Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Søker hjelp til å komme igang med Domoticz


tonheim

Anbefalte innlegg

Hei Alle sammen!!

Jeg har prøvd meg litt på HS3 tidligere i år, og kjøpte inn noen få devicer. Men var litt for dyrt til at kona synes det var verd pengene, så om jeg skal få automatisert noe, så må det bli med et billigere alternativ. Så siden jeg har noen enheter som jeg vet fungerer, så ønsker jeg å begynne med dem og teste ut Domoticz!!
Startet med friskt mot en natt, og fikk lagt til en RFXtrx433 og prøvde å legge til min UZB1 Interface for Z-Wave. Så jeg ser at nå får jeg kontakt med noen 433 enheter, men forstår fint lite og ingenting av Z-Wave. Har prøvd å leite litt i manualen til Domoticz og litt med Google søk, men konklusjonen min var at det var ikke skrevet så mye om dette. Det fungerte liksom bare...

Så jeg søker hjelp!! Hjelp til å komme igang med de enhetene jeg har. SÅ er det noen der som kan hjelpe meg?? Om det er noen med god kompetanse og forståelse for dette så hadde jeg virkelig satt pris på litt hjelp til å komme igang.

Eventuelt er det noen som har laget gode videoer som forklarer hvordan alt dette fungerer?

 

TAKK for all hjelp!! :) 

 

mvh tonheim

Domoticz Dashboard.PNG

Domoticz Devices.PNG

Domoticz Hardware.PNG

Domoticz LightSwitches.PNG

Domoticz UZB1 Nodes #2.PNG

Domoticz UZB1 Nodes.PNG

Endret av tonheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @tonheim og velkommen som ny bruker på Hjemmeautomasjon.no. ?

 

Ifølge ditt skjermbilde så er UZB1 konfigurert til å kommunisere via COM3 noe som igjen forteller meg at Domoticz er installert i et Windows miljø.

 

Har du installert enhetsdriveren til UZB1 for Windows? Hvis ikke kan du laste den ned her.

 

Er driveren installert og UZB1 kontrolleren vises korrekt i Windows Enhetsbehandling på COM3 så skal den dukke opp i Domoticz ved å gjøre følgende:

 

Trykk på Refresh knappen som er innringet med rødt i bildet under.

5728e97e35a45_DomoticzUZB1Nodes.PNG.752bb3e3ab12fdabb36bff7ae0d402b3.PNG  1198×490 .png

 

Etter du har trykket på Refresh knappen skal kontrolleren vises som Node 001 slik som på bildet under.

apnt 85_domoticz_configuration_6.png  959×763 .png

 

Gjør den det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iblis skrev:

Hei @tonheim og velkommen som ny bruker på Hjemmeautomasjon.no. ?

 

Ifølge ditt skjermbilde så er UZB1 konfigurert til å kommunisere via COM3 noe som igjen forteller meg at Domoticz er installert i et Windows miljø.

 

Har du installert enhetsdriveren til UZB1 for Windows? Hvis ikke kan du laste den ned her.

 

Er driveren installert og UZB1 kontrolleren vises korrekt i Windows Enhetsbehandling på COM3 så skal den dukke opp i Domoticz ved å gjøre følgende:

 

Trykk på Refresh knappen som er innringet med rødt i bildet under.

5728e97e35a45_DomoticzUZB1Nodes.PNG.752bb3e3ab12fdabb36bff7ae0d402b3.PNG  1198×490 .png

 

Etter du har trykket på Refresh knappen skal kontrolleren vises som Node 001 slik som på bildet under.

apnt 85_domoticz_configuration_6.png  959×763 .png

 

Gjør den det?

 

 

Nå så.... Driveren har tilbakestilt seg etter jeg brukte den i HS3. Så nå var det en Microsoft Serial Driver der... Takk.


Så som du ser på bilde er det plutselig en Controller og 2 stk Unknown... vet ikke hva det er.

