device: 1. Etasje Kjøkken Varmekabel Set to ON
okt-07 21:33:23   Device Control Device: 2. Etasje Kontor/Sov2 Gulvtermostat - Setpunkt to (value) C (22) by/from: CAPI Control Handler
okt-07 21:33:21   Z-Wave Device: 2. Etasje Kontor/Sov2 Gulvtermostat - Setpunkt Set to 22
okt-07 21:33:21   Device Control Device: 2. Etasje Kontor/Sov2 Gulvtermostat - Setpunkt to (value) C (22) by/from: CAPI Control Handler
okt-07 21:32:58   Z-Wave Device: 1. Etasje Stue Veggbryter - Lampe Vindu Sør - Forbruk Set to 25,4 (W)
okt-07 21:32:57   Z-Wave Device: 1. Etasje Stue Veggbryter - Lampe Vindu Sør - Bryter Set to ON
okt-07 21:32:42   Event Event Trigger "07. Varmekabler Sov2/Kontor - Starte Timer"
okt-07 21:32:42   Z-Wave Device: 2. Etasje Kontor/Sov2 Gulvtermostat - Node Set to ON

Som loggen viser skrus 1.Etasje Stue Veggryter seg på via assosiasjonen

 

Så skrur jeg av termostaten:

okt-07 21:43:45   Varmekabelstyring --------------------------------------Script avsluttet---------------------------------
okt-07 21:43:45   Varmekabelstyring 467-2. Etasje Kontor/Sov2 Gulvtermostat - Node
okt-07 21:43:45   Varmekabelstyring --------------------------------------Script startet---------------------------------
okt-07 21:43:45   Event Running script in background: D:/Automasjon/HS3/scripts/Varmekabler.vb
okt-07 21:43:45   Event Event Trigger "07. Varmekabler Sov2/Kontor - Stoppe Timer"
okt-07 21:43:45   Z-Wave Device: 2. Etasje Kontor/Sov2 Gulvtermostat - Node Set to OFF
okt-07 21:39:31   Varmekabelstyring --------------------------------------Script avsluttet---------------------------------
okt-07 21:39:30   Varmekabelstyring 467-2. Etasje Kontor/Sov2 Gulvtermostat - Node
okt-07 21:39:30   Varmekabelstyring --------------------------------------Script startet---------------------------------
okt-07 21:39:30   Event Running script in background: D:/Automasjon/HS3/scripts/Varmekabler.vb
okt-07 21:39:30   Event Event Trigger "07. Varmekabler Sov2/Kontor - Starte Timer"
okt-07 21:39:30   Z-Wave Device: 2. Etasje Kontor/Sov2 Gulvtermostat - Node Set to ON

 Noden settes fortsatt til ON men veggbryteren tennes ikke. Min konklusjon er at metoden med å anta at assosiasjonsgruppe2 tilbake til HS ikke fungerer for å holde styr på om varmekabelen er på eller av.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Man i så fall i tillegg sjekke om temperaturen er over eller under setpoint (- offset).

Ja enig. Men er litt merkelig at man må gjøre det da. Hvorfor blir andre enheter man setter i gruppe2 trigget riktig? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri satt termostatene mine i "OFF". Jeg har 2 rom som normalt ikke oppvarmes, og termostatene i disse rommene er innstilt på "Energy Save Heat" (tilhørende setpoint kan innstilles på fra 5-40 grader - mine er innstilt på 16 grader).

 

Jeg ser ikke dette problemet i mine logger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Go4IT skrev:

Jeg har aldri satt termostatene mine i "OFF". Jeg har 2 rom som normalt ikke oppvarmes, og termostatene i disse rommene er innstilt på "Energy Save Heat" (tilhørende setpoint kan innstilles på fra 5-40 grader - mine er innstilt på 16 grader).

 

Jeg ser ikke dette problemet i mine logger...

Da skal jeg teste med å sette de i energy-save mode og se hvordan det ser ut da. Rart vi har forskjellig oppførsel på det hele. 

Slik er mine konfigurert:

 

HS1.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gjelsvik skrev:

Morten sin ser ikke ut til å ha rapportert Zwave plus info, og versjonsnummer i motsetning til Go4it,,

Det hadde jeg ikke lagt merke til faktisk. Har rescanna alle devicene mine nå så nå tror jeg det ser bedre ut. Så får vi se om det har noen innvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke klok på disse termostatene og hvordan de virker så da fyrer jeg løs litt mer spørsmål.

Jeg har en sensor hvor føler er satt  opp til å benytte FP (FP Floor sensor + Power regulator (gulvføler + effektregulator))... dIF er satt til 0,3....

Setpunkt er satt til 24. Når jeg logger temperatur-devicen for føleren ser jeg at den aldri går under 23,9. Kan noen fortelle meg hva effektregulator-biten gjør? Det står ingenting i manualen rundt dette. Nå logger jeg 23,9 - 24 - 24,1....24,5 - 24,6 - 24,5.... 24 - 23,9 og slik går det stort sett syklisk.

Skulle tro at termostaten ikke slo inn før på 23,7 eller 23,6 avhengig hvordan hysteresen brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

effektregulator biten fungerer vel litt annerledes enn termostatbiten. Nå har ikke jeg vært borti akkurat denne, men slik det er på "dumme" regulatorer/termostater er det slik at en termostat leser av temperaturen og skrur den av når den oppnår settpunkt, samt på igjen når den havner under setpunkt. en regulator derimot vil skru varmekablene av og på i løpet av en "periode" (alt fra 5-60 sek avhengig av leverandør og type) for å holde temperaturen jevn. dette er mest brukt der man f.eks. ikke har gulvføler.

håper dette var litt informativt

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei, har oppgradert FW til 1.8 (fra 1.5) og har nå fått en device til i termostaten, effektforbruk (kWh) - problemet er at HS3 viser bare 0 kWh .-(

Er det noen andre som har fått dette til å virke i HS3. Har ikke funnet noen dokumentasjon om hvordan en kan kjøre kommando direkte til termostaten for å sjekke om det er HS3 feiler i avlesningen eller om det ikke kommer noen verdi fra Multiregen. Ellers fungere de etter forventning der jeg bruker gulvfølere (F), der jeg bruker innebygd lufttemp (A) er den ikke god.... :-(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.