 

SÅ hva gjør jeg nå videre... :-)

 

Domoticz UZB1 Nodes #3.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Node 002 og Node 003 er enheter som allerede er inkludert i kontrolleren din. Trykker du på det grønne korset helt til høyre for noden så vil Domoticz kjøre en "Scan Device" for å finne ut hvilke egenskaper den har. Er noden en batteri enhet må du huske på å vekke den før du trykker på korset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Da har jeg kommet litt lenger.

 

Får lagt til Dimmere fra ARC, men forstår ikke hvordan jeg skal styre dimming. Får skrudd PÅ/AV men ikke dra i "slideren".

 

Ellers er det noen devicer jeg ikke vet hva er fra 433 frekvensen.

 

Har andre 433 kontakt brytere fra NEXA, som er i programmeringsmodus når man plugger dem i, men vet ikke hvordan jeg skal legge dem til. Har ikke fjernkontroll til dem som Domoticz kan lære fra heller...

 

Så nå etter at jeg har fått lagt til noen devicer og får kontakt med dem... Hva nå? Er det på Scenes man konfigurerer ting??

Finnes det kontroll apper, fjernstyrings apper til dette systemet? Slik at jeg kan bruke et nettbrett å styre brytere/Scenes med?

 

Takk igjen for hjelp.

 

Mvh tonheim

Domoticz - Add ARC Dimmer.PNG

Domoticz - Add ARC Dimmer #2.PNG

Domoticz Devices #2.PNG

Endret av tonheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående apps prøver jeg nå med Domoticz lite til Android på mobil, har ikke nettbrett. Men jeg har foretrekt i det siste å bare gå rett til "hjemmesiden" til domticzen i vanlig nettleser. Blir noen ekstra trykk kontra å ha app'en tilgjengelig på "skrivebordet", men foreløpig syns jeg den ser bedre ut, vært litt knot med min app i det siste og.

 

Den dimmeren, måtte du legge den til manuelt i Domoticz, eller dukket den opp automatisk når du kjørte den igang? Kjører selv fibaro dimmer, og der kom slidefunksjonen automatisk når den ble lagt til Domoticz.

 

Nexa bryteren uten fjernkontroll kan bli tricky tror jeg, prøvde selv å legge til uten fjernkontroll, men fikk det ikke til. Gikk veldig greit med fjernkontroll så prøvde ikke noe mer, ikke det at det hjelper deg men ? Kan prøve i ettermiddag med en jeg har liggende og se om det kommer opp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Scenes trenger en ikke styre/gjøre noe med etter du har laget dem, da skal det egentlig gå automatisk. Scene er f.eks at ved aktivitet på bevegelsesdetektoren din skal Nexa bryteren slå seg på og være påslått i x min, og så slå seg av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker nå at på denne typen dimmer på 433, måtte jeg først slå på fra fjernkontrollen med ON, så måtte jeg trykke på ON en gang til så begynte den å å dimme opp og ned til jeg trykkert på ON igjen for å velge dimmingen jeg ønsket. Den ville da huske denne instillingen selv om jeg skrur den av.

 

I HS3 var det en ON knapp og en OFF knapp, så da fungerte det der. Her er det jo bare en Lyspære å trykke på, og når jeg trykker på den skrur den ON/OFF, men kan altså ikke trykke på ON flere ganger. Regner med det er en innstilling som fikser dette for disse Dimmerene? Alle dimmere jeg har på 433 fungerer på denne måten...

 

Håper noen har svar på dette. :)

Mvh tonheim

Domoticz LightSwitches #2.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
13 timer siden, Evelen skrev:

Ser innlegget ditt er litt gammelt tonheim, men det er noe som heter "push on button" og "push off button" som gjør bare det, det vil jeg tro kan løse problemet ditt.

 

Takk for svar! Jeg endte opp med å bruke en veggbryter som sendte ON komandoen når jeg trykket på ON. Så da fungerte det sånn passe... Var litt delay, så på stua som jeg har flere lamper med dimming (433) så ble det ikke synkronisert siden det alltid var litt delay på den ene i forhold til den andre. Lant fra optimalt, men fikk lys.

 

Nå er jeg tilbake på HS3, så regner med jeg finner en litt bedre løsning her.

 

mvh Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.